Αναζητώντας εθνικό σχέδιο

Ads

Και σε αυτήν την προεκλογική περίοδο μονοπώλησε μία ακατάπαυστη φιλολογία γύρω από τον ξύλινο όρο: Μνημόνιο. Σε μια απόπειρα να αποτυπώσει στοιχειωδώς την κύρια φιλοσοφία των βασικών προγραμμάτων, το tvxs.gr απηύθυνε κοινά ερωτήματα στους κ.κ. Νότη Μηταράκη, Γιάννη Μηλιό και Δημήτρη Χατζησωκράτη, υπεύθυνους Οικονομικών της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ και της ΔΗΜΑΡ, αντίστοιχα*. Καλή μελέτη.

ΝΔ: Συμπλήρωση του Μνημονίου με μέτρα για την κοινωνική συνοχή και την ανάπτυξη – σεβασμός στο βασικό πυρήνα των δεσμεύσεων απέναντι στην τρόικα – σταθερός φορολογικός συντελεστής 15% flat rate για τις επιχειρήσεις – ιδιωτικοποιήσεις αλλά όχι απολύσεις στο Δημόσιο – ανάπτυξη μέσα από την υγιή επιχειρηματική δράση του ιδιωτικού τομέα. Καινοτομία: δημιουργία προστιθέμενης αξίας στη δημόσια περιουσία
 
ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ: Κατάργηση των εφαρμοστικών νόμων του Μνημονίου – περικοπή αντιπαραγωγικών δαπανών και ενδεχόμενος βραχυπρόθεσμος δανεισμός στην περίπτωση κράτησης της επόμενης δόσης από την τρόικα – αύξηση των εσόδων από άμεσους φόρους στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα με φορολόγηση του πλούτου – έλεγχοι και απολύσεις αποκλειστικά για τη διαφθορά στο Δημόσιο – δυναμικό πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων. Καινοτομία: αναγέννηση του δημόσιου τομέα με την ενεργό συμμετοχή και την πρωτοβουλία των εργαζόμενων
 
ΔΗΜΑΡ: Προστασία του λαϊκού εισοδήματος και επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής έως το 2017 – σταδιακή απαγκίστρωση χωρίς μονομερείς ενέργειες και τσαμπουκά – ετήσιο αφορολόγητο 10.000 ευρώ και ουσιαστική φορολόγηση των υψηλών εισοδημάτων – μέτρηση της αποτελεσματικότητας και μετατάξεις στο Δημόσιο – προτεραιότητα σε δραστηριότητες με μεγάλο εισοδηματικό πολλαπλασιαστή Καινοτομία: κίνητρα για τη δημιουργία Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών (ΑΜΚΕ) από άνεργους νέους για την αντιμετώπιση της ανεργίας.
 
Το κόμμα σας αποκτά τη δυνατότητα να καθορίσει τις οικονομικές εξελίξεις μετά τις 17 Ιουνίου.
 
Ποια συγκεκριμένα σημεία της συμφωνίας με την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ θα θέσετε ως αναγκαία να αναθεωρηθούν;
 
Ν.Μηταράκης
 
Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ότι από το πρόγραμμα δημοσιονομικής πολιτικής απουσιάζουν δύο σημαντικοί πυλώνες. Ο πυλώνας της Κοινωνικής Συνοχής και ο πυλώνας της Ανάπτυξης.  Για το λόγο αυτό έχουμε δεσμευθεί ότι θα διαπραγματευθούμε άμεσα: Την αποκατάσταση των πολύ χαμηλών συντάξεων και των πολυτεκνικών επιδομάτων στα επίπεδα του 2009. Την επέκταση του επιδόματος ανεργίας στα δύο χρόνια. Την χορήγηση έκτακτου επιδόματος ανεργίας στους μη μισθωτούς, αυτοπαπασχολούμενους ή καταστηματάρχες που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους. Την ρύθμιση των αλλεπάλληλων φορολογικών επιβαρύνσεων των επόμενων μηνών. Καμία επιπλέον μείωση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα. Την σταδιακή άνοδο του αφορολογήτου στις 8000 Ευρώ και ακολούθως στις 10.000 Ευρώ. Την κατάργηση του χαρατσιού της ΔΕΗ και την αντικατάσταση του από ένα δίκαιο και υποφερτό ΕΤΑΚ. Την σταδιακή μείωση των φορολογικών συντελεστών. Επίσης έχουμε δεσμευθεί ότι θα ζητήσουμε η περικοπή των 11,7 δις να επεκταθεί εως το 2016 και ότι είμαστε αντίθετοι με τις απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων καθώς η μείωση του προσωπικού μπορεί να επιτευχθεί μέσω των συνταξιοδοτήσεων και την αυστηρή τήρηση της αναλογίας 1:10 για τις προσλήψεις. 
 
Γ.Μηλιός
 
Θα καταργήσουμε τους εφαρμοστικούς νόμους του μνημονίου, οι οποίοι αφορούν εσωτερικό μας ζήτημα και δεν διευκολύνουν τον έλεγχο του δημοσιονομικού ελλείμματος, αλλά παροξύνουν το πρόβλημα βυθίζοντας την κοινωνία στην καταστροφή και θα αναδιαπραγματευθούμε τη δανειακή σύμβαση με καλή πρόθεση από μηδενική βάση. Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε μια νέα σχέση με τους εταίρους μας η οποία θα βασίζεται στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας και όχι στην απαξίωση των εργαζόμενων και στην κοινωνική διάλυση.
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Έχουμε ήδη,  πριν από τις εκλογές της 6ης Μαΐου,  προσδιορίσει τα εξής 6 σημεία:
 
-Αλλαγή των μέτρων ύψους 11,5 δις για τη δημοσιονομική προσαρμογή 2012-2014 (που προβλέπεται να αποφασιστούν έως τον Ιούνιο) με προστασία του λαϊκού εισοδήματος και απόδοση βαρύτητας στην καταπολέμηση της σπατάλης και της διαφθοράς και στην
αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
-Ευνοϊκότεροι διακανονισμοί σε σχέση με το χρόνο κάλυψης του στόχου μηδενικού
ελλείμματος, ώστε να ανακοπεί η πίεση δημοσιονομικής προσαρμογής μέσω της μείωσης
του λαϊκού εισοδήματος και να δοθεί η χρονική δυνατότητα αποκόμισης αποτελεσμάτων Η επιμήκυνση της δημοσιονομικής προσαρμογής ως το 2017.
-Άρση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου που μείωσε τους κατώτατους μισθούς, επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και της μετενέργειας καθώς και
επαναρρύθμιση των εργασιακών σχέσεων.
-Αλλαγή της πρόβλεψης για δέσμευση όλων των εσόδων στην εξυπηρέτηση του χρέους, ώστε να υπάρξουν δυνατότητες ανάπτυξης δικτύου κοινωνικής προστασίας.
-Αναθεώρηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, με στόχο την αξιοποίηση και όχι την
εκποίηση του δημόσιου πλούτου, την αντικατάσταση της εισπρακτικής λογικής, τη σύνδεση της όλης διαδικασίας με την αλλαγή του οικονομικού μοντέλου και τη δημιουργία μιας νέας λειτουργικής σχέσης κράτους – ιδιωτικού τομέα.
-Ενίσχυση με αναπτυξιακό πακέτο 20 – 30 δις ευρώ με επεξεργασία και παρουσίαση από την Ελλάδα αναπτυξιακών έργων για χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ καθώς και από ευρωπαϊκά διαρθρωτικά κονδύλια που δεν έχουν απορροφηθεί, ώστε να δοθεί ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα προς όφελος της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας αλλά και των δημόσιων οικονομικών.
 
Η τρόικα αρνείται στην πράξη την επαναδιαπραγμάτευση του Μνημονίου και δηλώνει ρητά ότι δεν θα αποδεσμεύσει την επόμενη δόση της δανειακής σύμβασης, εφόσον δεν θα τηρηθούν από την Ελλάδα τα συμφωνηθέντα. Από αυτό το σημείο και έπειτα, ποια συγκεκριμένα βήματα θα ακολουθήσετε, δεδομένου ότι ο κρατικός προϋπολογισμός εξακολουθεί να παρουσιάζει πρωτογενές έλλειμμα και άρα τα χρήματα της τρόικας είναι απαραίτητα προκειμένου να εξυπηρετηθούν άμεσες ανάγκες όπως η καταβολή μισθών και συντάξεων (κ.ά.);
 
Ν.Μηταράκης
 
Από την στιγμή που η Ελλάδα σέβεται το βασικό πυρήνα των δεσμεύσεων τις οποίες έχει αναλάβει μπορεί να συζητάει και να επαναδιαπραγματεύεται. Διαφορετικά, έχω αποκομίσει την αίσθηση ότι αν καταλήξουμε σε μία ολική μονομερή καταγγελία του Μνημονίου, όπως φαίνεται να επιθυμεί για παράδειγμα ο ΣΥΡΙΖΑ, τότε δεν θα υπάρχει πεδίο συνεννόησης ούτε με το ΔΝΤ ούτε με τις Βρυξέλλες. Όποιοι θεωρούν ότι οι ξένοι ηγέτες που μας προειδοποιούν γι’ αυτό το ενδεχόμενο απλώς μπλοφάρουν, είτε  έχουν πλήρη άγνοια των δεδομένων στην ΕΕ, είτε δεν θέτουν σε προτεραιότητα την παραμονή της χώρας στο Ευρώ. Προσωπικά, είμαι πεπεισμένος ότι σε μια τέτοια περίπτωση η δανειοδότηση θα διακοπεί και η χώρα θα οδηγηθεί εκτός Ευρωζώνης. 
 
Γ.Μηλιός
 
Κατ’ αρχάς εκτιμώ ότι η πιθανότητα να συμβεί κάτι τέτοιο είναι μιδαμινή ως ανύπαρκτη, διότι ένα τέτοιο γεγονός θα κλονίσει την Ευρωζώνη, θα εκτινάξει άμεσα τα επιτόκια δανεισμού των υπόλοιπων χωρών της Ευρωζώνης, δεδομένης της κατάστασης στην Ισπανία. Στην περίπτωση που εξετάζουμε εδώ, ο προϋπολογισμός, αν αφαιρέσουμε τους τόκους οι οποίοι δε θα πληρώνονται, παρουσιάζει όντως ένα μικρό σχετικά πρωτογενές έλλειμμα, αν τα στοιχεία που διαθέτουμε από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους είναι σωστά. Θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα προτάσσοντας τις ανάγκες όσων έχουν πληγεί και περικόπτοντας τις αντιπαραγωγικές δαπάνες και τις σπατάλες. Αν χρειαστεί, στο τέλος του έτους θα προσφύγουμε στον βραχυπρόθεσμο δανεισμό. Είμαστε αισιόδοξοι ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Ένα πράγμα είναι πάντως σίγουρο: Αν αναγκαστούμε να πάρουμε κάποια έκτακτα μέτρα, αυτά δεν θα θίγουν σε καμία περίπτωση όσους έχουν πληρώσει μέχρι σήμερα την κρίση, δηλαδή την εργατική τάξη, τους συνταξιούχους, τους άνεργους, τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες.
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Με την πρόσφατη συνέντευξή του στο MEGA(13/06/12) ο Γάλλος Πρόεδρος  Φρ. Ολάντ επιβεβαίωσε ξεκάθαρα ότι υπάρχει έδαφος για επαναδιαπραγμάτευση και ότι θα βρούμε στην ΕΕ σύμμαχους σε αυτή μας την προσπάθεια. Ταυτόχρονα επεσήμανε  τον υπαρκτό κίνδυνο να βρεθούμε εκτός ευρώ αν επιλέξουμε μονομερείς καταγγελίες. Ουσιαστικά ο Γάλλος Πρόεδρος μας είπε: «Μείνετε στο ευρώ, σχηματίστε κυβέρνηση και ελάτε να συνεννοηθούμε». Αφού λοιπόν η υπόθεση εργασίας που κάνατε, δηλαδή ότι η ΔΗΜΑΡ αποκτά τη δυνατότητα να καθορίσει τις οικονομικές εξελίξεις μετά τις 17 Ιουνίου, σπεύδω να σημειώσω ότι θα κάνουμε κάθε προσπάθεια να μην υπάρξει η περίπτωση μη αποδέσμευσης της επόμενης δόσης. Αυτό σημαίνει ότι επειδή ακριβώς γνωρίζουμε  ότι τα αδιέξοδα που περιγράφετε είναι απολύτως υπαρκτά, η προσπάθεια που θα πρέπει να αναλάβει η νέα κυβέρνηση είναι από τη  Σύνοδο Κορυφής της 28-29 Ιουνίου, σε κάθε περίπτωση, να διασφαλίσουμε τη συμφωνία τους για την αναθεώρηση και σταδιακή αποδέσμευση – απαγκίστρωση μέσα στη συνέχεια. Και αυτό θεωρούμε ότι είναι εφικτό. Δηλαδή η κουλτούρα διαπραγμάτευσης μεταξύ των εταίρων στην ΕΕ υπάρχει. Οι μονομερείς ενέργειες και ο …τσαμπουκάς δεν είναι αποδεκτός.
 
Ποια περιθώρια «βλέπετε» να υπάρχουν για μία συνεννόηση της Ελλάδας με τις υπόλοιπες υπερχρεωμένες χώρες της Ευρωζώνης; Ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύετε να αναλάβετε αναφορικά με την ευρωπαϊκή διάσταση της κρίσης;
 
Ν.Μηταράκης
 
Υπάρχουν περιθώρια και όχι μόνο με τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου. Είχα την ευκαιρία την προηγούμενη εβδομάδα να εκπροσωπήσω τη ΝΔ στην Πολιτική Συνέλευση του ΕΛΚ και η γενική εντύπωση που επικρατεί στους κόλπους του είναι ότι η Ευρωζώνη χρειάζεται περισσότερα και πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της κρίσης. Μην ξεχνάτε άλλωστε, ότι για πρώτη φορά, σε κείμενο συμπερασμάτων του ΕΛΚ, έγινε προσωπική αναφορά στην Ελλάδα και τον Αντώνη Σαμαρά και εκφράστηκε η στήριξη στις προσπάθειές του, για ένα ολοκληρωμένο μείγμα πολιτικής που θα εξαλείφει το έλλειμμα, ενώ ταυτόχρονα θα αποκαθιστά την ανάπτυξη στην Ελληνική οικονομία. Στο ίδιο κείμενο αναφέρεται ρητώς – και αυτό το απεδέχθη και ο εκπρόσωπος της κ. Μέρκελ – ότι οι υπόλοιποι ηγέτες του ΕΛΚ, αποδέχονται τρόπους για να ενισχύσουν τις επενδύσεις, την ανάπτυξη και τις θέσεις εργασίας στην Ελλάδα, συμπληρώνοντας έτσι το σημερινό πρόγραμμα. Είναι εμφανές ότι η ΕΕ, λόγω και των εξελίξεων στην Ισπανία οδηγείται σε ένα ιστορικό ραντεβού για την προοπτική της οικονομικής και δημοσιονομικής ενοποίησης. Θα είναι ιστορικό λάθος και ήττα στρατηγικού χαρακτήρα για την χώρα μας εάν δεν είναι παρούσα όταν θα συντελούνται οι αλλαγές για την Ευρωπαϊκή Ολοκλήρωση.
 
Γ.Μηλιός
 
Η εξέλιξη της κρίσης στην Ισπανία καθιστά σαφές ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια σύγκλισης των χωρών των οποίων οι κοινωνίες ασφυκτιούν και καταστρέφονται από την επιβαλλόμενη πολιτική περικοπών και λιτότητας. Οι χώρες αυτές, καθώς η κρίση εξελίσσεται και γίνεται φανερό σε όλους ότι η «υποταγή στα κελεύσματα των αγορών» δεν επιλύει, αλλά βαθαίνει την κρίση, έχουν αντικειμενικά κοινό συμφέρον την απεμπλοκή τους από αυτόν το φαύλο κύκλο, ο οποίος οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ντόμινο χρεωκοπιών. Αμέσως μόλις εκλεγεί η κυβέρνηση της Αριστεράς, σύμφωνα με σχέδιο που έχουμε ήδη εκπονήσει, θα επιδιώξει την εντατική διαβούλευση επί του ζητήματος σε επίπεδο αρχηγών κρατών και όχι τη συνομιλία σε επίπεδο αντιπροσωπείας της τρόικας. Δικός μας στόχος είναι η δημιουργία μιας άλλης Ευρώπης με δημοσιονομική αλληλεγγύη, με διαφορετικό ρόλο για την ΕΚΤ, με καταμερισμό βαρών αντίστοιχο με τον καταμερισμό οφέλους. Εξάλλου, η σύνοδος της 28ης-29ης Ιουνίου θα είναι καθοριστικής σημασίας για την πρόοδο προς αυτήν την κατεύθυνση.
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Είναι εντελώς απαραίτητο να αναληφθούν άμεσες πρωτοβουλίες, αμέσως μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης, με διαδοχικά ταξίδια του πρωθυπουργού -και με τη στήριξη και τη συμμετοχή όλων των κομμάτων, όπως πρότεινε στην κεντρική προεκλογική ομιλία του ο Φώτης Κουβέλης- για διαδοχικές συναντήσεις ή και κοινή συνάντηση των ηγετών Ελλάδος, Πορτογαλίας, Ισπανίας, Ιταλίας σε πρώτη φάση ώστε να υπάρξει συντονισμός   και πρώτα απ’ όλα στην κατεύθυνση εξεύρεσης κοινής ευρωπαϊκής λύσης για την αντιμετώπιση της χρηματοπιστωτικής κρίσης και της κρίσης χρέους. Εμείς, ως ΔΗΜΑΡ, όπως άλλωστε και η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία των Συνδικάτων(ETUC), καθώς και προοδευτικοί και αριστεροί ευρωπαίοι οικονομολόγοι, έχουμε προτείνει και σταθερά υποστηρίζουμε πανευρωπαϊκή λύση με την μεταφορά του 60% του εθνικού χρέους των κρατών μελών της ευρωζώνης στην ΕΚΤ ή σε μηχανισμό της για κοινή διαχείριση. Η δημιουργία μηχανισμού κοινής διαχείρισης δεν θα απάλλασσε τις χώρες από τις υποχρεώσεις τους (θα γίνει η αποπληρωμή του χρέους αλλά με πολύ χαμηλότερο επιτόκιο και σε πολύ μεγαλύτερο χρόνο) και θα περιόριζε το ρόλο των αγορών στις τρέχουσες επιθέσεις σε αυτές. Για την διασφάλιση αυτής της αναγκαίας ρευστότητας της ΕΚΤ, για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας υπόθεσης, είναι απαραίτητη η έκδοση των ευρωομολόγων. Μαζί φυσικά με την έκδοση ευρωομολόγων ανάπτυξης για τη χρηματοδότηση ενός ευρωπαϊκού σχεδίου επενδύσεων στις υποδομές, στις νέες τεχνολογίες και στην οικοανάπτυξη, για προώθηση της οικονομικής ανάκαμψης και της απασχόλησης.
 
Τι είδους φορολογική πολιτική πρέπει να εφαρμοστεί σήμερα στην Ελλάδα; Ποιους φορολογικούς συντελεστές εισηγείστε ανά βασικό τομέα της οικονομίας και με ποιο σκεπτικό; Υπάρχουν μελέτες και προηγούμενα παραδείγματα που τεκμηριώνουν τις θέσεις σας; Ποια μέτρα μπορούν να ληφθούν για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;
 
Ν.Μηταράκης
 
Η υπέρ-φορολόγηση, οι υψηλοί συντελεστές, η κατάρρευση των εισπρακτικών και των ελεγκτικών μηχανισμών δημιουργούν το υπόστρωμα για την έξαρση της φοροδιαφυγής. Η ΝΔ έχει παρουσιάσει από τον Νοέμβριο του 2011 τις προτάσεις της για το φορολογικό και θεωρούμε ότι με αυτές θα άρουμε τα αντικίνητρα για την προσέλκυση κεφαλαίων και νέων επενδύσεων. Για να προσελκύσουμε επενδύσεις χρειαζόμαστε ένα σταθερό και ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα. Ένα απλό νομοσχέδιο που θα έχει τα εξής τέσσερα συγκεκριμένα κεφάλαια: Ένα για τα φυσικά πρόσωπα, ένα για τα νομικά πρόσωπα, ένα για το ΦΠΑ και τους έμμεσους φόρους και ένα για τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας.  Με σταθερό φορολογικό συντελεστή 15% flat rate για τις επιχειρήσεις η Ελλάδα ξαναμπαίνει στο παιχνίδι για τις επενδύσεις.  Επίσης, η σταδιακή άνοδος του αφορολόγητου ορίου από τις 5.000 σήμερα στις 8.000 και ακολούθως στις 10.000 Ευρώ σε συνδυασμό με τον συμψηφισμό οφειλών από και προς το Δημόσιο, θα απελευθερώσει την ρευστότητα για την αγορά που είναι σήμερα το βασικό ζητούμενο για την αντιμετώπιση της ύφεσης.
 
Γ.Μηλιός
 
Όπως είπαμε ρητά και στο πρόγραμμά μας, η προσαρμογή που προτείνουμε θα προέλθει από τη φορολόγηση του πλούτου και των υψηλών εισοδημάτων, με στόχο την αύξηση των εσόδων από άμεσους φόρους στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα. Έχουμε κάνει πολλές μελέτες για να καταλήξουμε στο ότι είναι εφικτή αυτή η πολιτική. Το παράδειγμα ευρωπαϊκών χωρών με μεγαλύτερα φορολογικά έσοδα από τα δικά μας τεκμηριώνει τη θέση μας για την αναγκαιότητα μιας ριζικής μεταρρύθμισης του φορολογικού συστήματος, ώστε να εντοπίζεται το εισόδημα και η περιουσία κάθε πολίτη και να κατανέμεται δίκαια το φορολογικό βάρος. Στα ενδεικτικά μέτρα για την αύξηση των δημόσιων εσόδων περιλαμβάνονται:
 
-Η υλοποίηση πλήρους και καθολικού περιουσιολόγιου, όπου θα αποτυπώνεται  η περιουσία όλων των Ελλήνων υπηκόων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε όλες τις μορφές κινητού και ακίνητου πλούτου. Καθώς και η θέσπιση αυστηρών ποινών για όσους συλλαμβάνονται να δηλώνουν ψευδώς τα περιουσιακά τους στοιχεία.  
– Η επανεξέταση όλων των φοροαπαλλαγών και εξαιρέσεων και όπου απαιτηθεί η αλλαγή των φορολογικών συντελεστών και της κλίμακας των εισοδημάτων νομικών προσώπων με στόχο την προσαρμογή των φορολογικών εσόδων στο μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να επιτευχθεί ταυτόχρονα αύξηση των δημόσιων εσόδων και ελάφρυνση των φτωχότερων εισοδηματικών στρωμάτων. 
– Η σταδιακή μείωση συντελεστών ΦΠΑ και η ελαχιστοποίησή τους στα διατιμημένα τρόφιμα (ψωμί, γάλα, κλπ). 
– Ο εκσυγχρονισμός και η στελέχωση των εφοριών με ειδικευμένο προσωπικό και η ενίσχυση του πληροφοριακού συστήματος για έλεγχο, διασταύρωση και διαχρονική παρακολούθηση της φορολογικής βάσης, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. 
– Η Εθνική Προγραμματική Συμφωνία, με τον κλάδο της ναυτιλίας και τον εφοπλιστικό κόσμο, που θα αυξήσει τα φορολογικά έσοδα. 
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Η ΔΗΜΑΡ έχει ένα σύνθημα για το φορολογικό: Περισσότεροι φόροι από όλους για λιγότερους φόρους από τον καθένα. Για τη ριζική αλλαγή αυτής της παθογόνου κατάστασης είναι αδήριτη ανάγκη: 
 
-Η  βελτίωση και η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος στην κατεύθυνση της αναλογικής και καθολικής συμβολής των πολιτών στα φορολογικά βάρη με δίκαιη και προοδευτική φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων.
-Η ανατροπή της άνισης και άδικης κατανομής των φορολογικών βαρών σε βάρος των αδύνατων στρωμάτων και των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων και την προστασία των εισοδημάτων τους.
-Η εκλογίκευση του φορολογικού συστήματος, με την αποκατάσταση της σταθερότητας και την απλούστευση της φορολογικής νομοθεσίας, τη διαμόρφωση των απαραίτητων  νομοθετικών προϋποθέσεων για την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης αλλά και την είσπραξη των καταλογισθέντων ποσών.
-Η αύξηση των δημοσίων εσόδων, με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, την ουσιαστική φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου και του πλούτου, την εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων, την καθολική εφαρμογή του «πόθεν έσχες» και τη λειτουργική ανασυγκρότηση, τον εκσυγχρονισμό, την ενίσχυση των φορολογικών υπηρεσιών και των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους.
-Η  πάταξη της φοροδιαφυγής, της παραοικονομίας και του παραεμπορίου, με τη λήψη μέτρων που θα καθιστούν τη φοροδιαφυγή ασύμφορη για τους φοροφυγάδες (δήμευση περιουσιακών στοιχείων, αυστηρές ποινικές κυρώσεις, κλπ). Η επίδειξη έμπρακτης  πολιτικής βούλησης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς.
 
Τώρα, για τα συγκεκριμένα, που αφορούν και ευρύτερα στρώματα και ιδιαίτερες κοινωνικές κατηγορίες προτείνουμε:
 
-Ετήσιο Αφορολόγητο στις 10.000 ευρώ για όλους. Στις 12. 000 ευρώ για τις πολύτεκνες οικογένειες και για τα ΑμΕΑ.
-Θέσπιση ενιαίας και προοδευτικής φορολογικής κλίμακας, με περισσότερα ενδιάμεσα κλιμάκια και μειωμένους συντελεστές φόρου μεταξύ των εισοδημάτων από 10.000 έως 30.000 ευρώ και λιγότερα ενδιάμεσα κλιμάκια με υψηλότερους συντελεστές φόρου για εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Διατήρηση των κλιμακίων που υπάρχουν για τα υψηλά εισοδήματα.
-Τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας: Με αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή της ανά εξάμηνο.
-Υψηλή φορολόγηση των πολύ μεγάλων εισοδημάτων, από 900.000 ευρώ και άνω ο συντελεστής θα  είναι 75%. (Ο αριθμός των φορολογικών δηλώσεων για το ποσό αυτό είναι μερικές δεκάδες, 65 για τo 2010, αλλά το συμβολικό στοιχείο έχει ειδικό βάρος).
– Αλλαγές στο Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ). Από 23%, 13% και 6.5%  σε  20%, 10% και 4,5% αντιστοίχως.
 
Στο δεύτερο συντελεστή ΦΠΑ να επανενταχθεί ο χώρος της εστίασης άμεσα για τη θερινή σαιζόν και πριν την εκπόνηση ενός συνολικού  φορολογικού νομοσχεδίου. Σε ό,τι αφορά τον περιορισμό και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της παράνομης απόκτησης περιουσιακών στοιχείων εστιάζουμε:
 
-Στην ανεύρεση όσων διαχειρίστηκαν παρανόμως και προς ίδιον όφελος δημόσιο χρήμα, χρηματική αποζημίωση του δημοσίου-επιστροφή χρημάτων και ποινικές διώξεις.
-Στον έλεγχο περιουσιακών στοιχείων που απέκτησαν διαχειριστές δημοσίου χρήματος, μέλη επιτροπών ανάθεσης δημοσίων έργων ή προμηθειών, δημόσιοι υπάλληλοι με εισπρακτικό ή ελεγκτικό ρόλο τα τελευταία είκοσι (20) έτη. Δήμευση αυτών, εφόσον η προέλευσή τους δεν μπορεί να δικαιολογηθεί.   
-Στην ανεύρεση όσων έχουν φοροδιαφύγει και φορολόγησή τους για παρελθούσες χρήσεις ανεξαρτήτως αν αυτές θεωρούνται φορολογικά κλεισμένες.
 
Σε ότι αφορά στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής σε πραγματικό χρόνο προτείνουμε:
 
-Έλεγχο της διακίνησης πετρελαίου για την πάταξη της λαθρεμπορίας καυσίμων, με αυστηρές ποινές στους λαθρέμπορους καυσίμων, δήμευση των περιουσιακών στοιχείων.
-Άμεση αντιμετώπιση της φοροκλοπής μέσα από τις offshore εταιρείες και τις εικονικές εταιρείες σε χώρες με χαμηλό συντελεστή, για την αποφυγή της φορολογίας για οικονομικές δραστηριότητες που αφορούν στη χώρα μας.
-Δραστικό περιορισμό του παραεμπορίου: Συστηματικοί έλεγχοι στα κέντρα εισαγωγής και διακίνησης λαθραίων εμπορευμάτων, κλείσιμο επιχειρήσεων, δήμευση των εμπορευμάτων και απέλαση των αλλοδαπών εισαγωγέων και διακινητών- μικροπωλητών αυτών.
-Ανάπτυξη «κινήματος αποδείξεων» μέσα από κίνητρα στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές και καλλιέργεια αντίστοιχων στάσεων.
-Αυστηροποίηση των ποινών για τους εκδότες στους εκδότες εικονικών και πλαστών στοιχείων με την κλιμάκωση των κυρώσεων (προστίμων) επί υποτροπής (επαναληψημότητα της παράβασης) του παραβάτη και ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης
 
Για την ενίσχυση του ελέγχου  προτείνουμε την εντατικοποίηση των τακτικών φορολογικών  ελέγχων, με έμφαση στις μεσαίου και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, με ακαθάριστα έσοδα άνω των 300.000 ευρώ. Για τις Νομοθετικές ρυθμίσεις που θα να ενισχύσουν την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής προτείνουμε:
 
-Θέσπιση υποχρέωσης των δημοσίων υπαλλήλων που είναι ιδιοκτήτες ακινήτων που ανήκουν σε εξωχώριες (offshore) εταιρίες, να δηλώσουν αυτά, με την απειλή «της οριστικής απόλυσης».      
-Ψήφιση ειδικού νόμου με αναδρομική ισχύ, που θα καθιστά «την απιστία σε βάρος του Δημοσίου» και «τη φοροκλοπή» διαρκή εγκλήματα, χωρίς παραγραφή και θα θεσπίζει την αυτόματη άρση του φορολογικού, τραπεζικού και οποιουδήποτε άλλου απορρήτου.
-Δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο των επιχειρήσεων που εξέδωσαν πλαστά στοιχεία.
-Χρήση της φοροκάρτας και των αποδείξεων συναλλαγών.
-Δημοσιοποίηση στο διαδίκτυο Ειδικού Μητρώου επιχειρήσεων που εκδίδουν πλαστά-εικονικά φορολογικά στοιχεία (τιμολόγια κλπ)
 
Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για το ελληνικό Δημόσιο; Θα αξιολογήσετε το προσωπικό; Σε αυτή την περίπτωση, τι θα πράξετε με τους εργαζόμενους οι οποίοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις; Γενικότερα, δεδομένου της δυσχερούς οικονομικής θέσης του κράτους, θα προβείτε σε απολύσεις; Με ποιον τρόπο θα γίνει αποτελεσματικότερος ο ελληνικός δημόσιος τομέας; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για τα πρώτα αποτελέσματα;
 
Ν.Μηταράκης
 
Εμείς πιστεύουμε στον ρυθμιστικό ρόλο του κράτους και όχι στον δυσκίνητο και διογκωμένο δημόσιο τομέα. Μιλήσαμε από την αρχή για την ανάγκη αποκρατικοποιήσεων και μείωσης του δημοσίου τομέα και προτείναμε συγκεκριμένους τρόπους. Το ΠΑΣΟΚ, δυστυχώς, αγνόησε τις προτάσεις μας. Τώρα που έχουμε βαθύτατη ύφεση οι απολύσεις θα οξύνουν ακόμα περισσότερο το υφεσιακό περιβάλλον. Άρα οι απολύσεις δεν είναι σήμερα η λύση. Μπορούμε όμως με το πάγωμα των προσλήψεων για τα επόμενα τρία χρόνια και τις αποκρατικοποίησεις να μειώσουμε την σημερινή έκταση του. Σε κάθε περίπτωση πάντως θα πρέπει να  αντιμετωπιστούν άμεσα ζητήματα που αφορούν την αύξηση της αποδοτικότητας του δημοσίου, η μείωση της σπατάλης, η βελτίωση του συστήματος προμηθειών, ο επανασχεδιασμός διαδικασιών και υπηρεσιών κα.
 
Γ.Μηλιός
 
Το πρώτο σκέλος της ερώτησης σας έχει παρελκυστικό χαρακτήρα, πράγμα παράξενο για το tvxs. Ο σχεδιασμός μας για το δημόσιο αναλύεται λεπτομερώς στο επικαιροποιημένο πρόγραμμά μας, στο οποίο αναφέρουμε ρητά ότι δε θα κάνουμε απολύσεις στο δημόσιο. Εμείς δεν θα αυξήσουμε το ποσοστό ανεργίας δεν θα βαθύνουμε την κοινωνική κρίση. Εκτός κι αν εννοείτε τα golden boys του δημοσίου, ή συμβούλους διορισμένους με υψηλούς μισθούς οι οποίοι προωθούσαν το προηγούμενο διάστημα το ξεπούλημα (γιατί με τις σημερινές τιμές περί αυτού πρόκειται) της δημόσιας περιουσίας και τις απολύσεις χαμηλόμισθων συναδέλφων τους. Ή αν εννοείτε τους διεφθαρμένους υπαλλήλους τους οποίους θα βρούμε με τους ελέγχους που θα ξεκινήσουμε άμεσα και τους οποίους χάιδευε ή χρησιμοποιούσε ως διεκπεραιωτές του «γρηγορόσημου» το δικομματικό σύστημα. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, ναι θα προβούμε σε δικαστικές διώξεις και αν προκύψουν καταδικαστικές αποφάσεις σε απολύσεις. Ο δημόσιος τομέας θα γίνει σίγουρα πιο αποτελεσματικός γιατί θα αφεθούν να ανθίσουν επιτέλους τα λουλούδια που διαθέτει, η πλειοψηφία των ενσυνείδητων υπαλλήλων του. Θα πάψει η κυριαρχία εκείνης της μικρής μειοψηφίας που δεν αφήνει το Δημόσιο να λειτουργήσει προς το συμφέρον του πολίτη αλλά το μετατρέπει σε πελατειακό σύστημα. Με την εξυγίανση αυτή ο δημόσιος τομέας θα πάψει να αποτελεί έναν παράλληλο κόσμο «βολέματος» των λίγων και μιζών, και θα γίνει αυτό που οφείλει να είναι: η ραχοκοκαλιά της κοινωνίας. Όπως είπε ο Αλέξης Τσίπρας «θα καθαρίσουμε πρώτα το τραπέζι και μετά θα σερβίρουμε το ψωμί».
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Πρωταρχική ανάγκη είναι η μεταρρύθμιση του κράτους, ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα και τις απαιτήσεις των καιρών αλλά και να συνδράμει στην ανασύνταξη και την ανοικοδόμηση της χώρας, στη διέξοδο από την κρίση. Η ΔΗΜΑΡ ιεραρχεί την μεταρρύθμιση του κράτους ως ένα από τα βασικότερα σημεία της προγραμματικής της πρότασης. Η χώρα χρειάζεται ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης σε όλα τα επίπεδα, με στόχο την αποδοτικότητα, την διαφάνεια, την διαβούλευση, τη λογοδοσία ώστε να επανακτηθεί η ικανότητα άσκησης δημοσίων πολιτικών με σχέδιο, στόχους και μετρήσιμα αποτελέσματα. Ένα δημοκρατικό κράτος, αποκεντρωμένο, με μια ισχυρή αυτοδιοίκηση και των δύο βαθμών, με πόρους και αρμοδιότητες, στην υπηρεσία του πολίτη και της κοινωνίας αποτελεί την κεντρική επιλογή της ΔΗΜΑΡ. Η μεταρρύθμιση, τεχνολογική, οργανωτική, η αναθεώρηση διαδικασιών νοοτροπίας, ήθους και επαγγελματισμού, η εισαγωγή εμπειρογνωμοσύνης και διαφάνειας, η εκρίζωση της διαφθοράς, του κομματισμού, της ευνοιοκρατίας και της γραφειοκρατίας, αποτελούν για τη ΔΗΜΑΡ κεντρικές πολιτικές.
Η εφαρμογή της μέτρησης της αποτελεσματικότητας έχει στόχο την ανάδειξη των προβλημάτων, τον εντοπισμό των καλύτερων πρακτικών, αλλά και τη βελτίωση της τελικής παραγόμενης υπηρεσίας. Η βελτίωση στη σχέση πολίτη κράτους επέρχεται ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την κοινωνική λογοδοσία και επιτρέποντας την καλύτερη αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των εφαρμοσμένων πολιτικών. Δεν θα κάνουμε απολύσεις στη Δημόσια Διοίκηση. Οι αξιολογούμενοι/ες που δεν πληρούν τα απαραίτητα προσόντα για τις θέσεις τους θα μετατάσσονται σε άλλες, ώστε να μπορούν είναι και αποδοτικοί/ές και κοινωνικά χρήσιμοι/ες.
Το πρόβλημα της παρουσίας πολύ περισσοτέρων απασχολούμενων γενικότερα στον δημόσιο τομέα θα το αντιμετωπίσουμε με τις μετατάξεις. Όχι βεβαίως οι σιδηροδρομικοί να γίνουν παραϊατρικό προσωπικό! Αυτές τις υπαρκτές ανάγκες θα τις καλύπτουμε με τη μέθοδο: 10 φεύγουν 1 προσλαμβάνεται. Αλλά δεν θα λύσουμε ένα πρόβλημα δημιουργώντας άλλα δίπλα του, ανεργία, εκτίναξη επιδομάτων και συντάξεων, υπερφόρτωση των ασφαλιστικών ταμείων κλπ. Οι μετατασσόμενοι μπορούν να καλύψουν πληθώρα αναγκών, κοινωνικών υπηρεσιών, βοήθειας στο σπίτι, διαφύλαξης μουσείων, πολιτιστικής κληρονομιάς, προστασία δασών, περιβάλλοντος εν γένει.  
 
Πάνω σε ποιους άξονες θα βασιστεί η αναπτυξιακή πολιτική την οποία εισηγείστε αναφορικά με την παραγωγή, τις εξαγωγές και τις επενδύσεις; Πόσες θέσεις εργασίας προσδοκάτε να δημιουργήσετε και με ποιο χρονικό ορίζοντα; Σε ποιο ύψος μπορούν να κυμαίνονται οι αποδοχές των εργαζομένων, βάσει των σημερινών δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας;
 
Ν.Μηταράκης
 
Έχω δηλώσει κατ’ επανάληψη σε αυτήν την προεκλογική περίοδο στην Ελλάδα συγκρούονται ετεροχρονισμένα δύο διαφορετικές οικονομικές κοσμοθεωρίες. Αυτή που εκπροσωπούμε εμείς ότι η ανάπτυξη θα έρθει μέσα από την υγιή επιχειρηματική δράση του ιδιωτικού τομέα και από την άλλη αυτή που πρεσβεύει ότι το κράτος και ο κρατισμός μπορεί να επιλύσει όλα τα προβλήματα. Κάποιοι μπορεί να ισχυριστούν ότι ο Μηταράκης αποθεώνει τον ιδιωτικό τομέα.      Δεν είναι έτσι. Αυτή τη στιγμή η Ανεργία φτάνει το 21.9%. Έχουμε δηλαδή 1,1 εκ Έλληνες εκτός αγοράς εργασίας. Υπάρχει κανείς που πιστεύει σοβαρά ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να απορροφηθούν από τον Δημόσιο Τομέα;  Ότι θα βρουν δουλειά αν κλείσουμε τις πόρτες στους επενδυτές και διώξουμε αυτούς που ήδη έχουν εγκατασταθεί στη χώρα μας; Μόνο ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να τους απορροφήσει και να δημιουργήσει ταυτόχρονα και θέσεις υψηλά αμειβομένων στελεχών.
 
Γ.Μηλιός
 
Έχουμε επεξεργαστεί το Εθνικό Σχέδιο Ανόρθωσης για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, την παραγωγική ανασυγκρότηση και τη δίκαιη δημοσιονομική εξυγίανση. Θα δώσουμε το βάρος σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας μας, οι οποίοι εκτιμούμε ότι μπορούν να αναπτυχθούν γρήγορα και σε συνδυασμό με ένα νέο δυναμικό πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων θα δημιουργήσουν τις συνθήκες για νέες θέσεις εργασίας. Βρισκόμαστε μέσα σε μια κρίση πανευρωπαϊκή και παγκόσμια και η ανεργία καλπάζει. Σκοπός είναι να σταματήσουμε αυτήν την πορεία. Οι 3 στόχοι μας είναι: ανακούφιση των περισσότερο χτυπημένων από την κρίση, σταθεροποίηση/ανάκαμψη, ανάπτυξη. Στο δεύτερο ερώτημά σας: Θα κάνουμε τα πάντα ώστε όσοι εργάζονται να αμείβονται αξιοπρεπώς και όχι όπως σήμερα και όσοι δεν εργάζονται να εντάσσονται σε ένα κοινωνικό δίκτυο προστασίας ώστε να μην ζουν εξαθλιωμένοι. Βάζουμε τους ανθρώπους πάνω από τα νούμερα και απώτερος στόχος μας είναι η οικονομία να καλύπτει της ανάγκες ολόκληρης της κοινωνίας και όχι μόνο μιας ισχνής μειοψηφίας όπως συμβαίνει σήμερα.
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Η ανάπτυξη που εμείς προτείνουμε πρέπει να έχει στοιχεία διατηρησιμότητας. Για να διαχυθούν οι ωφέλειες στο σύνολο της κοινωνίας θα πρέπει να απαλλαγεί από τις παθογένειες του προηγούμενου μοντέλου και να συνδεθεί με τη γενικότερη προσπάθεια ανασυγκρότησης της οικονομίας και του κράτους. Αυτό σημαίνει:
 
-Διαχείριση των πόρων με διαφάνεια και δημοκρατία στο σχεδιασμό, βέλτιστη σχέση
κόστους οφέλους, διαρκή διαδικασία αξιολόγησης και επανασχεδιασμού παρεμβάσεων
ώστε να βελτιώνονται τα αποτελέσματα τους και οι ωφέλειες για την κοινωνία.
-Προτεραιότητα σε υποδομές και δραστηριότητες με μεγάλο εισοδηματικό πολλαπλασιαστή, που αυξάνουν την παραγωγικότητα, ενισχύουν την εξωστρέφεια και δημιουργούν μεγάλο αριθμό μόνιμων θέσεων εργασίας (καινοτομία, έρευνα, επιχειρηματικότητα σε τομείς διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών, διαχείριση απορριμμάτων κ.α ). Η επιλογή δημόσιων έργων θα πρέπει γίνεται με κριτήριο την αναπτυξιακή τους στόχευση, τις εξωτερικές οικονομίες και τη μόχλευση και όχι τα πολιτικοοικονομικά λόμπυ και τις πολιτικές επιρροές των ομάδων της οικονομικής ελίτ που έμαθαν να παράγουν πολλά ίδια κέρδη και λίγα αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας.
-Ανάπτυξη μεγάλων αλλά κυρίως πολλών χιλιάδων μικρών και μεσαίων παρεμβάσεων σε
συνδυασμό με την επαγγελματική κινητικότητα ώστε να υπάρξει ένα εθνικό σχέδιο
μεταφοράς της δραστηριότητας σε τομείς εμπορεύσιμων αγαθών και υπηρεσιών και να
δημιουργηθούν εκατοντάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
-Δημιουργία προϋποθέσεων περιφερειακής και τοπικής οικονομικής ανάπτυξης με τη
ενίσχυση των τοπικών συμπράξεων και την υιοθέτηση στρατηγικών αξιοποίησης των
τοπικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων.
-Ανασυγκρότηση του ιδιωτικού τομέα και υποστήριξη κατά προτεραιότητα μικρών και
μεσαίων επιχειρήσεων ώστε να υπερβούν προβλήματα εσωστρέφειας, τεχνολογικής
υστέρησης και έλλειψης χρηματοδότησης. Υποστήριξη της δημιουργίας νέων οικονομικών υποκειμένων, ιδιαίτερα στον τομέα της Κοινωνικής Οικονομίας, με ενίσχυση των συνεταιρισμών (παραγωγικών και προμηθευτικών) των κοινοπραξιών, των ενώσεων
καταναλωτών και των συνεταιρισμών ανέργων.
-Αναδιοργάνωση όλων των σχετικών συστημάτων του δημοσίου, ώστε να υποστηρίζουν
αποτελεσματικά αυτές τις κατευθύνσεις.
 
Θα αποτελούσε φενάκη να αναφέρουμε ένα τυχαίο αριθμό θέσεων εργασίας που αναμένουμε να δημιουργηθούν. Το βέβαιο είναι πως σε τέτοιες κατευθύνσεις θα πρέπει να εστιάσουμε όλες μας τις προσπάθειες. Σε ότι τώρα αφορά το ύψος των αποδοχών των εργαζομένων, εμείς προσβλέπουμε στην επαναφορά των κατώτατων μισθών όπως προσδιορίζονται από την ΕΓΣΣΕ που καταργήθηκε και στις ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις των κλάδων και των επιχειρήσεων.
 
Υπάρχει κάποιο σημείο του οικονομικού σας προγράμματος το οποίο θεωρείτε καινοτόμο; Ποιο είναι αυτό;
 
Ν.Μηταράκης
 
Η δημιουργία προστιθέμενης αξίας στην δημόσια περιουσία. Ειδικά η ακίνητη περιουσία του δημοσίου μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης ανάπτυξης και αυτή την δυνατότητα θέλουμε να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο για την μεγιστοποίηση της δημόσιας ωφέλειας από τις ιδιωτικοποιήσεις.
 
Γιάννης Μηλιός
 
Αν διαβάσετε το πρόγραμμα μας θα διαπιστώσετε ότι υπάρχουν πολλά καινοτόμα σημεία. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα στην κατεύθυνση ανατροπής του νεοφιλελεύθερου υποδείγματος, το οποίο όμως δεν έχει σκοπό να οδηγήσει στην παλιά ρύθμιση. Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της καινοτομίας του αφορά την αναγέννηση του δημόσιου τομέα, η οποία δεν θα γίνει με λαιμητόμους και περικοπές σε βαθμό εξαθλίωσης όπως ευαγγελίζεται το μνημονιακό στρατόπεδο, αλλά με την ενεργό συμμετοχή και την πρωτοβουλία των εργαζόμενων σ’ αυτόν. Αντίθετα έχει σκοπό μια ανάπτυξη με κοινωνικό πρόσημο, μια ανάπτυξη των πολλών και όχι των λίγων, μια ανάπτυξη που θα συνδυάζεται με την ατομική ελευθερία και τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα. Οι φορείς που δημιουργούνται από τη βάση, οι πρωτοβουλίες σε τοπικό επίπεδο, οι πρωτοβουλίες κοινών δραστηριοτήτων που οργανώνονται μέσα από το διαδίκτυο, οι καινοτόμες πρωτοβουλίες που θα περιλαμβάνουν στους στόχους τους την άνοδο του επιπέδου της ζωής των πολλών βρίσκουν στήριξη μέσα στο πρόγραμμά μας. Δίνουμε μεγάλη σημασία στην αυτοοργάνωση και την άμεση δημοκρατία έτσι όπως την είδαμε να ανθίζει στο Σύνταγμα, στις πλατείες των ΗΠΑ, της Ευρώπης και αλλού. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ζητούν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν ατομικά και συλλογικά χωρίς ένα ασφυκτικό τραπεζικό σύστημα που τους πνίγει, χωρίς ένα κράτος που τους απομυζά και δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτούς, χωρίς να πρέπει να ανήκουν σε κάποιο κόμμα ή σε κάποιο «σύστημα». Αυτοί οι άνθρωποι φέρνουν τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ στην εξουσία και όλοι μαζί, βασιζόμενοι σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργικότητά μας, θα αλλάξουμε τη ζωή μας.
 
Δ.Χατζησωκράτης
 
Επειδή θεωρούμε την καταπολέμηση της ΑΝΕΡΓΙΑΣ ως το υπ΄αριθμόν ένα πρόβλημα των νέων, εμείς ως ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, σήμερα, τώρα, προτείνουμε, άμεσα και στη κρίσιμη αυτή  περίοδο τον καινοτόμο και ρεαλιστικό σχεδιασμό και δημιουργία νέων δουλειών για τους νέους ανέργους, στον μη κρατικό τομέα της οικονομίας. Αντί των 100.000 νέων θέσεων εργασίας στο Δημόσιο που πρότεινε μέχρι τελευταία  ο ΣΥΡΙΖΑ -στο επικαιροποιημένο πρόγραμμά του το απάλειψε, χωρίς φυσικά να το αντικαταστήσει με κάτι άλλο- αντί των προγραμμάτων επιδότησης των εργοδοτών για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, που δεν τα χρησιμοποιούν οι εργοδότες και  που προώθησαν  ανεπιτυχώς η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και  η συγκυβέρνηση του κ. Παπαδήμου. Συγκεκριμένα προτείνουμε να δοθούν κίνητρα για δημιουργία Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών(ΑΜΚΕ) από άνεργους νέους, οικονομολόγους, λογιστές, νομικούς, κοστολόγους, τεχνολόγους μηχανικούς υπολογιστών και αποφοίτους Λυκείου και Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών με στόχο την κατ΄ αποκοπή συλλογή των φόρων. Οι εταιρείες αυτές πιστοποιούνται ως Εισπρακτικές Εταιρείες προς όφελος του Δημοσίου. Αμείβονται με ποσοστό επί του δημοσίου εσόδου.  Να δώσουμε ταυτόχρονα τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και να προωθήσουμε την απασχόληση των νέων. Αντιστοίχως να δημιουργηθούν ίδιου τύπου ΑΜΚΕ για το έργο των Πολεοδομιών και των Δασαρχείων, με την αντίστοιχη επιπλέον κινητοποίηση  μηχανικών, δασολόγων κλπ. για την απογραφή της δημόσιας περιουσίας, τον εντοπισμό των καταπατητών και των παραβατών, την καταγραφή των πολεοδομικών παραβάσεων. Στην ίδια κατεύθυνση να ενθαρρυνθούν για σύσταση  ΑΜΚΕ με κυρίαρχη την παρουσία γεωπόνων και γεωτεχνικών σε κάθε νομό της χώρας για στήριξη αγροτών/νέων αγροτών σε αποδοτικές υψηλής αξίας καλλιέργειες και για ουσιαστική αρωγή στην αξιοποίηση προγραμμάτων  ευρείας διανομής δημόσιας καλλιεργήσιμης γης σε νέους ανέργους που μετεγκαθίστανται στην περιφέρεια. Να προωθήσουμε  έτσι ταυτοχρόνως  και τη δημιουργία χρήσιμων και κοινωνικά αποδοτικών θέσεων απασχόλησης και την ουσιαστική μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης χωρίς να σωρεύσουμε στρατιές ρουσφετολογικών προσλήψεων και αποδίδοντας  στους δημόσιους υπάλληλους των χώρων  το ρόλο του επιτελικού σχεδιαστή και ελεγκτή. Γνωρίζοντας πως για το υπαριθμόν ένα πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας δεν αρκεί  η  πρότασή μας αυτή, καλούμε στη άμιλλα και στη μάχη του συγκεκριμένου και των καινοτόμων ιδεών τις άλλες πολιτικές δυνάμεις.
 
*Δεν κατέστη δυνατή η συμμετοχή του ΠΑΣΟΚ.