Το πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση δεν θα γίνει από τη μια μέρα στην άλλη. Μέχρι να έρθει η εποχή των απολύτως μηδενικών ρύπων συντροφιά θα μας κρατά η υβριδική τεχνολογία που φροντίζει για την συνολική αναβάθμιση των γνωστών μας κινητήρων εσωτερικής καύσης. Ανάμεσά τους και η λεγόμενη ήπια υβριδική τεχνολογία όπως η 48V Hybrid της Ford.

Ads

Πριν από μερικά χρόνια η Ford είχε δημιουργήσει αρκετό θόρυβο παρουσιάζοντας τη δική της πρόταση για το λεγόμενο downsizing, τη μείωση δηλαδή του κυβισμού των κινητήρων με την παράλληλη αύξηση της απόδοσής τους. Επρόκειτο για τον τρικύλινδρο κινητήρα 1,0 λίτρου “Ecoboost” στην εξέλιξη του οποίου είχε εμπλακεί και ο Έλληνας μηχανικός της Ford, Βαγγέλης Καρβούνης. Μια σειρά από καινοτόμες επιλογές επέτρεπαν σε αυτόν τον μικρό κινητήρα να αποδίδει άφθονη ισχύ -–και μάλιστα χωρίς κραδασμούς – συγκρατώντας παράλληλα τις εξωτερικές του διαστάσεις σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Αυτός λοιπόν ο κινητήρας τοποθετήθηκε με επιτυχία σε μικρά και μεγάλα μοντέλα της Ford, ξεκινώντας από το Fiesta και φτάνοντας μέχρι το Mondeo! 

Επειδή όμως η τεχνολογία πρέπει να εξελίσσεται, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα μείνει πίσω, η Ford έχοντας ανακοινώσει πριν από δύο χρόνια ότι όλα τα μοντέλα της που θα λανσαριστούν από το νέο Focus και μετά θα περιλαμβάνουν και μία «εξηλεκτρισμένη» έκδοση, έκανε το επόμενο βήμα: ενσωμάτωσε την ήπια υβριδική τεχνολογία 48V στον καινοτόμο τρικύλινδρο κινητήρα Ecoboost. Αυτός ο αναβαθμισμένος κινητήρας τοποθετήθηκε στο ήδη δημοφιλές SUV Puma που υπήρξε το πρώτο από 14 εξηλεκτρισμένα οχήματα που λανσαρίστηκαν από τη Ford πέρυσι, ως απάντηση στην πρόκληση της μείωσης των ρύπων.

Η Ford, μάλιστα, δεν είχε κανένα πρόβλημα να υποσχεθεί στους αγοραστές του νέου Puma ότι όχι μόνο δεν θα είχαν να στερηθούν κάτι σε επίπεδο επιδόσεων και οδικής συμπεριφοράς, αλλά αντίθετα θα έβγαιναν και ωφελημένοι από την υιοθέτηση της προηγμένης, ήπιας υβριδικής αρχιτεκτονικής της Ford, η οποία προσφέρει και αυξημένη απόδοση, και καλύτερη απόκριση στο γκάζι.

Ads

Ford Ecoboost Hybrid: με τη δύναμη των 48 Volts
Η τεχνολογία EcoBoost Hybrid έρχεται, λοιπόν, να αναβαθμίσει τον βενζινοκινητήρα 1.0 EcoBoost του νέου Puma με μία ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG – Integrated Starter Generator) ισχύος 11,5 kW που παίρνει κίνηση από τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα με τη βοήθεια ενός ειδικού ιμάντα. Αντικαθιστώντας τον στάνταρ εναλλάκτη, το σύστημα BISG επιτρέπει την ανάκτηση και αποθήκευση της ενέργειας που συνήθως χάνεται κατά το φρενάρισμα και το ρολάρισμα, σε μία αερόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 48V.

Το σύστημα BISG λειτουργεί και σαν ηλεκτροκινητήρας μέσω διαρκούς συνεργασίας με τον βενζινοκινητήρα, χρησιμοποιώντας την αποθηκευμένη ενέργεια, τόσο για την παροχή πρόσθετης ροπής υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και επιτάχυνσης, όσο και για τη λειτουργία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων του οχήματος.

Υποκατάσταση και υποβοήθηση ροπής με στόχο την οικονομία
Διαθέσιμο σε εκδόσεις με απόδοση 125 και 155 ίππων, το ευφυές, αυτορυθμιζόμενο ήπιο υβριδικό σύστημα παρακολουθεί συνεχώς τη λειτουργία του αυτοκινήτου, ώστε να προσδιορίζει το χρόνο και το βαθμό φόρτισης της μπαταρίας προκειμένου να εξασφαλίζεται η βέλτιστη χρήση της αποθηκευμένης ενέργειας. Στην πράξη, το σύστημα εφαρμόζει τις παρακάτω στρατηγικές:

•             “Υποκατάσταση ροπής”, που αξιοποιεί ως ηλεκτροκινητήρα τη μονάδα BISG για να προσφέρει ροπή έως 50 Nm μειώνοντας έτσι το απαιτούμενο φορτίο του βενζινοκινητήρα. Στόχος είναι η βελτίωση της οικονομίας καυσίμου έως και 9%, σύμφωνα με τις αναλύσεις της εταιρείας που βασίζονται στο πρωτόκολλο WLTP, περιορίζοντας το CO2 στα 124 g/km και την κατανάλωση στα 5,4 l/100 km για την έκδοση των 125 ίππων.

•             “Υποβοήθηση ροπής”, που αξιοποιεί για ακόμα καλύτερες επιδόσεις την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα του BISG, ώστε να αυξηθεί η συνολική διαθέσιμη ροπή της θερμικής μονάδας ισχύος έως και κατά 20 Nm πάνω από το επίπεδο που διαθέτει από μόνος του ο βενζινοκινητήρας σε πλήρες φορτίο – και να προσφέρεται μέχρι 50% περισσότερη ροπή στις χαμηλότερες στροφές- για καλύτερες επιδόσεις.

Ένα πακέτο τεχνολογιών στην υπηρεσία της οικονομίας και της οικολογίας
Επιπλέον, το σύστημα BISG επέτρεψε επίσης στους μηχανικούς της Ford να μειώσουν τη σχέση συμπίεσης του 1.0L EcoBoost κινητήρα χρησιμοποιώντας παράλληλα ένα μεγαλύτερο στοβιλοσυμπιεστή. Έτσι, περιορίζεται η υστέρηση στην απόκριση στο γκάζι λόγω της υπερτροφοδότησης (turbo lug) μέσω της πλεονάζουσας ροπής του ηλεκτροκινητήρα που επιτρέπει στον κινητήρα εσωτερικής καύσης να περιστρέφεται ταχύτερα διατηρώντας έτσι ψηλά την πίεση στο τούρμπο.

Και δεν είναι μόνο αυτό: Το BISG επανεκκινεί τον κινητήρα σε περίπου 300 χιλιοστά του δευτερολέπτου – όσο διαρκεί το ανοιγόκλειμα του ματιού. Αυτό επιτρέπει στην τεχνολογία Auto Start-Stop του νέου Puma EcoBoost Hybrid να σβήνει τον κινητήρα, λειτουργώντας σε ένα ευρύτερο φάσμα σεναρίων για ακόμα μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων των περιπτώσεων που το όχημα ρολάρει για να σταματήσει με ταχύτητα κάτω από 15 km/h ή ακόμα και με επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο με το πεντάλ του συμπλέκτη πατημένο.

Ο κινητήρας EcoBoost Hybrid του Ford Puma διαθέτει επίσης το πρώτο στην αυτοκινητοβιομηχανία σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρου της Ford για τρικύλινδρο κινητήρα, που θέτει αυτόματα εκτός λειτουργίας τον έναν κύλινδρο όταν δεν είναι απαραίτητη όλη η ισχύς, όπως συμβαίνει στο ρολάρισμα ή στο ταξίδι με χαμηλό φορτίο. Το σύστημα μπορεί να απενεργοποιεί και να ενεργοποιεί εκ νέου τον έναν κύλινδρο μέσα σε 14 χιλιοστά του δευτερολέπτου.

Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ