Αυτοκίνητο με την ώρα, αυτοκίνητο για όλο τον χρόνο, ταξί ή μέσα μαζικής μεταφοράς; Η σχέση μας με τους τέσσερις τροχούς θα αλλάξει δραματικά στα χρόνια που έρχονται. Mε την καθοριστική συμβολή και του internet, βεβαίως…

Ads

Ένα δισεκατομμύριο ευρώ ανακοίνωσαν ότι επενδύουν από κοινού δύο μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων, εταιρίες άκρως ανταγωνιστικές μεταξύ τους, οι BMW και η Daimler (Mercedes) για την προώθηση της αστικής κινητικότητας. Τί σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι δημιουργούνται πέντε κοινοπραξίες, και συγκεκριμένα οι: REACH NOW για υπηρεσίες μετακίνησης με πολλαπλά μέσα (multimodal transport), CHARGE NOW για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, FREE NOW για ride-hailing με ταξί (μετακίνηση με αναζήτηση μέσω internet), PARK NOW για στάθμευση και SHARE NOW για κοινή χρήση οχημάτων (car-sharing).

«Έχουμε ένα σαφές όραμα: αυτές οι πέντε υπηρεσίες θα συγχωνευτούν ακόμα περισσότερο για τη δημιουργία ενός portfolio υπηρεσιών μετακίνησης με ένα στόλο πλήρως ηλεκτρικών, αυτόνομων οχημάτων που φορτίζονται και παρκάρουν αυτόνομα και συνδέονται με άλλα μέσα μεταφοράς», δήλωσε ο Harald Krüger, Πρόεδρος Δ.Σ. της BMW AG, ενώ ο Dieter Zetsche, Πρόεδρος Δ.Σ. της Daimler AG και Επικεφαλής της Mercedes-Benz Cars επεσήμανε ότι «Ενώνουμε τη δύναμη και την τεχνογνωσία 14 επιτυχημένων brands και επενδύουμε πάνω από 1 δισ. ευρώ για τη δημιουργία ενός νέου παίκτη στη ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά της αστικής μετακίνησης»

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παραπάνω υπηρεσίες απαριθμούν ήδη περίπου 60 εκ. πελάτες. Ενώ στα σχέδια των δύο εταιριών υπάρχει πρόβλεψη για τη δημιουργία έως 1.000 νέων θέσεων εργασίας σε όλο τον κόσμο.

Ads

image

image

Κάτι λοιπόν αλλάζει στη σχέση μας με το αυτοκίνητο, η όλη διαδικασία είναι σε εξέλιξη και ενδεχομένως δεν έχουμε αντιληφθεί το πόσο γρήγορα θα μεταβληθεί το τοπίο. Ήδη οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσουν οι ίδιες ακόμα και ηλεκτρικά… πατίνια που χωρούν στο πορτμπαγκάζ για να διευκολύνουν τη μετακίνηση των «τελευταίων χιλιομέτρων» (βλ. eXS KickScooter της SEAT) βοηθώντας τον κάτοχο του αυτοκινήτου να αποφύγει το μποτιλιαρισμένο κέντρο. Εξελίσσουν επίσης και μια σειρά μικρά, ηλεκτροκίνητα πρωτότυπα που προορίζονται να λειτουργήσουν στο πλαίσιο κάποιας υπηρεσίας κοινής χρήσης, όπως το Citroen Ami One. Γιατί το “Car Sharing” είναι ήδη εδώ – και αν στην Ελλάδα δεν το έχουμε βιώσει σε άλλες χώρες ζει και βασιλεύει. Λίαν προσφάτως πληροφορηθήκαμε μάλιστα ότι στη Μόσχα οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν κάνουν χρυσές δουλειές. Ενώ στην Αθήνα, πριν καλά-καλά το καταλάβουμε γίναμε μάρτυρες της κοινής χρήσης ηλεκτρικών πατινιών της εταιρίας Lime, για την οποία είχαμε γράψει στην εκπνοή του 2018.

Ίσως μάλιστα και να μην έχουμε καταλάβει ότι μετά από κάποια χρόνια – και δεν θα διακινδυνεύσουμε εδώ μία συγκριμένη πρόβλεψη – να μην αγοράζουμε πλέον αυτοκίνητο, αλλά υπηρεσίες, όσο και αν αυτό μπορεί να φανεί αδιανόητο ή και ενδεχομένως «σκληρό» καθώς η κατοχή ενός αυτοκινήτου συμβολίζει πολλά – και δεν είναι απλά και μόνο ένα εργαλείο για τις καθημερινές μετακινήσεις, ένα είδος πρώτης ανάγκης. Ή εν πάσει περιπτώσει ενδεχομένως να αγοράζουμε πιο λίγα αυτοκίνητα και να τα χρησιμοποιούμε λιγότερο απ’ ότι σήμερα, αφού η χρήση των εναλλακτικών υπηρεσιών θα μας εξυπηρετεί καλύτερα.

image

Το γεγονός τώρα ότι η κοινή πορεία BMW – Daimler επεκτείνεται και στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης, έρχεται να φωτίσει μια άλλη πλευρά του μέλλοντος των τροχών. Διευκρινίζουμε ότι μιλάμε για την ανάπτυξη τεχνολογιών υποστήριξης του οδηγού επόμενης γενιάς, για αυτοματοποιημένη οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο και αυτόματο παρκάρισμα (αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4 κατά SAE) – και πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η αυτόνομη οδήγηση είναι ένας τομέας στον οποίον επενδύουν απολύτως όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ενδεχομένως λοιπόν στο μέλλον να μιλάμε για μία εντελώς άλλου τύπου οδήγηση, ακόμα και για την κατάργηση της έννοιας του οδηγού, όπως την γνωρίζουμε τώρα. Ίσως μάλιστα να δούμε να εμφανίζονται και άλλες κατηγορίες αδειών οδήγησης. Και αν η σχετική τεχνολογία δεν δείχνει να είναι αρκετά ώριμη για την ευρύτερη διάδοσή της, κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά το ρυθμό που αυτή θα αναπτυχθεί.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ