[…] Η φυσική φιλοσοφία του καιρού μας διαμορφώνει μια κοσμοθεωρία που είναι ουσιαστικά ολιστική και αρνείται του διαχωρισμούς.

Ads

Η Δυτική Επιστήμη  δείχνει να επιστρέφει, σύμφωνα με τη σπείρα του χρόνου, στην χαραυγή του στοχασμού για τη Φύση και το Σύμπαν, όπως  αυτός εκδηλώθηκε τόσο στον Ανατολικό και Ασιάτικο Μυστικισμό, όσο και στον Προσωκρατική Ποιητική Σκέψη.

Αυτή τη φορά, όμως, δεν βασίζεται μόνο στη διαίσθηση και την ενόραση, αλλά και σε πειράματα μεγάλης ακρίβειας, σε γνωσιακή εξειδίκευση και σε έναν αυστηρό και συνεπή μαθηματικό φορμαλισμό, στον οποίο όμως εκλείπει η φιλοσοφική κατανόηση της σημασίας του.

Οι δομικοί παραλληλισμοί της σύγχρονης επιστήμης με την Ανατολική και Ασιατική πνευματικότητα δεν εμφανίζονται μόνο στις Βέδες του Ινδουισμού, το Ι Τσινγκ, ή στις βουδιστικές σούτρες, αλλά και στα στοχαστικά θραύσματα του Ηρακλείτου, του Παρμενίδη και το Πλωτίνου, στην Αφροαμερικανική φιλοσοφία, στην ανατολική αρνητική θεολογία, στον Σουφισμό της LBN Arabi, στο ολιστικό πνεύμα του Giordano Bruno και Meister Eckhart, στην Monadology του Leibniz, στην Απόλυτη Ιδέα του Χέγκελ και του Σέλλινγκ κ.λ.π. 

Ads

Όλες οι αρχαίες πνευματικές παραδόσεις της Ανατολής δείχνουν ότι ο κόσμος είναι μια ενότητα και η πολλαπλότητα είναι μόνο φαινομενική.

Η σύγχρονη επιστήμη ισχυρίζεται ότι ο ορατός κόσμος της ύλης και η πολλαπλότητα των όντων είναι μόνο φαινομενική, το κοσμικό υπόβαθρο είναι αόρατο, τα όντα και τα φαινόμενα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Από διαφορετικούς δρόμους ο μυστικισμός και ο ορθολογισμός οδηγούν στην ίδια κοσμοθέαση, την θεώρηση του Κόσμου ως ανοιχτό σύνολο, ενιαίο και πολυδιάστατο.

Η διαισθητική και ενορατική γνώση της πνευματικότητας και η ορθολογική διάνοια της επιστήμης οδηγούν στην ανοιχτή σκέψη, τη σοφία της ζωής.

Η πνευματική εμπειρία της ενότητας συντελεί στην ίδια διορατικότητα όπως και η συλλογιστική διερεύνηση του Κόσμου μέσω της επιστημονικής αφαίρεσης και του τεχνικού συμβολισμού, την διόραση της θεμελιακής διασύνδεσης μεταξύ των εαυτών και των  άλλων ανθρώπων, των άλλων μορφών ζωής, της γήινης βιόσφαιρας και τελικά με  το όλον σύμπαν.

Ο φυσικός κόσμος και η πνευματική εμπειρία  σχετίζονται δυναμικά, συν-διαμορφώνονται και συν-παράγονται, έτσι η  επιστήμη και η πνευματικότητα, μακριά από το να είναι αμοιβαία αποκλειόμενες κατηγορίες του φιλοσοφικού στοχασμού, είναι συμπληρωματικοί εταίροι στην αναζήτηση για την Οδό που μπορεί να επιτρέψει στην ανθρωπότητα να ανακτήσει την ενότητα της με τον κόσμο. Η επιστήμη αποδεικνύει την επείγουσα ανάγκη γι’ αυτό και η πνευματικότητα μαρτυρεί την εγγενή αξία της ενότητας και την υπέρτατη επιθυμία για το ίδιο το όραμα. Μπορούμε να σκεφτούμε και να μιλήσουμε για την ενότητα μας με τον κόσμο  και μπορούμε να βιώσουμε την ενότητα μας με τον κόσμο.

Η Σκέψη-Λόγος για την Ενότητα και η Βιωματική Εμπειρία της Ενότητας είναι αμοιβαίες και συμπληρωματικές όψεις της Κοσμικής Συνείδησης που
αλληλοενισχύονται κατά την τάξη του Χρόνου. […]

***
Το ‘’Εργαστήριο Σκέψης’’ κυκλοφόρησε σε βιβλίο (μορφή eBook) το πρώτο μέρος των σημειώσεων από το διεθνές διαδικτυακό πρόγραμμα μαθημάτων με θέμα ‘’Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της σύγχρονης κοσμολογίας: Μεταμόρφωση της σκέψης και εξέλιξη της συνειδητότητας’’, που ανήκει και το παραπάνω απόσπασμα μεταφρασμένο στα ελληνικά (παρακάτω παρατίθεται το ίδιο απόσπασμα στα αγγλικά)

Τα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά και οι συμμετοχές ήταν από το Λονδίνο, το Βερολίνο, το Δουβλίνο, τη Νέα Υόρκη, το Σικάγο και την Αθήνα. Την εισήγηση του θέματος και το συντονισμό του προγράμματος είχε ο στοχαστής Αλέξης Καρπούζος*. Όποιος επιθυμεί να λάβει το eBook μπορεί να επικοινωνήσει με το email του ”Εργαστηρίου Σκέψης” [email protected] και θα του αποσταλλεί άμεσα.
https://ergastirio-skepsis.tumblr.com/

image
[…] If physics leads us today to a world view which is essentially holistic, it returns, in a way, to its beginning, 2,500 years ago. It is interesting to follow the evolution of Western science along its spiral path, starting from the mystical philosophies of the early Greeks, rising and unfolding in an impressive development of intellectual thought that increasingly turned away from its mystical origins to develop a world view which is in sharp contrast to that of the Far East In its most recent stages, Western science is finally overcoming this view and coming back to those of the early Greek and the Eastern philosophies. This time, however, it is not only based on intuition, but also on experiments of great precision and sophistication, and on a rigorous and consistent mathematical formalism. The parallels to modem physics appear not only in the Vedas of Hinduism, in the I Ching , or in the Buddhist sutras, but also in the fragments of Heraclitus, Parmenides, Plotinus, African-American philosophy, the eastern negative theology, in the Sufism of lbn Arabi, in the holistic spirit of Giordano Bruno and Meister Eckhart, in monadology of Leibniz, in the Absolute Idea of Hegel and Shelling, e.t.

All ancient spiritual traditions suggest that the world is a unity and the multiplicity is only apparent. Modern science claims that the visible world of matter and the multiplicity is only apparent, the reality is unseen and invisible. Since different roads the mysticism and the rationalism lead to the same view, the view of the open totality of the world. The mystical insight of spirituality and the rational mind of science leading to the open thought, the wisdom of life. The spiritual experience of oneness conduces to the same insight as reasoning through science. Both convey the insight of fundamental interconnection between ourselves, other people, other forms of life, the biosphere and, ultimately, the universe. Science and spirituality, far from being mutually exclusive and conflicting elements, are complementary partners in the search for the path that can enable humanity to recover its oneness with the world. Science demonstrates the urgent and objective need for it; and spirituality testifies to its inherent value and supreme desirability. We can reason to our oneness in the world, and we can experience our oneness with the world. The time has come to do both, for they are complementary and mutually reinforcing. 

Presents a revolutionary new paradigm of Cosmic Thought that bridges the divide between science and spirituality. Discloses the ramifications of non-localized consciousness and how the physical world and spiritual experience are two aspects of the same Cosmos. What scientists are now finding at the outermost frontiers of every field is overturning all the basic premises concerning the nature of matter and reality […]

image
*
Ο Αλέξης Καρπούζος γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1967. Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φιλοσοφίας, κοινωνικών και πολιτικών επιστημών στο Τμήμα Φιλοσοφίας και στη Νομική Σχολή της Αθήνας. Παρακολούθησε μαθήματα οντολογίας και γενικής φιλοσοφίας υπό την επίβλεψη των Κορνήλιου Καστοριάδη και Κώστα αξελού.

Τα τελευταία 20 χρόνια, συν-διαμόρφωσε ερευνητικές κοινωνικές ομάδες που δοκίμασαν και στοχάστηκαν την εμπειρία της ενιαίας έρευνας, της διεπιστημονικής γνώσης, και των σφαιρικών διδακτικών μορφών μάθησης που στόχευαν τόσο στη μεταβολή του γνωστικού-νοητικού, αλλά και του ψυχικο-συναισθηματικού παράγοντα, συνδυάζοντας τόσο τις ψυχολογίες της μάθησης, τις κοινωνικο-ψυχολογικές θεωρίες τις ομάδας όσο και τις ψυχαναλυτικές θεωρίες. Έχει ασχοληθεί συστηματικά με την ψυχολογία του ασυνείδητου, τόσο σε θεωρητικό όσο και εμπειρικό επίπεδο.

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιστρέφονται γύρω από τις προοπτικές μιας ενιαίας έρευνας για τον Κόσμο, και γι΄αυτό εισηγείται τη σχεσιακή ή σχεσιολογική σκέψη, την ανοιχτή σκέψη που στοχεύει τον Κόσμο στην ενότητα – πολλαπλότητά του και τον στοχασμό του χρόνου, ως γνώση του αόρατου Κόσμου και των αέναων μεταμορφώσεών του.

Έχει δημοσιεύσει 3 βιβλία στα Ελληνικά και δύο στα Αγγλικά, επίσης έχουν κυκλοφορήσει σε μορφή ebook η σειρά δέκα τόμων ‘’Μεταμορφώσεις της Σκέψης’’ και η δίτομη σειρά ‘’Ο Κόσμος της Σοφίας’’ που περιλαμβάνουν σημειώσεις από μαθήματα που έχει παραδώσει ο συγγραφέας τα τελευταία 15 χρόνια.

Τα θέματα από τα βιβλία του αφορούν τη σχέση της  φιλοσοφίας και της ιστορίας και την επεξεργασία μιας μετα-οντολογικής σκέψης, συστηματικής και ανοιχτής, ενιαίας και διαφορικής, συλλογιστικής, αλλά και διαισθητικής, όσο και ενορατικής, αφαιρετικής και ονειρικής, η οποία επιχειρεί να υπερβεί τις μεταφυσικές αντιθέσεις και να στοχεύσει Αυτό, το Εν-Παν. Μιας σκέψης ενιαίας και πολυδιάστατης, η οποία πέραν του ανθρωποκεντρισμού, αναδεικνύει τη διόραση της οργανικής διασύνδεσης μεταξύ των ανθρώπων, των άλλων μορφών ζωής, της γήινης βιόσφαιρας και της συμπαντικής ολότητας και έτσι χαράζει τις προοπτικές για τη δημιουργική ενσωμάτωση του ανθρώπου στο φυσικό και συμπαντικό κόσμο.-

https://ergastirio-skepsis.tumblr.com/
[email protected]

Δείτε επίσης:

Εργαστήριο Σκέψης: Διεθνή, Μορφωτική, Ερευνητική και Πολιτιστική Κοινότητα
Η φυσική φιλοσοφία αρνείται τους διαχωρισμούς
Μεταμορφώσεις της σκέψης: Ηράκλειτος – Παρμενίδης
Μεταμορφώσεις της σκέψης: Πλάτωνας – Αριστοτέλης
Μεταμορφώσεις της Σκέψης