Το νέο βιβλίο του κριτικού κινηματογράφου και λογοτέχνη, Θεόδωρου Σούμα, είναι ακριβώς αυτό που δηλώνει ο τίτλος του, «Το Ημερολόγιο ενός Αδέξιου Εραστή». Πρόκειται για μία «διατριβή» για τον έρωτα σε όλες του τις εκφάνσεις που εκφράζεται μέσα από μία άρτια λογοτεχνική γραφή, αλλά και βαθιά ψυχολογική ανάλυση.

Ads

Η δομή του βιβλίου το καθιστά εξαιρετικά σαφές και κατανοητό. Είναι χωρισμένο σε διάφορα μέρη, το καθένα από το οποίο φέρει τις ιστορίες με συγκεκριμένες γυναίκες. Η κάθε γυναίκα έχει τη δική της ιστορία και οδηγεί σε διαφορετικές εμπειρίες και συμπεράσματα τον ήρωα. Η αφήγηση του κειμένου είναι άλλοτε πρωτοπρόσωπη και άλλοτε τριτοπρόσωπη. Όταν είναι πρωτοπρόσωπη μέσα από τη φωνή του ομοδιηγητικού και αυτοδιηγητικού αφηγητή δίνει έναν εξαιρετικά προσωπικό και εξομολογητικό τόνο στο κείμενο, γεγονός που αποδεικνύει ότι πρόκειται για ένα ημερολόγιο, στο οποίο περιγράφονται άγονοι έρωτες. Επιπλέον, η τριτοπρόσωπη αφήγηση είναι πολύ σημαντική, διότι ο αφηγητής έτσι ψυχαναλύει τους ήρωές του – και ειδικά τον πρωταγωνιστή, τον Φάνη – αλλά και ψυχαναλύεται.

Η αφήγηση διακόπτεται κατά διαστήματα με διαλόγους ανάμεσα στον αφηγητή και τον φίλο του, τον Γιώργο, αλλά και με άλλα, δευτερεύοντα πρόσωπα. Εντούτοις, ο Γιώργος, ο συμπρωταγωνιστής στις ιστορίες, αποτελεί ένα βασικό πρόσωπο. Θα λέγαμε ότι είναι το  alter ego του Φάνη, του ομοδιηγητικού πρωταγωνιστή κατά διαστήματα, με απόρροια να προβάλει τη διαμετρικά αντίθετη πλευρά του ερωτικού συναισθήματος. Ο Φάνης εκπροσωπεί τον βαθιά ρομαντικό άντρα, ο οποίος ενδιαφέρεται να εξερευνά και να ανακαλύπτει τον ψυχικό κόσμο κάθε γυναίκας και να μην επιμένει στην επιφανειακή και μόνο σαρκική προσέγγισή της. Εντούτοις, ο Γιώργος εκπροσωπεί την ακριβώς αντίθετη πλευρά του εραστή, δηλαδή τον άνδρα που ενδιαφέρεται μόνο για τη σεξουαλική απόλαυση και έχει ταυτίσει την ύπαρξη ηδονής με τη σχέση, θεωρώντας ότι αυτή μόνο έχει σημασία και μπορεί να προσελκύσει κάθε γυναίκα, ανεξάρτητα από τον χαρακτήρα της και τις επιθυμίες της.

Η σπουδαιότητα του Γιώργου φαίνεται και μέσα από το ότι ένα ολόκληρο κεφάλαιο του έχει αφιερωθεί, περιγράφοντας τις ερωτικές του περιπέτειες. Έτσι, γίνεται αντιληπτή η ξεχωριστή του θέση μέσα στην ιστορία, καθώς προβάλλει μέσα από έναν «πικάντικο» λόγο τις δικές του τολμηρές, ερωτικές απόψεις και θεωρίες. Επιπλέον, η διαφορετικότητα αυτών των πρωταγωνιστικών προσώπων του βιβλίου δίνει μια κινηματογραφική μορφή στη γραφή, καθώς βλέπουμε τη δράση τους να ξετυλίγεται ως διαδοχικές εικόνες, σαν κινηματογραφικά καρέ. Άλλωστε, αυτό το στοιχείο είναι αναπόφευκτο για τον Σούμα, καθώς είναι και κριτικός του κινηματογράφου.

Ads

Γενικά, το βιβλίο αυτό προβάλλει όλες τις εκδοχές για τον έρωτα, τόσο ως συναίσθημα όσο και ως κοινωνικό και ψυχολογικό φαινόμενο. Απόψεις ρομαντικές και ήπιες, αλλά και εξεζητημένες και «πικάντικες», θεωρίες που δείχνουν τη σύγκρουση ανάμεσα στα δύο φύλλα, την κυριαρχία του άνδρα ή της γυναίκας, τον ιδανικό έρωτα και άλλοτε την ωμή σεξουαλική απόλαυση. Σε κάθε περίπτωση, όλα είναι έρωτας, ένα φαινόμενο που πάντοτε θα μας συγκινεί και θα μας προβληματίζει.

Μην το χάσετε!    

* Κριτική της Αθηνάς Ν. Μαλαπάνη, Φιλολόγου – Συγγραφέα