Ο όμιλος PSA (Peugeot – Citroen) ανακοίνωσε πρόσφατα τα πρώτα αποτελέσματα μετρήσεων κατανάλωσης καυσίμου που πραγματοποιήθηκαν με τρία δημοφιλή μοντέλα του ομίλου, σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Προφανώς το γνωστό «diesel gate» με ήρωα τη Volkswagen δημιούργησε αρκετό θόρυβο και η αυτοκινητοβιομηχανία αρχίζει να αναζητά τρόπους να αποδείξει την αθωότητά της. Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

Χωρίς να μπορεί να πει κανείς που θα καταλήξει αυτή η ιστορία, είναι σίγουρα θετικό το γεγονός ότι τίθεται σε αμφισβήτηση, έστω και δειλά-δειλά, ο πανίσχυρος τυποποιημένος (εργαστηριακός) κύκλος δοκιμών, που απέχει από τα δεδομένα της κατανάλωσης στην καθημερινή οδήγηση κατά ένα ποσοστό της τάξης του 20% (ανάλογα με το μοντέλο και τον τρόπο οδήγησης). Από την προσωπική μας εμπειρία, καταθέτουμε παλιότερη δήλωση στελέχους μεγάλης ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, που σε ερώτησή μας γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν κάνουν κάτι για να αλλάξει ο κύκλος δοκιμών, είχε απαντήσει: «Γιατί όλοι βολεύονται με αυτόν!…» Ενδεχομένως λοιπόν να βρισκόμαστε στο κατώφλι μιας νέας εποχής για τις μετρήσεις κατανάλωσης και ρύπων.

Τα αποτελέσματα, στην περίπτωση της PSA, προέκυψαν μέσα από μία διαδικασία που εξέλιξαν δύο ανεξάρτητοι μη κυβερνητικοί οργανισμοί – το Ινστιτούτο Transport & Environment (T&E) και ο Περιβαλλοντικός Σύνδεσμο ςFrance Nature Environment (FNE) – και πιστοποιούνται από την Bureau Veritas.

Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν βάσει ενός πρωτοκόλλου που ανέπτυξε το Transport & Environment και περιλαμβάνει μετρήσεις σε δημόσιους δρόμους κοντά στο Παρίσι (25,5 χλμ. αστικής διαδρομής, 39,7 χλμ. υπεραστικής, και 31,1 χλμ. σε μεγάλο αυτοκινητόδρομο) υπό πραγματικές οδηγικές συνθήκες, με επιβάτη και αποσκευές, σε ανωφέρειες και κατωφέρειες, καθώς και με την χρήση συστήματος κλιματισμού. Βασισμένες στο πρόγραμμα που προβλέπει ο Ευρωπαϊκός Κύκλος RDE (Real Driving Emissions), οι μετρήσεις της κατανάλωσης πραγματοποιούνται με φορητά συστήματα μέτρησης των εκπομπών (PEMS) που εγκαθίστανται σε κάθε όχημα. Η διεθνής εταιρία επιθεώρησης και πιστοποίησης Bureau Veritas, διασφαλίζει τις προδιαγραφές μέτρησης βάσει του πρωτοκόλλου, όσο και την ακρίβεια και την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων.

Ads

Η PSA, μάλιστα, μας βεβαιώνει ότι οι αρχικές μετρήσεις συγκρίθηκαν με εκείνες που έγιναν από πελάτες και αποδείχθηκε πως η διαδικασία μέτρησης του Transport & Environment ανταποκρίνεται στο οδηγικό στιλ ενός τυπικού οδηγού!
 
image
 
Γεγονός πάντως είναι ότι οι μετρήσεις που βλέπετε στον πίνακα και αφορούν το πετρελαιοκίνητο PEUGEOT 308 – 1.6l BlueHDi 120, απέχουν σημαντικά από αυτές που μπορεί να δει κανείς στα «επίσημα» τεχνικά χαρακτηριστικά του μοντέλου (κατανάλωση 2,9 έως 3,5 λίτρα/100 χλμ.) επιβεβαιώνοντας – και με αυτόν τον τρόπο – την απόσταση που χωρίζει τον υπάρχοντα κύκλο δοκιμών από την πραγματικότητα.

Σημειώνουμε ότι από το Νοέμβριο του 2015, ο Όμιλος PSA είχε ανακοινώσει την σταδιακή έναρξη της δημοσίευσης μετρήσεων σε πραγματικές συνθήκες κίνησης. Πρόκειται τον πρώτο κατασκευαστή αυτοκινήτων που υιοθετεί αυτή την τακτική. Πριν το καλοκαίρι, μάλιστα,  του 2016 η PSA θα ανακοινώσει τις επίσημες μετρήσεις κατανάλωσης σε πραγματικές συνθήκες για όλη την γκάμα των μοντέλων της Peugeot.

image

Παραθέτουμε δηλώσεις στελεχών της εταιρίας:

Gilles Le Borgne, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Έρευνας & Εξέλιξης: “Όπως είχαμε ανακοινώσει τέλη 2015 και μετά από συνεργασία με το Transport & Environment, τον Περιβαλλοντικό Σύνδεσμο της Γαλλίας και την Bureau Veritas, η διαδικασία έχει πλέον επικαιροποιηθεί και τα αρχικά αποτελέσματα συμπίπτουν με τα δεδομένα μετρήσεων από πελάτες”.

Greg Archer, Διεθυντής Καθαρών Οχημάτων στο Transport & Environment: “Η διαδικασία που εξελίξαμε με τον Όμιλο PSA Peugeot Citroën είναι αναπαράξιμη και αντιπροσωπευτική. Επιβεβαιώνει την μέτρηση της κατανάλωσης ενός τυπικού οδηγού και σε πραγματικές συνθήκες κίνησης. Αυτή η δοκιμή αποδεικνύει πως τα τεστ στους δρόμους είναι αξιόπιστα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να μετρηθούν οι πραγματικές εκπομπές CO2. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος για όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που προβάλλουν την οικονομία καυσίμου των μοντέλων τους”.