Ενδεχομένως και οι ίδιοι οι Γερμανοί να μην είχαν προβλέψει την επιτυχία του smart, αυτού του μικρού διθέσιου αυτοκίνητου πόλης που οπτικά παρέπεμπε σε συγκρουόμενο του λούνα-παρκ, ενώ οδηγικά, τουλάχιστον στην πρώτη φάση της ζωής του είχε δεχθεί σοβαρές κριτικές. Σήμερα, έχοντας ξεπεράσει πάρα πολλές αδυναμίες κατά το πέρασμα από τη μία γενιά στην άλλη, το smart επανέρχεται διπλό, δηλαδή όχι μόνο διθέσιο, αλλά και τετραθέσιο, διατηρώντας όμως τη βασική φιλοσοφία που το χαρακτήρισε όλα αυτά τα χρόνια. Σημειώστε ότι η νέα γενιά smart θα λανσαριστεί στην Ευρώπη το Νοέμβριο.

Ads

«Τα νέα smart fortwo και forfour υιοθετούν το δοκιμασμένο στην πράξη concept, ενώ προσφέρουν περισσότερα σε όλους τους τομείς: περισσότερο χώρο, περισσότερο χρώμα, περισσότερο εξοπλισμό», δηλώνει το “αφεντικό” των smart, Annette Winkler. «Στη φάση σχεδιασμού ήμασταν σαφείς ότι στο νέο smart θέλαμε να διατηρήσουμε τον κινητήρα στο πίσω μέρος, ώστε να συνεχίσουμε να εκμεταλλευόμαστε τα δυνατά σημεία του αυτοκινήτου στο μέγιστο κατά την κίνηση εντός πόλης» εξηγεί ο Jörg Prigl, επικεφαλής της προϊοντικής ομάδας Compact Cars της Mercedes-Benz. «Σε αυτή τη βάση, αναπτύξαμε τα νέα fortwo και forfour μαζί με τον εταίρο μας, τη Renault».

«Παρά τις αυξημένες απαιτήσεις όσον αφορά την ασφάλεια, έχουμε καταφέρει να διατηρήσουμε το μοναδικό μήκος του smart fortwo μόλις στα 2,69 μέτρα», προσθέτει ο Markus Riedel, επικεφαλής Aνάπτυξης στη smart. «Μοιράζεται την αρχιτεκτονική του με το νέο forfour. Έχουμε προσαρμόσει και τα δύο αυτοκίνητα στις ανάγκες της σύγχρονης κυκλοφορίας στην πόλη».

Δεν επιλέξαμε τις δηλώσεις αυτές τυχαία. Στις παραπάνω προτάσεις βρίσκεται η ουσία του νέου «διπλού» μοντέλου, του οποίου η εμφάνιση ήταν απλά το κομματάκι που έλειπε από το παζλ της παρουσίασης του Twingo. Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει και για γαλλογερμανικό άξονα, πολύ περισσότερο που υπάρχει στενή επαφή μεταξύ του εργοστασίου στο Hambach, όπου παράγεται το smart fortwo και του εργοστασίου παραγωγής της Renault στο Novo Mesto στη Σλοβενία, όπου το νέο smart forfour βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στο πλαίσιο της συνεργασίας μεταξύ smart και Renault. Προφανώς, στην αγορά αυτοκινήτου τίποτα δεν πάει χαμένο και οι συνεργασίες μεταξύ ανταγωνιστικών, σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, εταιριών δεν είναι κάτι σπάνιο.

Ads

Γεγονός είναι ότι το smart είναι ένα αυτοκίνητο – μία μάρκα αν θέλετε – που απευθύνεται σε μεγαλύτερο ίσως βαθμό στο συναίσθημα και σε μικρότερο στη λογική. Χωρίς αυτό να μειώνει την αξία της τεχνολογίας που ενσωματώνει ένα smart και χωρίς επίσης να μειώνει τη χρηστικότητά του.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες έχουν ως εξής:

Το concept τοποθέτησης του κινητήρα στο πίσω μέρος, που αποτελεί σήμα κατατεθέν της smart, προσφέρεται για πρώτη φορά και στο τετραθέσιο smart forfour. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το προηγούμενο smart forfour ήταν ένα αρκετά μεγαλύτερο πεντάθυρο, προσθιοκίνητο μοντέλο της κατηγορίας «σουπερμίνι», προϊόν της συνεργασίας με τη Mitsubishi. Εκείνο το forfour δεν είχε πάει τόσο καλά όσο θα ήθελε η μαμά-Mercedes, γι αυτό και η παραγωγή του διεκόπη. Το σημερινό forfour είναι αναμφισβήτητα πιο κοντά στο πνεύμα του smart, είναι αν θέλετε πιο «original»…

Κοντοί πρόβολοι, ελάχιστο μήκος, μεγάλη ευελιξία και ο κύκλος στροφής του νέου smart fortwo περιορίζεται στα μόλις 6,95 m (από κράσπεδο σε κράσπεδο) και 7,30 m (από τοίχο σε τοίχο), ενώ αντίστοιχα καλά τα καταφέρνει και το νέο smart forfour: από τοίχο σε τοίχο: 8,65 m (από κράσπεδο σε κράσπεδο) και 8,95 m (από τοίχο σε τοίχο).

Δύο νέοι τρικύλινδροι κινητήρες θα είναι διαθέσιμοι για τα νέα μοντέλα smart κατά το λανσάρισμά τους στην αγορά:

Στην κορυφή της γκάμας είναι ο κινητήρας turbo των 898 cc, ισχύος 66 kW/90 hp με μέγιστη ροπή 135 Nm στις 2500 rpm. Ο εντελώς νέος υπερσυμπιεστής περιλαμβάνει ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο wastegate, το οποίο επιτρέπει σε τελική ανάλυση τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Ακόμα ένα χαρακτηριστικό που υποστηρίζει την οικονομία, είναι το αυτόματο σύστημα start/stop.

Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας από την πλευρά του παράγει 52 kW/71 hp από κυβισμό 999 cc, ενώ λίγους μήνες μετά το λανσάρισμα στην αγορά, στη γκάμα θα προστεθεί ένας ακόμα βενζινοκινητήρας, που θα κινεί τη βασική έκδοση του smart ισχύος 45 kW/60 hp.

Νέα είναι και τα συστήματα μετάδοσης κίνησης και οι αγοραστές μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε ένα πεντατάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο και το εξατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη twinamic.

                                 smart fortwo  smart forfour
Μήκος (m)                      2,69                 3,49
Πλάτος (m)                     1,66                 1,66
Ύψος (m)                         1,55                 1,55
Μεταξόνιο (mm)           1.873              2.494

Ιδιαίτερη προσοχή φαίνεται ότι δόθηκε, για ακόμα μία φορά στον τομέα της ασφάλειας, ενεργητικής και παθητικής:

Για παράδειγμα το σύστημα Crosswind Assist που αναλαμβάνει να αποσοβήσει τον κίνδυνο που δημιουργούν οι έντονοι πλευρικοί άνεμοι, παρεμβαίνοντας στα φρένα, περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να απαιτούνται λιγότεροι χειρισμοί από τον οδηγό. Το Crosswind Assist είναι ενεργό σε ταχύτητες από 80 km / h σε οδήγηση στην ευθεία ή σε ήπιες στροφές. Η ένδειξη ESΡ ® ανάβει στον πίνακα οργάνων για να ενημερώσει τον οδηγό για την επέμβαση του Crosswind Assist.

Στον τομέα της παθητικής ασφάλειας, ο αριθμός των αξιολογημένων περιπτώσεων σύγκρουσης υπερέβαινε κατά πολύ τις υποχρεωτικές, τόσο στις προσομοιώσεις όσο και στις πραγματικές δοκιμές πρόσκρουσης. Και καθώς το νέο smart έχει εξελιχθεί για την παγκόσμια αγορά, ο αριθμός των δοκιμών πρόσκρουσης ήταν τέσσερις φορές μεγαλύτερος απ’ ό, τι απαιτείται για οχήματα που έχουν σχεδιαστεί κατά κύριο λόγο για την ευρωπαϊκή αγορά.

Τα προσκέφαλα για τον οδηγό και το συνοδηγό είναι ενσωματωμένα στις πλάτες των καθισμάτων και μειώνουν τον κίνδυνο τραυματισμού των αυχενικών σπονδύλων σε περίπτωση οπίσθιας σύγκρουσης, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τα smart διατίθενται με αερόσακο οδηγού, συνοδηγού και γονάτων στο βασικό εξοπλισμό. Ο αερόσακος γονάτων βοηθά στην προστασία κατά τη μετωπική σύγκρουση και προσφέρει στον οδηγό επιπλέον προστασία σε πολλές διαφορετικές περιπτώσεις μετωπικής σύγκρουσης. Οι πλευρικοί αερόσακοι (κεφαλιού-θώρακα), που ανήκουν και αυτοί στον βασικό εξοπλισμό, βρίσκονται στις πλάτες των καθισμάτων οδηγού και συνοδηγού και παρέχουν πλαϊνή προστασία για το κεφάλι και το στήθος.

Και επειδή smart χωρίς χρώμα δεν γίνεται κλείνουμε την αναφορά στη νέα, πλούσια γκάμα εξωτερικών χρωμάτων με τις περίπου 40 επιλογές συνδυασμών μεταξύ των bodypanels και του κλωβού ασφαλείας tridion. Τα νέα διαθέσιμα χρώματα περιλαμβάνουν το moon white (ματ), lava orange (μεταλλικό) και hazel brown (μεταλλικό), που μπορούν να συνδυαστούν με τα νέα χρώματα του κλωβού tridion, όπως το cool silver (μεταλλικό) ή το lava orange (μεταλλικό) για να δοθεί έμφαση στην αντίθεση.

Το success story
Το 1998 ήταν η χρονιά που δημιουργήθηκε το διθέσιο smart city coupé, μετέπειτα γνωστό ως smart fortwo, που με μήκος λίγο μεγαλύτερο από δυόμισι μέτρα και ανατρεπτική αισθητική τελικά κατάφερε να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία από μόνο του. Η ιδέα και το εμπορικό του σήμα καθιερώθηκαν με επιτυχία σε όλο τον κόσμο, αφού το smart διατίθεται πλέον σε 46 χώρες.

Οι συνολικές πωλήσεις του smart fortwo αντιστοιχούν σε πάνω από 1,5 εκατ. οχήματα και δείχνουν πως μία έξυπνη ιδέα μπορεί πάντα να γίνει πραγματικότητα. Επιπλέον, οι ετήσιες πωλήσεις παρέμειναν σταθερές, περίπου στις 100.000 μονάδες, ακόμα και κατά τη διάρκεια των των τελευταίων ετών του κύκλου ζωής του μοντέλου.

Στις αρχές του 2014, το smart fortwo κέρδισε τον τίτλο του “Microcar of the Year” για πέμπτη συνεχόμενη φορά στην Κίνα. Σήμερα, η Κίνα είναι η τρίτη καλύτερη αγορά για το smart, μετά τη Γερμανία και την Ιταλία.

Παιδί της πόλης, το smart δεν μπορούσε να μείνει εκτός ηλεκτροκίνησης και το τρίτης γενιάς ηλεκτρικό smart fortwo λανσαρίστηκε λίαν προσφάτως στην Ελληνική αγορά. Με ηλεκτροκινητήρα 55 kW, το smart fortwo electric drive επιταχύνει από 0 – 60 km / h σε 4,8 δευτερόλεπτα και επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 125 χλμ/ώρα. Η μπαταρία 7,6 kWh που διαθέτει, επιτρέπει στο αστικό διθέσιο να ταξιδέψει περίπου 145 χιλιόμετρα στην κίνηση της πόλης, χωρίς εκπομπές ρύπων.

To 2013 έγινε επίσης το λανσάρισμα του πρώτου smart… δύο τροχών στη χώρα μας: πρόκειται για το ηλεκτρικό ποδήλατο smart ebike ιδιαίτερα κατάλληλο για χρήση στην πόλη.

Το 2013, το smart electric drive ήταν ο ηγέτης της Γερμανικής αγοράς και  κατέλαβε την 3η θέση στην Ευρώπη και την 5η σε όλο τον κόσμο σε ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.