Εταιρείες όπως η Apple και το Facebook, πληρώνουν για τη κατάψυξη και διατήρηση των ωαρίων των γυναικών υπαλλήλων τους. Ο λόγος: για να μπορούν να προγραμματίζουν τη γέννηση του μωρού τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να μη γίνει εμπόδιο στη μεγιστοποίηση των κερδών των εταιριών και στην καριέρα τους.

Ads

Φθάσαμε πια και στον σφετερισμό-ιδιοποίηση της ίδιας της αναπαραγωγικής διαδικασίας της ζωής των εργαζομένων-μέχρι τώρα δικαίωμα του ζεύγους ή της μητέρας. Στην ιδιωτικοποίηση δηλαδή της αναπαραγωγής της εργασίας από τις εταιρείες, γιατί το παράδειγμα της  Apple και του Facebook, θα το μιμηθούν σίγουρα και οι άλλες μεγάλες εταιρείες.

«Let`chill», που σημαίνει κάτι σαν «ας χαλαρώσουμε, ας καταψυχθούμε», ήταν το σύνθημα, για παράδειγμα, με το οποίο καλέστηκαν από την ειδικευμένη του είδους εταιρεία EggBanxx, εκατοντάδες νεαρές γυναίκες σε πάρτι σε ένα in ξενοδοχείο στη Ν.Υόρκη, για να τους γίνει σχετική προσφορά. Από 7.000 δολ. και πάνω κοστίζει η λήψη, η κατάψυξη και η διατήρηση ωαρίων μιας γυναίκας, από τους γιατρούς της συγκεκριμένης εταιρείας, ώστε να είναι στη διάθεσή της και χρόνια αργότερα. Ώστε να αποφασίσει για την κύηση των παιδιών της, όταν της το επιτρέψει η εργασιακή της σχέση με την εταιρεία. Να γίνει δηλαδή μητέρα στα 40, 45, 50 της χρόνια.

Η Apple πληρώνει μέχρι και 20.000 δολ. για τη διαδικασία αυτή της κύησης των γυναικών εργαζομένων της και σχεδόν το απαιτεί από τις γυναίκες στελέχη της. Το Facebook το κάνει αυτό από τις αρχές της φετινής χρονιάς.

Ads

Μέχρι τώρα οι εταιρείες καθόριζαν την παραγωγή των προϊόντων τους μέσω του προγραμματισμού του εργασιακού χρόνου των εργαζομένων τους. Από τώρα και στο εξής –από ότι φαίνεται αν επικρατήσει αυτή η πρακτική-θα καθορίζουν και την παραγωγή της ίδιας της ζωής των εργαζομένων τους. Η πιο τέλεια εκμετάλλευση της ανθρώπινης ζωής, δίπλα στην μέχρι τώρα εκμετάλλευση της υπόλοιπης βιόσφαιρας. Ο καθορισμός της αναπαραγωγής της για κερδοσκοπικούς σκοπούς. Η καπιταλιστικοποίηση των διανθρώπινων ερωτικών σχέσεων στο μεγαλείο της.

Και το «γαμώ το» της υπόθεσης είναι ότι αυτό το θεωρεί σωστό ένα μεγάλο μέρος των δυτικών ανθρώπων-καταναλωτών. Δεν πωλούν πια μόνο την εργατική τους δύναμη, προχωρούν παραπέρα και εκχωρούν το ζωτικό τους δικαίωμα στους εργοδότες τους. Τέτοια συναίνεση δεν υπήρξε μέχρι τώρα στην ιστορική και κοινωνική εξέλιξη του ανθρώπου: σε μια έρευνα που έγινε από την εβδομαδιαία γερμανική εφημερίδα Die Zeit, για το αν οι γυναίκες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δυνατότητα προγραμματισμού της κύησης, ναι απάντησε το 37% των ερωτηθέντων-όχι, το 58%. Υπήρξε μια διαφοροποίηση σχετικά με το φύλο των ερωτηθέντων: άνδρες, 40% ναι και 52% όχι, ενώ γυναίκες 34% ναι και 63% όχι.

Μπορεί η πλειοψηφία να είναι κατά, αλλά το ποσοστό του υπέρ είναι μεγάλο σε σχέση με τη σημασία του ερωτήματος. Τόσο μεγάλο, που θα είναι και καθοριστικό για τις εξελίξεις. Με τέτοια ποσοστά μήπως δεν έχουν την εξουσία κυβερνήσεις στις περισσότερες χώρες των «αναπτυγμένων» χωρών; Αυτά τα ποσοστά των πολιτών δεν καθορίζουν την κοινωνική ζωή και τη ζωή των άλλων ειδών σε αυτό τον πλανήτη;

Για αυτό πιστεύουμε, ότι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στο δρόμο προς μια διαφορετική κοινωνική και πολιτική οργάνωση των ανθρώπινων κοινοτήτων, είναι και ο κυρίαρχος σήμερα ανθρωπολογικός τύπος του ιδιώτη-καταναλωτή (βλέπε: Ο ανθρωπολογικός τύπος της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης)