Η υπόθεση θυμίζει ασθενή με καρκίνο που αντί να τον βάλουμε στο χειρουργείο άμεσα, του δίνουμε ασπιρίνη επειδή έχει πονοκέφαλο. Κάπως έτσι το υπουργείο συνιστά να οδηγούμε οικονομικά – οικολογικά για να περιοριστεί η αιθαλομίχλη. Και ας είναι τα σωματίδια άσχετα, κατά βάση, με τις εκπομπές ρύπων της συντριπτικής πλειοψηφίας των ΙΧ που κυκλοφορούν στην Αθήνα. Που για όποιον έχει ασθενή μνήμη είναι βενζινοκίνητα και όχι diesel (οι «κλασικές» πηγές σωματιδίων). Και ας ξέρουμε όλοι ότι αυτό που χρειάζεται είναι η εκλογίκευση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης για να μπορέσει να ζεσταθεί η Αθήνα χωρίς να πάθει ασφυξία. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Ανεξάρτητα όμως από τους λογικούς ακροβατισμούς του όποιου υπουργείου, οι κανόνες της οικονομικής οδήγησης έχουν τη διαχρονική αξία τους. Με αυτή λοιπόν την αφορμή παραθέτουμε κάποιες βασικές αρχές που είναι βέβαιο ότι θα σας βοηθήσουν να εξοικονομήσετε κάποια ευρώ κατά τις καθημερινές μετακινήσεις σας.
 
Το μεγάλο μυστικό για λιγότερη κατανάλωση βρίσκεται κρυμμένο στην αρχή της αδράνειας. Φρεσκάροντας τη μνήμη σας, ανατρέχουμε στη φυσική του γυμνασίου και βρίσκουμε ότι πρόκειται για τη χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης να αντιστέκεται σε κάθε δύναμη που επιχειρεί να μεταβάλει την κινητική της κατάσταση. Κάτι που με απλά λόγια σημαίνει ότι χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη ενέργεια για να ξεκινήσει ένα ακίνητο αυτοκίνητο από αυτή που χρειάζεται για να συνεχίσει να κινείται με σταθερή ταχύτητα. Συμπέρασμα; Όσο πιο ομαλά περνάμε από τη μία κατάσταση στην άλλη, όσο πιο ομαλά επιταχύνουμε και επιβραδύνουμε, τόσο λιγότερη βενζίνη θα καταναλώσουμε!

  1. Μην επιταχύνετε απότομα αν δεν υπάρχει λόγος. Περισσότερο γκάζι σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση. Επιταχύνετε και επιβραδύνετε όσο μπορείτε πιο ομαλά προσπαθώντας να προσαρμοστείτε στη ροή της κυκλοφορίας.
  2. Μη «γεμίζετε» τις ταχύτητες χωρίς λόγο. Αλλάζετε γρήγορα ταχύτητες (από 1η σε 2α και από 2α σε 3η κ.ο.κ.) εφόσον νιώθετε ότι ο κινητήρας ήδη «τραβάει». Συνήθως αυτό συμβαίνει πριν από τις στροφές που εμφανίζεται η μέγιστη ροπή, γύρω στις 2.500 στροφές/λεπτό. Χαμηλότερες στροφές λειτουργίας, χαμηλότερη κατανάλωση.
  3. Επιβραδύνετε ομαλά, με όσο το δυνατό λιγότερο φρένο, πραγματοποιώντας ομαλά «κατεβάσματα» ταχυτήτων (π.χ. από 4η σε 3η και από 3η σε 2α).
  4. Στις κατηφόρες ποτέ δεν βάζουμε με νεκρά. Όταν έχουμε κάποια ταχύτητα στο κιβώτιο (κάτι που επιβάλλεται και για λόγους ασφαλείας – για να «κόβουμε φόρα») και δεν πατάμε γκάζι, δεν καταναλώνουμε βενζίνη, αφού χωρίς γκάζι η παροχή της διακόπτεται. Αντιθέτως με νεκρά και τον κινητήρα στο ρελαντί καταναλώνουμε άσκοπα καύσιμο.
  5. Σβήνετε τη μηχανή του αυτοκινήτου σας όταν βλέπετε ότι θα μείνετε ακίνητος για πολύ ώρα.
  6. Μην κυκλοφορείτε με σκάρα ή μπαγκαζιέρα στην οροφή αν δεν υπάρχει λόγος, αν δηλαδή δεν μεταφέρετε κάποιο φορτίο. Αυξάνεται η αεροδυναμική αντίσταση και κατά συνέπεια και η κατανάλωση.
  7. Μην έχετε πράγματα που δεν χρειάζεστε στο πορτ-μπαγκάζ. Δεν υπάρχει για παράδειγμα κανένας λόγος να έχετε μαζί σας αντιολισθητικές αλυσίδες το καλοκαίρι. Μεγαλύτερο βάρος, μεγαλύτερη κατανάλωση.
  8. Μη χρησιμοποιείτε το air condition όταν κινείστε με χαμηλές ταχύτητες (έως 50 km/h) και μπορείτε να δροσιστείτε ανοίγοντας το παράθυρο. Η χρήση του αυξάνει την κατανάλωση. Σε μεγάλες ταχύτητες όμως είναι προτιμότερο να θέσετε σε λειτουργία το air condition και να κλείσετε τα παράθυρα, γιατί αλλιώς αυξάνεται πολύ η αεροδυναμική αντίσταση.
  9. Ελέγχετε τακτικά (σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή) τις πιέσεις των ελαστικών σας. Χαμηλότερη πίεση στα λάστιχα, μεγαλύτερη κατανάλωση.
  10. Στο ταξίδι, τη λογικότερη σχέση κατανάλωσης/χρόνου ταξιδίου θα τη βρείτε στα 120 έως 140 km/h. Εννοείται ότι στο κιβώτιο θα έχετε επιλέξει τη μεγαλύτερη σχέση (5η ή 6η ή 7η ανάλογα με το αυτοκίνητό σας) ώστε οι στροφές του κινητήρα να είναι οι λιγότερες δυνατές. Χαμηλότερη ταχύτητα, χαμηλότερη κατανάλωση. Έχετε υπόψη σας ότι η αεροδυναμική αντίσταση αυξάνεται με βάση τον κύβο της ταχύτητας (V3).