Από το διάστημα και τη Formula 1, στα αυτοκίνητα παραγωγής. Μια νέα μέθοδος για την κατασκευή εξαρτημάτων αυτοκινήτων από ανθρακονήματα που ανέπτυξε η Nissan καθιστά το υλικό αυτό πολύ πιο προσιτό και εύκολο στη διαχείρισή του, γεγονός που αναμένεται να επιτρέψει την ευρύτερη χρήση του στα αυτοκίνητα που οδηγούμε.

Ads

Τα ανθρακονήματα (Carbon Fiber Reinforced Plastics – CFRP / Πλαστικό ενισχυμένο με ίνες άνθρακα) δεν είναι βεβαίως κάτι εντελώς καινούριο και άγνωστο καθώς πρόκειται για υλικό που χρησιμοποιείται ήδη σε αεροπλάνα, πυραύλους αλλά και σε σπορ αυτοκίνητα. Το μειωμένο βάρος και η αυξημένη του αντοχή το έχουν καταστήσει δημοφιλές σε πλήθος εφαρμογών.

Πρόκειται για υλικό που έχει παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και για τον κόσμο των τροχών, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει τα αυτοκίνητα ασφαλέστερα και οικονομικότερα, καθώς με τη μείωση βάρους που επιφέρει η υιοθέτησή του – με την αντικατάσταση εξαρτημάτων από χάλυβα που είναι πολύ βαρύτερος – μειώνεται και η κατανάλωση. Μπορεί επίσης να συμβάλλει στο χαμήλωμα του κέντρου βάρους ενός αυτοκινήτου όταν από αυτό κατασκευάζονται τα ανώτερα τμήματα του αμαξώματος, καθιστώντας το πιο ευέλικτο και συναρπαστικό στην οδήγηση.

Η οπωσδήποτε εντυπωσιακή στο άκουσμά της (ή την ανάγνωσή της) «συμπιεσμένη έκχυση ρητίνης σε εκμαγείο» [compression resin transfer molding] – η νέα προσέγγιση στην υπάρχουσα μέθοδο παραγωγής που ανακάλυψε η Nissan – είναι αυτή που υπόσχεται μέρες μεγάλης δόξας για τα CFRP, καθώς φαίνεται να εξαλείφει συγκεκριμένες δυσκολίες που αφορούν τη χρήση τους.

Ads

Σημειώστε ότι η υπάρχουσα μέθοδος περιλαμβάνει τη διαμόρφωση ινών άνθρακα στο επιθυμητό σχήμα και την τοποθέτησή τους σε μια μήτρα με ένα μικρό κενό μεταξύ της άνω πλευράς της μήτρας και των ινών άνθρακα. Στη συνέχεια, η ρητίνη εγχύεται στη μήτρα και αφήνεται προς σκλήρυνση.

Οι μηχανικοί της Nissan κατάφεραν να προσομοιώσουν με μεγάλη ακρίβεια τη διαπερατότητα της ρητίνης σε ανθρακονήματα, ενώ απεικονίζουν τη συμπεριφορά της ροής της ρητίνης σε μια μήτρα χρησιμοποιώντας έναν αισθητήρα θερμοκρασίας (τοποθετημένο μέσα στη μήτρα) και μια διαφανή μήτρα. Το αποτέλεσμα της επιτυχούς προσομοίωσης ήταν ένα εξάρτημα υψηλής ποιότητας με μικρότερο χρόνο ανάπτυξης.

Η καινοτόμος αυτή διαδικασία μπορεί να μειώσει τον χρόνο για την ανάπτυξη εξαρτημάτων από CFRP έως και κατά 50% και αντίστοιχα τον απαιτούμενο για χύτευση χρόνο κατά περίπου 80%, σε σύγκριση με τις συμβατικές μεθόδους.

Η Nissan σκέφτεται να χρησιμοποιήσει τη νέα διαδικασία για μαζική παραγωγή εξαρτημάτων κατασκευασμένων από ανθρακονήματα για τοποθέτηση σε μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων.

Διαβάστε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ