Πολλά και σοβαρά ερωτηματικά προκαλεί η τακτική της πολιτικής  ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού έναντι του «αμαρτωλού» Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ, αφού, αφενός ανακόπτει την πορεία εξυγίανσής του που είχε δρομολογηθεί θεσμικά από την προηγούμενη κυβέρνηση, αφετέρου, δημιουργεί, αντικειμενικά προϋποθέσεις δημιουργίας εκείνων των συνθηκών που έφεραν το Ταμείο στην ανάγκη εξυγίανσης. 

Ads

Το ταμείο,  που ελεγχόταν διαχρονικά από πρασινογάλαζες συνδικαλιστικές ηγεσίες, ελέγχθηκε για τη 12ετία 2005 – 2016, με τους ελεγκτές να κρίνουν μη νόμιμες και εκτός σκοπού Ταμείου δαπάνες συνολικού ύψους 45,5 εκατ. ευρώ. Την προηγούμενη τετραετία οι έλεγχοι που έγιναν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξαν την κακοδιαχείριση και ευτράπελα όπως τα δάνεια – μαϊμού που υποτίθεται πως έπαιρναν υπάλληλοι του υπουργείου ενώ δεν έλαβαν ποτέ σύμφωνα με μαρτυρίες τους. Τότε, η κυβέρνηση  προχώρησε σε δύο βασικά βήματα για την επαναφορά του Ταμείου στον βασικό σκοπό του, δηλαδή στην αλληλοβοήθεια των μελών του: 1) Μεταφορά των αρμοδιοτήτων του παιδικού σταθμού και του κατασκηνωτικού επιδόματος από το Ταμείο στο υπουργείο, με μεταφορά και των εργαζομένων του επίσης στο υπουργείο, με το ανάλογο εργασιακό καθεστώς,  όπως ήταν και το πάγιο αίτημα του προοδευτικού συνδικαλιστικού κινήματος στο ΥΠΠΟ 2) Πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο με μόνη αρμοδιότητα την εγγραφή μελών και τη διενέργεια Γενικής Συνέλευσης και εκλογών, ώστε το Ταμείο να «επιστρέψει» στους εργαζόμενους.

Επίσης, λόγω της αφαίρεσης των βασικών αρμοδιοτήτων, προέβλεπε και μια μειωμένη επιχορήγηση της τάξης των 30.000 ευρώ.

Τα παραπάνω προβλεπόταν να τεθούν σε ισχύ από τον ερχόμενο Ιανουάριο, αφού η σχετική Υπουργική Απόφαση προέβλεπε μια απαραίτητη μεταβατική περίοδο.

Ads

Ωστόσο, η σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ κατέθεσε στη Βουλή νομοσχέδιο στο άρθρο 19 του οποίου προβλέπεται «Θέση του Ταμείου Αλληλοβοήθειας του ΥΠΠΟΑ σε εκκαθάριση», το οποίο βάζει περιθώριο ενός έτους για την «εκκαθάριση». Χρονοδιάγραμμα εξαιρετικά φιλόδοξο αν σκεφτεί κανείς πως αυτή η  «εκκαθάριση» θα γίνεται με το Ταμείο σε λειτουργία.

Επίσης, παρά το γεγονός ότι το Ταμείο υποτίθεται ότι θα είναι σε «εκκαθάριση», η πολιτική  ηγεσία επαναφέρει τη χρηματοδότησή του και μάλιστα εμφανίζεται πολύ γαλαντόμα: Προβλέπει  500.000 ευρώ!

Το ποσό είναι εντυπωσιακό, δεδομένου ότι σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο 4598/2019 τόσο ο παιδικός σταθμός όσο και το επίδομα παιδικού σταθμού και οι κατασκηνώσεις από 1/1/2020 περνάνε στην ευθύνη, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, του υπουργείου Πολιτισμού. Ευλόγως λοιπόν η Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση των εργαζομένων στο ΥΠΠΟ αναρωτιέται,  «τι χρηματοδότηση χρειάζεται το ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ, πέρα από την αμοιβή του “εκκαθαριστή”;». «Γιατί τα 30.000 ευρώ το χρόνο που προβλέπει ο Ν. 4580/19 δεν είναι αρκετά; Γιατί η “αξιολόγηση συνεπειών ρύθμισης” του νομοσχεδίου αναφέρει επί λέξει ότι το ΥΠΠΟΑ θα επιβαρυνθεί με το ποσό των 500.000 ευρώ για την επιχορήγηση στο ΤΑΥΠ για “δαπάνες λειτουργίας παιδικού σταθμού & λοιπές δαπάνες”, καθώς και για “τακτικές και έκτακτες δαπάνες” του υπό εκκαθάριση Ταμείου;».

Σύμφωνα με την ΕΑΚ οι απαντήσεις βρίσκονται σε μια άλλη απόφαση της υπουργού Λίνας Μούνταινα, που εκδόθηκε στις 30 Οκτωβρίου. «Η απόφαση προβλέπει ότι το ως τώρα 5μελές ΔΣ του Ταμείου Αλληλοβοήθειας (3 επιλεγμένοι από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία και 2 επιλογής της ΠΟΕ, συνδικαλιστές και μέλη της ΠΑΣΚΕ-ΔΗΣΥΠ) γίνεται 7μελές, με 2 μέλη που θα διορίσει η Υπουργός. Tα 2 μέλη που διόρισε η υπουργός (ΦΕΚ 926/ΥΟΔΔ/2019) είναι επίσης συνδικαλιστές της ΠΟΕ και μέλη της ΠΑΣΚΕ/ΔΗΣΥΠ, που περιλαμβάνονταν και στο ψηφοδέλτιό της στο Συνέδριο…

»Στο νέο 7μελές ΔΣ του Ταμείου, λοιπόν, η πλειοψηφία (4 στους 7) είναι συνδικαλιστές από το ψηφοδέλτιο της ΠΑΣΚΕ/ΔΗΣΥΠ, παλιοί γνώριμοι της Υπουργού από τις εποχές της Χαριλάου Τρικούπη – σαν να μην πέρασε μια μέρα δηλαδή. (Φαίνεται ότι στο Υπουργείο μας οι «‘άριστοι» είναι όλοι στην ΠΑΣΚΕ/ΔΗΣΥΠ. Άραγε στην ΔΑΚΕ δεν προτάθηκε καν ή δεν δέχτηκαν;) Από την ίδια “άριστη” ΠΑΣΚΕ/ΔΗΣΥΠ προέρχονταν οι επί 15ετίας Πρόεδρος και Διευθυντής του ΤΑΥΠ ΥΠΠΟ Γ. Τσακοπιάκος και Γ. Βλαντής, που τώρα ερευνώνται για την κακοδιαχείριση και τα πλαστά δάνεια σε συναδέλφους…

»Γιατί η Υπουργός αλλάζει τη σύνθεση του ΔΣ, ενώ υποτίθεται ότι σε ένα μήνα το ΔΣ αυτό θα αντικατασταθεί από τον εκκαθαριστή;

Να υποθέσουμε ότι και ο εκκαθαριστής – που σύμφωνα με το νομοσχέδιο, επίσης θα διορίσει η Υπουργός – θα προέρχεται επίσης από τα ψηφοδέλτια της ΠΑΣΚΕ/ΔΗΣΥΠ, για να “κλείσει” ο κύκλος – και με την ελπίδα (τους) ότι “εκκαθάριση εν λειτουργία” θα σημάνει απλώς το να κουκουλωθούν οι υποθέσεις του Ταμείου και να βρεθεί ένα αθόρυβος τρόπος να βρεθεί η ΠΟΕ να ροκανίζει ξανά την επιχορήγηση από το ΥΠΠΟΑ στο όνομα των εργαζόμενων;».

»Υπάρχει και κάτι ακόμη πολύ σοβαρό: ο Ν. 4598/2019 προέβλεπε να περάσει ο παιδικός σταθμός στο ΥΠΠΟΑ, καθώς και όλο το προσωπικό του Ταμείου Αλληλοβοήθειας. Στον χαιρετισμό που απηύθυνε στο συνέδριο της ΠΟΕ ΥΠΠΟ η Υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη, μεταξύ πολλών άλλων, ανέφερε ότι ο παιδικός θα λειτουργεί τη σχολική χρονιά 2019-2020 (χωρίς να πει λέξη για το παρακάτω!) και ότι “η ρύθμιση για το πέρασμα των εργαζόμενων του ΤΑΥΠ ΥΠΠΟ στο ΥΠΠΟΑ εγείρει ζητήματα αντισυνταγματικότητας”. Κανείς από τους συνδικαλιστές της ΠΟΕ που πριν δύο χρόνια έκαναν απεργίες για να συνεχίσει να υπάρχει ο παιδικός σταθμός και για την τακτοποίηση των εργαζόμενων δεν ενδιαφέρθηκε να απαντήσει σε αυτό, ούτε καν να το σχολιάσει! Προφανώς γιατί αυτό που τους νοιάζει είναι (κυριολεκτικά) το “ταμείο” και όχι το αν θα λειτουργεί ο παιδικός ή τι θα γίνουν οι εργαζόμενοι (μάλλον βολεύει να παραμείνουν εργαζόμενοι ιδιωτικού δικαίου με ουσιαστικό εργοδότη την ΠΟΕ ΥΠΠΟ, όπως μέχρι πριν από 2 χρόνια;). Αν η Υπουργός πιστεύει ότι ο Ν. 4589 ήταν ατελής, γιατί δεν ενσωματώνει νέα ρύθμιση για το προσωπικό στο άρθρο που μόλις κατατέθηκε με τις αλλαγές στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας; Γιατί η υπόθεση των υπαλλήλων του ΤΑΥΠ είναι “κολλημένη” εδώ και μήνες στο ΑΣΕΠ;

Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, γιατί άπτεται της συνέχισης ή μη λειτουργίας του παιδικού σταθμού!

Εμείς συνεχίζουμε να ζητάμε την ανάγκη πλήρους διερεύνησης όλων των υποθέσεων του ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ και πλήρους διασφάλισης των πραγματικών κατακτήσεων των εργαζομένων, την λειτουργία του παιδικού σταθμού από το ΥΠΠΟΑ, με την τακτοποίηση του προσωπικού του ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ σε οργανικές θέσεις στο ΥΠΠΟΑ, τις κατασκηνώσεις και το επίδομα παιδικού σταθμού για όσους υπαλλήλους δεν καλύπτονται από τον παιδικό του ΥΠΠΟΑ.».