Κίνηση με ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από τον ήλιο σε ποσοστό που κυμαίνεται μεταξύ 70% και 90% υπόσχεται η ολλανδική νεοφυής εταιρία Lightyear, για το πρώτο της μοντέλο, Lightyear One. Η είδηση της εβδομάδας για την εξασφάλιση προμηθευτή (Royal DSM) για τη φωτοβολταϊκή οροφή αυτού του ηλεκτρικού, υψηλής αυτονομίας αυτοκινήτου δείχνει ότι η Lightyear σκοπεύει να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στην αγορά.

Ads

Ακούγεται τουλάχιστον αισιόδοξο να ακούς ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να κινείται σχεδόν αποκλειστικά από την ηλιακή / ηλεκτρική ενέργεια που παράγει η φωτοβολταϊκή οροφή του. Και μάλιστα ένα αυτοκίνητο που η αυτονομία του φτάνει τα 752 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP, χάρη βεβαίως και στην μπαταρία την οποία διαθέτει, αφού επί της ουσίας έχουμε να κάνουμε με ένα ηλεκτρικό όχημα μπαταρίας (Battery Electric Vehicle – BEV) που έχει τη δυνατότητα να αυτό-φορτίζεται με τη βοήθεια φωτοβολταϊκού πάνελ οροφής.

Και όμως, η Lightyear ισχυρίζεται ότι χάρη στη βελτιστοποιημένη σχεδίαση του αυτοκινήτου, με τη βοήθεια της επίσης βελτιστοποιημένης φωτοβολταϊκής οροφής του μπορεί να καλύψει το 70% έως 90% των ετήσιων χιλιομέτρων που διανύει συνολικά, επιτρέποντας επί της ουσίας στον οδηγό του να «παρακάμπτει» το ηλεκτρικό δίκτυο. Έχοντας εμβαδόν πέντε τετραγωνικά μέτρα, η οροφή αυτή έχει τόσα φωτοβολταϊκά στοιχεία όσα απαιτούνται για να παράγουν το απαιτούμενο για τη φόρτιση των μπαταριών του αυτοκινήτου ρεύμα.

Είναι δε αυτά τα στοιχεία τόσο καλά προστατευμένα, από ειδικό γυαλί ασφαλείας, που ακόμα και ένας ενήλικας μπορεί να περπατήσει επάνω στην οροφή, χωρίς να υποστούν ζημιά. Η συνεργασία, δε, με την Royal DSM προσφέρει αύξηση κατά 3% της απόδοσης της οροφής, καθώς τα φωτοβολταϊκά στοιχεία είναι τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο, ώστε οι μεταξύ τους συνδέσεις να βρίσκονται στο πίσω μέρος τους, αφήνοντας μεγαλύτερη επιφάνεια ελεύθερη για τον ήλιο.

Ads

Αυτή η οροφή προσφέρει 795 W ηλεκτρικής ενέργειας που είναι αρκετά για να προσφέρουν 12 χιλιόμετρα αυτονομίας στη διάρκεια μιας ώρας ή να επιτρέψουν κατά τη διάρκεια μιας ηλιόλουστης ημέρας κίνηση για 55 ολόκληρα χιλιόμετρα. Βεβαίως αυτό συνεπάγεται ότι παρκάροντας το Lightyear One δεν ψάχνετε για σκιά το καλοκαίρι, αλλά ήλιο, ενώ σε κάθε περίπτωση αποφεύγετε τα σκιερά μέρη. Στο σημείο λοιπόν αυτό οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ο υπολογισμός του «ηλιακού» ποσοστού κίνησης του Lightyear One, προκύπτει με βάση μία παραδοχή σε σχέση με την απόσταση που διανύει καθημερινά ο μέσος οδηγός (σπίτι-δουλειά-μικροϋποχρεώσεις).

Με βάση λοιπόν την παραπάνω πλήρη περιγραφή της υψηλής τεχνολογίας είναι γεγονός ότι η ισχύς του ρεύματος που παράγει η οροφή από μόνη της δεν φτάνει για όλες τις μετακινήσεις. Σημειώστε, λοιπόν, ότι το αυτοκίνητο μπορεί επίσης να δεχτεί ταχεία φόρτιση DC με ισχύ έως 60 kW, ενώ με πλήρη απουσία του Ήλιου, η αυτονομία που προσδίδει η μπαταρία μόνη της φτάνει τα 400 χιλιόμετρα.

Σημαντικό ρόλο σε αυτήν στην απόδοση Lightyear One παίζει και η βελτιστοποίηση της δομής του αυτοκινήτου, που είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο και ανθρακονήματα, ενώ σημαντική είναι και η συμβολή της αεροδυναμικής. Το πενταθέσιο Lightyear One και έχει διαστάσεις (Μ Π Υ) 5057 x 1898 x 1426 mm, είναι δε εκτός των άλλων και τετρακίνητο, με τέσσερις ηλεκτροκινητήρες ενσωματωμένους στις πλήμνες των τροχών – μια διάταξη που εξαλείφει την ανάγκη συστήματος μετάδοσης και δημιουργεί χώρο για μεγαλύτερη μπαταρία.

Κατά τ’ άλλα, οι επιδόσεις και οι υψηλές ταχύτητες στόχος δεν αποτελούν προτεραιότητα στην περίτπωση του Lightyear One που χρειάζεται για τα γνωστά 0-100 km/h περίπου 10 δευτερόλεπτα. Όπως επίσης προτεραιότητα δεν φαίνεται να αποτελεί ούτε η προσιτή τιμή αφού η Lightyear έχει ήδη ανακοινώσει τη βασική τιμή που θα έχει το One, 123.000 ευρώ, όταν θα κυκλοφορήσει στην αγορά: το 2021. Με δεδομένη αυτήν την τιμή και το γεγονός ότι πρόθεση της Lightyear είναι να κατασκευάσει μόνο 500 “One”, θα μπορούσε κανείς να συμπεράνει ότι ενδεχόμενοι ανταγωνιστές στην αγορά θα μπορούσαν να είναι το Lucid Air και ίσως το μοντέλο “S” της Tesla. Στα μελλοντικά σχέδια πάντως της εταιρίας λέγεται ότι είναι και η παραγωγή πιο προσιτών μοντέλων.

Σημειώστε ότι η Lightyear ιδρύθηκε από μέλη μια ομάδας από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Αϊντχόβεν, την Solar Team Eindhoven, που είχε παλιότερα νικήσει στο ετήσιο «ράλι» ηλιακών αυτοκινήτων, το World Solar Challenge, που έχει στόχο την προώθηση της χρήσης της ηλιακής ενέργειας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Δείτε τις φωτογραφίες και τα πλήρη χαρακτηριστικά κάνοντας κλικ εδώ