«Ορθώς επιχαίρετε για την επένδυση της Cosco» ανέφερε προ λίγων ημερών από το βήμα της Βουλής ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Μαντάς, απαντώντας στον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος λίγο νωρίτερα είχε κατηγορήσει το μεγαλύτερο κυβερνών κόμμα για τις έντονες αντιδράσεις του από το 2008 πάνω στο εν λόγω ζήτημα. «Είναι όμως η μοναδική αξιόλογη επένδυση που φέρατε» πρόσθεσε ο κύριος Μαντάς, αφήνοντας να εννοηθεί πως η νέα κυβέρνηση Τσίπρα θα βλέπει στο εξής με «άλλο μάτι» ανάλογες περιπτώσεις.  

Ads

Δεν είναι να πέφτει κανείς βέβαια από τα σύννεφα και με αυτή τη μεταστροφή του ΣΥΡΙΖΑ. Αρκετοί μάλιστα θυμούνται την αμήχανη απάντηση του Αλέξη Τσίπρα (ως επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης) σε συνέντευξη που είχε δώσει πριν από λίγα χρόνια στη δημόσια τηλεόραση σε σχετική ερώτηση της Έλλης Στάη, η οποία φρόντισε να κάνει on air promotion γύρω από το «success story» της Cosco.

Μόνο που οι εργαζόμενοι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, που ελέγχει η Cosco, δεν είχαν αντιληφθεί πως εργάζονταν σε ζώνη succsess story. Τα γεγονότα, πάντως, είναι τόσο πρόσφατα κι αδιαμφισβήτητα, που κανονικά δε θα δικαιολογούσαν την αμνησία ακόμη κι αυτής της «κυβερνώσας Αριστεράς». Ας φρεσκάρουμε λοιπόν λίγο τη μνήμη όλως μας:

Πριν από δυο μόλις χρόνια, τον Ιούλιο του 2013, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας, καθώς και οι ενώσεις εργαζομένων του ΟΛΠ απευθύνουν ανοιχτή κοινή επιστολή προς τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια, περιγράφοντας την κατάσταση στην προβλήτα 2, που διαχειρίζεται η Cosco,  ως «εργασιακό κάτεργο». Ο Κάρολος Παπούλιας επιλέγει να κάνει, και σε αυτό το ζήτημα, τον «Κινέζο».

Ads

Ένα χρόνο μετά, τον Ιούλιο του 2014, οι εργαζόμενοι στην προβλήτα 2 προχωρούν μετά από μαζική συνέλευση σε απεργιακές κινητοποιήσεις. Το εργασιακό κάτεργο έρχεται στο φως: μιλούν για 16ωρες βάρδιες χωρίς διαλείμματα, τα μέτρα ασφαλείας είναι ελάχιστα, τα εργατικά ατυχήματα πολύ συχνά, αλλά δε δηλώνονται ως τέτοια κι οι τραυματίες μεταφέρονται με ΙΧ, καθώς δεν υπάρχει ασθενοφόρο ούτε κι εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό. Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχειρεί να επιλύσει το ζήτημα στέλνοντας, κατά την προσφιλή της τακτική, τις δυνάμεις των ΜΑΤ, όμως η διοίκηση της εταιρίας τελικώς υπαναχωρεί ικανοποιώντας κάποια από τα αιτήματα των απεργών.

Τρεις μέρες πριν από τις εκλογές της 25ης Γενάρη  ο Αντώνης Σαμαράς, σα να μη συμβαίνει τίποτα, πραγματοποιεί μια ακόμη εμφάνιση στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ, προκειμένου να προβάλει την επέκταση του «success story» στην προβλήτα 3. Την ίδια στιγμή, ο νυν πλέον υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, δήλωνε πως μια κυβέρνηση της Αριστεράς θα επανεξέταζε τη συμφωνία με την Cosco, ενώ η ΝΔ απαντούσε κατηγορώντας το ΣΥΡΙΖΑ ότι «οδηγεί τη χώρα στην καταστροφή»

Οκτώμισι μήνες μετά, η νέα κυβέρνηση Τσίπρα μόνο διατεθειμένη να «κουνήσει» την Cosco δε δείχνει. Αντιθέτως, σχεδιάζεται η παραχώρηση ολόκληρου του παραλιακού μετώπου του Πειραιά, με την κινεζική εταιρία να έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, κεντρικό ρόλο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Οι έντονες αντιδράσεις, πάντως,  της τοπικής κοινωνίας, καθώς κι οι δεδομένες διαφωνίες του Θοδωρή Δρίτσα ενδεχομένως να δημιουργήσουν επιπλέον σοβαρά προβλήματα στην κυβέρνηση. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που σημειώνουν, ωστόσο, με νόημα ότι «scripta manent», προσθέτοντας ότι τυχόν υπαναχωρήσεις εκ μέρους του υπουργείου θα «αποδυναμώσουν» τη σύμβαση και θα προκαλέσουν την αντίδραση των δανειστών, κάτι που δε φαίνεται να επιθυμεί ο Αλέξης Τσίπρας.

Στη νέα κατάσταση του «ρεαλισμού» του νέου ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να πεις κανείς πως ο συγχρωτισμός του με τη ΝΔ σε τέτοιου είδους ζητήματα φαντάζει φυσιολογικός κι αναμενόμενος. Δε θα προκαλούσε εντύπωση, μάλιστα, αν ακούγαμε από κοινού στελέχη της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης να καταγγέλλουν τις όποιες αντιδράσεις ως «αντιαναπτυξιακές».

Σε κάθε περίπτωση πάντως, υπάρχουν πολλοί που επιμένουν πως η αναπτυξιακή πολιτική καθώς κι η προσέλκυση επενδύσεων οφείλει να σχεδιάζεται με όρους δημόσιου συμφέροντος και προς όφελος της κοινωνίας. Ακούσαμε μάλιστα πρόσφατα μέχρι και τον σοσιαλδημοκράτη Αναπληρωτή Πρόεδρο της επιτροπής μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, Knut Fleckenstein, να χαρακτηρίζει «απερίσκεπτη και επικίνδυνη» την ιδιωτικοποίηση ΟΛΠ και ΟΛΘ, αποδεικνύοντας πως αυτές οι απόψεις δεν έχουν να κάνουν με «ιδεοληψίες κάποιων στην Αριστερά». Από την άλλη πάλι, το «ανοίξαμε και σας περιμένουμε» το έχουν ήδη εξυπηρετήσει τόσοι πολλοί στο ελληνικό πολιτικό σκηνικό.