Καθώς η αντίστροφη μέτρηση για την Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, που είναι μια από τις μεγαλύτερες διοργανώσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, έχει αρχίσει, κάποιες σιωπηλές μεν, μεγάλες δε, απουσίες έρχονται να υπενθυμίσουν ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο…

Ads

Το ότι δεν θα είναι όλες οι ευρωπαϊκές μάρκες στη φετινή έκθεση της Φρανκφούρτης (67 Internationale Automobil-Ausstellung, ΙΑΑ 2017) που θα ανοίξει τις πύλες της στις 14 Σεπτεμβρίου παρουσία της Γερμανίδας καγκελαρίου Ανγκέλας Μέρκελ, ήταν γνωστό από μήνες. 

Σήμερα, με τον κατάλογο των απουσιών οριστικοποιημένο μπορεί κανείς πλέον να δει με άλλο μάτι την κατάσταση και να βγάλει τα συμπεράσματά του τόσο για το μέλλον των μεγάλων διεθνών εκθέσεων όσο και για την τακτική των αυτοκινητοβιομηχανιών. Πολύ περισσότερο που υπάρχει πλέον συσσωρευμένη εμπειρία αντίστοιχων απουσιών σε προηγούμενες εκδηλώσεις.

Το πρώτο στο οποίο μπορεί κανείς να σταθεί είναι το πλήθος των εταιριών που αποφάσισαν να μην πάνε στην έκθεση, με το γκρουπ της Fiat να ξεχωρίζει, καθώς όλες του οι «εμπορικές» μάρκες (Alfa Romeo, Fiat και Jeep) θα απουσιάζουν, όπως θα απουσιάσουν κατά το ήμισυ και δύο άλλα μεγάλα γκρουπ (PSA, Renault Nissan). 

Ads

Στην πρώτη περίπτωση (PSA) βλέπουμε να συμμετέχει μόνο η Citroen και να μην πηγαίνουν στην έκθεση Peugeot και DS, ενώ στη δεύτερη το παρών δίνει η γαλλική Renault, αφήνοντας τις Nissan και Infiniti να πάρουν την ευρωπαϊκή τους απουσία (για προφανείς λόγους θα λέγαμε, καθώς π.χ. το μερίδιο της Nissan στην Ευρώπη είναι της τάξης του 4% ενώ της Renault του 10% ). Η Mitsubishi είναι η άλλη ιαπωνική εταιρία που θα απουσιάζει, ενώ τον κατάλογο των απόντων κλείνει η σουηδική Volvo. 

Συνολικά οι εταιρίες που θα απουσιάσουν αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς – ένα ποσοστό που μόνο μικρό δεν είναι.

Τι είναι τώρα αυτό που κάνει τέτοιου επιπέδου εταιρίες να μην συμμετέχουν στη μεγάλη αυτή έκθεση; Η απάντηση είναι απλή: το κόστος! Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά η συμμετοχή σε μια τέτοια, ομολογουμένως λαμπρή διοργάνωση, απαιτεί ένα ποσό που ξεκινά από τουλάχιστον 2,0 και μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 8,0 εκ. ευρώ! Ένα ποσό που πλέον δεν βγαίνει με την ίδια ευκολία από τα ταμεία, όπως τον παλιό καλό καιρό, καθώς οι οικονομικοί εγκέφαλοι του αυτοκινήτου μετρούν το λόγο κόστους/απόδοσης «διαφορετικά». 

Βάζοντας, λοιπόν, στους υπολογισμούς τους και την κινητοποίηση του ανθρωπίνου δυναμικού των εταιριών τους και μετρώντας το όφελος από την προβολή των μοντέλων τους, έχουν αρχίσει να σκέφτονται ότι ενδεχομένως είναι προτιμότερο να συμμετέχουν σε μικρότερες εκθέσεις, πιο τοπικού χαρακτήρα, με μικρότερο κόστος, με λιγότερους ίσως επισκέπτες – αλλά σε χώρους που θα υπάρχουν λιγότερα πράγματα να αποσπάσουν την προσοχή των επισκεπτών αυτών. 

Μην ξεχνάμε ότι όταν μιλάμε για έκθεση Φρανκφούρτης, έχουμε να κάνουμε με χώρο 230.000 τετραγωνικών μέτρων, με πάνω από 1.000 εκθέτες (αυτοκίνητα, αξεσουάρ, κατασκευαστές συστημάτων, υπηρεσίες κλπ.) μέσα στον οποίο μετακινείσαι με λεωφορείο προκειμένου να επισκεφτείς διαφορετικά περίπτερα. Οπότε αυτά που έχουν να δουν οι επισκέπτες είναι πραγματικά πολλά…

Χάνει παρ’ όλα αυτά την αξία της η έκθεση; Η απάντηση είναι αρνητική. Προφανώς τα πράγματα δεν είναι τόσο ρόδινα, προφανώς οικονομική κρίση υπάρχει και αλλού (έστω και αν αυτή είναι μικρότερης κλίμακας από την ελληνική), ωστόσο θέαμα – και ουσία – στη Φρανκφούρτη θα υπάρξει. 

Ήδη τα πρώτα δελτία τύπου για τις πρεμιέρες της έκθεσης δίνουν το στίγμα της – και ναι, σωστά μαντέψατε, θα υπάρχει πολύ ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνδυασμένο κατά περίπτωση (βλ. το νέο ηλεκτρικό concept της Smart) με αυτόνομη οδήγηση.