Ναι μπορούμε είναι απάντηση, αλλά με τρόπο… Το γεγονός ότι ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων διαθέτει κάποιο ποσοστό προσαρμοστικότητας και επιτρέπει στον οδηγό να επιλέξει όποια σχέση θέλει, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε με τον αγαπημένο μας «λεβιέ».

Ads

Προφανώς έχουμε εκπαιδευτεί να ανεβαίνουμε ή να κατεβαίνουμε τις ταχύτητες μία-μία και ο λόγος είναι προφανής: το ταίριασμα των στροφών του κινητήρα με την ταχύτητα περιστροφής των γραναζιών του κινητήρα και σε τελική ανάλυση των τροχών. Γνωρίζετε πως όσο «κατεβάζουμε», όσο δηλαδή πηγαίνουμε προς την 1η ταχύτητα οι στροφές του κινητήρα αυξάνονται, ενώ η ταχύτητα του αυτοκινήτου μειώνεται.

Το αντίθετο συμβαίνει όταν «ανεβάζουμε» κατευθυνόμενοι προς την 5η ή την 6η ταχύτητα, αφού η ταχύτητα του αυτοκινήτου αυξάνεται ενώ οι στροφές μειώνονται σε κάθε αλλαγή. Το θέμα είναι σε τι στροφές αναγκάζουμε τον κινητήρα να δουλέψει όταν επιλέγουμε τη σχέση που θέλουμε. Αν το παρακάνουμε θα έχουμε μια άτσαλη αλλαγή και ενδεχομένως τον κινητήρα να δουλεύει στο κόκκινο.

Συγκεκριμένα ένα λάθος ανέβασμα (π.χ. από 1η σε 4η) οδηγεί σε σκορτσάρισμα, ενώ ένα λάθος κατέβασμα (π.χ. από 5η σε 2α)μπορεί να σημαίνει όχι μόνο φθορά του συστήματος μετάδοσης, αλλά και αποσταθεροποίηση του οχήματος, αφού ως γνωστόν «κατεβάζοντας» φρενάρουμε με τον κινητήρα.