[…] Η σκέψη της κλασικής ελληνικής αρχαιότητας δομείται από δύο ανταγωνιστικές όσο και συμπληρωματικές οντολογικές, μεταφυσικές και γνωσιοθεωρητικές προκείμενες.

Ads

Από τη μια η ορθολογιστική-ρεαλιστική οντολογία και η ιδεαλιστική γνωσιοθεωρία του Πλάτωνα, από την άλλη η ρεαλιστική οντολογία του Αριστοτέλη και η υλιστική, εμπειριστική και πραγματιστική γνωσιοθεωρία του καθώς και η οντολογική λογική που την θεμελιώνει και η οποία εισάγει και εγκαθιδρύει την οντολογική λογική (αρχή της ταυτότητας), ως γλώσσα της σκέψης, στην ιστορία της Δυτικής φιλοσοφίας. 

Η Πλατωνική μεταφυσική – ιδεαλιστική σύλληψη νοηματοδοτεί το σύνολο της δυτικής μεταφυσικής και η Αριστοτελική μεταφυσική-υλιστική σύλληψη με τη συνακόλουθη διερεύνηση των «πρώτων αιτιών» και των «δυναμικών αρχών», θέτει τις βάσεις της νεώτερης πειραματικής επιστήμης και της τεχνολογίας, όπως επίσης και της μαθηματικής σύλληψης της ηθικής δράσης και της κοινωνικής πράξης και συγκεκριμένα του προγραμματισμού τους.

Στους Νέους Χρόνους, ο δογματικός-μεταφυσικός χαρακτήρας του αρχαιοελληνικού Λόγου κατοχυρώνεται επισήμως, ως ο «αφηρημένος ορθολογισμός» του Διαφωτισμού  και ο θετικισμός του μετεξελίσσεται σταδιακά σε εργαλειακό ορθολογισμό και άκρατο επιστημονισμό […]

Ads

Απόσπασμα από το βιβλίο ‘’Πλάτωνας – Αριστοτέλης’’, το οποίο αποτελεί τη σειρά μαθημάτων με τίτλο: Μεταμορφώσεις της Σκέψηςτου στοχαστή Αλέξη Καρπούζου στο ‘’Εργαστήριο Σκέψης’’.

Στα δοκίμια που συνθέτουν το βιβλίο επιχειρείται μια διερεύνηση της ανταγωνιστικής αλλά και συμπληρωματικής σχέσης των δύο στοχαστών της κλασικής αρχαιότητας.

Εξετάζονται οντολογικά, μεταφυσικά, γνωσιοθεωρητικά, ανθρωπολογικά, ηθικά και πολιτικά θέματα,  όπως η Θεωρία των Ιδεών, η Διαλεκτική της Γνώσης  η σχέση Φιλοσοφίας και Τέχνης, η σχέση του Είναι με το Λόγο και τη Λογική, Όν και Χρόνος κ.λ.π.

image

Το εγχειρίδιο διατίθεται στα βιβλιοπωλεία και δωρεάν στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, www.scribd.comissuu.combooks.google.com και www.slideshare.net

image
*
Ο Αλέξης Καρπούζος γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1967. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φιλοσοφίας, κοινωνικών και πολιτικών επιστημών στο Τμήμα Φιλοσοφίας και στη Νομική Σχολή της Αθήνας. Παρακολούθησε μαθήματα οντολογίας και γενικής φιλοσοφίας υπό την επίβλεψη των Κορνήλιου Καστοριάδη και Κώστα αξελού.

Τα τελευταία 20 χρόνια, συν-διαμόρφωσε ερευνητικές κοινωνικές ομάδες που δοκίμασαν και στοχάστηκαν την εμπειρία της ενιαίας έρευνας, της διεπιστημονικής γνώσης, και των σφαιρικών διδακτικών μορφών μάθησης που στόχευαν τόσο στη μεταβολή του γνωστικού-νοητικού, αλλά και του ψυχικο-συναισθηματικού παράγοντα, συνδυάζοντας τόσο τις ψυχολογίες της μάθησης, τις κοινωνικο-ψυχολογικές θεωρίες τις ομάδας όσο και τις ψυχαναλυτικές θεωρίες. Έχει ασχοληθεί συστηματικά με την ψυχολογία του ασυνείδητου, τόσο σε θεωρητικό όσο και εμπειρικό επίπεδο.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιστρέφονται γύρω από τις προοπτικές μιας ενιαίας έρευνας για τον Κόσμο, και γι΄αυτό εισηγείται τη σχεσιακή ή σχεσιολογική σκέψη, την ανοιχτή σκέψη που στοχεύει τον Κόσμο στην ενότητα – πολλαπλότητά του και τον στοχασμό του χρόνου, ως γνώση του αόρατου Κόσμου και των αέναων μεταμορφώσεών του.

Έχει δημοσιεύσει 3 βιβλία στα Ελληνικά και δύο στα Αγγλικά, επίσης έχουν κυκλοφορήσει σε μορφή ebook η σειρά δέκα τόμων ‘’Μεταμορφώσεις της Σκέψης’’ και η δίτομη σειρά ‘’Ο Κόσμος της Σοφίας’’ που περιλαμβάνουν σημειώσεις από μαθήματα που έχει παραδώσει ο συγγραφέας τα τελευταία 15 χρόνια.

Τα θέματα από τα βιβλία του αφορούν τη σχέση της  φιλοσοφίας και της ιστορίας και την επεξεργασία μιας μετα-οντολογικής σκέψης, συστηματικής και ανοιχτής, ενιαίας και διαφορικής, συλλογιστικής, αλλά και διαισθητικής, όσο και ενορατικής, αφαιρετικής και ονειρικής, η οποία επιχειρεί να υπερβεί τις μεταφυσικές αντιθέσεις και να στοχεύσει Αυτό, το Εν-Παν. Μιας σκέψης ενιαίας και πολυδιάστατης, η οποία πέραν του ανθρωποκεντρισμού, αναδεικνύει τη διόραση της οργανικής διασύνδεσης μεταξύ των ανθρώπων, των άλλων μορφών ζωής, της γήινης βιόσφαιρας και της συμπαντικής ολότητας και έτσι χαράζει τις προοπτικές για τη δημιουργική ενσωμάτωση του ανθρώπου στο φυσικό και συμπαντικό κόσμο.-

https://ergastirio-skepsis.tumblr.com/
[email protected]

Δείτε επίσης:

Εργαστήριο Σκέψης: Διεθνή, Μορφωτική, Ερευνητική και Πολιτιστική Κοινότητα
Η φυσική φιλοσοφία αρνείται τους διαχωρισμούς
Μεταμορφώσεις της σκέψης: Ηράκλειτος – Παρμενίδης
Μεταμορφώσεις της σκέψης: Πλάτωνας – Αριστοτέλης
Μεταμορφώσεις της Σκέψης