Η έλλειψη του χαρακτηριστικού θορύβου που κάνει ο κινητήρας ενός συμβατικού αυτοκινήτου ήταν και είναι ένα από τα δευτερεύοντα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών– και σε κάποιες περιπτώσεις των plug-in υβριδικών – αυτοκινήτων. Ή μήπως όχι;

Ads

Προφανώς για κάποιον που βρίσκεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο, η μείωση του θορύβου είναι το ζητούμενο. Ωστόσο η «υπερβολική» ησυχία που χαρακτηρίζει την κυκλοφορία κατά κύριο λόγο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV), αλλά και των υβριδικών “απλών” και plug in (HEV και PHEV), έχει και μια άλλη πλευρά, που ουδείς είχε σκεφτεί πριν αυτά αρχίσουν να κυκλοφορούν σε κάποιες στοιχειωδώς αισθητές ποσότητες. Και εδώ δεν μιλάμε για την Ελλάδα, όπως αντιλαμβάνεστε, αλλά για τις ΗΠΑ, όπου σταδιακά αυτά τα καθαρά και αθόρυβα οχήματα θα πρέπει να εφοδιαστούν με συσκευές που να κάνουν… θόρυβο, δηλαδή να εκπέμπουν κάποιον ήχο σε ταχύτητες μικρότερες των 30 χλμ./ώρα.

Ένας από τους βασικούς λόγους που το NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration – Σε ελεύθερη μετάφραση: Διεύθυνση Οδικής Ασφάλειας) του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ προχώρησε σε αυτή του την απόφαση ήταν το ότι τα άτομα που έχουν προβλήματα όρασης είναι εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατον να αντιληφθούν την παρουσία ενός ηλεκτρικού οχήματος. Ενώ η έλλειψη θορύβου μπορεί να έχει το ίδιο αποτέλεσμα για κάποιον που δεν έχει τέτοια προβλήματα, αλλά είναι απλώς αφηρημένος.

Οι κατά τόπους οργανώσεις των τυφλών είχαν από καιρό θέσει το ζήτημα επί τάπητος και τελικά, μετά από σχεδόν μια δεκαετία έρευνας φτάσαμε στη λήψη της συγκεκριμένης απόφασης. Το Κογκρέσο είχε λοιπόν ζητήσει ήδη από το 2010 από την NHTSA να διεξάγει τις σχετικές έρευνες και να προτείνει κανόνες για την προσθήκη συσκευών που θα εκπέμπουν θόρυβο στα «ήσυχα» αυτοκίνητα.

Ads

Σύμφωνα λοιπόν με το νέο κανονισμό, όλα τα οχήματα θα πρέπει να εκπέμπουν θόρυβο με ταχύτητες έως και 30 χιλιόμετρα την ώρα έως το Σεπτέμβριο του 2020. Σε ταχύτητες πάνω από αυτό το επίπεδο, ο συνδυασμός των θορύβων από τα ελαστικά και η αεροδυναμική αντίσταση κάνουν τα αυτοκίνητα να ακούγονται ευκολότερα, σύμφωνα με τις αναλύσεις που χρησιμοποιεί η NHTSA. Ένα χρόνο πριν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να έχουν τοποθετήσει τις συσκευές παραγωγής θορύβου στο 50 τοις εκατό των επιβατικών οχημάτων.

Σύμφωνα με κανόνες που είχαν εγκριθεί από τη διοίκηση Ομπάμα, οι νέοι κανονισμοί θα έπρεπε να τεθούν σε ισχύ μέχρι το Σεπτέμβριο του 2019, αλλά η υπόθεση «πάγωσε» τον Ιανουάριο του 2017 από τη διοίκηση Trump.

Ένα ξεχωριστό – οι οποίοι πιθανότατα θα υιοθετήσουν διακριτικούς ήχους που ευθυγραμμίζονται με τις μάρκες τους – θα εξεταστούν από τον οργανισμό.

Προς το παρόν δεν έχει διευκρινιστεί το είδος του ήχου που θα εκπέμπουν τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα και ήδη υπάρχει αίτημα των αυτοκινητοβιομηχανιών να τους επιτρέπεται να διαφοροποιούν τους θορύβους που εκπέμπονται νομίμως από τα αυτοκίνητά τους, ενώ η Nissan έχει ζητήσει να μειωθεί το όριο της ταχύτητας στα 20 km/h.

Η NHTSA, αναμένει ότι ο κανονισμός περί εκπομπής θορύβου θα αποτρέψει 2.400 τραυματισμούς ετησίως, όταν θα εφαρμοστεί πλήρως. Εκτιμά επίσης ότι θα εφαρμοστεί σε περισσότερα από μισό εκατομμύριο οχήματα το 2020, γεγονός που αντιπροσωπεύει την πιο αισιόδοξη εκτίμηση για τον αριθμό των υβριδικών, ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων που θα πωληθούν εκείνη τη χρονιά.