Τα Εργαστήρια Βιβλίου στον IANO, τα οποία δημιουργήθηκαν την άνοιξη του 2013, φέτος ήδη συμπλήρωσαν επτά επιτυχημένους κύκλους εργαστηρίων – σεμιναρίων δημιουργικής γραφής, διόρθωσης – επιμέλειας κειμένων και εικονογράφησης. Η γνωστή αλυσίδα πολιτισμού και το tvxs.gr σε έναν μεγάλο διαγωνισμό προσφέρουν μια e-learning θέση στo σεμινάριο «Μυθιστόρημα: Από την πρώτη ύλη στο έργο τέχνης» με τον Κώστα Καβανόζη. 

Ads

Ο διαγωνισμός ξεκινά από σήμερα και θα λήξει στις 21 Οκτωβρίου, στις 12:00, οπότε και θα ανακοινωθεί ο τυχερός αναγνώστης! Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν email, με τα στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο και τηλέφωνο επικοινωνίας) στο [email protected] με την ένδειξη «Διαγωνισμός ΙΑΝΟΣ». 

Λίγα λόγια για το εργαστήριο από τον Κώστα Καβανόζη

Στον χώρο της λογοτεχνικής γραφής, το μυθιστόρημα είναι το είδος εκείνο που απαιτεί τον μεγαλύτερο όγκο δουλειάς. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι σημαντικοί μυθιστοριογράφοι δεν μιλούν για ταλέντο, αλλά για ωράριο εργασίας και για ρουτίνα. Ο Τόμας Μαν το έχει ίσως περιγράψει πιο παραστατικά από τον καθένα: ταλέντο είναι ο κώλος στην καρέκλα. 

Ads

Τούτο ακριβώς έχοντας υπόψη μας θα επιχειρήσουμε, μέσω της εβδομαδιαίας ηλεκτρονικής επικοινωνίας μας και επισκεπτόμενοι τη συγγραφική καθημερινότητα αξιόλογων συγγραφέων, να μυηθούμε στις ιδιαιτερότητες της τέχνης τους και να προσδιορίσουμε τον κοινό (επιμελώς κρυμμένο πολλές φορές) τόπο στις μεθόδους και τις πρακτικές τους μέσα από τη δική τους προικισμένη ματιά.

Στόχος της επαφής μας θα είναι η εισχώρηση στο εργαστήρι του συγγραφέα και η ανάδειξη τόσο του μόχθου και του όγκου δουλειάς, όσο και της πνευματικής συγκρότησης και των ψυχικών χαρισμάτων που απαιτούνται από μέρους του, προκειμένου ένα τόσο επίπονο και παρακινδυνευμένο εγχείρημα – η ανασύσταση ενός «καινούργιου», μυθοπλαστικού κόσμου με τις συστατικές πρώτες ύλες του υπαρκτού «παλαιού» – να ολοκληρωθεί με επιτυχία.

image

Στόχο μας επίσης θα αποτελέσει να καταδείξουμε την (κατά Αλέξανδρο Κοτζιά) διάκριση ανάμεσα στο ποιώ και το κατασκευάζω. Οπωσδήποτε το μυθιστόρημα, όπως και κάθε έργο τέχνης, αποτελεί πρωτίστως κατασκευή. Και ως τέτοια απαιτεί τεχνογνωσία απ’ τον κατασκευαστή της και, ανάλογα με τον βαθμό συνθετότητας που παρουσιάζει, πρωτοτυπία στη σύλληψη, μεθοδικότητα και ακρίβεια στην εκτέλεση, επιμονή και σύνεση στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που θα προκύψουν. Δεν είναι όμως τα στοιχεία αυτά που θα καταστήσουν, ακόμα και με αριστοτεχνική χρήση τους, τον κάθε κατασκευαστή και ποιητή, δημιουργό δηλαδή. Αλλού βρίσκεται το δυσπέλαστο μυστικό: Εάν δεν είσαι ικανός να γράψεις, όπως μου λες, για «οποιοδήποτε θέμα», τονίζει ο Ερνέστο Σάμπατο απευθυνόμενος σε νεαρό επίδοξο συγγραφέα στο μυθιστόρημά του Αβαδδών ο Εξολοθρευτής (εκδ. Εξάντας, μετάφραση Μ. Παπαδολαμπάκης), αυτό αποτελεί μια καλή ένδειξη κι όχι κάποιο λόγο αποθάρρυνσης. Μην πιστεύεις εκείνους που γράφουν οτιδήποτε. Οι έμμονες ιδέες έχουν πολύ βαθιές ρίζες που όσο είναι βαθύτερες, άλλο τόσο είναι και λιγότερες στον αριθμό (…).

Είναι πεποίθηση του διδάσκοντος (πεποίθηση που απορρέει και από πολυετή προσωπική εμπειρία) ότι η πράξη της συγγραφής δεν μπορεί να ακολουθήσει κανόνες και τεχνικές παρά σε ένα αρχικό ίσως μόνο, επιφανειακό στάδιο. Τα σκαλιά, ωστόσο, της δημιουργίας, από τη χειρωνακτική τους τουλάχιστον πλευρά, είναι δυνατόν να προσπελαστούν. Ο όγκος δουλειάς ενός συγγραφέα μπορεί να μελετηθεί. Οι τεχνικές και οι στρατηγικές του επίσης. 

Και ο συγγραφέας είναι μόνο αυτός που μπορεί, βιώνοντας καθημερινώς τη συγγραφική πραγματικότητα και αξιοποιώντας το χάρισμα του λόγου που του δόθηκε και το οποίο μετέτρεψε σε αγώνισμα ζωής, να αποτυπώσει την εμπειρία του μεταδίδοντας κάτι ουσιαστικότερο από αυτή.

Ο συγκεκριμένος λοιπόν κύκλος σεμιναρίων απευθύνεται σε όσους επιθυμούν να προσεγγίσουν τη συγγραφή ως πράξη, ερχόμενοι σε επαφή με την εμπειρία δόκιμων συγγραφέων και δοκιμάζοντας παράλληλα οι ίδιοι τις δικές τους δυνάμεις. Τα δέκα μαθήματα φιλοδοξούν να καταστούν για τον ασκούμενο τόσο ένα εργαλείο μελέτης του είδους, όσο και ένας εύχρηστος «οδηγός χρήσης» μέσα από τη συνεχή ανατροφοδότηση και τη διαδικτυακή επαφή με τον διδάσκοντα. Η πλοκή, το σκηνικό (ο χώρος και ο χρόνος), ο αφηγητής και η οπτική γωνία της αφήγησης, οι χαρακτήρες, η γλώσσα και το ύφος αποτελούν δομικά συστατικά στοιχεία της ενιαίας συγγραφικής εργασίας, τα οποία για πρακτικούς μόνο λόγους θα εξεταστούν χωριστά. Ο διδάσκων θα καταθέσει επίσης χαρακτηριστικές σημειώσεις από τα στάδια συγγραφής κειμένων του, έτσι ώστε η δική του προσωπική μαρτυρία να καταστεί κοινή εμπειρία της ομάδας.

Κι αν η ομάδα μας καταφέρει να θεαθεί, πίσω από κανόνες και τεχνικές, τις απαρχές τουλάχιστον του σκοτεινού και απόκρημνου μονοπατιού της δημιουργίας, αν έστω και λίγο καταφέρει να περπατήσει στο μονοπάτι αυτό, τότε θα μπορούμε να θεωρούμε ότι έχουμε πετύχει πολλά.

Λίγα λόγια για τον Κώστα Καβανόζη

Ο Κώστας Καβανόζης γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1967. Είναι φιλόλογος, υποψήφιος διδάκτορας Δημιουργικής Γραφής και διδάσκει στη Μέση Εκπαίδευση και στο ΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. 

image

Έχει εκδώσει τα βιβλία «Χοιρινό με λάχανο» (νουβέλες, Κέδρος, 2004), «Του κόσμου ετούτου» (μυθιστόρημα, Κέδρος, 2009), «Όλο το φως απ’ τα φεγγάρια» (διηγήματα, Πατάκης, 2011, βραχεία λίστα Κρατικού Βραβείου Διηγήματος και Βραβείου Διηγήματος «Διαβάζω») και «Το χαρτόκουτο» (μυθιστόρημα, Πατάκης 2015, βραχεία λίστα Βραβείου Μυθιστορήματος «Αναγνώστη»). 

Έχει επίσης συμμετάσχει σε συλλογικές εκδόσεις, ενώ κείμενά του δημοσιεύονται κατά καιρούς σε εφημερίδες, περιοδικά και ηλεκτρονικές σελίδες, έχουν παιχτεί στο θέατρο και έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, τα Γαλλικά και τα Ουγγρικά. 

Το 2012 τιμήθηκε από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου της Γαλλίας (CNL) με υποτροφία συγγραφής. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων.