Το βιβλίο του «ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ. Η περιπέτεια ενός έργου που έγινε… ανέκδοτο» παρουσιάζει ο καθηγητής και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Α. Μυλόπουλος Τη Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου στις 6.00’ το απόγευμα στην Αθήνα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του ξενοδοχείου GOLDEN AGE (Μιχαλακοπούλου 57, Σταθμός Μετρό Μέγαρο Μουσικής),

Ads

Για το βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση θα μιλήσουν οι:

– Χρήστος Σπίρτζης, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
– Σία Αναγνωστοπούλου, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Καθηγήτρια Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τομεάρχης Πολιτισμού
– Νίκος Ξυδάκης, δημοσιογράφος, πρώην υπουργός Πολιτισμού
– Μαρία Ανδρεαδάκη Βλαζάκη, Αρχαιολόγος, πρώην γενική γραμματέας υπουργείου Πολιτισμού

image

Ads

Το βιβλίο περιγράφει την περιπέτεια ενός μεγάλου έργου υποδομής που:

Ξεκίνησε το 2006 με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση σαν συγκοινωνιακό έργο που θα έλυνε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης.

Στην πορεία συνεχίστηκε σαν… ανέκδοτο εξ αιτίας των μεγάλων καθυστερήσεων στην υλοποίησή του, αφού το 2012 που ήταν ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσής του είχε ήδη φορτωθεί 5 χρόνια καθυστέρησης.

Στη συνέχεια το έργο σταμάτησε το 2014 – 2015, έχοντας ολοκληρώσει μόλις το 33% της ολοκλήρωσής του

Για τις καθυστερήσεις του έργου μέχρι το 2015 το ελληνικό δημόσιο κατέβαλε περί τα 200 εκ. ευρώ ως αποζημιώσεις στους εργολάβους, ποσό που αντιστοιχεί σε υπέρβαση του προϋπολογισμού του κατά 20%.

Το διάστημα 2016 – 2019 το έργο γνώρισε τη μεγαλύτερη πρόοδό του, αφού από το 33% έφτασε στο 75% της ολοκλήρωσής του το Σεπτέμβριο του 2019 που άλλαξε διοίκηση η Αττικό Μετρό ΑΕ.

Σύμφωνα με αυτόν το σχεδιασμό οι 12 από τους 13 σταθμούς θα παραδίνονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020, ενώ ο σταθμός Βενιζέλου θα παραδίνονταν με τα αρχαία αμετακίνητα το 2023.

Αμέσως μετά από τις εκλογές του 2019 η κυβέρνηση Μητσοτάκη άλλαξε τον σχεδιασμό προκειμένου να αποσπαστούν τα μοναδικά αρχαιολογικά ευρήματα, προσθέτοντας άλλα 3, τουλάχιστον, χρόνια καθυστέρησης στο έργο και πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον κόστος.

Το Μετρό, τα τελευταία 2 χρόνια, έγινε έγκλημα εξ αιτίας της καταστροφής ενός μοναδικού μνημείου πολιτισμού το οποίο διεθνώς ονομάστηκε «Ελληνική Πομπηία». Το μνημείο καταστρέφεται τεμαχιζόμενο και μεταφερόμενο αλλού αν και υπήρχε λύση, που ήδη μάλιστα εφαρμόζονταν πριν το 2019, για την κατασκευή του σταθμού με ταυτόχρονη ανάδειξη του μνημείου αμετακίνητου στη θέση του.

Το έργο σήμερα κατέληξε σαν ένα οικονομικό σκάνδαλο, επιβαρύνοντας υπέρμετρα τα δημόσια ταμεία σε εποχή κρίσης. Μια και το κόστος του αυξάνει διαρκώς εξ αιτίας των δεκάδων εκατομμυρίων που ως αποζημιώσεις καταβάλλονται στους εργολάβους για τις καθυστερήσεις που το ίδιο το δημόσιο προκαλεί, αλλά και ως αποτέλεσμα των συμπληρωματικών συμβάσεων που κάθε τόσο υπογράφονται λόγω της επιμήκυνσης του χρόνου κατασκευής του, με την τελευταία ύψους 54 εκ. ευρώ.

Στο βιβλίο περιγράφεται με στοιχεία η μέχρι σήμερα πρόοδος του έργου και παρουσιάζονται οι αιτίες των καθυστερήσεων, όπως και οι πραγματικοί λόγοι της καταστροφής του αρχαιολογικού θησαυρού. Που δεν είναι άλλοι από μια εμμονή των κυβερνήσεων της ΝΔ να υπηρετούν μικροπολιτικά συμφέροντα και κομματικούς ανταγωνισμούς, με μόνους, τελικά, κερδισμένους τους εργολάβους.

Κατά καλή… τύχη των οποίων, αυτή η μικροπολιτική εμμονή των κυβερνήσεων της Δεξιάς να αποδείξουν ότι μόνον αυτές μπορούν να κατασκευάσουν το έργο, ενίσχυσε τα εργολαβικά ταμεία με πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, λόγω των αποζημιώσεων που οφείλονται στις καθυστερήσεις που προκαλούνται και των συμπληρωματικών συμβάσεων που διαρκώς υπογράφονται, όσο το έργο καθυστερεί.

Το βιβλίο εκτός από μια ιστορική καταγραφή, είναι ένα σύγχρονο πολιτικό θρίλερ, που πρέπει να διαβαστεί από όλους όσοι θέλουν να μάθουν όλη την αλήθεια γιατί καθυστερεί τόσο το Μετρό της Θεσσαλονίκης, γιατί εκτινάσσεται το κόστος του και γιατί… δολοφονήθηκε ένα τόσο σημαντικό αρχαιολογικό μνημείο στο σταθμό Βενιζέλου.

Οι αιτίες, σύμφωνα με τον συγγραφέα, είναι οι ίδιες με εκείνες που κρατούν την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική πρόοδο της χώρας καθηλωμένες, κάτω από το βάρος μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και οικονομικών συμφερόντων.

Που για να νικηθούν, χρειάζεται διαρκής σύγκρουση με το πολιτικό κατεστημένο και με τα οικονομικά συμφέροντα που λυμαίνονται τον τόπο.