Την Τρίτη απορρίφθηκαν από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών τα ασφαλιστικά μέτρα των Φώτη και Παναγιώτη Μαρτίνου για άμεση κατάσχεση και απαγόρευση της κυκλοφορίας του βιβλίου (graphic novel) «Αϊβαλί» του σκιτσογράφου Soloup.

Ads

Οι Φώτης και Παναγιώτης Μαρτίνος, κληρονόμοι του Φώτη Κόντογλου αναφέρουν πως το βιβλίο «προσβάλλει κατάφωρα το πνευματικό έργο του Φώτη Κόντογλου, τόσο το εικαστικό, όσο και το συγγραφικό». «Παρ’ όλα αυτά, ο κύριος Φώτης Μαρτίνος πριν καταθέσει την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για το… κατάπτυστο και ανήθικο graphic novel μου, είχε προτείνει μέσω της δικηγόρου του στις εκδόσεις ‘Κέδρος’ να μετριαστεί “το μέγεθος της προσβολής” και η “παράλειψη οποιασδήποτε ενδείξεως σεβασμού” με την ηθική καταβολή 20.000 Ευρώ!», γράφει ο Soloup στην απάντησή του, κάνοντας λόγο για «προσβλητική, συκοφαντική και εκβιαστική επίθεση».

«Η Δίκη έχει οριστεί για τις 12 Ιουνίου. Το «Αϊβαλί» δεν είναι ακόμα ελεύθερο. Δίνει την μάχη του αυτονόητου για την ελευθερία της τέχνης, της έκφρασης και του Λόγου», αναφέρει. Διαβάστε αναλυτικά την απάντηση του Soloup όπως αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του anthropolikos:

«Την Παρασκευή 15/05/2015, το «Αϊβαλί» των εκδόσεων ‘Κέδρος’ δέχθηκε μια προσβλητική, συκοφαντική κι εκβιαστική επίθεση από τον κύριο Φώτη Μαρτίνο και τον αδελφό του Παναγιώτη, κληρονόμων του Φώτη Κόντογλου στα δικαστήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων.

Ads

Εχθές, Τρίτη 19/05/2015, σε μια πρώτη νίκη του αυτονόητου, τα ασφαλιστικά μέτρα των δύο κληρονόμων – και πιθανότατα όσων κρύβονται πίσω από αυτούς- για άμεση κατάσχεση του βιβλίου και απαγόρευσης της κυκλοφορίας του, απορρίφθηκαν από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών. Όλα όμως θα κριθούν στην Δίκη που έχει οριστεί για τις 12 Ιουνίου και μέχρι τότε και την οριστική δικαίωση του βιβλίου, το «Αϊβαλί» βρίσκεται σε κίνδυνο.

Θα ήταν παράξενο ένα βιβλίο που μιλάει για πολιτική και διπλωματία, για Ελληνοτουρκικές σχέσεις, για μνήμες μικρασιατικές, για θρησκεία, για μισαλλοδοξία, εθνικισμό και φανατισμό, μα πιο πολύ για την συνεννόηση των λαών και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, να κυκλοφορήσει χωρίς εμπόδια. Όμως η αφορμή για την φίμωση του ήρθε από κει που δεν το περιμέναμε. Από τους ανθρώπους που θα έπρεπε να χαίρονται πιο πολύ με την έκδοση του συγκεκριμένου graphic novel, λόγω της αναθέρμανσης του ενδιαφέροντος για τα κείμενα και τις μνήμες μαστόρων του Ελληνικού Λόγου όπως εκείνων του Φώτη Κόντογλου. Η πρώτη αφορμή λοιπόν βρέθηκε, έχει διάσταση… «ηθική» και ως συνήθως, η ηθική διάσταση συνοδεύεται στο τέλος από αρκετά Ευρώ.

Ο κύριος Φώτης Μαρτίνος θεωρεί ότι το έργο μου «Αϊβαλί» που κυκλοφορεί εδώ και 6 μήνες από τις εκδόσεις ‘Κέδρος’, «προσβάλλει κατάφωρα το πνευματικό έργο του Φώτη Κόντογλου, τόσο το εικαστικό, όσο και το συγγραφικό». Στην αίτηση διαστρεβλώνει συστηματικά τις προθέσεις μου, λέγοντας ότι προσπαθώ να οικειοποιηθώ το έργο του αφού «πουθενά δεν γίνεται καν αναφορά στην πατρότητα των έργων του Φώτη Κόντογλου με κατανοητό τρόπο για τον αναγνώστη, ο οποίος κατά την ανάγνωση θεωρεί ότι πρόκειται για έργο του δευτέρου των καθών» (ο δεύτερος ..καθών είμαι εγώ, ο πρώτος οι εκδόσεις ‘Κέδρος’). Και όλα αυτά για ένα graphic novel όπως είναι το «Αϊβαλί» που από την αρχή μέχρι το τέλος –όπως θα έχουν διαπιστώσει όσοι το έχουν διαβάσει- είναι ένας ύμνος και ένας φόρος τιμής, τόσο στον Κόντογλου όσο και στους υπόλοιπους 3 Αϊβαλιώτες συγγραφείς, τους οποίους ο κύριος Φώτης Μαρτίνος αποσιωπά συστηματικά να αναφέρει την ύπαρξή τους στο βιβλίο. (Στο παράρτημα της έκδοσης υπάρχει εκτενής, αναλυτική, ειδική αναφορά στην χρήση των ανθολογημένων κειμένων/ μαρτυριών, όπως και στην βιβλιογραφία και τα βιογραφικά των συγγραφέων, τα οποία κατά έναν παράξενο τρόπο δεν τα αντιλήφθηκε ο αιτών).

Ο κύριος Φώτης Μαρτίνος φτάνει μάλιστα να θίγεται ηθικά επειδή οι αναφορές στον Φώτη Κόντογλου συνυπάρχουν στο ίδιο βιβλίο με αναφορές «σεξουαλικών συνευρέσεων», τρία κεφάλαια παραπέρα, σε μια (1!) μόνο σελίδα, γραμμένες από άλλο συγγραφέα, τη στιγμή που δύο ήρωες του Αχμέτ Γιορουλμάζ (μια Ελληνίδα κι ένας Τούρκος) κάνουν έρωτα: Περιγράφει λοιπόν στην αίτηση των ασφαλιστικών μέτρων «…το μέγεθος της προσβολής» που υπέστη η αξία του έργου του Φώτη Κόντογλου, με «την παράλειψη οποιασδήποτε ενδείξεως σεβασμού προς το έργο του και την προσωπικότητά του… αυτού του βαθιά θεοσεβούμενου ανθρώπου στο έργο Το ‘Αϊβαλί’ των καθών, που περιλαμβάνει προσβλητικές σεξουαλικές εκφράσεις και περιγραφή σεξουαλικών συνευρέσεων (σελ. 210, 295- 296-297)…».

Παρ’ όλα αυτά, ο κύριος Φώτης Μαρτίνος πριν καταθέσει την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για το… κατάπτυστο και ανήθικο graphic novel μου, είχε προτείνει μέσω της δικηγόρου του στις εκδόσεις ‘Κέδρος’ να μετριαστεί «το μέγεθος της προσβολής» και η «παράλειψη οποιασδήποτε ενδείξεως σεβασμού» με την ηθική καταβολή 20.000 Ευρώ!
Ενδεικτικά μόνο να αναφέρω ότι στο σενάριό μου τα κείμενα που ανθολογούνται και χρησιμοποιούνται από τις 420 σελίδες του «Αϊβαλί η πατρίδα μου» (εκδ. ‘Άγκυρα’) του Φώτη Κόντογλου – έχουμε πάρει εγγράφως την άδεια των εκδόσεων «Άγκυρα» από το 2012-, είναι 5 σελίδες Α4 και συγκεκριμένα 2.429 λέξεις! (για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, πρόκειται για κείμενο που χωράει σε δυο σελίδες εφημερίδας). Έτσι με τους ηθικούς του υπολογισμούς, ο κύριος Φώτης Μαρτίνος κοστολογεί με 8 Ευρώ και 23 σέντς την κάθε λέξη που χρησιμοποιώ από το βιβλίο του προγόνου του. (Για παράδειγμα, η μισή πρόταση: «Αν λάχει να περάσεις με καράβι απ’ το μπουγάζι της Μυτιλήνης» με την οποία αρχίζει το κεφάλαιο «Φώτης» και το οποίο είναι αφιερωμένο στον Φώτη Κόντογλου, στοιχίζει με το παραπάνω τιμολόγιο 90 ευρώ και53 σεντς!)

Μα, τόσα λεφτά, κύριε Φώτη Μαρτίνο, δεν είχε πάρει ο κυρ Φώτης σε όλη του τη ζωή για το έργο του. Πως τώρα ζητάει να τα πάρει ο εγγονός του από ένα βιβλίο που δεν του ανήκει με κανέναν τρόπο, αλλά αντίθετα, τιμάει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο τον πρόγονό του, Φώτη Κόντογλου; Και μάλιστα έναν πρόγονο που, όπως δηλώνετε μεγαλόψυχα ο ίδιος, κύριε Φώτη Μαρτίνο: «αντικειμενικά δεν είναι ‘δικός’ μας, αλλά αποτελεί πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας»; ( ‘Ελευθεροτυπία’ 20/ 06/ 2014)

Η Δίκη έχει οριστεί για τις 12 Ιουνίου. Το «Αϊβαλί» δεν είναι ακόμα ελεύθερο. Δίνει την μάχη του αυτονόητου για την ελευθερία της τέχνης, της έκφρασης και του Λόγου».