Εκτός σχεδίου περιοχή στην καρδιά του Χαλανδρίου, ενός από τους μεγαλύτερους αστικούς δήμους της Αττικής; Και όμως… Μια λωρίδα γης, από το Νομισματοκοπείο, στη Λ. Μεσογείων, έως το σταθμό του Μετρό στη Δουκίσσης Πλακεντίας (!) παραμένει εκτός σχεδίου από το 1971, οπότε εγκρίθηκε το τότε Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Χαλανδρίου. Η ζώνη αυτή, στην οποία εδράζονται, «παράνομα» προφανώς, όχι ένας αλλά τέσσερις (!) σταθμοί του Μετρό (Νομισματοκοπείο, Αγ. Παρασκευή, Χαλάνδρι, Δουκίσσης Πλακεντίας), παραμένει εδώ και μισό αιώνα μια παραγκούπολη, χωρίς υποδομές, χωρίς δίκτυα, χωρίς καμία δυνατότητα παρέμβασης από την πλευρά του Δήμου. Παραμένει μία μόνιμη εστία μόλυνσης, κινδύνων πλημμυρικών φαινομένων το χειμώνα και πυρκαγιάς κάθε καλοκαίρι. Μια απαράδεκτη από κάθε άποψη, περιβαλλοντικά, κοινωνικά και ηθικά, μαύρη τρύπα στην καρδιά της πόλης. Μόλις 9 χλμ από την Ομόνοια!

Ads

Η ζώνη των 1266 στρεμμάτων, γνωστή στους Χαλανδραίους ως «Πεύκο Πολίτη», περιλαμβάνει 1180 ιδιοκτησίες και επηρεάζει άμεσα τη ζωή και το μέλλον πάνω από 5000-8000 ανθρώπων και έμμεσα όλης της πόλης του Χαλανδρίου, δεδομένου ότι εκεί βρίσκεται και η έκταση των 30 στρ. του Νομισματοκοπείου, που παραχωρήθηκε στο Δήμο Χαλανδρίου από το υπουργείο Οικονομικών, για τη δημιουργία χώρου πρασίνου και άθλησης.

Θα μπορούσε να ήταν μια γειτονιά-υπόδειγμα, μιας και εκτός από την εύκολη πρόσβαση στο μετρό, θα διέθετε μεγάλους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου και αναψυχής, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία και παιδικούς σταθμούς, όπως αυτά προβλέπονται στην εμπεριστατωμένη Πολεοδομική Μελέτη που ομόφωνα ενέκρινε το Δημοτικό  Συμβούλιο της πόλης.

Ο γραφειοκρατικός παραλογισμός του ελληνικού δημοσίου όμως έχει …άλλα σχέδια για την περιοχή του «Πεύκο Πολίτη».

Ads

Από το 1987 (!) που ξεκίνησε ο μαραθώνιος σύνταξης της σχετικής Πολεοδομικής Μελέτης, η διαδικασία «σκόνταφτε» μονίμως στο γεγονός ότι το Π.Δ. του ’71, όριζε ως προαπαιτούμενο για την ένταξη της περιοχή το σχεδιασμό της Λεωφόρου «Ελευθέρα Πεντέλης» (!), που θα συνέδεε τη Λ. Μεσογείων με την οδό Δ. Πλακεντίας. Σενάριο ανέφικτο δεδομένου ότι ο Δήμος ΔΕΝ είχε αρμοδιότητα να υλοποιήσει τον συγκεκριμένο άξονα.

Και ενώ σημερινή διοίκηση του Δήμου Χαλανδρίου κατάφερε τελικά να ολοκληρώσει την Πολεοδομική Μελέτη το 2018, δρομολογώντας μετά από επίπονες προσπάθειες την κατάργηση της Λ. «Ελευθέρα Πεντέλης» -με την απόφαση 277/2015 του Δημοτικού Συμβουλίου- η δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής υπέβαλε το Δήμο Χαλανδρίου σε μια πρωτοφανή διετή (!) διαδικασία συνεχών αναβολών και εφεύρεσης νέων προβλημάτων, υποδείξεων και παράλογων απαιτήσεων.

Κάπως έτσι φτάσαμε στο Νοέμβριο του 2020, όταν, σε τηλεδιάσκεψη που συγκάλεσε ο περιφερειάρχης Αττικής Γ. Πατούλης συμφωνήθηκε μεταξύ όλων των υπηρεσιακών και αιρετών συμμετεχόντων σε αυτήν, ένας οδικός χάρτης, για να προχωρήσει η διαδικασία έγκρισης της Πολεοδομικής Μελέτης που ολοκλήρωσε και παρέδωσε  στην Περιφέρεια, ο Δήμος Χαλανδρίου το 2018, ώστε να δοθεί λύση στο ακανθώδες πρόβλημα που ταλανίζει την πόλη επί 50 χρόνια.

Αδιέξοδο, παρά τα όσα ορίζει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο

Ευτυχώς για το Χαλάνδρι, στο μεταξύ εγκρίθηκε, τον Απρίλιο του 2021, το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης, που επιβεβαιώνει εκ νέου ότι το «Πεύκο Πολίτη» ανήκει στις υπό πολεοδόμηση περιοχές του Χαλανδρίου, επαναβεβαιώνει την κατάργηση της «Ελεύθερα Πεντέλης» και πλέον αίρει και την τελευταία δικαιολογία της δ/νσης Χωρικού Σχεδιασμού για την μη ένταξη της περιοχής. Όπως ήταν φυσικό, τόσο ο Δήμος, όσο και οι πολίτες του Χαλανδρίου, θεωρήσαμε ότι επιτέλους άνοιξε ο δρόμος για την πολυπόθητη ένταξη του «Πεύκο Πολίτη». Λογαριάζαμε όμως, ξανά, χωρίς να υπολογίζουμε τις καφκικές διαδρομές της γραφειοκρατίας.

Μετά την έγκριση του ΓΠΣ, ο Δήμος, επιδόθηκε σε αγώνα δρόμου για να κάνει εκ νέου ανάρτηση της αναθεωρημένης Πολεοδομικής Μελέτης – η οποία έπρεπε να προσαρμοστεί στο νέο ΓΠΣ-, να εκδικάσει εκ νέου ενστάσεις και να καταθέσει τον πλήρη φάκελο, μέσα στο Καλοκαίρι του 2021, στη Δ/νση Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας, η οποία είναι και η μόνη αρμόδια να εισηγηθεί θετικά προς το ΣΥΠΟΘΑ την έγκρισή της.

Δυστυχώς, πέντε μήνες (!) μετά, διαπιστώσαμε με λύπη και αγανάκτηση πλέον, ότι η σχετική μελέτη παραμένει στα συρτάρια (προς ωρίμανση άραγε;) της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού. Και τα ερωτήματα -τα οποία ετέθησαν και σε ανοιχτή δημόσια επιστολή από τις 13/12/21 προς τον περιφερειάρχη Αττικής, τις παρατάξεις του Περιφερειακού Συμβουλίου, αλλά και τα κόμματα της Βουλής- απαιτούν πλέον απάντηση από επίσημα χείλη. 

Πώς είναι δυνατόν να αγνοείται από υπηρεσιακούς παράγοντες η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χαλανδρίου αλλά και η κατά μεγάλη πλειοψηφία απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, ότι η πόλη του Χαλανδρίου πρέπει να αξιοποιήσει αυτήν την τελευταία ευκαιρία για να αναπτυχθεί, με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον, την ποιότητα ζωής και τις ανάγκες των πολιτών της;

Ως πότε ένας από τους μεγαλύτερους δήμους της Αττικής θα στέκει δέσμιος των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων μιας υπηρεσίας της Περιφέρειας που φαίνεται να έχει αποκτήσει δικαίωμα ζωής και θανάτου πάνω στις ζωές των συνανθρώπων μας;

Δεν θα ήθελα, επ’ ουδενί, να πιστέψω ότι πίσω από τις συνεχείς αναβολές, τις δικαιολογίες και την κωλυσιεργία κρύβονται άλλου είδους σκοπιμότητες.

Δυστυχώς όμως ο χρόνος καλοπιστίας και ευπιστίας τελείωσε.

Η περαιτέρω δημόσια σιωπή εκ μέρους μου, θα δήλωνε συνενοχή στην διαιώνιση μιας τεράστιας αδικίας σε βάρος πολλαπλώς ταλαιπωρημένων και απελπισμένων πλέον ανθρώπων.

Θα αποτελούσε συγκάλυψη των υπαιτίων στο συνεχιζόμενο έγκλημα σε βάρος του μέλλοντος μιας ολόκληρης πόλης.

Και επειδή κάθε μέρα επιπλέον καθυστέρησης απελευθερώνει δυνάμεις συσσωρευμένης πικρίας, απελπισίας και τυφλής οργής που καμία φωνή σύνεσης και λογικής δεν θα μπορέσει και δεν θα θέλει πλέον να κατευνάσει, καλείται πλέον η ελληνική Πολιτεία, η Περιφέρεια Αττικής αλλά και κόμματα της Βουλής, να πάρουν θέση και να δώσουν λύση σε ένα χρονίζον πρόβλημα που αποτελεί ντροπή για κάθε ευνομούμενο κράτος.