Σε μια δύσκολη περίοδο, που η χώρα μας βάλλεται από παντού, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να θυμίσουμε σε όλο τον κόσμο τι πραγματικά σημαίνει Ελλάδα.

Και ποιος τρόπος θα μπορούσε να είναι καλύτερος από το να αναδείξουμε και να εκμεταλλευτούμε όχι μόνο τις φυσικές ομορφιές αυτού του ευλογημένου τόπου αλλά και τον πολιτισμό και την κουλτούρα που κρύβεται στις γεύσεις, τα αρώματα, τις υφές και τα ακούσματα του.

Γιατί η Ελλάδα που μπορεί κι ελπίζει μπορεί να είναι στο πιάτο σας.

* ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γιώργος Πίττας: Ένας σύγχρονος… λαογράφος των γεύσεων

Η χώρα των πέντε αισθήσεων

Ελλάδα δεν είναι μόνο όσα κανείς βλέπει… Τον λαμπερό ήλιο, τον γαλανό ουρανό, την τρικουάζ θάλασσα και τα άσπρα σπιτάκια.

Ελλάδα είναι να περπατάς στα χωριάτικά μονοπάτια και να σκοντάφτεις στα ματσάκια της άγριας ρίγανης που φυτρώνει στις άκρες τους. Είναι να αναβλύζει από τα ανοιχτά παράθυρα το βαρύ άρωμα του σκόρδου που πέφτει στο καυτό λάδι. Να ακούς το πιρούνι να χτυπάει στο πιάτο κάνοντας το αυγό και το λεμόνι… ένα. Είναι όσα λες σε ένα τραπέζι με φίλους το καλοκαιρινό μεσημέρι, όταν η βελούδινη υφή του ούζου που έχει χρωματιστεί από ένα κομμάτι πάγου, δροσίζει τον ουρανίσκο σου.

Η Ελλάδα είναι η χώρα που ξυπνάει και τις πέντε αισθήσεις σου κι ένα ταξίδι σε αυτή, αυτό και θα πρέπει να κάνει.

Ο λαογράφος των… γεύσεων

Ο Γιώργος Πίττας, είναι ένας σύγχρονος λαογράφος των ελληνικών προϊόντων και γεύσεων που ταξιδεύει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας κι ανακαλύπτει και χαρτογραφεί όσα αυτή προσφέρει απλόχερα. Συνοδοιπόρος του η σύζυγος του, Μπήλιω Τσουκαλά.

Γεύση, τόπος, άνθρωπος, παράδοση, ιστορία, πολιτισμός. Αυτό είναι η ελληνική γαστρονομία και αυτό είναι και το Greek Gastronomy Guide, στο οποίο καταγράφει την εμπειρία του και μας τη μεταδίδει.

Η ιστοσελίδα του Γιώργου Πίττα δεν μένει όμως μόνο στην καταγραφή των ελληνικών θησαυρών αλλά προχωράει κι ένα βήμα παραπέρα, δείχνοντας τον δρόμο για την αξιοποίησή τους για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Ένας οδηγός για τον πολιτισμό της ελληνικής γαστρονομίας

Τόποι και τοπία, ιστορία και παράδοση, δρώμενα και τελετουργίες, προϊόντα και άνθρωποι, αγορές και επιχειρηματικότητα, γεύσεις, συνταγές και τοπικές κουζίνες, καφενεία και ταβέρνες ξετυλίγονται μέσα από Greek Gastronomy Guide, με τέτοιο τρόπο, ώστε να δημιουργούν ένα ψηφιδωτό που αλλάζει το νόημα της γαστρονομίας και από μια απλή γαστριμαργική εμπειρία καθίσταται μια ενότητα ζωής.

Γιατί πίσω από όλες τις πτυχές του γαστρονομικού μας πολιτισμού –παρ’ ότι μερικές φορές έχουν εκφραστεί σε μορφές φορκλόρ ή ακόμα και κίτς- κρύβονται τα δαιμόνια της χώρας μας και η ψυχή κάθε τόπου.

Το Greek Gastronomy Guide χωρίζεται σε δυό ενότητες. Η πρώτη ενότητα αφορά την επικαιρότητα. Εκεί ο αναγνώστης μπορεί να ενημερωθεί για τα νέα της ελληνικής γαστρονομίας. Ειδήσεις γαστρονομικού ενδιαφέροντος από όλη την Ελλάδα. Νέες ταβέρνες και εστιατόρια, ανακάλυψη νέων εδεσμάτων, νέοι παραγωγοί, νέα προϊόντα, ταξιδιωτικές ειδήσεις, οδοιπορικά σε τοποθεσίες, συνεντεύξεις σεφ και μαγείρων, εκθέσεις γαστρονομίας, εκδηλώσεις γαστρονομικού και οινικού τουρισμού.

Η δεύτερη ενότητα αποτελεί τον κατ’ εξοχήν ταξιδιωτικό οδηγό. Εκεί κάθε περιηγητής στη  χώρα μας που θέλει να γνωρίσει έναν τόπο, μπορεί μπαίνοντας στο greekgastronomyguide.gr να τον προσεγγίσει μέσα από την οπτική γωνία της γαστρονομίας.

Κάθε περιοχή της Ελλάδας προβάλλεται  ως γαστρονομικός προορισμός και οι ψηφίδες   αντιπροσωπεύουν 12 κατηγορίες θεμάτων γαστρονομικού ενδιαφέροντος (τόπος - τοπική κουζίνα - εδέσματα - προϊόντα - παραγωγούς - ταβέρνες - εστιατόρια - καφενεία - αγορές -πανηγύρια κι αξιοθέατα). Έτσι κάθε περιοχή που προβάλλεται, αναδεικνύεται μέσα από όλες αυτές τις πληροφορίες.

H ιστοσελίδα Greek Gastronomy Guide περιλαμβάνει, αφ’ ενός υλικό από τα βιβλία του Γιώργου Πίττα (Σημάδια του Αιγαίου, Aθηναϊκή Ταβέρνα, Καφενεία της Ελλάδας, Πανηγύρια στο Αιγαίο, Οι Θησαυροί της Ελληνικής Γαστρονομίας), αφ’ ετέρου τις εμπειρίες του από την περιπέτεια της δημιουργίας του Ελληνικού Πρωινού -που ξεκίνησε από το μηδέν και σε 8 χρόνια έγινε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα brands της ελληνικής γαστρονομίας- και τέλος το νέο, πρωτογενές υλικό από τις πρόσφατες αναζητήσεις του.

Μάλιστα, για να μπορούν να το απολαύσουν και οι ξένοι επισκέπτες της χώρας μας εκτός των ελληνικών, έχει μεταφραστεί και στα αγγλικά.

Μια ιστορία πίσω από κάθε έδεσμα

Η πρωτοπορία του Greek Gastronomy Guide είναι ότι πίσω από κάθε έδεσμα κρύβεται και μία ιστορία. Κάθε τόπος, κάθε προϊόν και κάθε παραγωγός, ταβερνιάρης η καφετζής έχουν μια ιστορία να πουν.

Όπως ο τελευταίος τεχνίτης χειροποίητου φύλλου κρούστας, που αδιάλειπτα δουλεύει καθημερινώς εξήντα χρόνια στο εργαστήριό του στο Ρέθυμνο, ή ο βετεράνος φούρναρης - ο Γιώρας - που ψήνει Μυκονιάτικα παξιμάδια στον τελευταίο ξυλόφουρνο του νησιού.

Το καφενείο όπου πριν από 120 χρόνια έπινε τον καφέ του ο Παπαδιαμάντης στο Γλαύκο στο Πήλιο, ή ένα άλλο στη Μακρυνίτσα που τον τοίχο είχε ζωγραφίσει ο ύψιστος λαϊκός ζωγράφος Θεόφιλος. Ή ο Ναπολέοντας Ζαγκλής που από στέλεχος πολυεθνικής έγινε εδώ και χρόνια ταβερνιάρης στους Καλαρρύτες των 22 κατοίκων στα Τσουμέρκα, ή η κυρα - Αλεξάντρα και φτιάχνει κασιόπιτες στην Αρίστη.

Ιστορίες ανθρώπινες, ζυμωμένες με την ιστορία και τα πάθη κάθε τόπου.

Η Ελλάδα που σχεδιάζει, δημιουργεί, παράγει κι ελπίζει

Και τι σημασία έχει αυτό το εγχείρημα σε μία εποχή που η οικονομική κρίση έχει λυγίσει τη χώρα; Μεγάλη! Όπως είχε πει κι ο μεγάλος Οδυσσέας Ελύτης: «Μια μέρα το παρελθόν θα μας αιφνιδιάσει με τη δύναμη της επικαιρότητάς του. Δε θα ’χει αλλάξει εκείνο αλλά το μυαλό μας».

Τo παρελθόν είναι εδώ και πρέπει να το δούμε με φρέσκια και ανανεωτική ματιά. Γιατί η καινοτομία δεν είναι απαραίτητα η ανακάλυψη κάτι καινούργιου, αλλά και η διαχείριση του παλιού. Σε μια περίοδο παγκοσμιοποίησης, η δημιουργία τοπικών ταυτοτήτων είναι ο μοναδικός τρόπος διαφοροποίησης.

Γιατί η διαφορετικότητα προκαλεί ενδιαφέρον σ’ ένα τουριστικό κοινό που έχει ανησυχίες και ψάχνει το κάτι πάρα πάνω, αλλά και σ’ ένα κοινό που ψάχνει για προϊόντα με ταυτότητα.

Η αξιοποίηση των χαρακτηριστικών ελληνικών προϊόντων είναι μονόδρομος. Το φυσικό τοπίο, η αγροτική παραγωγή, η μεταποίηση αγροδιατροφικών προϊόντων, η γαστρονομία, ο πολιτισμός και ο τουρισμός μπορούν να αποτελέσουν τους κρίκους μιας αλυσίδας που έχει την προοπτική να γίνει βασικός πυλώνας οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.

Στην Ελλάδα κάτω από το βάρος του εκσυγχρονισμού της ελληνικής κοινωνίας και της υιοθέτησης ξένων προτύπων ακόμα και στη γαστρονομία, κινδύνεψαν να εξαφανισθούν προϊόντα, γεύσεις, όπως και ήθη, έθιμα και παραδοσιακές τεχνικές, αλλά και οι τοπικές κουζίνες της χώρας.

Ευτυχώς όμως τα τελευταία χρόνια γίνεται μια μικρή επανάσταση. Οι Έλληνες από εκεί που ντρέπονταν για την γαστρονομική τους παράδοση, αρχίζουν να αποκτούν την πολιτιστική τους αυτοπεποίθηση.

Στόχος αυτής της ιστοσελίδας είναι, λοιπόν, να καταγραφούν όλοι οι εκπρόσωποι της ελληνικής γαστρονομίας (αγαθά, τεχνικές, άνθρωποι) και με έναν τρόπο ανθρωποκεντρικό να προβληθεί η Ελλάδα που σχεδιάζει, δημιουργεί, παράγει κι ελπίζει και όλοι οι Έλληνες  που σε πείσμα των χιλιάδων δυσκολιών επιχειρούν να αξιοποιήσουν τον παραγνωρισμένο πλούτο  της ελληνικής γαστρονομίας.