Σφοδρό κύμα αντιδράσεων έχει προκαλέσει η αποφυλάκιση του Δημήτρη Λιγνάδη, με καλλιτέχνες σε θέατρα και σκηνές πολιτισμού όλης της χώρας να δηλώνουν την αντίθεσή τους στην απόφαση του δικαστηρίου με παρεμβάσεις κατά τη διάρκεια παραστάσεων.

Ads

Σε Καλαμάτα, Επίδαυρο, Τίρυνθα, Θεσσαλονίκη αλλά και στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, όπου χορευτές που συμμετείχαν στην εναρκτήρια παράσταση του σήκωσαν πλακάτ που ανέγραφε στα αγγλικά «Οι βιαστές πρέπει να είναι στη φυλακή».

Η υπουργός Λίνα Μενδώνη και ο υφυπουργός Νίκος Γιατρομανωλάκης αποχώρησαν πριν από την έναρξη του έργου με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι αυτό συνέβη διότι ενημερώθηκαν για τη δράση του καλλιτέχνη να διαμαρτυρηθεί με αυτόν τον τρόπο.

Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Μεσσηνία, Αλέξη Χαρίτση, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν στο χώρο του φεστιβάλ, αποχώρησε πριν ξεκινήσει η παράσταση. «Η κ. Μενδώνη παρότι βρισκόταν στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, επέλεξε να αποχωρήσει ελάχιστα λεπτά πριν την έναρξη της παράστασης. Μάλλον, μετά και τις τελευταίες νοσηρές εξελίξεις, δεν θα ένιωθε και πολύ άνετα μεταξύ των εκατοντάδων θεατών», έγραψε χαρακτηριστικά.

Ads

Καυστικό ήταν και το σχόλιο του εκπρόσωπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Νάσου Ηλιόπουλου. «Η κα Μενδώνη δεν χρειαζόταν να φύγει άρον άρον από την παράσταση στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, για να μην βρεθεί αντιμέτωπη με το σύνθημα της βελγικής καλλιτεχνικής ομάδας Peeping Tom: «οι βιαστές πρέπει να είναι φυλακή».

Μπορούσε απλά να σηκώσει το δικό της πανό: «τον διόρισα δίχως διαγωνισμό, τον κάλυψα όσο μπορούσα, αμφισβήτησα τα θύματα και τώρα απλά κάνω την ανήξερη», σημείωσε, καταλήγοντας: «Η κυβέρνηση είναι έκθετη και η κα Μενδώνη συμμέτοχη σε μια πρωτοφανή υπόθεση συγκάλυψης».

Από την πλευρά της η Λίνα Μενδώνη, με ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού απάντησε πως «ήταν απολύτως συνειδητή επιλογή να μην παραστεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στην πρεμιέρα του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας προκειμένου να μη νομιμοποιήσει με την παρουσία της την εργαλειοποίηση του Πολιτισμού».

Προσθέτοντας ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να μετατρέψει τις θεατρικές σκηνές σε λαϊκά δικαστήρια. Σε αυτόν τον κατήφορο δεν πρόκειται να τους ακολουθήσουμε».

«Η κα Μενδώνη συνεχίζει να προσβάλει τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του» απάντησε ο ΣΥΡΙΖΑ.

«Η δίκαιη αντίδραση των ανθρώπων του πολιτισμού για τον βιαστή Λιγνάδη χαρακτηρίζεται εργαλειοποίηση του πολιτισμού από την κα Μενδώνη», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της η αξιωματική αντιπολίτευση.

«Η κα Μενδώνη συνεχίζει να προσβάλει τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του. Βλέπει παντού το φάντασμα του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία. Δυστυχώς για αυτήν δεν χρειάζεται κάποιος να είναι ΣΥΡΙΖΑ για να έχει κατανοήσει τον βρώμικο ρόλο της», και καταλήγει:«Όπως φάνηκε στην Καλαμάτα, δεν χρειάζεται να είναι καν απ’ την Ελλάδα».

Οι διαμρτυρίες του καλλιτεχνικού κόσμου

Χθες Παρασκευή έκανε πρεμιέρα το θεατρικό έργο «Η Ανατολή», και συγχρόνως ξεκίνησαν οι διαμαρτυρίες επί σκηνής, για την αποφυλάκιση του καταδικασθέντος για βιασμούς ανηλίκων Δ. Λιγνάδη.

Ο ηθοποιός Μιχάλης Τιτόπουλος, εκπροσωπώντας όλους τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης, διάβασε την ανακοίνωση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών για την απόφαση αποφυλάκισης του Δημήτρη Λιγνάδη. Ο ηθοποιός καταχειροκροτήθηκε από το κοινό.

Σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, η παράσταση πραγματοποιήθηκε στον αρχαιολογικό χώρο της Τίρυνθας στο Ναύπλιο, στα πλαίσια των εκδηλώσεων του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Είμαστε ζώντες και παρόντες σε ένα έγκλημα.

Σε ένα έγκλημα που αποδεικνύει ότι η εξουσία, το χρήμα, οι δημόσιες σχέσεις και οι ισχυροί φίλοι είναι πάνω από την Δικαιοσύνη.

Η Δικαιοσύνη είναι επιλεκτική, προκατειλημμένη και προστατεύει τους δυνατούς αυτής της γης, σκορπώντας με την απόφασή της φόβο σε αυτές και αυτούς που είχαν το θάρρος να μιλήσουν, αλλά και σε όλους και όλες μας.

Είμαστε βαθιά οργισμένοι, απογοητευμένοι και τρομαγμένοι από την χθεσινή απόφαση του ΜΟΔ για αναστολή φυλάκισης του πρωτοδίκως ενόχου για 2 βιασμούς ανηλίκων, Δημήτρη Λιγνάδη.

Είμαστε τραυματισμένοι.

Αδυνατούμε να αντιληφθούμε πώς είναι δυνατόν κάποιος που προφυλακίστηκε, γιατί υπήρχαν ενδείξεις για κατά συρροή βιασμό, να απελευθερώνεται όταν πλέον ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ πως έχει τελέσει δύο βιασμούς.

Αδυνατούμε να βρούμε ανάλογο περιστατικό, πλέον της δεκαετούς κάθειρξης, που έχει πάρει αναστολή. Έτσι απλά.

Αδυνατούμε να αντιληφθούμε πώς ο «επικίνδυνος» κατά Μενδωνη άνθρωπος, που την «εξαπάτησε με την υποκριτική του τέχνη» αξιολογείται από την Πρόεδρο Παναγιώτα Γιούπη ως μη επικίνδυνος για τέλεση νέου αδικήματος μέχρι την έφεση!

Και πώς, πλέον, αυτός ο άνθρωπος θα κυκλοφορεί ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ανάμεσά μας, δίπλα στα πρώην θύματά του και σε απροστάτευτα και αντικειμενικά αδύνατο να ενημερωθούν σχετικά με την υπόθεση ανήλικα από άλλες χώρες.

Δεν ξεχνούμε όμως πως αυτή η καταφανής καταπάτηση όχι μόνο του κοινού περί δικαίου αισθήματος της κοινωνίας, αλλά του ίδιου του θεσμού της Δικαιοσύνης, είναι συνέχεια σε μια σειρά αποφάσεων που τεντώνουν τους νόμους μόνο εκεί που συμφέρει: στους δολοφόνους του Ζακ, τον Ε. Κορκονέα, τον Π. Φιλιππίδη. Έπεται συνέχεια άραγε με τις εφέσεις της Χρυσής Αυγής;

Όμως δεν φοβόμαστε.

Παρότι, προσωρινά λυγίζουμε, βλέποντας το άδικο να μας καταπατά, παίρνουμε θάρρος και διαπιστώνουμε την ουσία:

Ο Δημήτρης Λιγνάδης είναι πρωτοδίκως ένοχος για 2 βιασμούς ανηλίκων.

Αυτός, ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, καθηγητής στο Αρσάκειο και την δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου, που υπουργικά συμβούλια παρακολουθούσαν τις παραστάσεις του και ο Πρωθυπουργός έπαιρνε ελικόπτερα από την Αντίπαρο για να παρευρεθεί στην πρεμιέρα του, καταδικάστηκε για την ειδεχθή συμπεριφορά του στα πιο τρυφερά μέλη της κοινωνίας μας.

Και όχι γιατί στήθηκε μια σκευωρία, μια πολιτική συνωμοσία, μια ιδιοτελώς υποκινούμενη εκδίκηση: όλη η γραμμή υπεράσπισης, αλλά και οι ισχυρισμοί του ίδιου κατέρρευσαν πανηγυρικά.

Παίρνουμε θάρρος, λοιπόν, γιατί όσο κι αν λοιδορηθήκαμε, ξέρουμε πως κάναμε αυτό που έπρεπε. Σταθήκαμε εξ’ αρχής πλάι στα θύματα, εξαντλήσαμε όλα τα μέσα που είχαμε και προσκαλέσαμε όλες, όλους και όλα να μιλήσουν και να μην φοβηθούν.

Το ίδιο, λοιπόν, θα συνεχίσουμε να κάνουμε.
Όσο κι αν συντονισμένες οι κατ’ επίφαση διακριτές εξουσίες κάνουν τα πάντα για να ανατρέψουν τον χείμαρρο του metoo, τώρα που καταλαβαίνουν ότι χτυπάει τα δικά τους παιδιά, εμείς θα συνεχίσουμε να καλούμε σε συλλογικές διαδικασίες και επώνυμες καταγγελίες παραβιαστικών συμπεριφορών.

Η απελευθέρωση του Δημήτρη Λιγνάδη είναι η πιο τρανταχτή απόδειξη ότι δεν ζούμε πια σε κράτος δικαίου. Είναι η απόδειξη της εκδίκησης της σάπιας αστικής εξουσίας που εκπροσωπεί η κυβέρνηση απέναντι σε όποιον τολμάει να καταγγείλει τα εγκλήματα των δικών της παιδιών. Την ίδια ώρα που αφήνει τον Γιάννη Μιχαηλίδη να αργοπεθαίνει μετά από 52 ημέρες απεργίας πείνας για τους ίδιους ακριβώς εκδικητικούς λόγους, διαχωρίζοντας καταφανώς τους πολίτες σε α’ και β’ κατηγορίας.

Δεν θα μας φιμώσετε, δεν θα μας λυγίσετε, θα μας βρείτε εκεί που ήμασταν πάντα. Απέναντι στη σάπια εξουσία σας, μαζί με τα θύματα, μαζί με τους αδύναμους, μαζί με αυτό που ορίζει η πραγματική Δικαιοσύνη και η Δημοκρατία!

Το οφείλουμε στους εαυτούς μας, αλλά κυρίως στους στους Νίκο Σ., Α., Π., Σ., Β. και τους μάρτυρες στη δίκη, που έμπρακτα δε φοβήθηκαν και ΜΙΛΗΣΑΝ ΔΥΝΑΤΆ, όπως είπε και ο εισαγγελέας στην αγόρευση του».

«Θέλουμε η ελευθερία να αφαιρείται από αυτόν που αμετανόητα βιάζει τα παιδιά μας»

Σε παρέμβαση προέβησαν και οι ηθοποιοί της παράστασης «Ρίζες από βαμβάκι» που ανέβηκε χθες Παρασκευή στη Μικρή Επίδαυρο, στο πλαίσιο τους Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Το κείμενο παρέμβασης διάβασε ο Χάρης Τζωρτζάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε: «Οι ελληνικές αποφάσεις εκδίδονται στο όνομα του ελληνικού λαού. Ως εκ τούτου οφείλουν να είναι ευθυγραμμισμένες προς το κοινό περί δικαίου αίσθημα. Το συγκεκριμένο δικαστήριο, όχι μόνο δεν έκλεισε τον ένοχο και βιαστή στη φυλακή, όχι μόνο δεν δικαίωσε ένα ολόκληρο κοινωνικό κίνημα με ζητούμενο την αξιοπρέπεια και την ελευθερία, αλλά έπιπλέον ανέχτηκε επί μήνες, στη δικαστική αίθουσα, να διασύρονται τα θύματα, οι συνοδοί τους, οι μάρτυρες, οι δημοσιογράφοι και ολόκληρος ο πνευματικός κόσμος των καλλιτεχνών ως «μέτροι», «επαγγελματίες ομοφυλόφιλοι», «σκευωροί» και «λοπλάνοι».

«Από τις 13 Ιουλίου και για κάθε μέρα που ο Δημήτρης Λιγνάδης κυκλοφορεί ελεύθερος, όχι μόνο εμείς, αλλά ολόκληρη η ελληνική κοινωνία, κλείνεται φυλακή», τόνισε σε άλλο σημείο ο ηθοποιός και συμπλήρωσε λέγοντας ότι «ζητάμε την άμεση άρση του ανασταλτικού χαρακτήρα της καταδικαστικής απόφασης».

«Θέλουμε τα θύματα του Λιγνάδη, όσα βρήκαν το κουράγιο να μιλήσουν, αλλά και όσα ακόμα το ψάχνουν, να συνεχίσουν να ζουν ανάμεσά μας χωρίς φόβο και ντροπή», ανέφερε επιπλέον ο Χάρης Τζωρζάκης και κατέληξε υπογραμμίζοντας ότι «θέλουμε το υπέρτατο αγαθό της δημοκρατίας μας, η ελευθερία, να αφαιρείται από αυτόν που αμετανόητα βιάζει τα παιδιά μας».

«Οι βιαστές πρέπει να είναι στη φυλακή»

Παρέμβαση πραγματοποιήθηκε και στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας κατά τη διάρκεια της παράστασης «Triptych: The Missing Door, The Lost Room, The Hidden Floor», της ομάδας «Peeping Tom» από το Βέλγιο, με ανάρτηση πανό. Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, είχε αποχωρήσει νωρίτερα από τον χώρο της εκδήλωσης. Συγκεκριμένα, το πανό που αναρτήθηκε, έγραφε στα Αγγλικά: «Οι βιαστές πρέπει να είναι στη φυλάκη».

image

Μάλιστα, σε σχετική ανάρτηση στο Facebook, ο Αλέξης Χαρίτσης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., έγραψε: «Εκπληκτική έναρξη στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας απόψε με τη συγκλονιστική παράσταση “Triptych” της βελγικής ομάδας “Peeping Tom”. Η κ. Μενδώνη παρότι βρισκόταν στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, επέλεξε να αποχωρήσει ελάχιστα λεπτά πριν από την έναρξη της παράστασης. Μάλλον, μετά και τις τελευταίες νοσηρές εξελίξεις, δεν θα ένιωθε και πολύ άνετα μεταξύ των εκατοντάδων θεατών. Με το πανό που σήκωσαν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες στο τέλος της παράστασης και που προφανώς αποθεώθηκαν από το κοινό, δικαίωσαν την απόφαση της…».