Σημεία των καιρών:  λίγο μετά τη δημοσίευση δημοσκοπήσεων που έδειχναν ότι, κατά τα ευρήματά τους, η διαφορά μεταξύ της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ κλείνει και κινείται γύρω στις πέντε μονάδες, ο Στράτος Φαναράς τους έβαλε τα γυαλιά με μια νέα δημοσκόπηση: η διαφορά είναι  δεκατρείς μονάδες. Μαγική εικόνα.

Ads

Οι πίνακες της «Μέτρον Ανάλυσις» που δημοσιεύθηκαν στα ΝΕΑ έχουν τις ίδιες αντιφάσεις που είχε επισημάνει το ΑΠ για τη προηγούμενη δημοσκόπηση της ίδιας εταιρίας και δεν έχει νόημα η επανάληψη. Αυτή τη φορά από όσους μετείχαν στο δείγμα, μόνο το 26% θεωρούν τον Κυριάκο Μητσοτάκη κατάλληλο για πρωθυπουργό, αλλά κατά την εταιρία θα τον ψηφίσουν πάνω από το 36% για να γίνει.  Και ας έχει μόνο το 29% θετική γνώμη γι’ αυτόν. Μαζοχισμός…

Ο πολίτης μένει ανυπεράσπιστος στους ισχυρισμούς των δημοσκοπικών εταιριών. Γιατί περί ισχυρισμών πρόκειται. Κανείς δεν γνωρίζει τίποτε περισσότερο απ’ όσα οι ίδιες ανακοινώνουν και κανείς δεν ελέγχει πως προκύπτουν αυτά που ανακοινώνουν. Ελλάς το μεγαλείο σου.

Ποιος μπορεί να βεβαιώσει ότι υπέβαλαν ερωτηματολόγια σε όσους πολίτες  αναφέρουν; Ποιος εγγυάται για τη αξιοπιστία αυτών των ερωτηματολογίων; Ποιος  λέει ότι πράγματι τα αποτελέσματα είναι όπως τα ανακοινώνουν;

Ads

Οι ίδιες οι εταιρίες εμφανίζουν μεθόδους -όπως η «εκτίμηση ψήφου» ή η «εκλογική επιρροή» που άνετα μπορούν να συνιστούν αλλοίωση …από τις ίδιες. Στην καλύτερη περίπτωση εμφανίζουν τις απόψεις τους  ως επιστημονική μέθοδο αποτύπωσης των διαθέσεων της κοινής γνώμης. Αυτό είναι παραπλάνηση…

Ο καθένας βέβαια κάνει τη δουλειά του με τους πελάτες του. Οφείλει όμως να κάνει και η κυβέρνηση τη δική της με τους πολίτες. Αυτή η δουλειά είναι να τους προστατεύσει από χειραγωγήσεις, διαμορφώνοντας ένα απλό νομικό πλαίσιο με απλούς όρους.

Πρώτον: να θεσπισθούν προϋποθέσεις και όροι ίδρυσης και λειτουργίας των εταιριών μέτρησης, ειδικά σε ό,τι αφορά τις υποδομές και το προσωπικό τους. Σήμερα όποιος θέλει δηλώνει δημοσκόπος και δημοσιεύει μετρήσεις που υποτίθεται ότι έκανε και ας μην είναι εξακριβωμένο ότι μπορεί να τις κάνει.

Δεύτερον: να  δημοσιεύουν οι εταιρίες όχι μόνο για λογαριασμό ποιου μέσου έγινε μια δημοσιευμένη δημοσκόπηση, αλλά και πόσο κόστισε και ποιος πλήρωσε. Αυτό το στοιχείο είναι καθοριστικό γιατί αν κάποιος ισχυρίζεται ότι παρήγγειλε γκάλοπ με 3.000 ευρώ μας κοροϊδεύει.

Τρίτον: να μπορεί μια ανεξάρτητη δημόσια αρχή -και κατά προτίμηση το ΕΣΡ- να ελέγχει αν τα ερωτηματολόγια είναι όσα ισχυρίζεται η εταιρία, αν συμπληρώθηκαν με το σωστό τρόπο και αν από τα στοιχεία που αναφέρουν προκύπτουν τα ποσοστά που ανακοινώνει.

Η Πολιτεία, όπως είναι υποχρεωμένη να προστατεύει τη δημόσια υγεία από αλλοιωμένα τρόφιμα έτσι είναι υποχρεωμένη να προστατεύει και το δικαίωμα των πολιτών για ενημέρωση από αλλοιωμένα δεδομένα.   Όπως δεν μπορεί η σύνθεση ενός προϊόντος να επαφίεται στη δήλωση του παραγωγού έτσι δεν μπορεί τα στοιχεία μιας δημοσκόπησης  που κοινοποιείται να  επαφίεται στη δήλωση του δημοσκόπου.

Η υποχρέωση για έλεγχο είναι αυτονόητη μετά την κατ’ επανάληψη αποτυχία των περισσότερων εταιριών να προβλέψουν εκλογικά αποτελέσματα ακόμη και στις μετρήσεις που έκαναν υποτίθεται λίγα εικοσιτετράωρα πριν στηθούν οι  κάλπες- ή αφού  έκλεισαν.

Είναι εντυπωσιακό  ότι κάθε μέσο έχει την εταιρία του και σε μια τουλάχιστον περίπτωση μεγάλο μέσο ενημέρωσης …άλλαξε συνεργάτη, όταν ο επί σειρά ετών προμηθευτής δημοσκοπήσεων αρθρογράφησε κατά των επιλογών του Κυριακού Μητσοτάκη στο Μακεδονικό!

Το θέμα δεν είναι η εμφανιζόμενη  διαφορά στην πρόγνωση για την επιρροή των κομμάτων. Μπορεί να είναι μικρότερη ή  και μεγαλύτερη από αυτήν που αναφέρουν οι εταιρίες κατά περίπτωση. Ούτε πως γίνονται  οι δημοσκοπήσεις είναι θέμα. Αυτό αφορά τις εταιρίες και τους πελάτες τους. Η κοινοποίηση όμως συνιστά παραβίαση  δημοκρατικών κανόνων, εφόσον περιέχει κατασκευασμένα στοιχεία.

Οι ισχυροί και οι εύποροι πολιτικοί έχουν την ευχέρεια να κοινοποιούν στοιχεία -με την υπογραφή εταιριών, αφού δεν έχουν καμία συνέπεια- τα οποία χρησιμοποιούνται εν συνέχεια στην πολιτική αντιπαράθεση. Όχι για να ερμηνεύσουν τις διαθέσεις της κοινής γνώμη αλλά για να τις επηρεάσουν. Δεν καταγράφουν, αλλά υποβάλλουν.  Όλα τα είχαμε, η μαύρη ψήφος μας έλειπε…

Πηγή: Ανοιχτό Παράθυρο