Ο πολυβραβευμένος σταρ, που έφτασε στην κορυφή της καριέρας του υποδυόμενος τον δολοπλόκο πρόεδρο των ΗΠΑ Φρανκ Αντεργουντ στη δημοφιλή σειρά «House of Cards», βρίσκεται εδώ και μέρες σε δεινή θέση, μετά την αποκάλυψη ότι είχε παρενοχλήσει σεξουαλικά τον ηθοποιό Αντονι Ραπ, όταν ο τελευταίος ήταν μόλις 14 ετών. Η σειρά θα σταματήσει, ο Σπέισι δεν θα λάβει το τιμητικό Βραβείο Εμμυ που επρόκειτο να του απονεμηθεί, όμως ο τρόπος που το Χόλιγουντ χειρίστηκε την υπόθεση προκαλεί ερωτήματα…

Ads

Είναι πρώτης γραμμής ηθοποιός-σταρ σε θέατρο και κινηματογράφο. Δεν υπάρχει βραβείο -στον κινηματογράφο, το θέατρο και την τηλεόραση- που να μην το έχει πάρει. Εχει διατελέσει επιτυχημένος καλλιτεχνικός διευθυντής στο ιστορικό θέατρο του Λονδίνου Old Vic επί δώδεκα χρόνια -από το 2003 έως το 2015-, αφήνοντας στο ταμείο του πλεόνασμα 20 εκατ. λιρών. Η συμμετοχή του σε οποιοδήποτε καλλιτεχνικό πρότζεκτ αποτελεί εχέγγυο υψηλής ποιότητας, μεγάλης προβολής και υψηλών εσόδων. Εχει πάνω από τρία εκατομμύρια ακόλουθους σε κάθε μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Είναι ακριβοθώρητος και ιδιαίτερα φειδωλός όσον αφορά σε δηλώσεις για την προσωπική ζωή του.

Ολα αυτά μέχρι τη Δευτέρα 30 Οκτωβρίου. Από αυτή την ημερομηνία κι έπειτα όλοι οι ρηματικοί χρόνοι των παραπάνω προτάσεων μπαίνουν αυτόματα στον αόριστο, όταν ο Κέβιν Σπέισι αναγκάστηκε να απαντήσει μέσω του twitter και του facebook στις κατηγορίες του συναδέλφου του Αντονι Ραπ, ότι αποπειράθηκε να ασελγήσει πάνω του όταν ο Ραπ ήταν 14 ετών και ο Σπέισι 26, εκθέτοντας πλέον εκείνον στον παγκόσμιο μιντιακό προβολέα αλλά και τη λαμπρή καριέρα του υπό την ηθική διάσταση της προαναφερθείσας αποκάλυψης.

Η γνωριμία

Ο Κέβιν Σπέισι συνάντησε για πρώτη φορά τον Αντονι Ραπ -ηθοποιό από τα 9 του χρόνια- το 1986, όταν και οι δύο έπαιζαν σε διαφορετικές παραστάσεις στο Μπρόντγουεϊ, οι οποίες είχαν λάβει αμφότερες εξαιρετικές κριτικές και γνώριζαν τεράστια δημοσιότητα. Ο μεν Σπέισι μόλις έκανε ένα διάλειμμα από το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο’Νηλ, όπου έπαιζε δίπλα στο είδωλό του Τζακ Λέμον, ο δε Ραπ έπαιζε στο «Precious sons» του Τζορτζ Φερθ δίπλα στον Εντ Χάρις. Τότε ο 14χρονος Ραπ είχε μετακομίσει με τη μητέρα του στη Νέα Υόρκη από το Τζόλιετ του Ιλινόις, απ’ όπου κατάγεται, για τις ανάγκες της παράστασης. Αρκετά βράδια μετά την παράσταση συναντούσε συναδέλφους του ηθοποιούς σε διάφορες κοσμικές συνάξεις, κατά τα ειωθότα του επαγγέλματος. Συνήθως συνοδευόταν από τη μητέρα του. Ενα βράδυ, που είχε έρθει ένας 17χρονος φίλος του από το Τζόλιετ στη Νέα Υόρκη και τον συνόδευε, συνάντησε τον Σπέισι σε μια από αυτές τις συνάξεις και ο 26χρονος τότε ηθοποιός κάλεσε τα δύο αγόρια στο περίφημο κλαμπ της εποχής «Limelight». Εκεί διασκέδαζαν, όταν ο Σπέισι κάλεσε τον Ραπ σε ένα πάρτι στο δικό του διαμέρισμα στο Μανχάταν που θα γινόταν σε λίγες μέρες. Δέχτηκε και πήγε ασυνόδευτος. Οπως εξομολογήθηκε στον δημοφιλή ιστότοπο Buzzfeed ο 46χρονος σήμερα ηθοποιός, «φαντάζομαι ότι θέτω σε κίνδυνο βαριάς κριτικής την εκλιπούσα μητέρα μου για το πώς με μεγάλωνε, αλλά εκείνη η εποχή ήταν διαφορετική από τη σημερινή. Μπορεί να ήμουν 14 ετών, αλλά πήγαινα μόνος μου στο θέατρο, κυκλοφορούσα μόνος μου με το μετρό».

Ads

«Είσαι σίγουρος ότι θες να φύγεις;»

Ο Ραπ έφτασε στο διαμέρισμα του Σπέισι και είδε ότι ήταν το μοναδικό αγόρι στην ηλικία του – όλοι οι άλλοι καλεσμένοι ήταν ενήλικες ηθοποιοί και σκηνοθέτες. Γρήγορα άρχισε να βαριέται και κατέληξε στην κρεβατοκάμαρα του οικοδεσπότη, όπου έβλεπε ταινίες στην τηλεόραση. Κάποια στιγμή εμφανίστηκε ο Σπέισι στο κατώφλι της πόρτας της κρεβατοκάμαρας και τότε συνειδητοποίησε ο μικρός καλεσμένος ότι μάλλον είχαν φύγει όλοι οι άλλοι επισκέπτες και είχαν μείνει μόνοι. Οπως δήλωσε ο Ραπ στο Buzzfeed, «ο Σπέισι, θυμάμαι, δεν είχε σταθερότητα όπως στεκόταν στην πόρτα και έδειχνε μεθυσμένος. Ηρθε και με σήκωσε στα χέρια του, όπως ο γαμπρός τη νύφη στο κατώφλι της κρεβατοκάμαρας. Αρχικά πάγωσα και σκέφτηκα “Τι συμβαίνει εδώ;” και αμέσως μετά βρέθηκε από πάνω μου. Προσπάθησε να με αποπλανήσει. Κατάλαβα ότι είχε σεξουαλικές προθέσεις απέναντί μου. Τότε τον έσπρωξα από πάνω μου και πήγα στη διπλανή τουαλέτα. Εκεί, δίπλα στον νιπτήρα, είδα μια φωτογραφία του αγκαλιά με έναν άντρα. “Ω, είναι γκέι μάλλον”, σκέφτηκα. Ανοιξα την πόρτα του μπάνιου και του ανακοίνωσα ότι φεύγω. Με συνόδευσε ως την εξώπορτα του διαμερίσματος και με ρώτησε: “Είσαι σίγουρος ότι θες να φύγεις;”. Απάντησα “Ναι, καληνύχτα” και έφυγα. Καθώς επέστρεφα σπίτι, το κεφάλι μου γύριζε. “Τι ήταν τώρα αυτό; Τι σήμαινε;” σκεφτόμουν. Οσο περνούσαν τα χρόνια και μεγάλωνα, ένιωθα πολύ τυχερός που δεν μου συνέβη κάτι χειρότερο εκείνη τη νύχτα. Ακόμα δεν μπορώ να φανταστώ ότι κάποιος άνθρωπος που γνωρίζω θα έκανε κάτι ανάλογο σε ένα 14χρονο αγόρι».

Ο Ραπ δεν αναφέρθηκε δημοσίως στο προαναφερθέν συμβάν μόνο πριν από λίγες μέρες. Είχε αφηγηθεί την περιπέτειά του και σε συνέντευξή του το 2001 στο γκέι περιοδικό «Advocate» -ο Ραπ έχει δηλώσει ανοιχτά ότι είναι γκέι από το 1992-, χωρίς όμως να κατονομάζει τον Σπέισι. Ομως σε φίλους και γνωστούς του, εντός κι εκτός καλλιτεχνικού κυκλώματος, αναφερόταν ονομαστικά στον γνωστό ηθοποιό, του οποίου η φήμη γιγαντώθηκε τις δεκαετίες του ’90 και του ’00. Μάλιστα, το 1995, στην απονομή των Βραβείων Οσκαρ, όπου ο Σπέισι κέρδισε το Βραβείο Β΄ Αντρικού Ρόλου για τους «Συνήθεις ύποπτους», ο Ραπ θυμάται να μοιράζεται ανοιχτά την ιστορία του με διάφορους συναδέλφους του στα μετά Οσκαρ πάρτι που πήγαινε, γεγονός που έχει επιβεβαιώσει και ο αδερφός του Αντονι Ραπ, Ανταμ. «Ηθελα να ουρλιάξω σε όλους: “Αυτός ο τύπος είναι σκέτη απάτη”», δηλώνει ο 46χρονος ηθοποιός. Το Χόλιγουντ, λοιπόν, γνώριζε το συμβάν εδώ και δεκαετίες, αλλά σιωπούσε, όπως και στην περίπτωση του ισχυρού παραγωγού Χάρβεϊ Γουάινσταϊν.

Όταν η ζωή μιμείται την τέχνη

Ο Ραπ δεν βίωσε τη σεξουαλική παρενόχληση από ενήλικα άντρα μόνο στην πραγματικότητα, αλλά και επί σκηνής, την ίδια ακριβώς χρονική περίοδο. Το 1986, όταν ο Κέβιν Σπέισι προσπάθησε να τον αποπλανήσει στην κάμαρά του, ο Αντονι Ραπ έπαιζε στην παράσταση «Precious sons». Σε μια σκηνή ο πατέρας του έργου (Εντ Χάρις) μεθά, μπερδεύει τον γιο του (Αντονι Ραπ) με κάποιον άλλο και του επιτίθεται σεξουαλικά. «Κοιτώντας τώρα πίσω, θεωρώ ότι λόγω της παράστασης, το σύστημά μου είχε κάπως παραδόξως συνηθίσει τη συγκεκριμένη πράξη -έναν άντρα να ανεβαίνει πάνω μου- και γι’ αυτό αρχικά δεν αντέδρασα στις προθέσεις του Κέβιν Σπέισι».

Οσον αφορά στον Σπέισι αντίστοιχα, το 1999, στην ταινία «American beauty», με την οποία κέρδισε το Οσκαρ Α΄ Αντρικού Ρόλου, ο Λέστερ Μπέρναμ, ο χαρακτήρας που υποδυόταν, ορεγόταν σεξουαλικά την ανήλικη φίλη της κόρης του, ενώ προμηθευόταν ναρκωτικά από τον επίσης ανήλικο γείτονά του.

Γιατί η αποκάλυψη άργησε 31 χρόνια

Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο συμβάν φαίνεται να στιγμάτισε τον Αντονι Ραπ διά βίου, εντύπωση προκαλεί γιατί τελικά αποφάσισε να μιλήσει ανοιχτά γι’ αυτό τριάντα ένα χρόνια μετά. «Αποφάσισα να δημοσιοποιήσω αυτή την ιστορία, γιατί ήθελα να σταθώ δίπλα σε όλους αυτούς τους γενναίους ανθρώπους, γυναίκες και άντρες, που έχουν μιλήσει ελεύθερα και ανοιχτά για τη σεξουαλικότητά τους, για τη διαφορετικότητά τους, ελπίζοντας να ανοίξουμε τον δρόμο και για άλλους ανθρώπους να μιλήσουν ανοιχτά για το ποιοι είναι». Καθόλου τυχαίο ότι οι αποκαλύψεις του Ραπ έρχονται να συμπληρώσουν τις κατηγορίες -που ποικίλλουν από σεξουαλική παρενόχληση έως βιασμό- παραπάνω από σαράντα γυναικών εναντίον του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν.

Στο πλευρό του Αντονι Ραπ έχει σταθεί σύσσωμη η LGBTQ κοινότητα, καθώς και αρκετοί αρθρογράφοι σε επιδραστικά μέσα ενημέρωσης, βάλλοντας εναντίον του Κέβιν Σπέισι. Στον «Guardian» μάλιστα δημοσιεύτηκε άρθρο με τίτλο «Πώς τολμάς, Κέβιν Σπέισι;» («How dare you, Kevin Spacey?»), όπου ο αρθρογράφος Οουεν Τζόουνς γράφει τα εξής:

«Ενας από τους πιο παλιούς ισχυρισμούς εναντίον των ομοφυλόφιλων και των αμφιφυλόφιλων ανδρών είναι ότι αποτελούν απειλή για τα παιδιά, ότι είναι στην ίδια κατηγορία με τους παιδόφιλους και τους παιδεραστές. Αυτό το άθλιο ψέμα έχει αποδειχτεί πολύ χρήσιμο για να δικαιολογήσει τη συστηματική δίωξη των ομοφυλόφιλων και των αμφιφυλόφιλων ανδρών. Και γι’ αυτό η δήλωση του Σπέισι είναι απόλυτα ποταπή. Κατηγορήθηκε για απόπειρα σεξουαλικής επίθεσης εναντίον του ηθοποιού Αντονι Ραπ, ο οποίος ήταν 14 ετών εκείνη την εποχή. Ο βραβευμένος με Οσκαρ ηθοποιός αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάμνηση του περιστατικού και στη συνέχεια επέλεξε να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να αποκαλύψει ότι είναι γκέι. (…) Αλλά να χρησιμοποιείς έναν ισχυρισμό για απόπειρα σεξουαλικής επίθεσης εναντίον παιδιού ως ευκαιρία για να παραδεχτείς ότι είσαι γκέι; Πώς τολμάς, Κέβιν Σπέισι; Οταν οι διασημότητες έχουν να διαχειριστούν ένα σκάνδαλο, έχουν μια ομάδα έμπειρων συμβούλων επικοινωνίας για να τους βοηθήσουν με τις δηλώσεις τους. Και τι κάνουν σε τέτοιες περιπτώσεις; Προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή του κοινού, εισάγοντας μια νέα ιστορία. Στην περίπτωση αυτή, ήταν η αποκάλυψη του πελάτη τους ότι είναι γκέι».

Η «δίκη» και η υποκρισία της βιομηχανίας θεάματος

Αν οι ισχυρισμοί του Αντονι Ραπ ευσταθούν ή όχι, αυτό θα μπορούσε να το κρίνει μόνο ένα δικαστήριο και να πράξει αναλόγως. Αλλά ο ίδιος ο Ραπ, όταν συμβουλεύτηκε δικηγόρο για την υπόθεση, του είπε, σύμφωνα με δική του δήλωση στο Buzzfeed, ότι «δεν αξίζει να κυνηγήσεις αυτή την υπόθεση». Επίσης, αν ο Κέβιν Σπέισι είναι γκέι ή όχι, αυτό αφορά τον ίδιο και όχι το κοινό του. Στο μεταξύ, λίγες ώρες μετά τη σκανδαλώδη αποκάλυψη του Αντονι Ραπ, το Netflix αποφάσισε να βάλει τέλος στη δημοφιλή σειρά «House of Cards», όπου πρωταγωνιστεί ο Κέβιν Σπέισι, έχοντας, μάλιστα, βραβευτεί γι’ αυτή. Το «House of Cards» θα σταματήσει μετά την έκτη σεζόν του, τα γυρίσματα της οποίας είναι σε εξέλιξη. Η τελευταία σεζόν με δεκατρία επεισόδια πρόκειται να προβληθεί το 2018. Κατά την επίσημη ανακοίνωση του Netflix και του Media Rights Capital, «είμαστε βαθιά προβληματισμένοι με τα πρόσφατα νέα που αφορούν στον Κέβιν Σπέισι. Συναντηθήκαμε με τους συντελεστές της σειράς για να βεβαιωθούμε ότι εξακολουθούν να νιώθουν ασφαλείς και προστατευμένοι. Ο Κέβιν Σπέισι δεν βρίσκεται σε γυρίσματα αυτή την περίοδο, σύμφωνα με το πρόγραμμα».

Το «Variety» επίσης αποκαλύπτει ότι δεν θα απονεμηθεί στον χολιγουντιανό σταρ το προγραμματισμένο -για τις 20 Νοεμβρίου- βραβείο από τη Διεθνή Ακαδημία Τηλεόρασης. Σε επίσημη ανακοίνωσή της η Ακαδημία δήλωσε: «Η Διεθνής Ακαδημία Τηλεόρασης, υπό το φως των πρόσφατων γεγονότων, δεν θα τιμήσει τον Κέβιν Σπέισι με το Διεθνές Βραβείο των Ιδρυτών Εμμυ».

Το Χόλιγουντ, λοιπόν, τιμωρεί παραδειγματικά το μέχρι πρόσφατα αστέρι του, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια δικαστική απόφαση εναντίον του. Γιατί όμως τώρα, παρότι κύκλοι του γνώριζαν πολύ καλά, εδώ και τριάντα ένα χρόνια, τους ισχυρισμούς του Αντονι Ραπ, όπως ο ίδιος διατείνεται; Μήπως ξαφνικά, μέσα σε λίγες μέρες, ο Κέβιν Σπέισι έχασε την υποκριτική του δεινότητα, για την οποία θα βραβευόταν στις 20 Νοεμβρίου; Μήπως το πρόσφατο σκάνδαλο χαλάει το προσεκτικά εξωραϊσμένο προσωπείο μιας τεράστιας βιομηχανίας που διακινεί εκατομμύρια δολάρια και θέλει «η σύζυγος του Καίσαρα» όχι απαραιτήτως να είναι, αλλά κυρίως να φαίνεται αγνή και ενάρετη; Το Χόλιγουντ είναι η πεμπτουσία της θεοποίησης και της επιβολής της εικόνας, της αψεγάδιαστης εικόνας. Πουλά ιλουστρασιόν όνειρα σε υποδειγματικό αμπαλάρισμα. Και τώρα καλείται να τηρήσει τα προσχήματα της εικόνας της «ηθικής» και της «πολιτικής ορθότητας». Οπως γράφει ο Γκι Ντεμπόρ στην «Κοινωνία του θεάματος», «…το θέαμα δεν είναι ένα συμπλήρωμα του πραγματικού κόσμου, ένα επιπρόσθετο διακοσμητικό στοιχείο του. Είναι ο πυρήνας της έλλειψης ρεαλισμού της πραγματικής κοινωνίας. Κάτω απ’ όλες τις ιδιαίτερες μορφές του, πληροφόρησης ή προπαγάνδας, διαφήμισης ή άμεσης κατανάλωσης, ψυχαγωγίας, το θέαμα συνιστά το σύγχρονο μοντέλο του κοινωνικά κυρίαρχου βίου».

Πηγή: neaselida.news