Τις λεγόμενες πινακίδες της τροχαίας οφείλει να τις γνωρίζει κάθε χρήστης της οδού. Παρόλα αυτά, πολλοί οδηγοί είτε αγνοούν τη σημασία μεμονωμένων πινακίδων είτε δεν γνωρίζουν ότι το σχήμα και το χρώμα προσδίδει συγκεκριμένο χαρακτήρα στις πινακίδες κατατάσσοντάς τις σε ομάδες.

Ads

Η Οδική Σήμανση και η Σηματοδότηση δεν προέκυψαν ξαφνικά, στην τύχη και μόνο στη χώρα μας. Η σχετική διεθνής υπεγράφη στη Βιέννη στις 8 Νοεμβρίου 1968, σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί μεγαλύτερη ομοιομορφία στην Ευρώπη σε σχέση με την κυκλοφορία των οχημάτων και την Οδική Ασφάλεια. Το τι ακριβώς ισχύει με τις πινακίδες κατακόρυφης σήμανσης στην Ελλάδα καθορίζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μπορεί κανείς να το βρει στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), τον οποίο οφείλει, άλλωστε, να γνωρίζει «απ’ έξω» δίνοντας εξετάσεις για άδεια οδήγησης.

Οι ελληνικές πινακίδες ακολουθούν τη γενική φιλοσοφία των ευρωπαϊκών και με βάση την αποστολή τους χωρίζονται σε:

Α) αυτές που υποδηλώνουν κίνδυνο – και είναι κατά πλειοψηφία κίτρινες τριγωνικές με κόκκινο περίγραμμα (συμβολίζονται στον ΚΟΚ με το γράμμα Κ)
Β) αυτές που περιέχουν πληροφορίες και είναι ορθογώνιες (συμβολίζονται με το γράμμα Π)
Γ) αυτές που δίνουν εντολές τις οποίες ο οδηγός οφείλει υποχρεωτικά να ακολουθήσει και είναι μπλε, στρογγυλές με λευκά σύμβολα πάνω σε φόντο – αν και δεν λείπουν και κάποιες πινακίδες αυτής της κατηγορίας με ορθογώνιο σχήμα (συμβολίζονται με το γράμμα Ρ – ρυθμιστικές).
Δ) τις απαγορευτικές, που είναι επίσης στρογγυλές, αλλά λευκές και έχουν κόκκινο περίγραμμα με μαύρα σύμβολα (συμβολίζονται και αυτές με το γράμμα Ρ, γιατί είναι και αυτές ρυθμιστικές)
Ε) τις προσωρινές, που μπορεί να περιλαμβάνουν σχεδόν οποιαδήποτε από τις ρυθμιστικές/απαγορευτικές πινακίδες, αλλά ενταγμένη σε τετράγωνο με κίτρινο φόντο και τοποθετούνται για ρυθμίσεις της κυκλοφορίας συνήθως σε περιοχές όπως όπου εκτελούνται έργα ή όπου για κάποιο άλλο λόγο πρέπει να υπάρξει κάποια προσωρινή αλλαγή στην κυκλοφορία.

Ads

Σημειώστε ότι σε αυτοκινητοδρόμους θα δείτε να τοποθετούνται πληροφοριακές πινακίδες με πράσινο χρώμα.

Σημειώστε επίσης ότι σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, θα δείτε πινακίδες φωτιζόμενες κατά τις νυκτερινές ώρες, ενώ όλες οι πινακίδες, σε όλες τις χώρες – και στην Ελλάδα – οφείλουν να είτε μερικά είτε ολικά ανακλαστικές.

Κατά τ’ άλλα, στον ΚΟΚ οι πινακίδες προσδιορίζονται από ένα κεφαλαίο γράμμα (για κάθε κατηγορία) και από έναν αριθμό. Πινακίδες, που υποδηλώνουν το ίδιο νόημα αλλά προς διαφορετική κατεύθυνση έχουν ίδιο γράμμα και αριθμό, αλλά διακρίνονται μεταξύ τους με την προσθήκη ενός πεζού γράμματος (π.χ. α, β, γ, δ, – ή α για αριστερά και δ για δεξιά)

Τέλος, έχετε υπόψη σας ότι η σύμβαση της Βιέννης κατήργησε ή αντικατέστησε μια σειρά συμβάσεις/συμφωνίες όπως την ευρωπαϊκή συμφωνία που υπεγράφη στη Γενεύη στις 16 Σεπτεμβρίου του 1950, τη Σύμβαση του 1949 για την οδική κυκλοφορία και τη Σύμβαση για την Οδική Σήμανση και Σηματοδότηση, τη συμφωνία για τον καθορισμό των ορίων των οδικών έργων, που υπεγράφη στη Γενεύη στις 16 Δεκεμβρίου του 1955, και την Ευρωπαϊκή Συμφωνία για την οδική σήμανση, που υπεγράφη στη Γενεύη στις 13 Δεκεμβρίου 1957.

Δείτε το πλήρες άρθρο με εικόνες κάνοντας κλικ εδώ