Η βολική μέχρι σήμερα εκδοχή πως το σκάνδαλο της διανομής πακτωλού κρατικού χρήματος σε ΜΜΕ μέσω της καμπάνιας “Μένουμε Σπίτι” με αφορμή των κοροναϊό, ήταν ένα σκάνδαλο του κυβερνητικού εκπροσώπου, καταρρίπτεται από τη στιγμή που δημοσιοποιήθηκε η περιβόητη λίστα αλλά και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός” εξέφρασε ανοιχτά τη στήριξή του και υπερθεμάτισε για τον τρόπο και τα κριτήρια που έγινε η διανομή.

Ads

Μιλώντας στο ΣΚΑΙ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με αφορμή τον ένα χρόνο διακυβέρνησης της ΝΔ, σημείωσε ότι «δε θεωρώ ότι εδώ έγινε κάτι λάθος». «Και εσείς το ξέρετε και εγώ το ξέρω και η οικογένειά μου το ξέρει πολύ καλά τι έγινε», είπε και ισχυρίστηκε, κάνοντας μια χλιαρή αυτοκριτική, πως «η μόνη δικαιολογημένη κριτική είναι ότι δεν εξηγήσαμε από την αρχή ότι αναθέσαμε σε μια εταιρεία να μοιράσει τα ποσά. Δεν δόθηκαν με πολιτική παρέμβαση».

Όταν είχε ξεσπάσει το σκάνδαλο ο ίδιος ο κυβερνητικός εκπρόσωπος με διαδοχικές δηλώσεις του και πριν αναγκαστεί να δημοσιοποιήσει τα ποσά, είχε παραδεχτεί ότι η διανομή έγινε με κάποια κυβερνητικά κριτήρια. Εξάλλου το γεγονός πως δεν υπήρξε κάποια διαδικασία εμπορικής αποτίμησης και απόδοσης των μέσων ενημέρωσης επιβεβαιώνεται και από τα τελικά ποσά που παρουσιάστηκαν στη λίστα, η οποία βρίθει αντιφάσεων και κομματικών επιλογών. Ο Στέλιος Πέτσας είχε μάλιστα ισχυριστεί πως η διανομή έγινε «πληρώντας κριτήρια αντικειμενικότητας και αμεροληψίας και τηρώντας τις αρχές της ηθικής και δεοντολογίας, συνεκτιμώμενης της αξιοπιστίας τους αναφορικά με τη μη αναπαραγωγή ψευδών ειδήσεων (fake news) και τη μη πρόκληση σύγχυσης στο κοινό».

Αφού λοιπόν ανέλαβε ρόλο κριτή του δημοσιογραφικού επιπέδου, ομολόγησε ότι υπήρξε κυβερνητικός έλεγχος και μάλιστα εκ των υστέρων ο Στέλιος Πέτσας απολαμβάνει την πλήρη στήριξη του Πρωθυπουργού. Δεν είναι τυχαίο που εκτός από τα κόμματα της αντιπολίτευσης ή τους πολίτες, το σύνολο των δημοσιογραφικών ενώσεων ζήτησε εξηγήσεις για τον τρόπο που έγινε η επιλογή των μίντια και των ποσών που τους δόθηκαν. 

Ads

Υπενθυμίζεται ότι η λίστα δημοσιοποιήθηκε με καθυστέρηση τριών μηνών, υπό τις σοβαρές κατηγορίες αλλά και ενδείξεις ότι έχει «τροποποιηθεί», ώστε να μην εμφανιστούν ακόμη πιο σκανδαλώδεις ενισχύσεις. Με ερώτησή τους 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν από την κυβέρνηση να καταθέσει στη Βουλή τόσο τις αρχικές εντολές διαφήμισης που εκδόθηκαν τον Απρίλιο, όσο και τις περιοδικές φορολογικές καταστάσεις των εταιριών για τους τελευταίους μήνες, ώστε να αποδειχτεί αν αυτή ήταν η πραγματική κατανομή.

Διαβάστε επίσης:

Σε κάθε περίπτωση, και με τα δεδομένα της λίστας προκύπτουν τα εξής ζητήματα:

  • Μόλις το 1% της κατανομής κατευθύνθηκε σε αντιπολιτευόμενα μέσα ενημέρωσης, γεγονός πρωτόγνωρο για τη μεταπολίτευση. Αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ ανά την επικράτεια δεν βρίσκονται στη λίστα, το Documento και το Koutipandoras αποκλείστηκαν μάλιστα επισήμως με κυβερνητική εντολή όπως παραδέχτηκε ο Σ. Πέτσας, ενώ τα ελάχιστα ΜΜΕ που δεν είναι φιλοκυβερνητικά και βρίσκονται στη λίστα (tvxs.gr, ΕΦΣΥΝ, Ριζοσπάστης, Aυγή, Κόκκινο κλπ) παίρνουν συμβολικά ποσά σε σχέση με το μέγεθός τους.
  • Σχεδόν το 30% της χρηματοδότησης των ΜΜΕ κατέληξε σε τρεις επιχειρηματίες-μιντιάρχες, Βαρδινογιάννη-Αλαφούζο-Μαρινάκη, με τη διασπορά των ποσών σε όλα τα ΜΜΕ κάθε ομίλου. 
  • Καμία διαδικασία αξιολόγησης και συνάρτηση ποσών με κυκλοφορία, ακροαματικότητα, θεαματικότητα, αναγνωσιμότητα και επισκεψιμότητα δεν προκύπτει αφού διαπιστώνεται εξώφθαλμη διοχέτευση απίστευτων ποσών σε ΜΜΕ αμφισβητούμενης ή ανύπαρκτης εμπορικής αξίας. Μεταξύ αυτών και σάιτ συγγενών, όπως του συμπέθερου Μητσοτάκη ή του κομπάρου Πέτσα.
  • Ακόμη πιο κραυγαλέα είναι η ενίσχυση κάποιων sites με κουτσομπολίστικο, συνωμοσιολογικό περιεχόμενο, sites που διακινούσαν ψευδείς ειδήσεις για τους τρόπους μετάδοσης του κοροναιού όπως κάποια εκκλησιαστικά αλλά και ΜΜΕ που υμνούν καθημερινά τον Πρωθυπουργό αλλά και τη σύζυγό του.
  • Στη λίστα περιλαμβάνονται ΜΜΕ, συμβατικά και ηλεκτρονικά, που είτε έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, είτε δεν υπάρχουν, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται  sites σε Αττική και Επαρχία που ξεκινούν τη λειτουργία τους λίγο πριν τη… λήξη του διαφημιστικού προγράμματος ώστε να υπάρξει επιμερισμός των ποσών που καταλήγουν στον ίδιο ιδιοκτήτη
  • Ίδια είναι η εικόνα με τεράστιες αποκλείσεις και στην επαρχία, όπου συμπεριλαμβάνονται συντριπτικά μόνον φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ.
  • Δεν έχει διευκρινιστεί ποιες είναι οι εταιρίες που τιμολογούν για κάθε πρόγραμμα αφού η λίστα αναφέρεται σε ΜΜΕ και όχι σε εταιρίες. Από την αναφορά θα προέκυπτε αν οι εταιρίες είναι οι νόμιμοι ιδιοκτήτες κάθε μέσου.
  • Στη λίστα έχουν συμπεριληφθεί sites που δεν βρίσκονται στο μητρώο on line media, ώστε να πιστοποιείται η νόμιμη λειτουργία τους.
  • Στη λίστα βρίσκονται μεγαλοοφειλέτες του δημοσίου, που πριν λίγο καιρό είχε ανακοινώσει η ίδια κυβέρνηση.
  • Χωρίς να βρίσκονται στην αρχική λίστα, όταν ανακοινώθηκαν τα ποσά, στο συνολικό ποσό των 20 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβάνεται ποσό 1 εκατ. ευρώ που αφορά σε υπαίθρια διαφήμιση, προγραμματικές πλατφόρμες κάποιες εκ των οποίων αμφιβόλου ύπαρξης καθώς και υπέρογκο ποσό για τη μέτρηση της απόδοσης των διαδικτυακών ΜΜΕ, χωρίς όμως η διανομή να έχει γίνει με κριτήρια απόδοσης.