Πρόσβαση σε «πραγματικό» χρόνο σε φορολογικά δεδομένα Ελλήνων πολιτών που έχουν καταθέσεις ή επενδύσεις σε 15 φορολογικούς «παραδείσους» αναμέενται να αποκτήσει σύντομα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, καθώς από 1ης Δεκεμβρίου, συστήνεται «Τμήμα Αυτόματης Ανταλλαγής Φορολογικών Πληροφοριών».

Ads

Η σύσταση του εν λόγω τμήματος, που θα υπάγεται στην Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ανθρώπινου Δυναμικού της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, έρχεται μετά την πρόσφατη συμφωνία του ΟΟΣΑ για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, την οποία υπέγραψε και η Ελλάδα.

Η συμφωνία υιοθετεί ένα νέο πρότυπο για την αυτόματη ανταλλαγή φορολογικών πληροφοριών στον τομέα της άμεσης φορολογίας, στο πλαίσιο της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής των αρμόδιων αρχών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της εφαρμογής των 56 διεθνών συμβάσεων αποφυγής της διπλής φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου που έχει υπογράψει η Ελλάδα, και των 15 διμερών ή πολυμερών διεθνών συμβάσεων για την φορολόγηση τόκων που έχει υπογράψει η Ελλάδα.

Αποστολή του της εν λόγω υπηρεσίας θα είναι:

  •     Η διαχείριση της φορολογικής συμμόρφωσης στο πεδίο της διεθνούς διοικητικής συνεργασίας στην άμεση φορολογία, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες για θέματα που αφορούν στην επικοινωνία με τις αλλοδαπές φορολογικές αρχές, ιδίως όταν πρέπει να εφαρμοστεί η ανταλλαγή των πληροφοριών, αυθόρμητα ή κατόπιν αίτησης.
  •     Ο προσδιορισμός προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη συλλογή, αποστολή και λήψη των δεδομένων και η δημιουργία διαδικασιών ειδοποίησης, στο πλαίσιο διασταύρωσης και αξιοποίησης των στοιχείων, καθώς και η επικοινωνία με τις αλλοδαπές φορολογικές αρχές και τους ημεδαπούς φορείς για την επίλυση αυτών των προβλημάτων.
  •     Ο καθορισμός των απαιτούμενων διαδικασιών ηλεκτρονικής διασταύρωσης των δεδομένων και αξιοποίησής τους για την έκδοση πράξεων προσδιορισμού φόρου, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες της φορολογικής διοίκησης, με σκοπό τη σύλληψη διαφυγούσας φορολογητέας ύλης.
  •     Η συλλογή, η αποστολή και η λήψη πληροφοριών μέσα από ασφαλείς πύλες ηλεκτρονικής διακίνησης κρυπτογραφημένων πληροφοριών, καθώς και η αρχειοθέτηση, η διαβάθμιση και η ανάκτησή τους με ηλεκτρονικό τρόπο.
  •     Η ανάπτυξη και η διαρκής επικαιροποίηση των απαιτούμενων ηλεκτρονικών εφαρμογών, σχετικά με την ανταλλαγή (συλλογή, αποστολή και λήψη), την αρχειοθέτηση, την διαβάθμιση και την ανάκτηση των δεδομένων, καθώς και με την αντιμετώπιση της περίπτωσης απώλειας ή διαρροής δεδομένων.
  •     Η λήψη των απαιτούμενων οργανωτικών και τεχνικών μέτρων για την ασφάλεια των δεδομένων και την προστασία τους από τυχαία ή αθέμιτη καταστροφή, τυχαία απώλεια, αλλοίωση, απαγορευμένη διάδοση ή πρόσβαση.
  •     Ο καθορισμός των αναγκαίων εσωτερικών διαδικασιών και των διαδικασιών της ειδικής πιστοποίησης εξουσιοδοτημένων προσώπων για την πρόσβαση με διαβάθμιση στα δεδομένα, με την χορήγηση ειδικής πιστοποίησης και εκπαίδευσης στους εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους της φορολογικής διοίκησης.
  •     Ο καθορισμός των δεδομένων, καθώς και της ταυτότητας (ταυτοποίηση) των υποκειμένων των δεδομένων.
  •     Η στατιστική παρακολούθηση, αυτόματα, αναλυτικά και συγκεντρωτικά, πρωτογενών στοιχείων, σχετικά με την ταυτοποίηση των δεδομένων και το στάδιο διασταύρωσης και αξιοποίησης αυτών, η δημιουργία στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη διασταύρωση και αξιοποίηση των δεδομένων, καθώς και η επικοινωνία με τις αλλοδαπές φορολογικές αρχές για τα παραπάνω θέματα.