Το 2019, η Opel γιορτάζει 120 Χρόνια στην Παραγωγή Αυτοκινήτων. Με την ευκαιρία της επετείου η γερμανική εταιρία κάνει μια αναδρομή στην ιστορία της, επισημαίνοντας κάποια επιτεύγματα που αποτέλεσαν σταθμό στην πορεία της στο πέρασμα του χρόνου.
 
Η Opel κατασκευάζει αυτοκίνητα από το 1899. Όλα ξεκίνησαν με το Patentmotorwagen “System Lutzmann” 4 ίππων που ήδη προσέφερε δύο σημαντικές τεχνολογίες: η πρώτη ήταν το ελαστικό με αεροθάλαμο, που επινόησε ο Robert William Thomson το 1845, αλλά δεν είχε χρησιμοποιηθεί ακόμα συστηματικά στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Η δεύτερη ήταν ο μονοκύλινδρος κινητήρας 4 ίππων. Τον Ιανουάριο του 1901, αυτός ο κινητήρας έκανε την Opel να δηλώνει με υπερηφάνεια ότι τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Rüsselsheim «αντιπροσωπεύουν τα μεγαλύτερα επιτεύγματα στη σχεδίαση κινητήρων μέχρι στιγμής σε επίπεδο απλότητας μηχανισμού και στιβαρότητας κατασκευής.»
image
 
Η γερμανική εταιρία ανέβασε το πήχη ακόμα ψηλότερα το 1902. Ο πρώτος δικύλινδρος κινητήρας της εταιρίας, που εξελίχθηκε υπό της οδηγίες των άρτια καταρτισμένων αδελφών Fritz και Wilhelm, απέδιδε 12 ίππους. Το Opel με αμάξωμα Tonneau μπορούσε να αναπτύξει… «ιλιγγιώδη» ταχύτητα έως 45 km/h. Αυτό ήταν κάτι παραπάνω από μία θεωρητική τιμή, αφού κανονικό ή υποτυπώδες οδόστρωμα υπήρχε μόνο στις πόλεις, και όχι σε όλες τις περιπτώσεις. Αναμφίβολα ήταν η μηχανική αντλία λαδιού αυτή που έκανε τη διαφορά. Η χειροκίνητη αντλία με γυάλινη θυρίδα, που χρειαζόταν έλεγχο από τον οδηγό κάθε 10 – 15 χλμ., ήταν πλέον ξεπερασμένη
 
Η συγχρονισμένη ανάρτηση
image
Ένα ορόσημο στην τεχνολογική εξέλιξη του Rüsselsheim εξασφάλισε ποιότητα κύλισης ακόμα και σε κακή ποιότητα υποδομών. Η «συγχρονισμένη ανάρτηση Opel» που παρουσιάστηκε στην έκθεση του Βερολίνου το 1934, ήταν μία εναλλακτική σχεδίαση αντί της ευρέως χρησιμοποιούμενης εμπρός ανάρτησης ‘χωρίς άξονα’. Οριζόντια ελατήρια συνεργάζονταν με υδραυλικά αμορτισέρ διπλής ενέργειας στο ίδιο κέλυφος, ενώ το σύστημα Dubonnet απέτρεπε τις διαμήκεις ταλαντώσεις. Μαζί με τα ημι-ελλειπτικά φύλλα σούστας και τους υδραυλικούς αποσβεστήρες (αμορτισέρ) στον πίσω άξονα, επέτρεπαν στο αυτοκίνητο να περνά με άνεση πάνω από λακκούβες. Συγκρινόμενα με το μοντέλο Opel 1.3 L 24 hp, που επίσης διέθετε κλειστό πλαίσιο με διαγώνια γόνατα και εγκάρσιες δοκούς, κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων και υδραυλικά φρένα, πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα έδειχναν παλιομοδίτικα.
 
Ο κινητήρας straight-six
Το Rekord A “6” έδωσε ένα ακόμα παράδειγμα ‘εκδημοκρατισμού’  τεχνολογιών υψηλής ποιότητας από την Opel. Ο κινητήρας του κορυφαίου μοντέλου που λανσαρίστηκε το 1964 απέδιδε εντυπωσιακή ροπή 185 Nm από 2.600 κυβ. εκ. Η ισχύς και η πολιτισμένη λειτουργία του αναβαθμισμένου straight-six (εξακύλινδρου σε σειρά) κινητήρα χάριζε στα μεσαία sedan και coupé μία αίσθηση πολυτέλειας. Ο κινητήρας βασίστηκε σε μία σχεδίαση της παλιάς σχολής με εκκεντροφόρο στο μπλοκ, ωστήρια βαλβίδων επικεφαλής και κοκοράκια. Υδραυλικά καπελότα καταργούσαν τις ανάγκες συντήρησης. Ο υπερτετράγωνος κινητήρας αναβάθμισε σημαντικά το Rekord A προς το τέλος της καριέρας του, ενώ έδενε άριστα με τα νέα μοντέλα ανώτερων κατηγοριών Kapitän και Admiral χάρη στον πειστικό χαρακτήρα του.
 
Opel Diplomat
image
Το προσπέκτους του Opel Diplomat B που λανσαρίστηκε το 1969 έλεγε: «Το κατασκευάσαμε από μέσα προς τα έξω». Που σημαίνει: «Η Τεχνολογία αποτελεί σημείο εκκίνησης». Και αυτό είναι ολοφάνερο στον πίσω άξονα de Dion που εκθειάστηκε από τους ειδικούς. Η έξυπνη σχεδίαση συνδύαζε τα πλεονεκτήματα της σταθερότητας των γωνιών σύγκλισης και κάμπερ που προσέφερε ένας άκαμπτος άξονας δύο συνδέσμων με τις αρετές της ανεξάρτητης ανάρτησης που περιόριζε το μη αναρτώμενο βάρος. Το διαφορικό στον δευτερεύοντα άξονα, τα ημιαξόνια με σφαιρικούς συνδέσμους ακραξονίων για σταθερή μετάδοση στροφών και ρύθμιση μήκους, διαμήκεις βραχίονες και ψαλίδια για ακριβή έλεγχο των τροχών, καθώς και η αντιστρεπτική δοκός, τα ελατήρια και τα τηλεσκοπικά αμορτισέρ ολοκλήρωναν την εικόνα.
 
O «Πύραυλος από το Rüsselsheim»
105 ίπποι σε ένα compact αυτοκίνητο ήταν επίσης μεγάλη υπόθεση το 1975. Με το Kadett GT/E, η Opel λανσάρισε ένα ανταγωνιστικό βασικό μοντέλο. Το ισχυρό, καθημερινό όχημα είχε για ένα μέσο πελάτη με σπορ φιλοδοξίες την ίδια αξία που έχει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο για τους οδηγούς αγώνων. Ο υψηλής ροπής κινητήρας ψεκασμού 1.9L, που επίσης χρησιμοποιήθηκε στο νέο Manta GT/E, απογείωνε τον ‘Πύραυλο από το Rüsselsheim’ με απόβαρο μόλις 900 kg από στάση στα 100 km/h σε 10,2 δεύτερα. Μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 184 km/h, ενώ αργότερα, με το δίλιτρο κινητήρα  έφτανε τα 190 km/h.  Για άριστη πρόσφυση και υψηλές ταχύτητες στις στροφές, οι μηχανικοί από το Rüsselsheim δεν άφησαν τίποτα στην τύχη σε ό,τι αφορά το πλαίσιο: χάρη στα πιο άκαμπτα ελατήρια και τα ειδικά αμορτισέρ Bilstein, το πλαίσιο μπορούσε να διαχειριστεί υψηλή κινητήρια ισχύ και προσέφερε άφθονα αποθέματα ασφάλειας.
 
Αθόρυβη λειτουργία με κορυφαία απόδοση
Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, η Opel παρουσίασε το Senator ως διάδοχο της θρυλικής σειράς KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat). Η νέα ναυαρχίδα της Opel έπεισε με την τεχνολογία και την ποιότητά της και υπερτερούσε σε άμεση σύγκριση με λιμουζίνες από τη Στουτγάρδη και το Μόναχο. Μία κατηγορία πιο κάτω, το Opel Omega αντικατέστησε το Rekord E το 1986 και αναδείχτηκε “Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1987” την επόμενη χρονιά. Και για τα δύο μοντέλα, Senator και Omega, η Opel δημιούργησε έναν εντελώς νέο, εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα, που ήταν ένας από τους καλύτερος σε επίπεδο επιδόσεων, πολιτισμένης λειτουργίας και καμπύλης ισχύος.

Ads

Ιδιαίτερη πρόκληση για τους μηχανικούς της Opel είχε το γεγονός ότι ο νέος κινητήρας έπρεπε να προσφέρει ανώτερη, ομαλή επιτάχυνση στο ‘upper-class’ Senator 3.0i 24V και ταυτόχρονα κορυφαίες επιδόσεις στο Omega 3000 24V, την πιο σπορ έκδοση του μεσαίου sedan. Ήταν σαν μία απαιτητική άσκηση την οποία οι μηχανικοί έφεραν εις πέρας με επιτυχία. Ο νέος, εξακύλινδρος κινητήρας 3.0L απέδιδε 150 kW/204 hp. Τεχνολογία τεσσάρων βαλβίδων ανά κύλινδρο καθώς και το καινοτόμο διπλό σύστημα εισαγωγής αέρα εξασφάλιζαν ανώτερη καμπύλη ισχύος και άφθονη οδηγική απόλαυση, ακόμα και στις χαμηλές στροφές, με μέγιστη ροπή 270 Nm. Ο κινητήρας εντυπωσίασε με την εξαιρετική επιτάχυνση και την υψηλή ελαστικότητα σε όλο το εύρος στροφών. Το Omega 3000 24V με πεντατάχυτο μηχανικό κιβώτιο επιτάχυνε από στάση στα 100 km/h σε 7,6 δευτ., και το βαρύτερο Senator 3.0i 24V σε 0,2 δευτερόλεπτα. περισσότερο.
 
Πλαίσιο DSA με πίσω άξονα πολλαπλών συνδέσμων
Για να μπορεί να φτάνει η ισχύς του κινητήρα στο δρόμο ομοιόμορφα και με ασφάλεια, οι μηχανικοί της Opel εφοδίασαν τα σπορ Opel Omega 3000 και Omega 3000 24V και όλα τα μοντέλα Senator με ένα νέο σύστημα πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων. Το σύστημα που βασίζεται στο πλαίσιο DSA εγγυόταν υψηλά αποθέματα ασφάλειας σε όλες τις ταχύτητες και οδηγικές συνθήκες. Οι μηχανικοί το πέτυχαν με ένα πρόσθετο στοιχείο ανάρτησης – έναν διαγώνιο βραχίονα, χωρίς τον οποίο θα χρειαζόταν μία πιο σκληρή ρύθμιση πλαισίου με αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά το επίπεδο άνεσης, κυρίως στα μοντέλα Senator – κάτι το οποίο θα δυσαρεστούσε τους πελάτες.
 
Προηγμένη τετρακίνηση
image
Το τετραθέσιο σπορ coupé Calibra που παρουσίασε η Opel στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1989 ήταν εξαιρετικά προηγμένο τεχνολογικά. Το Calibra εντυπωσίασε έχοντας τον μικρότερο συντελεστή οπισθέλκουσας από όλα τα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής. Ο συντελεστής Cd 0.26 του χάρισε τον τίτλο του “Παγκόσμιου Πρωταθλητή Αεροδυναμικής”. Από τα τέλη του 1990, το σύστημα μετάδοσης της κίνησης στους τέσσερις τροχούς, ήδη γνωστό από το Opel Vectra, ήταν διαθέσιμο και για το coupé. Το σύστημα υποσχόταν υψηλή ελκτική πρόσφυση, εξαιρετική σταθερότητα πέδησης και ασφαλή συμπεριφορά σε όλες τις συνθήκες. Ένα συνεκτικός συμπλέκτης Visco προσέφερε την απαραίτητη ισορροπία ροπής μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα στις στροφές. Επίσης, μπορούσε να κατανείμει αυτόματα τη ροπή μεταξύ των δύο αξόνων, ανάλογα με την ολίσθηση των εμπρός τροχών. Έτσι ο πίσω άξονας επιφορτιζόταν με το 15-60% της ροπής, σε ακραίες συνθήκες ακόμα και μέχρι το 100%. Οι μηχανικοί της Opel κατάφεραν να αυξήσουν ακόμα περισσότερο την ενεργητική ασφάλεια με έναν υδραυλικό πολύδισκο συμπλέκτη. Διακόπτοντας άμεσα την μετάδοση ισχύος στον πίσω άξονα κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, το σύστημα εξασφάλιζε εξαιρετική σταθερότητα στο φρενάρισμα σε όλες τις οδηγικές συνθήκες και χάρη στο στάνταρ σύστημα ABS.