Ακινητοποιημένα στα λιμάνια όλης της χώρας έως τις 06:00 το πρωί της Τετάρτης θα παραμείνουν τα πλοία, λόγω της 48ωρης απεργίας που πραγματοποιούν από σήμερα οι ναυτεργάτες, διεκδικώντας εργασιακά και θεσμικά αιτήματα. Η απεργία των ναυτικών προκαλεί τις έντονες αντιδράσεις των αγροτών της Κρήτης, αλλά και φορέων της αγοράς, που φοβούνται μην κινδυνέψουν τα ευπαθή προϊόντα. Ανοιχτή σε διάλογο με τους απεργούς, αλλά στο πλαίσιο των δυνατοτήτων, δηλώνει η υπουργός Ανάπτυξης.
 

Ads

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αναμένεται να συνεδριάσει αύριο το μεσημέρι, προκειμένου να αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε νέα 48ωρη.
 
Η υπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Άννα Διαμαντοπούλου δήλωσε σήμερα πως είναι ανοιχτή σε διάλογο με την ΠΝΟ, αλλά στο πλαίσιο των δυνατοτήτων, ανέφερε δε ότι κάθε χτύπημα στην αγροτική παραγωγή, στον τουρισμό, στα νησιά, στην εθνική οικονομία είναι χτύπημα στον άνεργο, στο συνταξιούχο και στον εργαζόμενο, «τους οποίους οφείλουμε να προστατεύσουμε και θα το κάνουμε οπωσδήποτε».
 
Ομάδες ναυτεργατών περιφρουρούν από το πρωί την απεργία σε πολλά λιμάνια, ενώ στον Πειραιά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού Αντώνης Νταλακογιώργος, είπε ότι το κλειδί για λήξη της απεργίας είναι στην πλευρά της κυβέρνησης, η οποία έως σήμερα δεν έχει απαντήσει σε κανένα από τα αιτήματά τους.
 
Στην απεργία της ΠΝΟ συμμετέχουν οι εργαζόμενοι στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ) και στον Οίκο Ναύτου οι οποίοι προχώρησαν σε κατάληψη των κτιρίων.
 
Το πρωί η γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας Αθηνά Δρέττα συναντήθηκε με εκπροσώπους των εργαζομένων του Οίκου Ναύτου, ενώ ανάλογη συνάντηση έχει αυτή την ώρα και με τους εργαζόμενους του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, η κ. Διαμαντοπούλου.
 
Στις κινητοποιήσεις των ναυτεργατών συμμετέχουν και τα πληρώματα στα ρυμουλκά, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί πρόβλημα στις προσεγγίσεις εμπορικών πλοίων αλλά και κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια.
 
Επίσης αύριο -και όχι σήμερα όπως ήταν προγραμματισμένο- αναμένεται να συνεδριάσουν τα σωματεία των πλοηγών προκειμένου να αποφασίσουν αν θα συμμετάσχουν στην απεργία της ΠΝΟ. Σημειώνεται ότι η είσοδος και έξοδος στο λιμάνι των κρουαζιερόπλοιων αλλά και των ποντοπόρων φορτηγών πλοίων που μεταφέρουν κοντέινερ ή καύσιμα γίνεται και με πλοηγικά σκάφη.
 
Την ίδια ώρα, η απεργία των ναυτικών προκαλεί τις έντονες αντιδράσεις των αγροτών της Κρήτης, αλλά και φορέων της αγοράς. Παραγωγοί που, σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να συγκεντρωθούν αύριο στο λιμάνι του Ηρακλείου, ζητούν να υπάρχει ένα πλοίο κάθε δύο-τρεις μέρες προκειμένου να μην κινδυνέψουν τα ευπαθή προϊόντα.
 
Έκκληση να βρεθεί μια λύση προκειμένου να διασφαλιστεί η μεταφορά των αγροτικών προϊόντων απηύθυνε προς την ΠΝΟ και ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου Β. Κορκίδης. «Οι επιχειρήσεις και οι εξαγωγές δεν μπορεί να είναι όμηροι των κινητοποιήσεων», επισήμανε σε σημερινές του δηλώσεις ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιά (ΣΒΑΠ) Δημήτρης Μαθιός. Με σημερινή επιστολή της προς τον γ.γ. Λιμένων, Αθ. Πάλλη, η Διεθνής Ναυτική Ένωση ζητά την παρέμβασή του και κάνει λόγο για οικονομική αιμορραγία του εμπορικού κόσμου και των επιχειρήσεων.
 
Αντίθετα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Θ. Δρίτσας τόνισε πως «η απεργία της ΠΝΟ είναι μια δίκαιη και αναγκαία απεργία» και προσέθεσε ότι ο αγώνας των ναυτικών θα αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα τη συνδυασμένη επικοινωνιακή επίθεση κυβέρνησης και μέσων ενημέρωσης, που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τις ανάγκες των παραγωγών ευπαθών προϊόντων.

Και η ΑΝΤΑΡΣΥΑ δηλώνει τη συμπαράστασή της στον αγώνα των ναυτεργατών «για την σωτηρία των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, του ΝΑΤ και του Οίκου του Ναύτη». Όπως επισημαίνει, μεταξύ άλλων, σε σχετική ανακοίνωση: Η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ στηρίζει με το πιο αδίστακτο και αντιδημοκρατικό τρόπο τα συμφέροντας των εφοπλιστών διατηρώντας το καθεστώς επιστράτευσης των ναυτεργατών επ΄ αόριστο. Είναι πρόκληση η τάξη των εφοπλιστών που δεν πληρώνει ούτε ένα ευρώ φορολογία να απειλεί με απολύσεις, να ζητάει διάλυση των συνδικάτων των ναυτεργατών, να εκβιάζει με την πείνα ώστε να επιβάλει μισθούς πείνας και επιδόματα φιλανθρωπίας αντί για κοινωνική ασφάλιση. Έχουν θέσει μάλιστα ζήτημα συνθέσεων πληρωμάτων, κατάργησης της υποχρεωτικής ετήσιας δρομολόγησης των πλοίων όπως και της 12μηνης υποχρεωτικής απασχόλησης του πληρώματος. Ας το πούνε οι εφοπλιστές με το όνομα του: «να δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας του μεσαίωνα οι ναυτεργάτες, να κινδυνεύουν οι νησιώτες, να πληρώνουν ακριβά εισιτήρια.» Μετά από αυτά πάει πολύ να επικαλούνται την αγανάκτηση των νησιωτών απέναντι στους απεργούς που δίνουν τη μάχη για όλους. Αυτή είναι η ανάπτυξη που υπόσχονται κυβέρνηση-ΕΕ-ΔΝΤ, γι’ αυτό πρέπει να ανατραπούν.
 
Η Δημοκρατική Συμμαχία, πάλι, δίνει συνέχεια στην επίθεση που ξεκίνησε η Ντόρα Μπακογιάννη το Σαββατοκύριακο από την Κρήτη, κατά του ΚΚΕ. «Το ΚΚΕ, μέσω του ΠΑΜΕ, επιμένει να κρατήσει κλειστά τα λιμάνια, αφήνοντας τα προϊόντα των παραγωγών των νησιών και ιδιαίτερα της Κρήτης να σαπίζουν μέσα στα φορτηγά», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος Δημήτρης Ζαφειριάδης. Παράλληλα κατηγόρησε το ΚΚΕ ότι επιλέγει να οδηγήσει τους αγρότες στην απόγνωση, δημιουργώντας ζημιές εκατ. ευρώ καθημερινά, για να εξυπηρετήσει εκλογικούς τακτικισμούς.
 
Τι θέλει η κυβέρνηση-Ποια τα αιτήματα των ναυτικών
 
ΝΑΤ
 
Στόχος της κυβέρνησης από τη μεταφορά της εποπτείας του ΝΑΤ στο υπουργείο Εργασίας -την αυτοτέλεια και συνέχιση της χρηματοδότησης του οποίου ζητά η ΠΝΟ- είναι η διασφάλιση των συντάξεων των ναυτικών για τα επόμενα χρόνια, χωρίς καμία αλλαγή στο συνταξιοδοτικό καθεστώς, αλλά και η τήρηση των κανόνων λειτουργίας και ο έλεγχος δαπανών όπως συμβαίνει με όλα τα ασφαλιστικά ταμεία.
 
Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γιώργος Κουτρουμάνης, στην πρόσφατη συνάντηση που είχε με τους ναυτεργάτες, δήλωσε ότι από τη μεταφορά της εποπτείας του ΝΑΤ στο υπ. Εργασίας δεν αλλάζει τίποτα, ότι οι εργαζόμενοι του ταμείου είναι πλήρως διασφαλισμένοι, καθώς και ότι συνεχίζεται η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν ευθύνονται οι ναυτικοί για την ανατροπή αναλογίας εργαζομένων- συνταξιούχων.
 
Οι συνταξιούχοι του ΝΑΤ ανέρχονται αυτήν τη στιγμή σε 72.000, ενώ οι ασφαλισμένοι εργαζόμενοι σε 16.800. Για να καταβληθούν οι συντάξεις και άλλες παροχές, το ταμείο αυτή τη στιγμή χρηματοδοτείται με 1.050.000.000 ευρώ κάθε έτος από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ η μέση σύνταξη ανέρχεται, μετά και τις τελευταίες μειώσεις, στα 973 ευρώ.
 
Στις προθέσεις της κυβέρνησης επίσης είναι να μην πειραχθεί ο ΕΛΟΕΝ, ο ειδικός λογαριασμός οικογενειακών επιδομάτων ναυτικών που εποπτεύεται από το ΝΑΤ και προέρχεται αποκλειστικά από εισφορές των ναυτικών και των πλοιοκτητών. Από τον λογαριασμό αυτόν ωστόσο, οι ναυτεργάτες καταγγέλλουν ότι χάθηκαν εκατομμύρια ευρώ, λόγω του «κουρέματος» των ομολόγων για την αναδιάρθρωση του δημοσίου χρέους.
 
Σύμφωνα με τον Γιάννη Ριζεάκο, μέλος της ΠΝΟ, ο λογαριασμός του ΕΛΟΕΝ από το 1950 έπρεπε υποχρεωτικά να είναι στην Τράπεζα της Ελλάδος. Ωστόσο, με έναν νόμο το 1997, δόθηκε η δυνατότητα στην Τράπεζα της Ελλάδος να διαχειριστεί τα χρήματα του λογαριασμού που αποτελούνταν από το αποθεματικό κεφάλαιο και ανέρχονταν στα 27 εκατ. ευρώ και το κεφάλαιο υποχρεώσεων που ήταν άλλα 25 εκατ. Όλα αυτά τα χρήματα τα μετέτρεψε η Τράπεζα σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου που ανέρχονταν στο συνολικό ποσό των 51,5 εκατ. ευρώ. Μετά το «κούρεμα» όμως των ομολόγων, η τράπεζα γνωστοποίησε στην ΠΝΟ, ότι στο λογαριασμό, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 19 εκατ. ευρώ.
 
Ένα επίσης θέμα που θέτουν οι ναυτικοί είναι η μείωση των συντάξεων κατά 7% αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου, για το οποίο ο υπουργός Εργασίας είπε ότι θα έπρεπε να γίνει, προκειμένου να διασφαλιστούν πόροι για το ΝΑΤ, καθώς το συγκεκριμένο ταμείο ήταν το μοναδικό στις αρχές του 2010 που πήρε αύξηση στις συντάξεις.
 
Οίκος Ναύτου
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση προωθεί τροπολογία με την οποία η ένταξη του Οίκου Ναύτου, του ιατροφαρμακευτικού φορέα των ναυτικών, στον ΕΟΠΥΥ (Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας), θα γίνει ως σύνολο αρμοδιοτήτων, υπηρεσιών και προσωπικού. Δηλαδή ο Οίκος Ναύτου από 1ης Απριλίου θα ενταχθεί στον ΕΟΠΥΥ, ως ανεξάρτητος φορέας, με την υπάρχουσα δομή και λειτουργία.
 
Επίσης διατηρείται το κτίριό του, τα παραρτήματά του και τα ιατρεία του, καθώς και όλες οι παροχές του σε χρήμα και τα περιουσιακά του στοιχεία, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι σκοποί του. Πλέον με την ένταξη του Οίκου Ναύτου στον ΕΟΠΥΥ οι ναυτικοί θα μπορούν να εξυπηρετούνται σε 22.000 σημεία σε όλη τη χώρα.
 
Συλλογική Σύμβαση Εργασίας-Καμποτάζ στην ακτοπλοΐα
 
Ένα θέμα το οποίο θέτει επίσης η ΠΝΟ είναι η υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας για το 2012 και η διατήρηση του καμποτάζ στην ακτοπλοΐα. Για το θέμα των συμβάσεων δεν έχει υπάρξει ακόμα κάποια επίσημη ενημέρωση, ενώ για το θέμα του καμποτάζ, καλά επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σημερινή κυβέρνηση δεν πρόκειται να ανοίξει θέμα θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα και ότι η άρση του καμποτάζ αφορά μόνο τα κρουαζιερόπλοια.
 
Πολιτική Επιστράτευση
 
Η διοίκηση της ΠΝΟ ζητά να αρθεί άμεσα το μέτρο της πολιτικής επιστράτευσης των Ελλήνων ναυτεργατών. Ας σημειωθεί ότι η επίταξη των ναυτεργατών παραμένει σε ισχύ από τις 30 Νοεμβρίου του 2010, ωστόσο, όπως τόνισαν στο ΑΜΠΕ συνδικαλιστές της ΠΝΟ, αυτό δεν τους φοβίζει.
 
Σύμφωνα με τη δικηγόρο του Εργατικού και Συλλογικού Δικαίου Μαριετίνα Στεφανάτου, η επιβολή της πολιτικής επιστράτευσης για την αντιμετώπιση απεργιακών κινητοποιήσεων δεν είναι νόμιμη, καθώς είναι ένα μέτρο που βασίζεται στο Σύνταγμα του 1952 και επιβλήθηκε στη μεταπολίτευση, με σκοπό να αντιμετωπιστούν οι καταστάσεις μέγιστης ανάγκης της εποχής εκείνης και όχι οι απεργιακές κινητοποιήσεις.
 
Η εργατολόγος αναφέρει ότι οι οπαδοί της νομιμότητας έως σήμερα επικαλούνται το άρθρο 2 του νομοθετικού διατάγματος 17/1974 περί πολιτικής σχεδιάσεως εκτάκτου ανάγκης. «Ο νομοθέτης του 1974 είχε στην πρόβλεψή του όχι την αντιμετώπιση των απεργιών αλλά κάποιες άλλες ανάγκες της εποχής εκείνης», αναφέρει κ. Στεφανάτου και σημειώνει ότι «μεταγενέστερη τροποποίηση αυτού του άρθρου 2 του νομοθετικού διατάγματος του 17/1974 ορίζει ακριβώς ποιες είναι αυτές οι έκτακτες ανάγκες, ωστόσο δεν αναφέρεται πουθενά η λέξη απεργία».
 
Το 2006 η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία κατέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) αμφισβητώντας την ισχύ του Ν.Δ. 17/1974, καθώς αυτό είχε εκδοθεί με βάση το παλιότερο Σύνταγμα του 1952. Το ΣτΕ δεν αποφάσισε ποτέ επί του θέματος, καθώς η κυβέρνηση απέσυρε την απόφαση της επίταξης (σημειώνεται ότι οι ναυτεργάτες έχουν επιστρατευθεί στο παρελθόν άλλες δύο φορές το 2002 και το 2006).