Η Μαρία Εμμανουέλα Μιχαηλίδου είναι η μεγάλη νικήτρια του διαγωνισμού του tvxs.gr για τα Εργαστήρια Βιβλίου του ΙΑΝΟΥ που ξεκινούν και πάλι. Κερδίζει τη δωρεάν συμμετοχή στο εργαστήριο εξ αποστάσεως e-learning «Πρώτο Βήμα στην Ποίηση» με τον Στρατή Πασχάλη. 

Ads

Μετά τους επιτυχημένους πέντε κύκλους εργαστηρίων – σεμιναρίων δημιουργικής γραφής και διόρθωσης – επιμέλειας κειμένων, από την άνοιξη του 2013, η Αλυσίδα Πολιτισμού IANOS ανταποκρίνεται στη ζήτηση των ενδιαφερομένων και παρουσιάζει μια ενότητα σεμιναρίων η οποία καλύπτει ένα ευρύ φάσμα γνωστικών αντικειμένων που σχετίζονται με το βιβλίο.

Με γνώμονα την ποιότητα και το πάθος για το βιβλίο και αποσκοπώντας όχι μόνο στη συγγραφική πρόοδο και στην επαγγελματική κατάρτιση των συμμετεχόντων, αλλά και στην ενημέρωση, την επιμόρφωση και την καλλιέργεια αυτών που αγαπούν το λογοτεχνικό κείμενο και το βιβλίο γενικότερα, έμπειροι και καταξιωμένοι συγγραφείς και επαγγελματίες του χώρου του βιβλίου, με διδακτική εμπειρία, συμμετέχουν στην ομάδα διδασκόντων των Εργαστηρίων Βιβλίου.
 
Τα εργαστήρια – σεμινάρια έχουν στόχο να κατακτήσουν οι νέοι συγγραφείς τα μυστικά της γραφής καλλιεργώντας τους τρόπους έκφρασής τους και να συντελέσουν στην επαγγελματική κατάρτιση διορθωτών-επιμελητών προκειμένου αυτοί να συμβάλουν στην παραγωγή άρτιων λογοτεχνικών και επιστημονικών κειμένων.

Επίσης, παράλληλα λειτουργούν εξ αποστάσεως σεμινάρια (e-learning), τα οποία αφορούν γνωστικά αντικείμενα που σχετίζονται με το βιβλίο. Πρόκειται για εργαστήρια-σεμινάρια δημιουργικής γραφής και διόρθωσης, καθώς και επιμέλειας κειμένων, τα οποία προωθούν τη μαθησιακή διαδικασία μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης σε όσους δεν μπορούν να συμμετέχουν στα διά ζώσης σεμινάρια.
 
Για την επιτυχημένη και απρόσκοπτη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρησιμοποιείται μοντέρνα πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης, προκειμένου ο οποιοσδήποτε χρήστης, ασχέτως εμπειρίας, να είναι σε θέση να ανταποκριθεί άμεσα στο παρεχόμενο εκπαιδευτικό υλικό του σεμιναρίου.

Όλα τα εργαστήρια βιβλίου του ΙΑΝΟΥ

image

Ads

Διά ζώσης εργαστήρια στην Αθήνα

  • Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής:

Μυθιστόρημα – Κλειδιά και αντικλείδια: Ρέα Γαλανάκη
 
Διήγημα − Νουβέλα: Ξεκλειδώνοντας τη μικρή φόρμα: Χρήστος Οικονόμου
 
Η αστυνομική αφήγηση και τα μυστικά της: Ανδρέας Αποστολίδης
 
Πρώτο βήμα στην Ποίηση: Στρατής Πασχάλης
 
«Παιδικό και νεανικό βιβλίο: Ο Κοντορεβυθούλης της λογοτεχνίας; Ένα εργαστήρι δημιουργικής προσέγγισης της παιδικής λογοτεχνίας»: Μαρία Αγγελίδου – Ελένη Σβορώνου

  • Εργαστήριο Διόρθωσης-Επιμέλειας κειμένων (2 κύκλοι, 4 επίπεδα):

Δημήτρης Θάνας – Πελαγία Μαρκέτου
 

    1. Εισαγωγή στη διόρθωση κειμένων
    2. Εργαστηριακό τμήμα διόρθωσης κειμένων
    3. Εισαγωγή στην επιμέλεια κειμένων
    4. Εργαστηριακό τμήμα επιμέλειας κειμένων

 

  • Εργαστήριο Εικονογράφησης: Σβετλίν

Διάρκεια μαθημάτων: δέκα τρίωρα απογευματινά μαθήματα*
Αιτήσεις συμμετοχής: έως 8 Νοεμβρίου 2015
Δίδακτρα: 340 ευρώ για νέες εγγραφές και 300 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων**
 
* Το Εργαστήριο Παιδικού Βιβλίου χωρίζεται σε δύο ενότητες: η πρώτη (6 τρίωρα μαθήματα) θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο του 2015 και η δεύτερη (6 τρίωρα μαθήματα), η οποία αποτελεί συνέχεια της πρώτης, θα πραγματοποιηθεί την άνοιξη του 2016
 
** Τα δίδακτρα για το Εργαστήριο Παιδικού Βιβλίου θα είναι: 170 ευρώ (ανά ενότητα) για νέες εγγραφές και 150 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων

Εξ αποστάσεως εργαστήρια (elearning)

  • Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής:

Μυθιστόρημα – Από την πρώτη ύλη στο έργο τέχνης: Κώστας Καβανόζης
 
Δημιουργική Γραφή – Δουλεύοντας με ποικίλα είδη: Χρήστος Χρυσόπουλος
 
Η αστυνομική αφήγηση και τα μυστικά της: Ανδρέας Αποστολίδης
 
Πρώτο βήμα στην Ποίηση: Στρατής Πασχάλης
 
«Στο κάτω-κάτω της γραφής» − Εργαστήριο δημιουργικής γραφής και σχέσης με το παιδικό και νεανικό βιβλίο: Μαρία Αγγελίδου – Ελένη Σβορώνου

Διάρκεια μαθημάτων:  δέκα εβδομάδες (10 μαθήματα)
Αιτήσεις συμμετοχής: έως 8 Νοεμβρίου 2015

Δίδακτρα: 300 ευρώ για νέες εγγραφές και 260 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.

  • Εργαστήριο Διόρθωσης κειμένων: (συντονισμός Δημήτρης Θάνας)

Δημήτρης Θάνας – Πελαγία Μαρκέτου
 
Διάρκεια μαθημάτων:  7 μήνες  (21 μαθήματα/κάθε μάθημα ανά δεκαήμερο)

Δίδακτρα: 600 ευρώ για νέες εγγραφές και 550 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.*

  • Εργαστήριο Επιμέλειας κειμένων: (συντονισμός Δημήτρης Θάνας)

Δημήτρης Θάνας – Πελαγία Μαρκέτου
 
Διάρκεια μαθημάτων:  7 μήνες  (21 μαθήματα/κάθε μάθημα ανά δεκαήμερο)

Δίδακτρα: 600 ευρώ για νέες εγγραφές και 550 ευρώ για φοιτητές, άνεργους και απόφοιτους προηγούμενων κύκλων.*
 
* Τα καινούργια τμήματα του Εργαστηρίου Διόρθωσης κειμένων και Επιμέλειας κειμένων θα ξεκινήσουν τον Φεβρουάριο του 2016, ωστόσο λόγω περιορισμένων θέσεων οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστέλλουν από τώρα τις αιτήσεις τους.

Αναλυτικά για το «Πρώτο βήμα στην ποίηση» με τον Στρατή Πασχάλη 

Μήπως είστε δόκιμοι ποιητές που θέλετε να διευρύνετε τις τεχνικές γνώσεις σας;

Να αποκτήσετε μια πιο υπεύθυνη και ουσιαστική σχέση με το αντικείμενό σας;

Να ξεπεράσετε τον άγονο ναρκισσισμό της μοναχικής απόπειρας;

Να βιώσετε τη δημοσιοποίηση των κειμένων τους στο πλαίσιο μιας συλλογικής κριτικής συνεργασίας;

Απευθυνόμαστε σε όσους θέλουν να βελτιώσουν την ποιητική γραφή τους, ή ακόμα σε όσους θέλουν απλώς να μάθουν μυστικά της ποιητικής τέχνης, χωρίς φιλοδοξία συνέχειας αλλά με τη δίψα της βαθύτερης γνωριμίας με το ποιητικό κείμενο μέσω της γραφής του. 

Η δημιουργική συνεργασία των συμμετεχόντων με τον διδάσκοντα βασίζεται στον πειραματισμό και στην εμπειρία. Με βάση την κριτική επεξεργασία κειμένων, που υποβάλλουν οι συμμετέχοντες, αλλά και ασκήσεων λίγο αργότερα, εξετάζουμε θέματα τεχνικής, αισθητικής ουσίας. Προτείνουμε λύσεις, κουβεντιάζουμε σημαντικά ζητήματα: 

  • Ποια η διαφορά ελευθέρου και παραδοσιακού στίχου, και ποια τα χαρακτηριστικά τους; 

  • Τι συνιστά ό,τι αποκαλούμε νεωτερικό και κατ’ επέκταση μετα-νεωτερικό; 

  • Σε τι βοηθά η επίγνωση της παράδοσης; 

  • Πώς γίνεται η αφαίρεση; 

  • Πώς υπηρετούμε με ακρίβεια τον θεματικό πυρήνα; 

  • Πώς αποφεύγουμε τη ρητορεία και πώς επιμένουμε στο ατόφιο; 

  • Ποια η διαφορά πεζολογίας και πεζότητας;

  • Πώς ενεργοποιούμε το υλικό μας; 

  • Πώς ξεκλειδώνουμε την ταχυδακτυλουργία των ευρημάτων παίζοντας με τις λέξεις και τις έννοιες;

Πώς «αρχιτεκτονούμε» το έναστρο χάος των συλλαβών, χωρίς να το βιάζουμε; Τελικά γράφουμε ή μήπως μαϊμουδίζουμε γραφές που δεν είναι δικές μας; 

Όλα αυτά, όμως, με τη μέθοδο της εμπειρικής-βιωματικής σχέσης με το υλικό μας. Πάντα με βάση συγκεκριμένους στίχους και με πρόθεση τη διαφώτιση, την καλλιέργεια, τον εμπλουτισμό της γνώσης του δόκιμου ποιητή, μέσω της γόνιμης συνάντησης και της ανταλλαγής με κάποιον περισσότερο έμπειρο αλλά διόλου εφησυχασμένο ομότεχνο. Χωρίς «ακαδημαϊκές» συνταγές και θεωρητικολογίες. Πρόθεσή μας δεν είναι να επιβάλουμε έναν τρόπο γραφής, αλλά να ανακαλύψουμε τον τρόπο γραφής που ταιριάζει στον καθένα, σε μια εποχή πολυφωνίας και πολυσυλλεκτικότητας στον χώρο της τέχνης. Και ταυτοχρόνως, στο περιθώριο της εργασίας, να ταξιδέψουμε διαβάζοντας, με τρόπο δημιουργικό, κείμενα παλιά και νέα, παραδοσιακά και μοντέρνα, ελλήνων και ξένων ποιητών, που αποτελούν το συνεχές σημείο αναφοράς και την πυξίδα μας τόσο για τη γραφή όσο και για την ιδέα της ποίησης.

Οι τρεις άξονες του μαθήματος:

  • Επεξεργασία του υλικού που οι συμμετέχοντες υποβάλλουν: Αφαίρεση, δουλειά πάνω στον στίχο, στη μορφή, στο θέμα και στον τίτλο, διακειμενικές συσχετίσεις του με κείμενα – κλειδιά, κ.ά.

  • Άσκηση: γραφή (στο σπίτι) ενός πρωτότυπου ποιήματος με δοσμένο θέμα και σχολιασμός του (στο μάθημα). Η άσκηση μπορεί να έχει κι ένα τεχνικό σκέλος. 

  • Μισή ώρα ανάγνωσης και συζήτησης με αφορμή ποιήματα ελλήνων και ξένων ποιητών.

Γιατί:

Σε πολλές περιπτώσεις το ξανακοίταγμα ενός ποιήματος
Προκαλεί άγχος, όμως ένας συγγραφέας πρέπει να μάθει ν’ αντέχει αυτό τον
πόνο […]
Μερικοί ποιητές δεν μαθαίνουν ποτέ την Τέχνη της αναθεώρησης και παραμένουν «ελάσσονες» ή σχεδόν ανύπαρκτοι.
[…]
Το ξαναδούλεμα είναι δύσκολη δουλειά
[…]
Στην πορεία της ζωής τους τέτοιοι ποιητές ρίχνουν στο χαρτί τουλάχιστον
Ποιητικές «πρώτες εκδοχές» αλλά δεν μπορούν ποτέ να κερδίσουν τον
Έπαινο ενός διορατικού αναγνώστη.

Kenneth Koch, Η Τέχνης της Ποίησης
Βασίλης Καραβίτης, Συγκομιδή, εκδ. «Γνώση», 1988

Για τον Στρατή Πασχάλη

image

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Δημοσίευσε δέκα ποιητικές συλλογές (οι τελευταίες: Εποχή Παραδείσου, 2008, και Τα εικονίσματα, 2013), ένα μυθιστόρημα (Ο άνθρωπος του λεωφορείου), ανθολογίες ποίησης και πεζογραφίας (Μ. Καραγάτσης, Ιστορίες αμαρτίας και αγιοσύνης∙ Α. Παπαδιαμάντης, Σκοτεινά Παραμύθια∙ Όταν οι άγγελοι περπατούν, ανθολογία πεζού ποιήματος, κ.ά.), ένα παιδικό έμμετρο παραμύθι (Τ’ ασημένιο ρομποτάκι με το κόκκινο φωτάκι) και πολλές μεταφράσεις (Ρεμπώ, ΕκλάμψειςΤο μεθυσμένο καράβι∙ Λωτρεαμόν, Μαλντορόρ∙ Μπερνάρ Νοέλ, Περαστικός απ’ τον Άθω, κ.ά.).

Το 2003, το σύνολο των έως τότε ποιημάτων του κυκλοφόρησε με τίτλο Στίχοι ενός Άλλου. Μετέφρασε πάνω από είκοσι θεατρικά έργα. Ανάμεσά τους: Ευριπίδη, Μήδεια, Ιππόλυτος, Ορέστης, για την Επίδαυρο∙ Σαίξπηρ, Αγάπης Αγώνας Άγονος∙ Ρακίνα, Φαίδρα, Ανδρομάχη, Βερενίκη∙ Ροστάν, Οι Ρομαντικοί, Συρανό∙ Κλωντέλ, Ο Κλήρος του Μεσημεριού∙ Κούσνερ-Κορνέιγ, Φρεναπάτη∙ Πήτερ Σάφφερ, Το δώρο της Μέδουσας, κ.ά. Σε δικό του κείμενο και διασκευή ενός παραμυθιού των αδελφών Γκριμ, βασίστηκε η μουσική παιδική παράσταση Οι τρεις Βασιλοπούλες που λιώναν τα γοβάκια τους στο θέατρο Ακροπόλ την περίοδο 2011-12, καθώς και το έργο, για μικρούς και μεγάλους, Θησέας και Αριάδνη στο νησί των ταύρων στο θέατρο Μπάντμιντον το 2013.

Επίσης, διασκεύασε τη Φόνισσα του Α. Παπαδιαμάντη (Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας) για την περίοδο 2011-12 και τον Τρελαντώνη της Πηνελόπης Δέλτα για το θέατρο Ακροπόλ την περίοδο 2012-13. Έγραψε τους στίχους των τραγουδιών που ακούγονταν στην παράσταση του έργου Ευριδίκη της Σάρα Ρουλ που παρουσιάστηκε στο θέατρο Πορεία, την περίοδο 2012-13. Τέλος, μετέφρασε πολλά λιμπρέτα και κείμενα τραγουδιών για το Μέγαρο Μουσικής, από τη δεκαετία του ’90 μέχρι σήμερα.

Για την ποίηση και τις μεταφράσεις του έχει τιμηθεί με το Βραβείο Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών, το Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης, δύο φορές με το Βραβείο Ποίησης του περιοδικού Διαβάζω, καθώς και με το Βραβείο Θεατρικής Μετάφρασης Μάριος Πλωρίτης. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί σε πολλές ξένες γλώσσες, όπως αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, βουλγαρικά, ρουμανικά, κορεάτικα, σουηδικά, κ.ά.