Στην αυξημένη ρύπανση που προκαλούν τα μεγάλης ηλικίας και παλιών περιβαλλοντικών προδιαγραφών ταξί αναφέρεται σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, με αφορμή τη συζήτηση για αύξηση του ορίου ηλικίας τους. 

Ads

Ωστόσο το θέμα έχει και άλλη μια πλευρά: αυτή της οδικής ασφάλειας που στο φόντο της – σε μεγάλο βαθμό – αγνώστου ποιότητας συντήρησης των οχημάτων αυτών παίρνει άλλες διαστάσεις.
 
Δέκα (10), λοιπόν, έως 16 φορές μεγαλύτερες είναι οι εκπομπές σωματιδίων από τα παλαιά ταξί (προδιαγραφών Euro 2 και 3), σε σχέση με αντίστοιχα, σύγχρονα οχήματα προδιαγραφών Euro 6. Γεγονός που σε συνδυασμό με την αυξημένη «κινητικότητα» των ταξί, που γράφουν (ανά μονάδα φυσικά) πολύ περισσότερα χιλιόμετρα σε σύγκριση με τα ΙΧ, δημιουργεί – δικαίως – προβληματισμό σε σχέση με τις επιπτώσεις της παλαιότητας των ταξί στο περιβάλλον. 

Ένας προβληματισμός που γίνεται ακόμα πιο δίκαιος αν σκεφτούμε πόσο επιμελείς είναι σε σχέση με τη συντήρηση των οχημάτων τους οι ταξιτζήδες, αφού είναι κοινό μυστικό ότι στον καιρό της κρίσης οι πάντες προσπαθούν κάνουν οικονομία – δυστυχώς ακόμα και εκεί που δεν πρέπει. Και δεν είναι δύσκολο να δει κανείς ότι στους δρόμους της πρωτεύουσας κυκλοφορούν όχι απλώς παλιά ταξί, αλλά και ταξί που φαίνεται ότι δεν έχουν συντηρηθεί σωστά (πολλές φορές χάρη στο σύννεφο μαύρου καπνού που βγαίνει από την εξάτμισή τους).

image

Ads

Και αν η ρύπανση είναι ένα στοιχείο που έχει μια σχετικά μακροπρόθεσμη επίπτωση στην ανθρώπινη υγεία*, οι οποιεσδήποτε ελλείψεις στον τομέα της ασφάλειας μπορεί να καταγραφούν πολύ πιο άμεσα στην περίπτωση ενός ατυχήματος, που θα μπορούσε είτε να έχει αποφευχθεί, είτε να έχει αφήσει χωρίς τραύματα (ή έστω με πολύ ελαφρά τραύματα) τους επιβάτες των εμπλεκομένων οχημάτων.

Κατά συνέπεια, η είδηση ότι «Ορισμένοι επαγγελματίες της αγοράς ταξί αιτούνται στην κυβέρνηση την αύξηση του ορίου ηλικίας των επαγγελματικών οχημάτων τους από τα 15 στα 22 χρόνια» μόνο ανησυχία μπορεί να προκαλέσει. Τη στιγμή αυτή, η μέση ηλικία των ταξί έχει ήδη αυξηθεί στα 11,1 χρόνια, με το 66,7% από αυτά να έχουν ξεπεράσει τη δεκαετία.

Κατά συνέπεια η κυβέρνηση δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δεχτεί ένα τέτοιο αίτημα. Στόχος της πολιτείας πρέπει να είναι ο συνεχής εκσυγχρονισμός του στόλου, που θα συμβάλλει και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στο λεκανοπέδιο (αλλά και γενικότερα στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας), αλλά και στην πρόοδο στον τομέα της οδικής ασφάλειας – και να θυμίσουμε στο σημείο αυτό το στόχο για περιορισμό στο μισό των θυμάτων των τροχαίων ατυχημάτων μέχρι το 2020.
 
* Καρδιακά νοσήματα, αναπνευστικά προβλήματα, καθώς και πρόωροι θάνατοι είναι επιπτώσεις που είναι πλέον άμεσα συνδεδεμένες με τους ρύπους που εκπέμπονται από τα αυτοκίνητα, με βάση τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO).