Προετοιμάστηκαν όσο καλύτερα μπορούσαν: άνοιξαν λογαριασμούς σε τράπεζα στη Σόφια, αγόρασαν καινούργια κινητά τηλέφωνα στο Παρίσι, ενοικίασαν αυτοκίνητα στο Βερολίνο και ταχύπλοα στο Μπιλμπάο, ενώ έναν χρόνο πριν από το μεγάλο κόλπο πραγματοποίησαν δοκιμαστικό διάπλου του Ατλαντικού με ιστιοπλοϊκό και ενδιάμεσους σταθμούς τη Μαρτινίκα και τη Βενεζουέλα. Εκείνο που δεν υπολόγισαν ήταν ότι ένα από τα φουσκωτά σκάφη που θα χρησιμοποιούσαν για να βγουν στην ακτή δεν θα άντεχε το βάρος του παράνομου εμπορεύματος, θα ανατρεπόταν και οι δύο τόνοι καθαρής κοκαΐνης που μετέφεραν θα κατέληγαν στο νερό. Ακόμα, δεν προέβλεψαν τυχόν αυτόπτες μάρτυρες. Δύο ψαράδες τούς είδαν να πασχίζουν να κολυμπήσουν στη στεριά και ειδοποίησαν τις Αρχές για την ύπαρξη ναυαγών ανοικτά των ακτών της νοτιοδυτικής Γαλλίας, κοντά στο Μπορντό.

Ads

Τον περασμένο Ιούνιο, η γαλλική αστυνομία συνέλαβε δώδεκα άτομα, δέκα Ελληνες, έναν Μολδαβό και έναν Ισπανό για διακίνηση -ποσότητας-ρεκόρ-  δύο τόνων κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική με προορισμό τη Γαλλία. Οι κατηγορούμενοι οδηγήθηκαν στην εισαγγελία του Μπορντό και, όπως ήταν αναμενόμενο, κρίθηκαν προφυλακιστέοι. Στους αστυνομικούς που τους ανέκριναν αρνήθηκαν να αποκαλύψουν στοιχεία για την υπόθεση. Μερικούς μήνες αργότερα ωστόσο, ενώπιον των Γάλλων ανακριτών, άλλαξαν τακτική και μίλησαν για τις λεπτομέρειες του σχεδίου τους: τους εκπροσώπους του βολιβιανού καρτέλ που συνάντησαν στη Λατινική Αμερική, τον Σέρβο επικεφαλής της μεταφοράς, τον Βούλγαρο χρηματοδότη κ.ά. Ζήτησαν ηπιότερη ποινική μεταχείριση και εγγυήσεις ότι η ζωή τους δεν θα διέτρεχε κίνδυνο.

Η «Καθημερινή» παραθέτει όσα οι δώδεκα κατηγορούμενοι κατέθεσαν στο πρωτοδικείο του Μπορντό, όπως επίσης και τα απόρρητα πληροφοριακά δελτία των ελληνικών υπηρεσιών ασφαλείας για την πολύκροτη υπόθεση

Η επιχείρηση διάσωσης των «ναυαγών» ανοικτά της πόλης Μιμιζάν ξεκίνησε νωρίς το πρωί της 20ής Ιουνίου με τη συνδρομή της υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας. Η αρχική πληροφορία έκανε λόγο για πέντε άτομα μέσα σε δύο ακυβέρνητα φουσκωτά σκάφη και για ένα ακόμα, έκτο στη θάλασσα.

Ads

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση «τη στιγμή που το διασωστικό ελικόπτερο προσέγγισε το σημείο, οι έξι άνδρες είχαν βγει μόνοι τους στην ακτή, ενώ την προσοχή του πληρώματος τράβηξαν πολυάριθμα “συντρίμμια” που είχαν ξεβραστεί στην παραλία».

Δύο ώρες μετά την αρχική κινητοποίηση, το ελικόπτερο πήρε εντολή να αποχωρήσει και την περαιτέρω έρευνα ανέλαβε η γαλλική αστυνομία (Gendarmerie National). Στην παραλία και μέσα σε δύο αυτοκίνητα τύπου SUV που ελέγχθηκαν σε κοντινή απόσταση, οι άνδρες της «χωροφυλακής» βρήκαν κοκαΐνη βάρους 1,7 τόνων. Συνέλαβαν επτά άνδρες, πέντε Ελληνες, έναν Μολδαβό και έναν Ισπανό, οι οποίοι λίγο νωρίτερα είχαν συλλέξει από την ακτή και φορτώσει στα τζιπ τα «ξεβρασμένα» πακέτα με τα ναρκωτικά. Αργότερα την ίδια ημέρα, οι χωροφύλακες εντόπισαν και ένα σπίτι-κρησφύγετο σε απόσταση μερικών χιλιομέτρων από την παραλία. Εκεί, συνέλαβαν πέντε ακόμα Ελληνες και κατάσχεσαν επιπλέον 180 κιλά κοκαΐνης, ανεβάζοντας τη συνολική ποσότητα των ναρκωτικών σε σχεδόν δύο τόνους.

Οι μυστικές έρευνες

Σύμφωνα με τους κατηγορουμένους, η κοκαΐνη είχε τελικό προορισμό το Βέλγιο ωστόσο, από την έρευνα έχουν προκύψει ενδείξεις ότι σημαντικό μέρος του παράνομου φορτίου θα κατέληγε στην Ελλάδα. Για την υπόθεση εξάλλου ενημερώθηκαν από την πρώτη στιγμή οι υπηρεσίες δίωξης ναρκωτικών της ΕΛ.ΑΣ., του Λιμενικού και του ΣΔΟΕ, ενώ τους τελευταίους μήνες διεξάγονται στη χώρα μας μυστικές έρευνες, σε άμεση συνεννόηση με την εισαγγελία. Μάλιστα, άριστα ενημερωμένη πηγή αποκάλυψε στην «Κ» ότι το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να συγκροτηθεί κοινή ομάδα έρευνας με τη συμμετοχή Ελλήνων και Γάλλων αστυνομικών (Joint Investigation Team) υπό τον συντονισμό της Europol. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ανταλλαγή πληροφοριών που θα αποκαλύψουν την ταυτότητα του προσώπου που κρύβεται πίσω από την υπόθεση. «Εχουμε κάποιες ενδείξεις, αλλά θέλουμε να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα», σχολίασε αξιωματούχος που μετέχει στην έρευνα.

Στα ίχνη του «Αρκούδου», του «Κόρακα» και της «Ιsabella»

Το σχέδιο μεταφοράς των δύο τόνων κοκαΐνης από τη Λατινική Αμερική στην Ευρώπη τέθηκε σε εφαρμογή τον Φεβρουάριο του 2016. Εξι νεαροί με άμεση εμπλοκή στην υπόθεση ταξίδεψαν αεροπορικώς στο Μαϊάμι και επιβιβάστηκαν στο ιστιοπλοϊκό σκάφος «Island Time». Επισήμως, σκοπός του ταξιδιού τους ήταν να μεταφέρουν το σκάφος από τις ΗΠΑ στην Ελευσίνα και να το παραδώσουν σε ενδιαφερόμενο αγοραστή. Στην πραγματικότητα, επρόκειτο για έναν αναγνωριστικό διάπλου του Ατλαντικού, ένα ριψοκίνδυνο ταξίδι στην ανοικτή θάλασσα απ’ όπου κάποιους μήνες αργότερα θα φόρτωναν τα ναρκωτικά.

Το «Island Time» ήταν νηολογημένο στη Φλόριντα. Ανήκε σε υπεράκτια εταιρεία με έδρα τα Νησιά Μάρσαλ και πρόεδρο έναν 23χρονο –τότε– Ελληνα από τον Ασπρόπυργο. Από απόρρητα έγγραφα που βρίσκονται στη διάθεση της «Κ» προκύπτει ότι το διάστημα μεταξύ Μαρτίου – Ιουνίου 2016 το σκάφος είχε εντοπιστεί να κινείται στη νότια Καραϊβική μεταξύ των ακτών της Βενεζουέλας και της νησιωτικής χώρας Τρινιντάντ και Τομπάγκο. «Είχαμε ως στόχο να μεταφέρουμε το ιστιοπλοϊκό από το Μαϊάμι στην Ελλάδα. Απ’ όσο ξέρω το σκάφος επρόκειτο να μεταπωληθεί σε ιδιαίτερα συμφέρουσα τιμή», κατέθεσε στον ανακριτή 29χρονος με το προσωνύμιο «Κόρακας», που φέρεται να εκτελούσε χρέη καπετάνιου. «Φύγαμε από την Ελλάδα τον Φεβρουάριο και επιστρέψαμε επτά μήνες αργότερα, τον Αύγουστο του 2016. Είχα αποκτήσει δίπλωμα ιστιοπλοΐας λίγους μήνες πριν από τον απόπλου και μετά την επιστροφή μας, εισέπραξα αμοιβή 10.000 ευρώ», συμπλήρωσε.

Η «παρέα»

Οι κατηγορούμενοι είναι Ελληνες ηλικίας 25 με 30 ετών με ρίζες από τη Γεωργία και το Καζαχστάν. Κάποιοι γνωρίστηκαν στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του Πειραιά, όπου εργάστηκαν προσωρινά, άλλοι σε σχολή πυγμαχίας στην Ελευσίνα, ενώ δύο από τους κατηγορούμενους ισχυρίστηκαν ότι ανέπτυξαν φιλικές σχέσεις και πραγματοποίησαν κοινά ταξίδια στο εξωτερικό λόγω της ενασχόλησής τους με το «γκράφιτι». Μερικούς μήνες πριν από τη σύλληψή τους στη Γαλλία μάλιστα, είχαν ταξιδέψει στην Κολομβία προκειμένου, όπως υποστήριξαν, να «ζωγραφίσουν» το μετρό του Μεντεγίν.

Για τη χρηματοδότηση του εγχειρήματος πέντε από τους εμπλεκομένους μετέβησαν στη Βουλγαρία και άνοιξαν ισάριθμους λογαριασμούς σε τράπεζα της Σόφιας. Σε καθέναν απ’ αυτούς κατέθεσαν 30.000 ευρώ και –σύμφωνα με τις απόρρητες αναφορές– το συνολικό ποσό κατέληξε σε λογαριασμό στη Σουηδία. «Τα χρήματα διατέθηκαν για την αγορά και μεταπώληση ενός σκάφους», κατέθεσε ο ένας από τους συλληφθέντες, απαντώντας στις επίμονες ερωτήσεις των Γάλλων ανακριτών.

Το τελευταίο σκέλος της υπόθεσης διαδραματίστηκε το διάστημα Μαρτίου – Ιουνίου 2017. Οι κατηγορούμενοι ταξίδεψαν αεροπορικώς στο Καράκας και συνοδεία συνεργών τους επιβιβάστηκαν σε δύο σκάφη που τους μετέφεραν στα ανοικτά: ένα ξύλινο ψαράδικο που λειτουργούσε ως προπομπός και το ιστιοπλοϊκό σκάφος «Ayane». Επειτα από ταξίδι αρκετών ωρών συναντήθηκαν 170 ναυτικά μίλια ανοικτά της Μαρτινίκας με ένα δεύτερο ιστιοπλοϊκό που είχε φορτωμένους στα αμπάρια του τους δύο τόνους κοκαΐνης: το όνομα αυτού «Isabella».

Από τις απολογίες των κατηγορουμένων προκύπτει ότι τρεις από τους Ελληνες συλληφθέντες μετεπιβιβάστηκαν στο φορτωμένο με ναρκωτικά σκάφος και ταξίδεψαν επί 35 μέρες στον Ατλαντικό, πριν φτάσουν ανοικτά των ακτών Γαλλίας και επιχειρήσουν να ξεφορτώσουν τα ναρκωτικά. Αντίθετα, όσοι επέβαιναν στο σκάφος-προπομπό επέστρεψαν στη Βενεζουέλα και ταξίδεψαν αεροπορικώς πρώτα στην Ελλάδα και μετέπειτα στη Νότια Γαλλία, προκειμένου να υποδεχθούν το παράνομο φορτίο. Στις απολογίες τους μίλησαν -μάλλον αόριστα- για τον ρόλο ενός Σέρβου, την παρουσία στο… κοντραμπάντο εκπροσώπων των τεσσάρων οικογενειών που ελέγχουν το καρτέλ κοκαΐνης στη Βολιβία και τον Βούλγαρο «εγκέφαλο» με το προσωνύμιο «Αρκούδος». Απέφυγαν ωστόσο να αποκαλύψουν κρίσιμα στοιχεία για την ταυτότητα των επικεφαλής της μεταφοράς φοβούμενοι -όπως είπαν- για τη ζωή τους.

Πηγή: Καθημερινή