Θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως άσκηση σε σχολές κοινωνιολογίας. Πάρε μια υπουργική εγκύκλιο ή μια κοινή υπουργική απόφαση και πέτα την στη σφαίρα του δημόσιου διαλόγου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Παρακολούθησε στη συνέχεια τις πολλαπλές αναγνώσεις, την παράθεση ερμηνειών και τελικά την κατάθεση υποτίθεται κατασταλαγμένων απόψεων και πεποιθήσεων για το τι ακριβώς κατάλαβε ο καθένας μας από αυτό που διάβασε. Το αποτέλεσμα αυτής της παρατήρησης είναι μια στιγμιαία χαρτογράφηση τόσο του επιπέδου αντίληψης των όσων αποφάσεων λαμβάνονται και αφορούν στις ζωές μας όσο και του μεγέθους της πολιτικής προκατάληψης που ενίοτε επηρεάζει υποσυνείδητα και παραμορφωτικά την ανάγνωση της πληροφορίας.

Ads

Ας πάρουμε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα της πολύ πρόσφατης επικαιρότητας. Πλαστικές σακούλες και σχολικές εκδρομές. Ένα απίστευτο αλαλούμ και μια Βαβέλ είναι το αποτέλεσμα που προκύπτει από την παρατήρηση του τι συλλογικά αντιληφθήκαμε από δύο ειδήσεις που είτε περισσότερο είτε λιγότερο έρχονται να επηρεάσουν την καθημερινότητά μας. Επιφανειακές αναγνώσεις, σκόπιμες διαστρεβλώσεις, συνωμοσιολογικά σενάρια και μικροπολιτικές αντιλήψεις κυριαρχούν στους δέκτες των πληροφοριών που τις αναπαράγουν επηρεάζοντας τον κοινωνικό περίγυρο του καθενός. 

Στην περίπτωση της πλαστικής σακούλας και του περιβαλλοντικού τέλους με το οποίο επιβαρύνονται οι καταναλωτές θα ακούσεις και θα διαβάσεις από “δράκους” που με μπακαλίστικους πολλαπλασιασμούς εξάγουν αστρονομικά κέρδη για τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ που θα καρπωθούν δήθεν τα κέρδη μέχρι και εξυπνακισμούς για τεράστια ποσά που θα χρησιμοποιηθούν υπογείως για την κάλυψη του δημόσιου χρέους της χώρας. Στην περίπτωση δε των σχολικών εκδρομών θα βρεθείς αντιμέτωπος με ισοπεδωτικούς αφορισμούς και τις γνωστές φτηνές αναλύσεις περί τελευταίας “σοβιετίας” της Ευρώπης που εξισώνει τους μαθητές προς τα κάτω.

Το πρόβλημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο όταν από την πλευρά των φορέων της Πολιτείας όχι μόνο δεν γίνεται η πρέπουσα προσπάθεια παροχής εκλαϊκευμένων διευκρινίσεων προς αποφυγή παρεξηγήσεων αλλά πολλές φορές ρίχνεται νερό στον μύλο της παραπληροφόρησης με λαϊκίστικες υπερβολές του τύπου “καταργώντας τις εκδρομές κόβουμε μπορντέλα και ξενύχτια για τους μαθητές”. Όσο αδόκιμο είναι να περιμένεις από τους πολίτες να ανατρέξουν στο ΦΕΚ Β 2812/10.8.2017 για να σχηματίσουν ξεκάθαρη άποψη για το τι ακριβώς συμβαίνει με τις πλαστικές σακούλες τόσο απρόσφορο είναι να σπεύδουν να δώσουν συνεντεύξεις υποτίθεται αρμόδια πολιτικά πρόσωπα χωρίς προηγουμένως να έχουν καταλάβει και οι ίδιοι τι ακριβώς λέει η εγκύκλιος του υπουργείου τους.

Ads

Πηγή: Αυγή