Επιστροφή σε βασικές αρχές της θερμοδυναμικής, με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας. Μετά τη Ford, μπαίνει και η Opel στο παιχνίδι των τριών κυλίνδρων, με κινητήρες μικρού κυβισμού, αλλά υψηλής απόδοσης. Το “downsizing” σε όλο του το μεγαλείο, με 115 ίππους να αποδίδονται από «χιλιάρι» κινητήρα. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, που ολοκληρώθηκε την περασμένη Κυριακή έκανε την πρώτη του επίσημη εμφάνιση ο νέος τρικύλινδρος, 12-βάλβιδος και υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας της Opel, για τον οποίο οι Γερμανοί εγγυώνται ότι λειτουργεί εξίσου πολιτισμένα με έναν τετρακύλινδρο.

Πρόκειται για τον 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection=Βενζινοκινητήρας Άμεσου Ψεκασμού) που παράγει περισσότερη ροπή από εξίσου ισχυρούς αλλά υψηλότερου κυβισμού κινητήρες σε όλη την κλίμακα στροφών, ενώ η κατανάλωση καυσίμου μειώνεται κατά 20% σε σύγκριση με τον σημερινό, ατμοσφαιρικό 1.6 της Opel. Έχοντας λοιπόν ισχύ 85 kW/115 hp, αυτή η μικρή μονάδα αποδίδει ροπή 166 Nm από τις 1.800 μέχρι τις 4.700 rpm.

Ο κινητήρας αυτός, που θα λανσαριστεί με το ADAM την επόμενη χρονιά, θα συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων.
 
Οι τεχνικές λεπτομέρειες

Ads

Τα μπεκ έξι οπών είναι κεντρικά τοποθετημένα πάνω από κάθε έμβολο, ώστε να επιτυγχάνεται αποδοτική καύση, ενώ ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής συνεισφέρει στη βέλτιστη αναπνοή του κινητήρα. Η αντλία λαδιού διπλής παροχής και μία ελεγχόμενη αντλία νερού, που αποσυνδέεται όταν το ψυκτικό του κινητήρα είναι κρύο για ταχύτερη προθέρμανση συμβάλλουν επίσης στη χαμηλή κατανάλωση.

Η πολλαπλή εξαγωγής είναι ενσωματωμένη στην αλουμινένια κυλινδροκεφαλή, που είναι βιδωμένη απευθείας στον υγρόψυκτο, χαμηλής αδράνειας στοβιλοσυμπιεστή. Αυτή η συμπαγής διάταξη συμβάλλει στην ταχεία αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης για υψηλή ροπή στις χαμηλές στροφές. Η μέγιστη ροπή των 166 Nm από τις 1.800 rpm είναι σχεδόν 30% υψηλότερη από αυτή που παράγει ο 1.6 l κινητήρας στις ίδιες στροφές.

Στον τομέα του «πολιτισμού» τώρα, οι μηχανικοί της Opel χρησιμοποίησαν μία σειρά μέτρα προκειμένου να εξαλείψουν τους συνήθεις κραδασμούς που χαρακτηρίζουν τους οικονομικούς τρικύλινδρους κινητήρες. Έτσι, το μπλοκ των κυλίνδρων κατασκευάζεται από χυτό αλουμίνιο υπό υψηλή πίεση, ενώ τα μπεκ είναι δομικά απομονωμένα από την κυλινδροκεφαλή ώστε να ελαχιστοποιείται η μετάδοση κραδασμών.

Ένας ακόμα βασικός συντελεστής πολιτισμένης και αθόρυβης λειτουργίας είναι η τοποθέτηση ενός αντικραδασμικού άξονα στο κάρτερ λαδιού. Κινούμενος από μία καδένα με ανάστροφη οδόντωση για αθόρυβη λειτουργία, ο αντικραδασμικός άξονας περιστρέφεται με την ταχύτητα του στροφάλου αλλά με αντίθετη φορά, ώστε να εξουδετερώνονται οι κραδασμοί που προκαλεί η λειτουργία τριών κυλίνδρων.

Στη μείωση του θορύβου συμβάλλουν επίσης τα ακουστικά βελτιστοποιημένα καλύμματα για το πάνω και το εμπρός τμήμα του κινητήρα, την πολλαπλή εισαγωγής και τους εκκεντροφόρους, η απομόνωση του στροφάλου με σιδερένια κουζινέτα, το ατσάλινο κάρτερ λαδιού κ.ά.
 
Το πρόγραμμα ανανέωσης κινητήρων της Opel

Σημειώνουμε ότι το λανσάρισμα του 1.0 SIDI Turbo και του νέου εξατάχυτου κιβωτίου σηματοδοτεί την ανανέωση της γκάμας των κινητηρίων μονάδων της Opel, καθώς προγραμματίζεται το λανσάρισμα 3 νέων οικογενειών κινητήρων μεταξύ 2012 και 2016.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το λανσάρισμα των πρώτων κινητήρων στις «μεσαίες» κατηγορίες βενζίνης και diesel. Αυτές οι μονάδες 1.6 turbo πλαισιώνονται τώρα από τον 1.0 turbo, τον πρώτο εκπρόσωπο της νέας οικογένειας κινητήρων μικρού κυβισμού. Όλοι θα κατασκευάζονται στο νέο εργοστάσιο της GM στο Szentgotthard της Ουγγαρίας με τους βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες σε κοινή γραμμή συναρμολόγησης.

Τα κινητήρια σύνολα νέας γενιάς της Opel στοχεύουν στην ικανοποίηση της αυξανόμενης ζήτησης για κινητήρες μειωμένου κυβισμού (τάση downsizing) που παράλληλα προσφέρουν μειωμένη κατανάλωση και εκπομπές CO2, σε συνδυασμό με την ισχύ και την πολιτισμένη λειτουργία μονάδων μεγαλύτερου κυβισμού.