Τι συνδέει την κατάκτηση του Ευρωμπάσκετ το ’87, τις μεταπτώσεις στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ και την εκπομπή του πρώτου ιδιωτικού καναλιού της ελληνικής τηλεόρασης το ’89 με τη «νέα δημοσιογραφία» που εισήγαγε το περιοδικό ΚΛΙΚ, το μύθο που δημιούργησε ο Μπίλλυ Μπο στο χώρο της μόδας και τη φετιχοποίηση του τζιν; Η απάντηση είναι η δεκαετία του ’80, η οποία γίνεται έκθεση στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2017.

Ads

Την ιστορική και πολιτισμική έκθεση με τίτλο «GR80s. Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη», διοργανώνει η Τεχνόπολη, σε σύμπραξη με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και με τη συνεργασία σημαντικών ελληνικών και διεθνών επιστημονικών και πολιτισμικών ιδρυμάτων και φορέων.

image

Στόχος της έκθεσης, που θα αξιοποιήσει όλους του χώρους της Τεχνόπολης, είναι η ανασύσταση της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής αυτής της επίμαχης δεκαετίας μέσα από 4.000 εκθέματα, 13 περίπτερα, σπάνιες φωτογραφίες, πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό, καθώς και πάνω από 30 παράλληλες εκδηλώσεις (masterclass, worshops, διαλέξεις, ημερίδες, προβολές, ειδικές εκθέσεις κ.α.).

Ads

image
Λεωνίδας Κύρκος

Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να θυμηθεί ή να γνωρίσει για πρώτη φορά όλες τις πτυχές της ελληνικής κοινωνίας τη δεκαετία του ‘80, με την έκθεση να επιχειρεί να παρουσιάσει μέσα από μια ποικιλία εκθεσιακών μεθόδων όλα τα γεγονότα που σημάδεψαν την επίμαχη δεκαετία και διαμόρφωσαν σε ένα μεγάλο βαθμό τις επόμενες.

image
«Τα Άλμπουμ της Δεκαετίας του ’80»
Έχεις φωτογραφίες από τη δεκαετία του ’80; 

Στην ιστοσελίδα της έκθεσης www.gr80s.gr, μπορεί κανείς να πληροφορηθεί σχετικά με το περιεχόμενο, τον σχεδιασμό, τον συλλογισμό, τους συντελεστές και συνεργάτες, καθώς και τους τρόπους συμμετοχής και συνεισφοράς καθώς πρόκειται για την πρώτη μεγάλη συμμετοχική έκθεση που οργανώνεται στη χώρα μας.

image

Επιπλέον, στην ίδια ιστοσελίδα μπορεί να κατεβάσει κανείς ελεύθερα το βιβλίο που αποτελεί τη μελέτη και τον «οδικό χάρτη» της διαδικασίας συγκρότησης της έκθεσης, το οποίο εκδόθηκε με την ευγενική χορηγία του Εκδοτικού Οίκου Μέλισσα και την υποστήριξη της εταιρίας Στατιστικής και Πληροφορικής, Agilis. Η ιστοσελίδα θα είναι σύντομα διαθέσιμη και στα αγγλικά, καθώς η έκθεση θα είναι δίγλωσση.

image
Από την έφιξη του Λάγιος Ντέταρι στον Πειραιά
Το καλοκαίρι του 1988, ο Ολυμπιακός ανακοίνωσε την απόκτηση του Λάγιος Ντέταρι, έναντι του ποσού 1,2 δισεκατομμυρίων δραχμών. Προς τιμήν της μεταγραφής του ούγγρου ποδοσφαιριστή, οργανώθηκε ρωμαϊκού τύπου υποδοχή στον Πειραιά, όπου συγκεντρώθηκαν περίπου 50.000 οπαδοί του Ολυμπιακού. Ο θρίαμβος εκείνης της βραδιάς ενδεχομένως παραμένει η μεγαλύτερη προσέλευση κόσμου για την υποδοχή ενός παίκτη. O τότε πρόεδρος του Ολυμπιακού ήταν ο Γιώργος Κοσκωτάς.

Η πρώτη μεγάλη συμμετοχή έκθεση – Έχεις κάτι από το Ογδόντα; 

Όλα αυτά θα γίνουν εφικτά μέσα από τον δανεισμό από Ιδρύματα, Μουσεία και Αρχεία, καθώς και μέσα από τη συνεισφορά του ίδιου του κοινού που καλείται να συμπράξει με τους επιμελητές και να δανείσει προσωπικά του αντικείμενα και φωτογραφίες μέσω της ηλεκτρονικής σελιίδας της έκθεσης.

image
Η σημαντική παράδοση της γελοιογραφίας στην Ελλάδα γνώρισε κατά τη δεκαετία του ’80 σημαντική θεματική ανανέωση και απέκτησε πλατιά απήχηση ξεφεύγοντας από το αναγνωστικό κοινό των εφημερίδων. Βασικό χαρακτηριστικό των αλλαγών που σημειώθηκαν στις ελληνικές γελοιογραφίες τη δεκαετία του ’80 είναι η σταδιακή μετεξέλιξή τους σε κόμικς πολιτικοκοινωνικού περιεχομένου. Πρωτοπόρος ως προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να θεωρηθεί ο Γιάννης Κυριακόπουλος, ο γνωστός ήδη από το 1964 ΚΥΡ. 

Επιμελητές-Επιστημονικοί υπεύθυνοι της έκθεσης είναι οι Βασίλης Βαμβακάς, επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ και Παναγής Παναγιωτόπουλος, επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, ΕΚΠΑ.

image

Την ομάδα συμπληρώνουν 30 και πλέον ειδικοί συνεργάτες καθώς και επιμελητές από τον χώρο των κοινωνικών επιστημών, της κριτικής, της τέχνης και της δημοσιογραφίας.

image

Τα 13 περίπτερα που περιλαμβάνει η έκθεση είναι τα εξής:

• Πολιτική: (α) από την αλλαγή στην κάθαρση, (β) βία και καταστολή, (γ) ιδεολογία, (δ) έμφυλες ταυτότητες, (ε) κοινωνικό κράτος, (στ) οικονομία

• Κατοικία και δημόσιος χώρος: (α) διαμέρισμα 1987, (β) αρχιτεκτονική, πολεοδομία, δημόσια έργα

• Μαζικός πολιτισμός και κατανάλωση

• Ένδυση, μόδα, ντίσκο

• Κινηματογράφος, βιντεοταινίες, οπτικοακουστική κουλτούρα

• Λαϊκότητα και λαϊκή ζωή

• Νεανικές υποκουλτούρες και πρωτοπορίες

• Όψεις εικαστικής δράσης και πολιτισμού

• Βιβλιοθήκη και αναγνωστήριο του ΄80

• Τεχνολογία

• Επικοινωνία και ΜΜΕ

• Τροχοί και αυτοκίνηση

• Γλώσσα, περίπτερο χωρίς έδαφος

image
Η Ελούντα της Κρήτης ήταν για τον Ανδρέα Παπανδρέου όχι μόνο τόπος ανάπαυσης και διακοπών, αλλά και κέντρο διαμόρφωσης πολιτικής, αφού ήδη απο τις αρχές της δεκαετίας του ’80 περνούσε εκεί τα καλοκαίρια του, συχνά μαζί και με στενούς τους συνεργάτες (Μ. Κουτσόγιωργας, Α. Τσοχατζόπουλος, Β. Παπανδρέου κ.α.). Φωτογραφίες: εφημερίδα Ανατολή, Γ. Μαυρικάκης.

Στον σύνδεσμο https://www.gr80s.gr/index.php/exw-kati-apo-to-ogdonta θα βρείτε τον αναλυτικό κατάλογο των αντικείμενων που αναζητούμε καθώς και τη φόρμα υποβολής πληροφοριών.

image
Το τρίτο δεκαήμερο του Ιουλίου 1987 καύσωνας έπληξε την Ελλάδα με θερμοκρασίες που έφτασαν τους 44 βαθμούς Κελσίου. Οι πρωτοφανείς κλιματικές συνθήκες προκάλεσαν το θάνατο σε περισσότερους από 1300 ανθρώπους. Ο καύσωνας του 1987 και η αμήχανη αντιμετώπιση του από τον κρατικό μηχανισμό έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα του κλιματισμού, τόσο ως ιδιωτικό μέσο προστασίας όσο και την επέκταση του στους δημόσιους χώρους. (φωτό: N. Aποστολόπουλος)

Υπεύθυνος συλλογών: Γιώργος Μαρκατά ([email protected])

Περισσότερα στοιχεία για την ομάδα διοργάνωσης:

Ειδικοί επιμελητές των επιμέρους περιπτέρων είναι οι: Λεωνίδας Αντωνόπουλος, Βασίλης Βλασταράς, Μελένια Γιαννούση, Φοίβος Δεληβοριάς , Ορσαλία Ελένη Κασσαβέτη, Κώστας Κατσάπης, Λουκάς Κατσίκας, Κωστής Κορνέτης, Αλέξανδρος Ανδρέας Κύρτσης, Διονύσης Νοταράκης, Γρηγόρης Πασχαλίδης, Κυριάκος Πιερρακάκης, Λαμπρινή Ρόρη, Κώστας Ρουμανιάς, Νικόλας Σεβαστάκης, Κωστής Σταφυλάκης, Κατερίνα Σχινά, Δημήτρης Σωτηρόπουλος, Μαρία Τοπάλη, Κώστας Τσιαμπάος, Έφη Φαλίδα, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου. Περισσότερες πληροφορίες για κάθε περίπτερο και τους επιμελητές του, θα βρείτε στην ιστοσελίδα. 

image
24 Ιουλίου 1990, Κήποι Προεδρικού Μεγάρου, επέτειος αποκατάστασης της Δημοκρατίας
Διακρίνονται με πλάτη ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης να συνομιλεί με τον Χαρίλαο Φλωράκη και ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής με την Δήμητρα Λιάνη Παπανδρέου και τον Ανδρέα Παπανδρέου.
 
Στην έκθεση συμμετέχουν με τα έργα τους σημαντικοί Έλληνες φωτογράφοι όπως ο Νίκος Αποστολόπουλος, ο  Τάσος Βρεττός, ο Πέτρος Κουμπλής, ο Νίκος Μάρκου και ο Κωνσταντίνος Πίττας. Ακόμα, οι διοργανωτές συνεργάζονται με το Ιστορικό Αρχείο Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη το οποίο έχει ευγενικά θέσει στη διάθεση της έκθεσης το φωτογραφικού του απόθεμα.

image
1985, Rock in Athens
Στις 26 και 27 Ιουλίου 1985 διοργανώθηκε, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Υπουργείου Πολιτισμού για την ανακήρυξη της Αθήνας σε Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, το φεστιβάλ Rock in Athens, με τη συμμετοχή μερικών από τα γνωστότερα μουσικά συγκροτήματα της δεκαετίας του ’80 όπως οι Clash, οι Stranglers και οι Cure. (Φωτογραφία: N. Aποστολόπουλος)

image

image

image

image
1983, Πάρτυ στη Βουλιαγμένη
Βράδυ Δευτέρας με πανσέληνο την 25η Ιουλίου 1983 ο Λουκιανός Κηλαηδόνης κάλεσε τους Αθηναίους σε μια πρωτότυπη μουσική εκδήλωση, το Πάρτυ στη Βουλιαγμένη στην πλαζ του ΕΟΤ. Η πρωτοτυπία της εκδήλωσης και η μαζική συμμετοχή του κόσμου απέδωσαν ένα σημαντικό πολιτισμικό γεγονός, σημείο αναφοράς των πρακτικών διασκέδασης για τα χρόνια του ’80 και τις επόμενες δεκαετίες.