Μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να έχει επικριθεί ως προς την αποτελεσματικότητά του, αλλά είναι αδύνατο να μην αναγνωρίσει κάθε καλοπροαίρετος την προσήλωσή του στις αντιγραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ads

Κι αυτό γιατί μέσα σε τρεις ημέρες, συμπεριλαμβανομένου και ενός ελληνικού weekend, ολοκλήρωσε μία διαβούλευση, η οποία κρατούσε χρόνια.

Συγκεκριμένα την Πέμπτη 10 Απριλίου 2014 ανακοίνωσε ότι «έκρινε ότι απαιτείται περαιτέρω ενημέρωση των αρμόδιων φορέων και πολιτικών κομμάτων, πριν την έναρξη του διαγωνισμού αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.» και τη Δευτέρα 14 Απριλίου 2014 ανακοίνωσε την έναρξη του διαγωνισμού για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ.

Είναι προφανές λοιπόν ότι η διαβούλευση ολοκληρώθηκε. Και ο διαγωνισμός προχωρά για την αλλαγή του ιδιοκτήτη του παραχωρησιούχου του λιμανιού μέχρι το 2051, για 36 χρόνια δηλαδή.

Ads

Άρα βρέθηκε πελάτης. Διότι το ελληνικό δημόσιο τον τελευταίο καιρό πουλάει με βάση τους όρους που θέτει όποιος θέλει να αγοράσει.

Ποιος όμως, ήταν ο πελάτης για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, που είχε εκδηλώσει την πρόθεσή του να αγοράσει τις μετοχές του ΟΛΘ;

Ο πελάτης ήταν ο κινεζικός -εκ Χονγκ Κονγκ- κολοσσός του λιμενικού τομέα, η Hutchison, ο εκπρόσωπός της για την   Ανατολική Μεσόγειο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Ian Waddigton είχε δηλώσει στο ειδησεογραφικό site της Θεσσαλονίκης voria.gr στις 14 Νοεμβρίου 2013:

«Η Hutchison θέλει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, προτιμά από τη μερική παραχώρηση την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου που έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή το 74% των μετοχών αλλά δεν θα περιμένει στο διηνεκές την ελληνική κυβέρνηση να αποφασίσει».

«Η κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει αν θα επιλεγεί η μερική παραχώρηση ή η ολική ή ακόμη, η απευθείας πώληση των μετοχών. Το θέμα είναι πολιτικό γιατί οπωσδήποτε ρόλο παίζει η αντίθεση της αντιπολίτευσης και ορισμένων φορέων», είχε προσθέσει ο  κ.Waddington.

Η «αντίθεση» των δήμαρχου

Η θέση των φορέων της πόλης ήταν αντίθετη με τη θέση της Hutchison, δηλαδή προτιμούσαν «ιδανικά την παραχώρηση συγκεκριμένων λιμενικών δραστηριοτήτων σε συγκεκριμένους παραχωρησιούχους». Αυτό τουλάχιστον είχαν συμφωνήσει οι διοικήσεις, τόσο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), όσο και του δήμου Θεσσαλονίκης, στη διάρκεια μεταξύ τους συνάντησης, στις 27 Αυγούστου 2013, όπως αναφέρει η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ εκείνης της ημέρας.

Ουσιαστικά Δήμος και ΣΒΒΕ χαρακτήρισαν «ιδανικό» σενάριο την παραχώρηση δραστηριοτήτων αφήνοντας έτσι ανοιχτό το δρόμο για άλλες λύσεις αρκεί όπως αναφέρεται, αυτό να γίνει «χωρίς να χαθεί άλλος χρόνος».

Τον προηγούμενο μήνα, ο κ.Μπουτάρης από βήματος Δημοτικού Συμβουλίου, είπε ότι το λιμάνι πρέπει να δοθεί στη Hutchison, για να μην έχει ηCOSCO και τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας. Ουσιαστικά δηλαδή είχε αλλάξει στρατόπεδο επιλέγοντας ως λύση αυτούς που δεν θέλουν την παραχώρηση δραστηριοτήτων αλλά την πώληση των μετοχών. Αν και όπως προκύπτει από τις δηλώσεις του κ. Waddington, στις οποίες αναφερθήκαμε στην αρχήο κ.Μπουτάρης, ενώ δημοσίως τασσόταν υπέρ της παραχώρησης, σε αυτόν -τουλάχιστον- είχε δηλώσει «ότι δεν υποστηρίζει κάποιο συγκεκριμένο τρόπο ιδιωτικοποίησης του λιμανιού».

Περίπου την ίδια περίοδο, ο υπουργός εμπορικής ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος εκ της θέσεώς του έχει σημαντικό λόγο στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, μιλώντας σε συναδέλφους του δεν έκρυβε την άποψή του, ότι ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης πρέπει να βοηθηθεί στις εκλογές, διότι βοηθάει στην υπόθεση του λιμανιού.

Άλλωστε, μιλώντας στο SKAI στις 11 Φεβρουαρίου- κι ενώ όλα τα ΜΜΕ είχαν βουίξει ότι η ΝΔ θα καταλήξει στην υποψηφιότητα του κ.Σταύρου Καλαφάτη, όπως κι έγινε δύο μέρες μετά- ο κ.Βαρβιτσιώτης είχε πει ότι «έχει θετικά συναισθήματα για τον κ.Μπουτάρη».

Το εύλογο συμπέρασμα απ’ όλα αυτά είναι ότι υπάρχει ένα μπλοκ, στο οποίο συμμετέχει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, δια του ΤΑΙΠΕΔ το Υπουργείο Ναυτιλίας και ο κ.Μπουτάρης, το οποίο υποστηρίζει την Hutchison, το ενδιαφέρον της οποίας για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κλείνει αισίως μια δεκαετία.

Ιδιωτικοποίηση με σημαδεμένα χαρτιά

Πρέπει να θυμίσουμε ότι ο διαγωνισμός που εξήγγειλε το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή η κυβέρνηση, για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν είναι ο πρώτος. Έχει προηγηθεί ο διαγωνισμός του 2008 για τους όρους του οποίου το έγκυρο διεθνές ειδησεογραφικό site για τα λιμάνια, www.portstrategy.com είχε γράψει στις 13 Μαρτίου 2008:

«When such rulings are applied the suspicion creeps in that they are there not to qualify the right people but to keep others out and restrict competition»

Πρακτικά δηλαδή «όταν εφαρμόζονται τέτοιοι όροι, υπεισέρχεται η υποψία ότι δεν είναι για να επιλεγούν οι κατάλληλοι άνθρωποι, αλλά για να μείνουν άλλοι μακριά και να περιοριστεί ο ανταγωνισμός».

Εκείνος ο διαγωνισμός είχε καταλήξει στην Hutchinson, αλλά στη συνέχεια ακυρώθηκε. Η εταιρεία όμως επέμεινε.

Λίγες μόλις ημέρες μετά τις εκλογές του 2012 και πριν καλά -καλά αναλάβει η κυβέρνηση Σαμαρά, στις 30 Ιουνίου 2012, ήλθε στη Θεσσαλονίκη ο κ.Waddington, ο οποίος επισκέφτηκε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος και  ζήτησε τη στήριξή τους, ώστε να ελαχιστοποιηθούν τυχόν αντιδράσεις και να μην αναβιώσουν οι κινητοποιήσεις του 2008, που είχαν παραλύσει τη λειτουργία του λιμανιού. Μεσολαβητής στις συναντήσεις φέρεται να ήταν ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ την περίοδο του διαγωνισμού, Γιάννης Τσάρας.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού σε προεκλογική περίοδο δείχνει ότι πρακτικώς η Hutchison, το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο και ο Υπουργός Ναυτιλίας έχουν δικό τους υποψήφιο στις εκλογές στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Tον κ.Γιαννη Μπουτάρη που έχει ήδη πει ναι στη Hutchison.

* Ο Χρήστος Μάτης είναι δημοτικός συμβουλος Θεσσαλονίκης