Μπορεί η τεχνολογία να είχε την τιμητική της στο συνέδριο με τίτλο «Η τεχνολογία στην υπηρεσία της οδικής ασφάλειας», ωστόσο για άλλη μια φορά, τέθηκαν επί τάπητος τόσο η ευθύνη του οδηγού, όσο και η κατάσταση των δρόμων στην Ελλάδα. Ενώ ιδιαίτερα ενθαρρυντικό είναι ότι ανακοινώθηκε η πρόταση για την ένταξη του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία

Ads

Χαιρετίζοντας την έναρξη εργασιών του συνεδρίου, o Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών τόνισε ότι η Οδική Ασφάλεια αποτελεί βασική προτεραιότητα του Υπουργείου μετά και την παράδοση των μεγάλων οδικών αξόνων που κατασκευάστηκαν με υψηλές προδιαγραφές όσον αφορά τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας: «Οι προσπάθειές μας συνεχίζονται. Γι’ αυτό και ένα πολύ σημαντικό μέρος του σχεδίου νόμου που βρίσκεται αυτές τις ημέρες υπό διαβούλευση, προωθεί κυρίως την Οδική Ασφάλεια. Και αυτό θα επιτευχθεί άμεσα με τη νέα φιλοσοφία κυκλοφορίας με την οποία οι παραβάσεις του ΚΟΚ δεν θα αποτελούν πλέον εισπρακτικό μέτρο προστίμων αλλά κυρίως ένα μέτρο πρόληψης και καλλιέργειας παιδείας και ευσυνειδησίας» ανέφερε ο κ. Βούρδας.

Από τη μεριά του, ο Γιώργος Ουρσουζίδης, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και Πρόεδρος της Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής για την Οδική Ασφάλεια, ξεκαθάρισε ότι η μείωση των τροχαίων είναι πάνω από κομματικές σκοπιμότητες, μεταφέροντας ένα ασυνήθιστο πνεύμα σύμπνοιας όλων των κομμάτων στο ζήτημα αυτό. Επεσήμανε μάλιστα ότι πέρα από τις ανεκτίμητες ανθρώπινες ζωές που χάνονται άδικα στην άσφαλτο, υπάρχει και ένα τεράστιο κόστος για την εθνική οικονομία, που ξεπερνά τα 80 δις στο διάστημα 2000 – 2015. Ο κ. Ουρσουζίδης είπε επίσης ότι μπαίνει επιτέλους στα σχολεία μάθημα για την οδική ασφάλεια – κάτι που θα συμβάλλει στη σωστή διαπαιδαγώγηση των μελλοντικών γενιών οδηγών, θέτοντας στέρεες βάσεις για ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Οι ευθύνες των οδηγών

Στο πλαίσιο του συνεδρίου, το Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση FONDATION VINCI AUTOROUTES παρουσίασε τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα -αλλά και ιδιαιτέρως ανησυχητικά για την Οδική Ασφάλεια στην Ελλάδα- αποτελέσματα της 4ης έκδοσης του  «Ευρωβαρομέτρου Υπεύθυνης Οδήγησης» σχετικά με τις στάσεις και τις συμπεριφορές των οδηγών στην Ε.Ε.
Βάσει των στοιχείων της έρευνας που εκπόνησε το Ινστιτούτο Ipsos σε 11 ευρωπαϊκές χώρες και περισσότερους από 12.000 οδηγούς προκύπτει πως οι Έλληνες, αν και γνωρίζουν καλά ποιες συμπεριφορές θέτουν εαυτούς και άλλους σε κίνδυνο, δεν διστάζουν να παραδεχτούν πως συμπεριφέρονται σε μεγάλο βαθμό ανεύθυνα όταν βρίσκονται στο δρόμο.

Ads

Πρωταθλητές στις άνω των ορίων ταχύτητες (92% έναντι 89% στην Ευρώπη), στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ άνω του επιτρεπτού (28% έναντι 11% για τους Ευρωπαίους) αλλά και στην παραβίαση της Λωρίδας Έκτακτης Ανάγκης (1 στους 3 έναντι 1 στους 10 στην Ευρώπη), οι οδηγοί στην Ελλάδα δε φαίνονται διατεθειμένοι να αλλάξουν συνήθειες παρά το ρίσκο για τη σωματική τους ακεραιότητα ενώ στη χώρα μας καταγράφονται αρνητικά ρεκόρ σε αρκετές κατηγορίες επικίνδυνων παραβάσεων και συμπεριφορών.

Δύο από αυτές αφορούν στην υπνηλία και τη μειωμένη προσοχή που, μεμονωμένα και συνδυαστικά, ευθύνονται για μεγάλο ποσοστό θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της Ευρώπης. Ενδεικτική της ανευθυνότητας των Ελλήνων οδηγών αποτελεί η χρήση κινητού κατά την οδήγηση χωρίς hands-free ή με ακουστικά, δύο συμπεριφορές που συνδέονται με την απόσπαση της προσοχής και τις οποίες οι Έλληνες υιοθετούν σε ποσοστό ρεκόρ (54% έναντι 32% και 49% έναντι 31% αντίστοιχα στην Ευρώπη) παρόλο που τις θεωρούν πολύ επικίνδυνες. Επιπλέον, βάσει της έρευνας, οι μισοί οδηγοί στην Ελλάδα (48%) παραδέχονται πως έχουν οδηγήσει υπερβολικά κουρασμένοι και παρά το γεγονός πως οι περισσότεροι από αυτούς αναγνωρίζουν την υπνηλία ως κύριο παράγοντα κινδύνου στο δρόμο.

Οι δύο όψεις της τεχνολογίας…

Συμμετέχοντας στο πάνελ της παρουσίασης του νέου Ευρωβαρόμετρου, η κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» αναφερόμενη στις ευθύνες των οδηγών είπε: «Την ώρα που συζητάμε για την έλευση της νέας τεχνολογίας, με συστήματα που θα τεθούν στην υπηρεσία της ασφάλειας του ανθρώπου, ο ίδιος ο άνθρωπος θέτει εαυτόν σε κίνδυνο για χάρη μιας άλλης τεχνολογίας, αυτής των έξυπνων συσκευών (smart phones). Είναι πλέον καιρός να αντιμετωπίσουμε το θέμα της χρήσης συσκευών στην οδήγηση με την αυστηρότητα και τη συστηματικότητα που απαιτείται, όπως συμβαίνει ήδη στις χώρες που ηγούνται της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη».

Στο FONDATION VINCI AUTOROUTES – Auto Forum 2017 συμμετείχε και η Programme Director του Ευρωπαϊκού Συμβούλιου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), Graziella Jost, η οποία στην εισήγησή της παρουσίασε το σημαντικά οφέλη στην Οδική Ασφάλεια από την ενσωμάτωση σωτήριων για τη ζωή όλων των χρηστών της οδού τεχνολογιών ασφαλείας (όπως: Autonomous Emergency Braking – AEB, Intelligent Speed Assistance – ISA και Seat Belt Reminder – SBR) σε όλα τα νέα οχήματα. Σημείωσε, δε, ότι αυτές οι τεχνολογίες θα πρέπει να γίνουν υποχρεωτικές σε όλα τα νέα οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. «Η απόφαση αυτή θα οδηγήσει στη μείωση της τιμής τους και θα ωφελήσει όλους τους χρήστες της οδού, όχι μόνο τους λίγους που έχουν το προνόμιο να μπορούν να αγοράσουν ένα ακριβό αυτοκίνητο» ανέφερε η κ. Jost.

Στο συνέδριο μίλησε επίσης ο γνωστός Έλληνας σχεδιαστής αυτοκινήτων, Σωτήρης Κωβός (βλ. φωτογραφία – γνωστός για το Toyota Yaris, του οποίου η πρώτη γενιά φέρει την υπογραφή του), με θέμα την ασφάλεια που προσφέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα και ειδικότερα για τη σχέση του design με την ασφάλεια. Σημείωσε δε ότι το βάρος είναι ταυτοχρόνως ο μεγαλύτερος εχθρός (ενεργητική ασφάλεια) και ταυτοχρόνως ο μεγαλύτερος φίλος (παθητική ασφάλεια) του επιβάτη, που παρά την εξέλιξη της τεχνολογίας εξακολουθεί να βρίσκεται στον ίδιο χώρο, στην καμπίνα του αυτοκινήτου. Οι προσπάθειες των αυτοκινητοβιομηχανιών στρέφονται λοιπόν στο να μειώσουν το βάρος αλλά ταυτοχρόνως και στο να αυξήσουν την αντοχή του «κλωβού ασφαλείας» με τη χρήση νέων κραμάτων μετάλλων.

Το συνέδριο συνδιοργανώθηκε από την Εthos Events και το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», με τη συμμετοχή του FONDATION VINCI AUTOROUTES και υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων.