Προφανώς το 3 σε 1 που ακούστηκε στην επίσημη παρουσίαση στους Έλληνες δημοσιογράφους, δεν απευθύνεται σε ανθρώπους που ψάχνουν ένα οικονομικό αυτοκίνητο. Με τιμή εκκίνησης τα 55.900 ευρώ, το υβριδικό Volvo προσπαθεί να αγγίξει τις οικολογικές χορδές των ανώτερων εισοδηματικών τάξεων, που απ’ ότι φαίνεται, φορτίζοντας το V60 Plug-in Hybrid στο γκαράζ τους θα έχουν και το σκύλο χορτάτο και την πίτα ολόκληρη. Γιατί όντως η ενσωματωμένη σε αυτό το – παγκοσμίως πρώτο «επαναφορτιζόμενο» πετρελαιοκίνητο υβριδικό – αυτοκίνητο τεχνολογία είναι τέτοια που δίνει στον κάτοχό του τη δυνατότητα να κάνει τα «πάντα»: δηλαδή και να κινηθεί αθόρυβα με μηδενικούς ρύπους και να αξιοποιήσει τις αρετές του 4Χ4, αλλά και να «βάλει φωτιά» στην άσφαλτο, καθώς για τα 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται μόλις 6,1”. Και όλα αυτά χωρίς να στερείται την παραδοσιακή πολυτέλεια της Volvo. Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

 
Τις τεχνικές και άλλες λεπτομέρειες θα τις βρείτε στα επιλεγμένα αποσπάσματα από το επίσημο δελτίο τύπου:
 
Πρόκειται στην ουσία για τρία αυτοκίνητα σε ένα: ένα ηλεκτρικό, ένα υβριδικό και ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων, με το επιπλέον χαρακτηριστικό ότι μπορεί και φορτίζεται από το απλό οικιακό δίκτυο ηλεκτρισμού:

• Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αυτονομία 50 χιλιομέτρων.
• Ένα πολύ υψηλής απόδοσης υβριδικό αυτοκίνητο με εκπομπές CO2 μόλις 48 γρμ./χλμ. και κατανάλωση 1,8 λιτ./100χλμ., κατά μέσο όρο.
• Ένα τετρακίνητο αυτοκίνητο επιδόσεων με ιδιαίτερα ευχάριστα χαρακτηριστικά στην οδήγησή του, που εμφανίζει μια συνδυασμένη ισχύ 215 + 68 ίππων και 440 + 200 Nm ροπής και επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 6,1 δευτερόλεπτα.
 
ΤΙΜΕΣ

Το V60 Plug-in Hybrid στο επίπεδο εξοπλισμού Momentum έχει προτεινόμενη τιμή λιανικής 55.900 € ενώ στο επίπεδο εξοπλισμού R-Design η προτεινόμενη τιμή λιανικής είναι 57.200 €. Να σημειωθεί ότι το αυτοκίνητο δεν επιβαρύνεται με ειδικό τέλος ταξινόμησης και φόρο πολυτελείας και παράλληλα ο κάτοχος δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας.
 
Παραγωγή και μετάδοση ισχύος

Ads

Στους εμπρός τροχούς του V60 Plug-in Hybrid μεταδίδεται η κίνηση από έναν πεντακύλινδρο common-rail πετρελαιοκινητήρα 2,4 λίτρων. Η μέγιστη ισχύς του είναι 215 ίπποι, που αποδίδονται στις 4.000 στροφές, ενώ η μέγιστη ροπή είναι 440 Nm (περίπου 45 χιλιογραμμόμετρα), στην περιοχή 1.500-3.000 στροφών.
Στον πίσω άξονα εδράζεται το σύστημα ERAD (Electric Rear Axle Drive), ένας ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 68 ίππων που αποδίδει ροπή 200 Nm και τροφοδοτείται από μια μπαταρία 11,2kWh (Ιόντων Λιθίου).

Η μετάδοση της κίνησης πραγματοποιείται μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων 6 σχέσεων.

Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρεις επιλογές, από αντίστοιχους ισάριθμους διακόπτες στην κεντρική κονσόλα: Pure, Hybrid και Power. Η ιδανική αναλογία χρήσης του ηλεκτροκινητήρα και του πετρελαιοκινητήρα ανά πάσα στιγμή, επιτυγχάνεται μέσω μιας κεντρικής μονάδας ελέγχου.

• Στην επιλογή Pure, το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί μόνο τον ηλεκτροκινητήρα και για όσο αυτό είναι δυνατό. Η αυτονομία φτάνει τα 50 χιλιόμετρα, χωρίς εκπομπή ρύπων. Αξίζει να προστεθεί μάλιστα ότι εφόσον οι συσσωρευτές φορτίζονται από ανακυκλώσιμη πηγή ενέργειας, τότε οι εκπομπές CO2 είναι εντελώς μηδενικές σε όλο τον ενεργειακό κύκλο. Η αυτονομία των μπαταριών, μεταβάλλεται ανάλογα με την επιφάνεια κίνησης, τις κλιματολογικές συνθήκες και το στυλ οδήγησης.

• Το Hybrid είναι το προεπιλεγμένο πρόγραμμα με το οποίο το αυτοκίνητο ξεκινά να λειτουργεί. Ο κινητήρας diesel συνδυάζεται με ιδανικό τρόπο με τον ηλεκτρικό, προκειμένου να υπάρχει ισορροπία μεταξύ της οδηγικής απόλαυσης και της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Οι εκπομπές CO2 (σε μικτές συνθήκες κίνησης, έτσι όπως ορίζονται από τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία NEDC) είναι 48 γρμ./ χλμ., που αντιστοιχεί σε κατανάλωση diesel της τάξεως των 1,8 λιτ./100 χλμ. Η αυτονομία του αυτοκινήτου σε αυτή την περίπτωση, φτάνει τα 1.200 χιλιόμετρα.

• Στην επιλογή Power η τεχνολογία τίθεται στην υπηρεσία των επιδόσεων. Η συνδυαστική απόδοση του πετρελαιοκινητήρα με αυτή του ηλεκτροκινητήρα είναι 215 + 68 ίπποι, με τη μέγιστη τιμή της ροπής να ξεπερνάει τα 600 Nm. Παράλληλα, η αμεσότητα στην απόδοση του ηλεκτρικού κινητήρα, συμβάλλει στην επίτευξη της εξαιρετικής τιμής των 6,1 δευτερολέπτων για τα 0-100 χλμ./ώρα.
 
Εξοικονόμηση ενέργειας της μπαταρίας για αργότερα

Μέσω σχετικού πιεστικού κουμπιού στην κεντρική κονσόλα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει να «κρατήσει» ενέργεια από τις μπαταρίες για να μπορέσει να τη χρησιμοποιήσει αργότερα, για παράδειγμα όταν θα μπει στην πόλη. Προκειμένου οι μπαταρίες να είναι πάντα φορτισμένες, αν κριθεί απαραίτητο από τον υπολογιστή του συστήματος, ενεργοποιείται σχετική γεννήτρια η οποία φορτίζει τις μπαταρίες.
 
Επαναφόρτιση στο σπίτι

Το V60 Plug-in Hybrid επαναφορτίζεται από το οικιακό ηλεκτρικό δίκτυο, μέσω μιας απλής κοινής πρίζας (230V/6A, 10A ή 16A) στο σπίτι ή το γκαράζ.

Η διάρκεια της φόρτισης εξαρτάται από την ένταση του ρεύματος (αριθμός Amperes, A) και το επίπεδο της ενέργειας που έχει απομείνει στους συσσωρευτές. Μια πλήρης φόρτιση με ηλεκτρικό ρεύμα 10Α διαρκεί 4,5 ώρες. Με παροχή 16Α η διάρκεια φόρτισης περιορίζεται στις 3,5 ώρες, ενώ με 6Α ο χρόνος φτάνει τις 7,5 ώρες.

Είναι επίσης δυνατό, κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της φόρτισης ο χώρος των επιβατών να ψύχεται ή να θερμαίνεται, ώστε να είναι στην ιδανική θερμοκρασία όταν ξεκινήσει η οδήγηση του αυτοκινήτου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, περισσότερη ενέργεια θα είναι διαθέσιμη από τις μπαταρίες για την οδήγηση αυτή καθ’ αυτή και όχι για τη λειτουργία επικουρικών συστημάτων, όπως για παράδειγμα αυτό που φροντίζει για το επίπεδο θερμοκρασίας στο εσωτερικό.

Η διαδικασία αυτή, γνωστή και ως pre-conditioning, μπορεί να φροντίσει και για την ψύξη των μπαταριών ταυτόχρονα με τη φόρτισή τους. Η συγκεκριμένη δυνατότητα είναι ιδιαίτερα χρήσιμη έτσι ώστε να μεγιστοποιηθεί το επίπεδο φόρτισης και κατά προέκταση η αυτονομία του αυτοκινήτου με ηλεκτρική ενέργεια.

Το V60 Plug-in Hybrid διαθέτει δύο συστήματα θέρμανσης. Κατά την ηλεκτροκίνηση χρησιμοποιείται το λεγόμενο PTC αερόθερμο (ή σύστημα Θετικού Θερμικού Συντελεστή, Positive Temperature Coefficient). Το αυτοκίνητο διαθέτει και δεύτερο σύστημα θέρμανσης, που λαμβάνει ενέργεια από τον πετρελαιοκινητήρα.
 
Έξυπνη τετρακίνηση (All Wheel Drive – AWD)

Πιέζοντας το πλήκτρο AWD ενεργοποιείται η ηλεκτρική τετρακίνηση. Αντί να υπάρχει ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης, με την κίνηση να μεταφέρεται μηχανολογικά στους τέσσερις τροχούς, η κεντρική μονάδα ελέγχου κατανέμει τη ροπή ανάλογα, στους εμπρός τροχούς που κινούνται από τον πετρελαιοκινητήρα και στους ηλεκτροκίνητους πίσω. Το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης έχει σχεδιαστεί ως ένα σύστημα αύξησης της πρόσφυσης, είτε κατά την εκκίνηση είτε κατά την οδήγηση σε επιφάνειες με χαμηλό συντελεστή τριβής, όπως η λάσπη ή το χιόνι. Όταν ενεργοποιηθεί η τετρακίνηση, τότε ο πετρελαιοκινητήρας λειτουργεί συνεχώς και η γεννήτρια φροντίζει ώστε ανά πάσα στιγμή το επίπεδο φόρτισης στις μπαταρίες να είναι αρκετό ώστε να προμηθεύει τον πίσω άξονα με την απαιτούμενη ενέργεια.
 
Ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση

Ένα σύστημα πέδησης δύο σταδίων είναι ένα ακόμα ιδιοφυές χαρακτηριστικό του V60 Plug-in Hybrid. Όταν ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του φρένου, το σύστημα αρχίζει να εφαρμόζει πέδηση στον ηλεκτροκινητήρα, στον πίσω άξονα. Τα μηχανικά – συμβατικά – φρένα, ενεργοποιούνται μόνο όταν οι συνθήκες απαιτούν επιπλέον πέδηση απ’ ότι μπορεί να προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας. Αξίζει να τονιστεί όμως ότι το σύστημα είναι έτσι ρυθμισμένο, ώστε ο οδηγός να μην αντιλαμβάνεται τη «διαφορετική» ή δύο σταδίων φύση της πέδησης, αλλά η όλη διαδικασία και αίσθηση να προσομοιάζει απόλυτα την πέδηση κατά την οδήγηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου! Επίσης, να τονιστεί ότι κατά την πέδηση η παραγόμενη ενέργεια φορτίζει τις μπαταρίες.
 
Ψηφιακός Πίνακας Οργάνων

Και στο V60 Plug-in Hybrid συναντάμε το πλήρως ψηφιακό ταμπλό που η Volvo παρουσίασε για πρώτη φορά στο V40 και στη συνέχεια στα S60 και V60. Αυτή η TFT οθόνη φέρνει την αλληλεπίδραση μεταξύ αυτοκινήτου και οδηγού σε μια νέα διάσταση. Ο οδηγός μπορεί να διαμορφώσει τον πίνακα οργάνων όπως επιθυμεί κάθε φορά, ακόμα και εν κινήσει! Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε τρία μοτίβα:
 
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Το V60 Plug-in Hybrid διαθέτει όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας της Volvo που αποτελούν την οικογένεια IntelliSafe, το χαρακτηριστικό όνομα με το οποίο περιγράφει η Volvo τα συστήματα αυτά. Αποτελούν ένα πολύ σημαντικό παράγοντα της οδηγοκεντρικής φιλοσοφίας που διακρίνει το αυτοκίνητο.
City Safety – αποτελεσματικό μέχρι τα 50 χλμ./ώρα, Ενεργή Υψηλή Δέσμη Φώτων (Active High Beam), που είναι δυνατό να είναι μόνιμα ενεργοποιημένη χωρίς να «τυφλώνει» τους αντίθετα διερχόμενους οδηγούς ή να ενοχλεί τους οδηγούς προπορευόμενων οχημάτων, Ανίχνευση Πεζών και Ποδηλατών με Αυτόματη Πέδηση  (μπορεί να λειτουργήσει για να αποφευχθεί μια σύγκρουση με πεζό, όταν η ταχύτητα κίνησης του οχήματος είναι έως τα 35 χλμ./ώρα και στην περίπτωση που ο οδηγός δεν έχει αντιδράσει νωρίτερα), Cornering Light για βελτιωμένη ορατότητα (φωτίζει την περιοχή προς την οποία ο οδηγός στρίβει το τιμόνι) κ.λπ.