Μέχρι τα μέσα του 1990 το πετρέλαιο ντίζελ (diesel) ήταν μια εξειδικευμένη αγορά στην Ευρώπη και αποτελούσε λιγότερο από το 10% του στόλου των αυτοκινήτων. Σε μια προσπάθεια περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακος,  η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε – κατόπιν έντονου λόμπυ των πετρελαϊκών εταιρειών και των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών –  στην μαζική παραχώρηση κινήτρων προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την ενσωμάτωση πετρελαιοκινητήρων.

Ads

Σαν αποτέλεσμα, εκτός από την Ολλανδία και σε χαμηλότερο βαθμό την Γερμανία, οι περισσότερες χώρες του πυρήνα της ΕΕ έχουν περισσότερα πετρελαιοκίνητα/ ντίζελ  αυτοκίνητα στο δρόμο (σχεδόν 50%) από ό, τι οποιοδήποτε άλλο είδος. Αντίστοιχα, στην Αμερική η χρήση τους περιορίζεται στο 15% .

Το τελευταίο σκάνδαλο με την παραποίηση των εκπομπών ρύπων σε χιλιάδες αυτοκίνητα της  Volkswagen έχει ευρύτερες επιπτώσεις από την πιθανή ζημιά που μπορεί να προκαλέσει στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης. Το σκάνδαλο έχει αναδείξει από την μια το προβληματικό σύστημα εποπτείας/καταμέτρησης των ρύπων καθώς και την εσφαλμένη παρερμηνεία των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχει το ντίζελ.  Συγκεκριμένα, μέχρι πριν 6 μήνες το  “πράσινο” ρυθμιστικό πλαίσιο της Ευρώπης επικεντρωνόταν μόνο στις εκπομπές CO2  ενώ τα οξείδια του αζώτου και τα σωματίδια αιθάλης αγνοούνταν (αν και οι πετρελαιοκινητήρες παράγουν 15% λιγότερο από τα βενζινοκίνητα, εντούτοις εκπέμπουν τέσσερις φορές περισσότερο οξείδιο του αζώτου και 22 φορές περισσότερα σωματίδια αιθάλης – για παράδειγμα, το Παρίσι αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα αιθαλομίχλης που δεν είχε στη δεκαετία του 1990)  που διαπερνούν τους πνεύμονες, τον εγκέφαλο και την καρδιά και συνδέονται με χιλιάδες θανάτους.

Το σοβαρότατο αυτό ζήτημα έθεσα με ερώτηση που κατέθεσα σήμερα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ζήτησα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μου απαντήσει στην βάση ποιών δεδομένων έκρινε ότι είναι πρόωρο να ληφθούν «μέτρα άμεσης επιτήρησης» στην Ευρώπη (Ανακοίνωση Επιτροπής  22/09/2015) καθώς και με ποιό τρόπο θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ηπείρου να προχωρήσουν στην επιτάχυνση της  απομάκρυνσης από το ντίζελ χωρίς να μετακυλύεται  το κόστος αυτή της μετάβασης στου ώμους των καταναλωτών.

Ads

 * O Τάκης Χατζηγεωργίου είναι ευρωβουλευτής με το ΑΚΕΛ