Θυμάμαι πολύ καλά όταν τα πράγματα άρχισαν να πηγαίνουν χάλια με τα περιοδικά, όλη η αγορά έπεφτε. Ο Στέλιος Ανεμοδουράς έβρισκε πάντα τρόπους να προσαρμόζεται και ήξερε πάρα πολύ καλά την αγορά. Σταμάτησε να δουλεύει τη μέρα που έφυγε από τη ζωή το 2000, το μεσημέρι ήταν στο γραφείο, ήταν τέτοιος άνθρωπος. Μέχρι το 2004 αν και πλασματικά τα πράγματα πήγαιναν καλά ακόμη. Το 2007 τα πράγματα κατέρρευσαν και σταμάτησε η δραστηριότητα στους εκδοτικούς οίκους και βρεθήκαμε όλοι εκτεθειμένοι. Ο Στέλιος Ανεμοδουράς με έμαθε ότι θα πρέπει να είσαι ευέλικτος, να γνωρίζεις την αγορά και όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν και πολύ καλά να αντικαταστήσεις ή να σταματήσεις κάτι έγκαιρα. Επειδή είναι λίγο τζόγος αυτό πρέπει να είσαι σκληρός και να παίρνεις αποφάσεις και να σταματάς όταν πρέπει.

Ads
 

Αν έχεις ζήσει την εφηβική σου ηλικία από τα ’70s μέχρι και τα ’90s, αποκλείεται να μην θυμάσαι τον Μπλεκ, τον «ξανθό γίγαντα», ένα από τα πιο δημοφιλή περιοδικά κόμικ που κυκλοφόρησε ποτέ στην Ελλάδα. Κάθε εβδομάδα και για 25 ολόκληρα χρόνια – από το Ιούνιο του 1969 μέχρι και τον Ιούνιο το 1994- πουλούσε σταθερά 80.000-100.000 αντίτυπα σε όλη την Ελλάδα. Από το 1994 έγινε μηνιαίο, μέχρι το 2010 που σταμάτησε να κυκλοφορεί.

Ο Μπλεκ ήταν ένα ιταλικό κόμικ, δημιούργημα των SartorisSinchetto καιGuzzon («EsseGesse»), οι οποίοι εμπνεύστηκαν το 1954 τη χαρακτηριστική φιγούρα του «ξανθού γίγαντα», ενός κυνηγού που διακρίθηκε στον αγώνα για την Αμερικανική ανεξαρτησία από τους Βρετανούς αποικιοκράτες κατά τα τέλη του 18ου αιώνα. Τα δικαιώματά του στην Ελλάδα είχε φέρει ο Στέλιος Ανεμοδουράς, γνωστός για την συγγραφή του «Μικρού Ήρωα». Ο Μπλεκ ήταν κάτι σαν υποκατάστατο του «Μικρού Ήρωα», ο οποίος απαγορεύτηκε στην δικτατορία λόγω επαναστατικού χαρακτήρα. Τότε ξεκίνησε η εκδοτική δραστηριότητα του Στέλιου Ανεμοδουρά με πολλά περιοδικά κόμικ, εφηβικά περιοδικά όπως το Κατερίνα, το Σούπερ Κατερίνα και το Αφισόραμα και περιοδικά ελευθέρου χρόνου όπως το Γρίφος, το Κουζ και το Σάββατο. Ο εκδοτικός οίκος έκλεισε το 2010 εξαιτίας της κρίσης. Ο Λεωκράτης Ανεμοδουράς, εγγονός του Στέλιου Ανεμοδουρά αποφάσισε να συνεχίσει την προσπάθεια του παππού και θείου του Γεώργιου Ανεμοδουρά σε μια εποχή που τα ελληνικά κόμικ είχαν σταματήσει να κυκλοφορούν στα περίπτερα. Την άνοιξη του 2014 άνοιξε πάλι τον εκδοτικό οίκο και η προσπάθειά του συνεχίζεται πολύ δυναμικά.

Κείμενο: Μαρίνα Πετρίδου
Φωτογραφίες: Elizabeth Rovit

Ads

Από το grekamag.gr

Πώς αποφάσισες να επαναλειτουργήσεις τον εκδοτικό οίκο;

Σπούδασα άσχετο αντικείμενο, επιχειρησιακή έρευνα στο οικονομικό πανεπιστήμιο αλλά πάντοτε υπήρχε στο πίσω μέρος του μυαλού μου η οικογενειακή επιχείρηση. Παρότι είχα σπουδάσει στην Αγγλία και θα μπορούσα να μείνω εκεί, η ασφάλεια της οικογενειακής επιχείρησης με κέρδισε – κάτι το οποίο πιστεύω ότι είναι λάθος γιατί ακόμη κι αν καταλήξεις στην οικογενειακή επιχείριση που το πιθανότερο είναι να καταλήξεις, είναι καλύτερο να έχεις περάσει και από κάπου αλλού. Έκανα μια προσπάθεια να κάνω κάτι πέρα από την οικογενειακή επιχείρηση, τελικά γύρισα όταν τα πράγματα δεν πήγαιναν και πολύ καλά. Από το 2012 προσπαθώ να ξαναζωντανέψω τις εκδόσεις μας. Στην ουσία ήταν μία παρότρυνση από λάτρεις των κόμικ ένας από αυτούς είναι ο Νίκος Νικολαΐδης. Το θέμα των εκδόσεων ειδικά σε μία τέτοια περίοδο είναι ένα είδος ψώνιου, λίγοι κάθονται να ασχοληθούν πια. Το να κάθεσαι να περιμένεις κάθε μήνα το δελτίο με τις πωλήσεις και να μην ξέρεις αν θα μπεις μέσα είναι ένα χτικιό που δε νομίζω ότι ανταμείβεται και τόσο πολύ. Για μένα είναι ικανοποίηση όταν παίρνω στα χέρια μου το περιοδικό και ξέρω ότι έχω συμβάλει και συντονίσει μια ομάδα για να βγει αυτό. Οι δυσκολίες είναι πολλές γιατί όλα καθορίζονται από το τι πουλάς οπότε υπάρχουν μήνες που βγάζεις πολύ λίγα και άλλοι που βγάζεις περισσότερα.

image

image

image

Θυμάσαι τις παλιές καλές εποχές;

Η εποχή αυτή ήταν σούπερ για τα περιοδικά γενικά. Ο Μπλεκ πουλούσε 70.000-80.000 την εβδομάδα και έφτανε και τις 100.000 χιλιάδες όταν έβαζε προσφορές. Από τη  δεκαετία του ’80 μέχρι τις αρχές του ’90 όταν την επιχείρηση διηύθυναν ο Στέλιος Ανεμοδουράς και ο γιος του Γιώργος Ανεμοδουράς , ό,τι έβγαζε ο οίκος είχε επιτυχία. Βγάζαμε κόμικ, εφηβικά περιοδικά και περιοδικά ελευθέρου χρόνου. Γενικά ήμασταν μέσα στα περιοδικά από μικρά παιδιά. Θυμάμαι τον Στέλιο Ανεμοδουρά τον έζησα αρκετά, ήταν ένας άνθρωπος ο οποίος ή θα ήταν στη δουλειά ή θα διάβαζε ένα βιβλίο, διάβαζε πάρα πολύ. Μέσω του παππού μου είχα έρθει πολύ κοντά στα περιοδικά, με κυνηγούσε να διαβάσω τον Μικρό Ήρωα θυμάμαι αλλά εμένα δεν μου άρεσε γιατί ήταν ανάγνωσμα, προτιμούσα τα κόμικς. Δεν ήμουν θαυμαστής του Μπλεκ μου άρεσε πολύ ο Mίστερ ΝΟ. Από τα μέσα του ‘90 και μετά τα πράγματα άρχισαν να πέφτουν.

Και όταν τα πράγματα άρχισαν να μην πηγαίνουν καλά…;

Θυμάμαι πολύ καλά όταν τα πράγματα άρχισαν να πηγαίνουν χάλια με τα περιοδικά, όλη η αγορά έπεφτε. Ο Στέλιος Ανεμοδουράς έβρισκε πάντα τρόπους να προσαρμόζεται και ήξερε πάρα πολύ καλά την αγορά. Σταμάτησε να δουλεύει τη μέρα που έφυγε από τη ζωή το 2000, το μεσημέρι ήταν στο γραφείο, ήταν τέτοιος άνθρωπος. Μέχρι το 2004 αν και πλασματικά τα πράγματα πήγαιναν καλά ακόμη. Το 2007 τα πράγματα κατέρρευσαν και σταμάτησε η δραστηριότητα στους εκδοτικούς οίκους και βρεθήκαμε όλοι εκτεθειμένοι. Ο Στέλιος Ανεμοδουράς με έμαθε ότι θα πρέπει να είσαι ευέλικτος, να γνωρίζεις την αγορά και όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν και πολύ καλά να αντικαταστήσεις ή να σταματήσεις κάτι έγκαιρα. Επειδή είναι λίγο τζόγος αυτό πρέπει να είσαι σκληρός και να παίρνεις αποφάσεις και να σταματάς όταν πρέπει.

Πώς πάει το εγχείρημα της επαναλειτουργίας;

Το εγχείρημα πάει πάρα πολύ ικανοποιητικά. Είμαστε στο τεύχος 14 και στην αρχή δεν είχα ιδέα αν θα συνεχίσει το περιοδικό. Συνεχίζουμε πολύ δυναμικά με σταθερές πλέον πωλήσεις, κάποιες φορές λίγο πάνω άλλες λίγο πιο κάτω. Έχουμε επιλέξει να έχουμε πολλούς ήρωες σε ένα τεύχος για να δυναμώσουμε την ανταπόκριση, αφού ο κάθε ήρωας έχει το δικό του φανατικό κοινό. Σε ένα πλούσιο τεύχος 164 σελίδων που κοστίζει 3,90 ευρώ και πουλιέται σε όλη την Ελλάδα και στην Κύπρο. Επίσης ετοιμάζουμε ένα site (www.grifos.gr), με πνευματικά παιχνίδια, σταυρόλεξα, κουίζ  και Sudoku. Είναι project που με ελκύει πολύ γιατί είναι κάτι καινούριο.

image

image

image

Τι σας λένε οι αναγνώστες;

Το κοινό είναι κατά 80% οι παλιοί νοσταλγοί των κόμικ και κάνουν θετικά σχόλια σε γενικές γραμμές. Δουλεύουμε όλοι με πολύ μεράκι και οι αναγνώστες το δέχονται σαν κάτι πολύ ευχάριστο. Έχουμε παρατηρήσει στο Facebook ότι υπάρχουν και πολλοί νέοι που αγοράζουν το περιοδικό, το κάνουν κυρίως μέσω των πατεράδων τους που τους προτρέπουν να διαβάσουν Μπλεκ αντί να κάθονται με τις ώρες στο ίντερνετ. Γενικά έχουμε θετικά σχόλια για αυτό και συνεχίζουμε. Ακούμε τα σχόλια των αναγνωστών και έχουμε αλλάξει κάποιους ήρωες με άλλους και συνεχίζουμε την προσπάθεια συνέχεια.

Πες μου για τους ήρωες που έχετε επιλέξει.

Έχουμε τις ιστορίες του Μπλεκ, του Ζαγκόρ, του Λοχαγού Μαρκ, Ρόυ Ρέης. Οι ιστορίες του Μπλεκ είναι ιστορίες που είχαμε δημοσιεύσει παλιά, παλιά ήταν δίχρωμες και τώρα τις ξαναβάφουμε και τις κάνουμε τετράχρωμες. Ο Λοχαγός Μαρκ είναι ένα κόμικ που δεν έχει ξαναδημοσιευθεί στην Ελλάδα. Και φυσικά έχουμε τον καινούριο μας ήρωα τον «ΤΕΤΡΑΚΟΣΑΡΗ». Ο Τετρακοσάρης είναι ένας ρεαλιστικός χαρακτήρας από την ελληνική πραγματικότητα ο οποίος βιώνει τα προβλήματα της Ελλάδας της κρίσης – παίρνει 400 ευρώ και σκοτώνεται στην δουλειά. Ο τετρακοσάρης μπλέκεται σε διάφορα ηθικά και καμιά φορά ερωτικά διλήμματα, για παράδειγμα να πάρει μία μίζα ή να κάνει τα στραβά μάτια σε έναν λογιστικό έλεγχο. Αυτός όμως έχει ακέραιο και ηθικό χαρακτήρα και δεν λυγίζει. Ο ΤΕΤΡΑΚΟΣΑΡΗΣ, είναι ένα κόμικ πολύ καινοτόμο, πρωτόγνωρο και πολύ επίκαιρο, το σχεδιάζει ο Κώστας Φραγκιαδάκης και το σενάριο γράφει ο Νίκος Νικολαΐδης ([email protected]).

image

image

image

image

Αποκλειστικά για τους αναγνώστες του ΓΚΡΕΚΑ: Διαβάστε την ιστορία του ΤΕΤΡΑΚΟΣΑΡΗ που θα περιλαμβάνεται στο ΜΠΛΕΚ Νο 15 (σελ. 23-26) που θα κυκλοφορήσει σε όλα τα περίπτερα της Ελλάδας στις 15/2.

image

image

image

image

Στο www.ccpublic.gr οι αναγνώστες μπορούν να ενημερωθούν για τις νέες εκδόσεις και να αγοράσουν παλαιά και νέα τεύχη, του ΜΠΛΕΚ.