Μεγάλο βαθμό – και συγκεκριμένα 8 με άριστα το 10 – βάζουν τα παιδιά στους γονείς τους στον τομέα της οδήγησης, σύμφωνα με έρευνα του «Fondation VINCI Autoroutes» που σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ipsos απευθύνθηκε σε 510 μικρούς επιβάτες, ηλικίας 8 ως 16 ετών, καθώς και σε 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας. Το ενδιαφέρον όμως είναι ότι ενώ η εικόνα που έχουν τα παιδιά για τον πατέρα τους ή την μητέρα τους είναι σχεδόν ιδανική, οι απαντήσεις στο σχετικό ερωτηματολόγιο αποκαλύπτουν μια σειρά από πρακτικές που ακολουθούν οι Έλληνες (και οι Ελληνίδες) οδηγοί, που μπορούν να χαρακτηριστούν από μη καλές έως επικίνδυνες!…

Ads

Έτσι, σύμφωνα με τα παιδιά, το 45% των γονέων δεν δένουν τη ζώνη ασφαλείας των παιδιών όταν κάνουν μικρές διαδρομές, αν και μόλις το 27% των γονέων παραδέχεται κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά τη χρήση ζώνης ασφαλείας από τους γονείς, το 38% των παιδιών διαπιστώνει ότι οι γονείς δεν δένουν τη ζώνη τους, ενώ μόλις το 28% των γονέων το παραδέχεται.

Επίσης, περισσότερα από 8 στα 10 παιδιά (82%) παρατηρούν ότι οι γονείς τους απαντούν στο κινητό τηλέφωνο ενώ οδηγούν. Και σα να μην φτάνει αυτό, 6 στους 10 γονείς (59%) καλούν κάποιον στο τηλέφωνο εν ώρα οδήγησης. Ωστόσο, μόνο το 68% των γονέων παραδέχεται ότι απαντά σε τηλεφωνικές κλήσεις και το 48% ότι κάνει κλήσεις ενώ οδηγεί. Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι ενώ η χρήση του κινητού με blue tooth δεν απαγορεύεται, είναι από την άλλη γεγονός ότι αποσπά, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο, την προσοχή του οδηγού γεγονός που μπορεί να συμβάλλει στην πρόκληση, ή έστω στη μη αποφυγή, ενός ατυχήματος.

Οι γονείς επίσης φαίνεται να μην είναι οι καλύτεροι δάσκαλοι, σε σχέση τόσο με την οδική ασφάλεια, όσο και γενικότερα με τις αξίες και την κουλτούρα που μεταδίδουν στα παιδιά τους, αφού το 62% των παιδιών ακούνε τους γονείς τους να βρίζουν (με τους περισσότερους από αυτούς, 59%, να το παραδέχονται κιόλας…) Επίσης, το 61% των παιδιών ακούει τους γονείς να κορνάρουν χωρίς λόγο, «διαμαρτυρόμενοι», (μόνο το 52% των γονέων δέχονται ότι κάνουν κάτι τέτοιο) ενώ σε ποσοστό 44% βλέπουν επίσης ότι δεν σταματούν για να περάσουν οι πεζοί (συμπεριφορά που παραδέχεται το 38% των γονέων).

Ads

image
    
Και όλα αυτά τη στιγμή που και οι ίδιοι οι γονείς βάζουν επίσης υψηλό, πάλι 8 στα 10, βαθμό στον εαυτό τους…
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, ισχυρίζονται ότι οδηγούν πιο υπεύθυνα όταν στο αυτοκίνητο βρίσκονται τα παιδιά, αν και τα στοιχεία που προκύπτουν από τις απαντήσεις τους σηκώνουν πολλή συζήτηση:

  • το 68% αυτών εκνευρίζεται λιγότερο,
  • το 57% υπερβαίνει σπανιότερα τα όρια ταχύτητας,
  • το 59% κάνει λιγότερες βραδινές διαδρομές,
  • το 45% προσέχει περισσότερο να μην τηλεφωνεί ενώ οδηγεί.

 
Ενδεικτικό, τέλος, της αναντιστοιχίας της εκτίμησης που έχουν τα παιδιά για τους γονείς τους προς την πραγματικότητα είναι επίσης το ότι ενώ μόλις το 29% των παιδιών παρατηρούν ότι οι γονείς τους τρέχουν πολύ, οι περισσότεροι από τους γονείς (53%) παραδέχονται ότι υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας. Το ίδιο συμβαίνει και σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι ξεχνούν να χρησιμοποιήσουν τα φλας για να αλλάξουν κατεύθυνση. Πρόκειται για μια συμπεριφορά που τα παιδιά παρατηρούν πιο δύσκολα, αφού μόλις το 27% αυτών διαπιστώνουν κάτι τέτοιο στους γονείς τους, ενώ το 37% των γονέων δηλώνει ότι πράγματι ξεχνά να χρησιμοποιήσει τα φλας.

image

Τα αποτελέσματα της έρευνας, μαζί με τα αποτελέσματα του «Ευρωβαρόμετρου» παρουσιάστηκαν χθες σε ειδική εκδήλωση, στο κέντρο της Αθήνας, από την Bernadette Moreau, Επικεφαλής του Ιδρύματος Fondation VINCI AUTOROUTES για την υπεύθυνη οδήγηση, παρουσία του Παναγιώτη Παπανικόλα, Διευθυντή Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS, κυρίου μετόχου μεγάλων ελληνικών οδικών υποδομών όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η «Ολυμπία Οδός».

image
Bernadette Moreau   Επικεφαλής του Ιδρύματος Fondation VINCI AUTOROUTES για την υπεύθυνη οδήγηση
image
Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Επικοινωνίας VINCI CONCESSIONS Ελλάδος

Σχετικά με τη μεθοδολογία της έρευνας:
Από τις 6 ως τις 20 Νοεμβρίου 2019, το Ινστιτούτο Ipsos έστειλε ερωτηματολόγιο μέσω Διαδικτύου σε 510 παιδιά ηλικίας 8 ως 16 ετών και σε 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, δηλαδή ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα αυτών των πληθυσμιακών ομάδων σε ό,τι αφορά το φύλο, την ηλικία, την περιοχή, την κατηγορία αστικού κέντρου και το επάγγελμα (μόνο για τους γονείς). Τα παιδιά και οι γονείς δεν ανήκαν στην ίδια οικογένεια. Η αντιπροσωπευτικότητα του κάθε δείγματος διασφαλίζεται με τη μέθοδο των ποσοστώσεων.

Σχετικά με το Fondation VINCI Autoroutes για υπεύθυνη οδήγηση:
Το Ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» για την υπεύθυνη οδήγηση συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 και αποτελεί εργαστήριο, παρατηρητήριο και εργαλείο ενημέρωσης αφιερωμένο στην εξέλιξη των οδικών συμπεριφορών.
Το Ίδρυμα, αφού αρχικά ασχολήθηκε με την καταπολέμηση της οδικής ανασφάλειας, έχει στόχο να προωθήσει την υπεύθυνη συμπεριφορά στον δρόμο («καλώς οδηγείν»), ενώ το 2018 διεύρυνε το πεδίο δράσης του στους τομείς του περιβάλλοντος και της εκπαίδευσης («καλώς συμπεριφέρεσθαι»). Μεταξύ των δράσεων που υλοποιεί είναι: 
–              η χρηματοδότηση καινοτόμων επιστημονικών ερευνών σε ορισμένα πεδία επικίνδυνων συμπεριφορών, σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και εκπαίδευσης, καθώς και νοοτροπίας των οδηγών ως φορέων βελτίωσης της συμπεριφοράς,
–              η διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης,
–              η υποστήριξη συλλογικών πρωτοβουλιών και δράσεων πολιτών για την υπεύθυνη οδήγηση.
https://fondation.vinci-autoroutes.com και λογαριασμός στο Twitter: @FondationVA
 https://roulons-autrement.com  και λογαριασμός στο Twitter: @RoulonsA