Για πολλές δεκαετίες η εικόνα πλήρους εγκατάλειψης που κυριαρχούσε σε μια γειτονιά της παλιάς Αθήνας, στην Πλάκα δημιουργούσε απορίες σε τουρίστες και περαστικούς.

Ads

Το ρημαδιό εμβληματικών κτιρίων, όπως της οικίας της οικογένειας Δραγούμη, ήταν θλιβερό θέαμα – ένδειξη περιφρόνησης Ιστορίας και Πολιτισμού.

Τι είδους ήσαν οι εργασίες που ήταν ολοφάνερο ότι είχαν βαλτώσει, αναρωτιόμουν κάνοντας πολλές φορές αυτόν τον περίπατο που με έφερνε στη σκιά της Ακρόπολης, στο γνωστό εκκλησάκι του Αγίου Ελισσαίου όπου έψελνε ο Παπαδιαμάντης που είχε αφεθεί στην εγκατάλειψη;

Ένα έργο που όλο “ολοκληρωνόταν” και όλο παρέμενε σαν το γεφύρι της Άρτας για δεκαετίες με τις κυβερνήσεις να διαδέχονται η μία την άλλη όπως και οι υπουργοί Πολιτισμού. Πόσο κρίμα αυτή η χρόνια εγκατάλειψη τούτης της γειτονιάς μνήμης, τέχνης και πολιτισμού, σκεφτόμουν, κάνοντας συγκρίσεις με αντίστοιχες γειτονιές από την Βαρκελώνη ως το Παρίσι.

Ads

Όταν αναλάβαμε τη Διοίκηση της Περιφέρειας τον Σεπτέμβριο του 2014, αποφασίσαμε να στηρίξουμε έμπρακτα τον Πολιτισμό, θεσμούς και υποδομές που είχαν εδώ και χρόνια βαλτώσει. Μέσα από έναν Πολιτιστικό Χάρτη, που εκπονήσαμε σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς, προχωρήσαμε έργα εμβληματικά, διασώσαμε, αναδείξαμε αρχαιολογικούς χώρους, στηρίξαμε ουσιαστικά τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς θεσμούς και οργανισμούς της Αττικής και κατ’ επέκταση της Ελλάδας, όπως την Εθνική Πινακοθήκη, το Εθνικό Θέατρο, το Ελληνικό Φεστιβάλ.

Διασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση όλων αυτών είτε από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Αττικής είτε μέσω του ΠΕΠ Αττικής όπου μόνο από το ΕΣΠΑ πιστώθηκαν 51 εκατομμύρια ευρώ.

Μεταξύ των χώρων που αποκαταστάθηκαν ήταν και αυτή η γειτονιά του παπά Νικόλα Πλανά στο Μοναστηράκι, το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, που στεγάζει παράλληλα και το υστερορρωμαϊκό τείχος καθώς και άλλα αρχιτεκτονήματα σύγχρονης πολιτιστικής μνήμης. Ζωντάνεψε έτσι η ιστορική πορεία των δύο τελευταίων αιώνων σε ένα ιδανικό σκηνικό, σε ένα σπάνιο κτιριακό σύνολο καπετανόσπιτων του 19ου αιώνα.

Τα είδαμε όλα αυτά στην πρόσφατη επίσκεψη που κάναμε στο Μουσείο και την εξαιρετικά αναλυτική ξενάγηση που μας έκανε η Διευθύντρια του Μουσείου, εξαίρετη επιστήμονας κυρία Έλενα Μελίδη. Επισκεφθήκαμε το ταπεινό εκκλησάκι, την περίφημη Αυλή των Θαυμάτων, τα αναστηλωμένα αρχοντικά όπου θα ξετυλίγονται τα κειμήλια και οι παραδόσεις, θα εκτίθενται τα κοσμήματα, τα κεντήματα, ο Καραγκιόζης, τα υφαντά, τα κεραμικά και άλλοι θησαυροί. Μια μικρή ικανοποίηση για ένα μεγάλο έργο που χάρη στη Διοίκηση της Δύναμης Ζωής ξεκόλλησε από τα γρανάζια της αναποτελεσματικότητας.

ΥΓ: Δεν προκάλεσε καμία έκπληξη παρά μόνο θυμηδία η επίσκεψη, στις 29 Δεκεμβρίου του 2020 στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού εκείνων που δεν κούνησαν το παραμικρό τους δακτυλάκι. Ήτοι της υπουργού Πολιτισμού και του σημερινού Περιφερειάρχη Αττικής, που έκαναν βαρύγδουπες δηλώσεις και φωτογραφήθηκαν με φόντο τα ιστορικά κτίρια. Ένδειξη ειλικρίνειας για το πως αντιλαμβάνονται Τέχνη, Ιστορία και Πολιτισμό: ως φόντο σε προσωπικές στρατηγικές. Μικροί απέναντι στα πραγματικά Μεγάλα…