Σύμφωνα με το Newsweek το hashtag #PrayforAmazonia έχει γίνει trend. Το κίνημα που ίδρυσε η Greta Thunberg καλεί σε διαδηλώσεις μπροστά στις πρεσβείες και τα προξενεία της Βραζιλίας σε όλο τον κόσμο. To BBC αναφέρει ότι οι διεθνείς ηγέτες που συναντώνται στη σύνοδο κορυφής της G7 φέρονται να πλησιάζουν σε συμφωνία για την καταπολέμηση των πυρκαγιών στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου. Αρκούν όμως αυτά;

Ads

Ο Jair Bolsonaro και o εξτρεμιστής Υπουργός Περιβάλλοντος του Ricardo Salles δεν έχουν επιτρέψει απλώς αυτές τις καταστροφικές πυρκαγιές, αλλά τις έχουν ενθαρρύνει και τροφοδοτήσει σύμφωνα με τον Guardian.Το έχουν κάνει με ένα τοξικό μείγμα ριζοσπαστικής ιδεολογίας, πολιτικής διαφθοράς και κοινής απληστίας.

Με απλά λόγια, η συνεχιζόμενη καταστροφή του Αμαζονίου πραγματοποιείται λόγω των πολιτικών επιλογών που έκαναν εκείνοι που τώρα κυβερνούν τη Βραζιλία. Θεωρούν ότι η αποψίλωση των δασών είναι ευεργετική για την οικονομία και για τους ίδιους. Μια τεράστια σειρά απαγορευμένων φυτοφαρμάκων έχει εγκριθεί για χρήση φέτος με σχεδόν καμία συζήτηση ή μελέτη. Ένα αποτέλεσμα: ο θάνατος 500 εκατομμυρίων μελισσών μόνο τους τελευταίους τρεις μήνες. Ο κυβερνητικός οργανισμός που είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση της αποψίλωσης των δασών τεκμηριώνει την απώλεια “δασικής κάλυψης 1.330 τετραγωνικών μιλίων το πρώτο εξάμηνο του 2019, αύξηση κατά 39 τοις εκατό κατά την ίδια περίοδο με πέρυσι”.

Σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία όπου τα προβλήματα, οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί για το μέλλον ολοένα και ομογενοποιούνται ενδεχομένως η λύση δεν θα προκύψει από τις πολιτικές αποφάσεις των υπερεθνικών οργανισμών αλλά από τον ίδιο τον κόσμο.  Οι Μαθητικές κινητοποιήσεις για το κλίμα που προκάλεσε και πρωτοστατεί η 16χρονη Greta Thunberg ολοένα κερδίζουν δημοσιότητα και πετυχαίνουν το κίνημα αυτό να επεκτείνεται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.

Ads

Στις 21 Φεβρουαρίου 2019, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Jean-Claude Juncker δήλωσε την πρόθεση να δαπανηθούν εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής, που ανέρχεται στο ένα τέταρτο του προϋπολογισμού της ΕΕ. Το ανακοίνωσε αυτό σε ομιλία δίπλα από την Greta Thunberg, και τα μέσα ενημέρωσης πίστωσαν στο κίνημα σχολικών απεργιών αυτή την ανακοίνωση.

Σε άρθρο της η Μαρία Δεναξά στην aixmi.gr αποκαλεί το φαινόμενο Greta Thunberg ως παραμύθι κατασκευασμένο στα social media από δισεκατομμυριούχους που αποσκοπούν στο  «Greenwashing». Το «Greenwashing» δεν είναι τίποτα άλλο από την οικολογική εξαπάτηση των καταναλωτών. Είναι η προσπάθεια αύξησης των πωλήσεων ή η βελτίωση της εικόνας μιας επιχείρησης, μέσω της παραπλανητικής προβολής, με δήθεν οικολογικά χαρακτηριστικά. Το φαινόμενο ενδεχομένως να είναι φτιαχτό, το σύμβολό όμως εκφράζει  μια παγκόσμια κοινωνική απαίτηση για επαγρύπνηση για τον πλανήτη.  Και τα σύμβολα αποκτούν πολλές φορές αν δούμε την ανθρώπινη ιστορία αυτοτροφοδοτημένη ζωή τέτοια που μπορεί να παρασύρει κάθε λογική χειραγώγησης. 

Η νέα ψηφιοποιημένη κοινωνία που αναδύεται μπορεί να παράγει φαινόμενα σαν την Cambridge Analytica όπου τα δεδομένα εκατομμύριων χρηστών χρησιμοποιήθηκαν εν αγνοία τους αλλά επιτρέπει όμως και σε δομές αυτοοργάνωσης να προκύπτουν. Πλέον δεν υπάρχει η ανάγκη για αυστηρές  οργανωτικές δομές αλλά ευέλικτα δίκτυα που θα  οργανώνονται ad hoc για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου στόχου μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο και θα αυτοδιαλύονται για να προκύπτουν άλλα με άλλη σύσταση.

Το Business Insider αναφέρει ότι οι Millennials και η  γενιά Z κερδίζουν τελικά έδαφος στη μάχη για το κλίμα καθώς το ενδιαφέρον για το κλίμα έχει εκτοξευτεί και όλες οι πρωτοβουλίες ξεκινούν από νέους ανθρώπους που διεκδικούν άμεσες λύσεις. Το Forbes το αποδίδει στο γεγονός ότι είναι γενιές πιο συνειδητοποιημένες κοινωνικά, άνθρωποι αισιόδοξοι μορφωμένοι και πιο έμπειροι με την τεχνολογία, αποδέχονται την διαφορετικότητα και είναι πιο συνετοί οικονομικά και ευαισθητοποιημένοι με την υγεία. Προσπαθούν να κάνουν τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος πιέζοντας για την εφαρμογή των Στόχων Αειφόρου Ανάπτυξης (SDGs)του ΟΗΕ.

Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης λέει ότι το crowdfunding μπορεί να είναι μια βιώσιμη στρατηγική για τη χρηματοδότηση των Στόχων Αειφόρου Ανάπτυξης (SDGs). Τo crowdfunding αποτελεί μια εναλλακτική μορφή χρηματοδότησης μέσω διαδικτύου. Στόχος είναι η χρηματοδότηση ενός project ή ενός σκοπού από το πλήθος. Η διαδικασία στηρίζεται στην ενεργή συμμετοχή χρηστών του διαδικτύου, οι οποίοι καλούνται να συνδράμουν οικονομικά στην καινοτόμα ιδέα ή στον στόχο που τους παρουσιάζεται.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των Ηνωμένων Εθνών, η επίτευξη των 17 ιδιαίτερα φιλόδοξων παγκόσμιων στόχων έως το 2030 θα κοστίσει ένα ποσό από 5 τρισεκατομμύρια δολαρίων έως 7 τρισεκατομμύρια δολάρια ετησίως – περίπου 4 τρισεκατομμύρια δολάρια απαιτούνται  για τις αναπτυσσόμενες χώρες. Ωστόσο, κάθε χρόνο, μας λείπουνε συνολικά τα 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Με μόνο 11 χρόνια που έμειναν μέχρι το δυστοπικό 2030 αν δεν κινητοποιηθούμε, οι εμπειρογνώμονες υποβάλλουν διάφορες προτάσεις. Να αυξηθεί η κρατική βοήθεια, ενδεχομένως η φιλανθρωπία ή να χρησιμοποιηθούν επενδυτικά εργαλεία.

Οι συντάκτες της εργασίας από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης προτείνουν να εκλάβουμε αυτήν την προσπάθεια σαν μια start up και να προχωρήσουμε σε μια πλατφόρμα crowdfunding. Το 2016, οι εκστρατείες crowdfunding έφεραν πάνω από 144 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η αλήθεια είναι ότι οι στόχοι του ΟΗΕ είναι πολύ γενικοί και περίπλοκοι, αλλά μπορούν να συγκεντρώσουν τις μεμονωμένες πρωτοβουλίες σε μια συνεκτική και συλλογική αντιμετώπιση των πιο δύσκολων κοινωνικών προβλημάτων. Ο από μηχανής θεός προσφέρει λύση μόνο στις τραγωδίες , οπότε ο  ρόλος αυτός εναπόκειται σε μας τους ίδιους. Είναι απαραίτητο να διαδηλώσουμε, να οργανωθούμε και να πληρώσουμε για την σωτηρία μας.