Δεν υπήρξε ιδιαίτερα πειστική απάντηση στη Βουλή από τον Πρωθυπουργό σε σχέση με την κατηγορία της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι η κυβέρνηση, στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, νομοθετεί τη νόμιμη φοροαποφυγή για μεγαλοστελέχη τραπεζών και τραπεζίτες που παίρνουν ως bonus μετοχές των τραπεζικών ιδρυμάτων. Την ίδια στιγμή που οι τράπεζες έχουν “στεγνώσει” την πραγματική οικονομία. 

Ads

Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι νομοθετεί νέες μεθόδους “νόμιμης φοροαποφυγής” καθώς με τη ρύθμιση προβλέπεται για τα stock options ότι, oι παροχές σε είδος, όπως οι μετοχές, δεν θα συνυπολογίζονται στο εισόδημα των εν λόγω στελεχών και δεν θα φορολογούνται και ότι η υπεραξία που θα προκύπτει από την πώληση των μετοχών θα φορολογείται μόνο με 15%.

Μητσοτάκης: Αφορά μετοχές των start ups – Τσίπρας: Γιατί δεν εξαιρείτε τις τράπεζες; 

Τις εντυπώσεις επιχείρησε να διασκεδάσει ο Πρωθυπουργός, στη δευτερολογία του. Απαντώντας στον Αλέξη Τσίπρα, ισχυρίστηκε ότι το μέτρο για τα stock options αφορά “μη εισηγμένες επιχειρήσεις, μικρές επιχειρήσεις και start ups και θέλουν να τους κάνουν συμμέτοχους στην επιχειρηματική επιτυχία ώστε να μην φορολογηθούν υπέρμετρα”. Επέμεινε ότι αυτός είναι ο στόχος και “όχι για να ωφελήσουμε τραπεζικά στελέχη ή στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων”

Ads

Άμεση ήταν η απάντηση του Αλέξη Τσίπρα όταν πήρε το λόγο:  «Αν θέλετε να δώσετε ευκαιρία στις startups επιχειρήσεις, έχετε τη δυνατότητα να το κάνετε νομοθετώντας μόνο γι’ αυτές και να εξαιρέσετε τις τράπεζες. Αλλά προφανώς έχετε κάνει μία συμφωνία κάτω από το τραπέζι  – όχι ότι δεν κάνετε συμφωνίες και πάνω από το τραπέζι – και θέλετε να την τηρήσετε. Σε μία συγκυρία που τα πράγματα επιδεινώνονται για τους πολίτες, είναι προκλητικό να νομοθετείτε για τα μπόνους και τα stock options για τα golden boys».

Η περίπτωση της Eurobank και η απαγόρευση της ΕΚΤ

Νωρίτερα ο Αλέξης Τσίπρας, κατά την πρωτολογία του και σχολιάζοντας το θέμα των πλειστηριασμών είχε αναφέρει: «Με ποιους είστε; Με τη κοινωνία και τις ανάγκες της ή με τις τράπεζες και τις ανάγκες των τραπεζικών στελεχών με τους υψηλούς μισθούς;» Σχολίασε αρνητικά τη στάση των τραπεζών εν μέσω κρίσης  “τη στιγμή που προκλητικά απαιτούν να μπορούν ξανά να παίρνουν προκλητικά bonus και stock options για τα στελέχη τους”. Μάλιστα, σχολίασε ότι δεν είναι η τυχαία η νομοθέτηση τη δεδομένη στιγμή ενώ η ΕΚΤ επέκτεινε την απαγόρευση οποιασδήποτε μορφή διανομής κεφαλαίων των Τραπεζών και ενώ η “η Eurobank αποφάσισε να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση και να διανείμει στα στελέχη, στο προσωπικό και σε όλες τις συνδεδεμένες εταιρείες της, δικαιώματα προαίρεσης μετοχών με τιμή εξάσκησης τα 23 λεπτά του ευρώ, όταν η μετοχή της έκλεισε χθες στα 39 λεπτά του ευρώ. Κάνοντας έτσι ένα επιπλέον δώρο 16 λεπτών του ευρώ ανά μετοχή στα στελέχη της».

Διαψευδει Μητσοτάκη το νομοσχέδιο;

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η ρύθμιση που αφορά τα stock options για νεοφυείς και μη εισηγμένες  επιχειρήσεις αποτελεί μόλις μία παράγραφο από τις 4 του Σχεδίου Νόμου

Η ακριβής διατύπωση έχει ως εξής:

1. Το άρθρο 42Α του ν. 4172/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 42Α Δικαιώματα προαίρεσης – Δωρεάν διάθεση μετοχών

1. Το εισόδημα που προκύπτει κατά την παρ. 4 για έναν εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα με τη μορφή δικαιωμάτων προαίρεσης απόκτησης
μετοχών, όπως αυτά προσδιορίζονται κατά τον χρόνο άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης
και ανεξαρτήτως εάν συνεχίζει να ισχύει η εργασιακή σχέση, αποτελεί εισόδημα από
υπεραξία, εφόσον μεταβιβαστούν οι μετοχές μετά από τη συμπλήρωση είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από την απόκτηση των δικαιωμάτων προαίρεσης και υπόκειται σε φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων.

2. Ειδικά το εισόδημα της παρ. 1 που προκύπτει από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που είναι μη εισηγμένη στο χρηματιστήριο νεοσύστατη μικρή επιχείρηση ή και πολύ μικρή
επιχείρηση υπόκειται στον συντελεστή του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 43, εφόσον
συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθοι όροι:
(α) τα ως άνω δικαιώματα αποκτώνται εντός πέντε (5) ετών μετά από τη σύσταση της
εταιρείας,
(β) η εταιρεία δεν έχει συσταθεί μέσω συγχώνευσης, και
(γ) οι μετοχές μεταβιβαστούν μετά από τη συμπλήρωση τριάντα έξι (36) μηνών από την
απόκτηση των δικαιωμάτων προαίρεσης
3. Το εισόδημα που προκύπτει κατά την παρ. 4 για έναν εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο με τη μορφή μετοχών που του χορηγούνται από νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα στο πλαίσιο προγραμμάτων δωρεάν διάθεσης μετοχών, στα οποία τίθεται ως προϋπόθεση η επίτευξη συγκεκριμένων στόχων ή η επέλευση συγκεκριμένου γεγονότος, προκειμένου να
πραγματοποιηθεί η διάθεση των μετοχών, αποτελεί εισόδημα από υπεραξία εφόσον
μεταβιβαστούν οι μετοχές μετά από την απόκτησή τους, από τον δικαιούχο του
προγράμματος.

4. Ως υπεραξία στις περιπτώσεις των δικαιωμάτων προαίρεσης, ορίζεται η διαφορά μεταξύ
της τιμής κλεισίματος της μετοχής στο χρηματιστήριο και της τιμής διάθεσης του
δικαιώματος για τις μετοχές των εισηγμένων εταιρειών ή η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης
και της τιμής πώλησης για τις μετοχές των μη εισηγμένων εταιρειών, με ανάλογη εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 42. Στις περιπτώσεις της δωρεάν διάθεσης μετοχών της παρ. 3, η υπεραξία ισούται:
α) για τις μετοχές των εισηγμένων εταιρειών με την τιμή κλεισίματος της μετοχής στο
χρηματιστήριο κατά την ημέρα όπου πραγματοποιήθηκε η δωρεάν διάθεση των μετοχών,
εφόσον η τιμή πώλησης των μετοχών είναι ίση ή μικρότερη αυτής. Σε περίπτωση που η τιμή πώλησης είναι μεγαλύτερη από την τιμή κλεισίματος της μετοχής στο χρηματιστήριο κατά  107 την ημέρα την οποία πραγματοποιήθηκε η δωρεάν διάθεση των μετοχών, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 42 του παρόντος Κώδικα∙
β) για τις μετοχές των μη εισηγμένων εταιρειών, με την τιμή πώλησης , εφόσον αυτή
υπερβαίνει την αξία της μετοχής, όπως αυτή προσδιορίζεται κατά τον χρόνο της δωρεάν
διάθεσής της, ενώ σε περίπτωση που η τιμή πώλησης είναι μικρότερη, με την αξία της
μετοχής κατά τον χρόνο της δωρεάν διάθεσης.

5. Κατά την εφαρμογή του παρόντος εφαρμόζεται το άρθρο 42 μόνο όπου υπάρχει
παραπομπή στις διατάξεις του.»