Όταν το αυτοκίνητο μπορεί να μετατρέπεται και σε… ακίνητο, τότε εύκολα πηγαίνει το μυαλό μας στην, γνωστή για τις πρωτοποριακές προτάσεις της, ελβετική Rinspeed. Τη φορά αυτή η πρότασή της, που παρουσιάζεται στη διάσημη έκθεση καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών και τεχνολογίας “CES Las Vegas 2018”, λέγεται Snap και είναι ολοκληρωμένο οικοσύστημα για την κινητικότητα που προσφέρει επίσης στατική χρήση.

Ads

Με το πρωτότυπο “Snap”, η Rinspeed παρουσιάζει μια νέα, ολοκληρωμένη προσέγγιση για το πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διαθέτουν τη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης και είναι γεμάτα με ηλεκτρονικά συστήματα που απαλλάσσουν τον οδηγό από το κόπωση που συνεπάγεται η κυκλοφορία στο μποτιλιάρισμα των πολυσύχναστων μεγαλουπόλεων. Για πρώτη φορά, λοιπόν, ένα όχημα χρησιμοποιείται όχι μόνο για τις μετακινήσεις, αλλά και στατικά, καθώς το σασί και η δομή του αμαξώματος μπορούν να λειτουργήσουν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο.

Ο άνθρωπος πίσω από τη Rinspeed – και οραματιστής της κινητικότητας – Frank M. Rinderknecht απλώς μεταφέρει όλα τα εξαρτήματα που είναι ευαίσθητα στη φθορά και τη γήρανση, καθώς και όλες τις τεχνολογίες που σχετίζονται με την επεξεργασία δεδομένων στο λεγόμενο “skateboard”, το “έξυπνο” και πλήρως αυτοματοποιημένο πλαίσιο του ηλεκτρικού οχήματος.

Οι δομές του αμαξώματος αποτελούνται από πιο μακρόβια υποσυστήματα και μπαίνουν από την ομπρέλα του “pod”. Είναι ουσιαστικά απαλλαγμένα από μηχανική φθορά και διαθέτουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό που δεν προβλέπεται να θεωρηθεί ξεπερασμένος στο άμεσο μέλλον. Η εξωτερική διαμόρφωση του “pod” έχει να κάνει με τη συγκεκριμένη χρήση – π.χ. τη διανομή αγαθών ή τη μεταφορά προσώπων.

Ads

Έτσι, οι Ελβετοί λύνουν ένα πρόβλημα που πολλοί από εμάς γνωρίζουμε από το σύστημα πλοήγησης στο δικό μας αυτοκίνητο, που δεν λειτουργεί πλέον σωστά και δεν βρίσκει το δρόμο, επειδή το λογισμικό και τα δεδομένα των χαρτών είναι ξεπερασμένα. Πρόκειται για κάτι που σε αυτή τη φάση είναι απλώς ενοχλητικό, μπορεί όμως να αναδειχθεί σε μείζον θέμα ασφάλειας στο εγγύς μέλλον με αυτοκίνητα που θα κινούνται αυτόνομα, χωρίς οδηγό. Αυτό, επειδή μετά από λίγα μόνο χρόνια, τα περισσότερα συμβατικά ηλεκτρονικά/υπολογιστικά συστήματα δεν θα μπορούν πλέον να ενημερωθούν λόγω του ότι η ταχεία εξέλιξη του λογισμικού θα έχει απλά καταστήσει το hardware παρωχημένο. Τα υπόλοιπα μέρη του οχήματος μπορούν να παραμείνουν στο δρόμο για ολόκληρη τη διάρκεια ζωής ενός αυτοκινήτου – δηλαδή για πάνω 18 χρόνια.

Ποια είναι τώρα η έξυπνη πρωτοτυπία των Ελβετών; Το γεγονός ότι ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες γιορτάζουν τη στιγμή που το αμάξωμα και το σασί συναντώνται στο εργοστάσιο και γίνονται ένα (“γάμος”), τα “skateboards” και τα “pods” του Snap είναι μόνο πρόσκαιροι σύντροφοι, που ωστόσο είναι μαζί μέρα και νύχτα. Τα ευέλικτα “pods” – όπως για τη μεταφορά επιβατών, τη διανομή δεμάτων ή τις περιπετειώδεις εξορμήσεις στη φύση με όλη την οικογένεια – μπορούν να χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε πλαίσιο είναι διαθέσιμο εκείνη τη στιγμή. Τα “pods” μπορoύν επίσης να έχουν και στατικές εφαρμογές, λειτουργώντας για παράδειγμα, ως προσωρινό γραφείο στην καρδιά της πόλης. Και τα “skateboards”; Μετά από λίγα αλλά έντονα χρόνια λειτουργίας, θα ανακυκλώνονται πλήρως, επειδή έχουν φτάσει στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται μια δαπανηρή και πολύπλοκη αναβάθμιση του υλικού.