Καθώς το πέρασμα στους μηδενικούς ρύπους δεν αφορά μόνο τα επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά και τις μεταφορές, η Daimler Trucks παρουσιάζει τα σχέδιά της για την ηλεκτρική κινητικότητα στα οποία εντάσσεται και το υδρογόνο. Αυτό δείχνει και η παγκόσμια πρεμιέρα του πρωτότυπου φορτηγού GenH2 Truck της Mercedes-Benz με κυψέλη καυσίμου (fuel cell).

Ads

 

Το ότι η Mercedes έβλεπε με θετικό μάτι την ηλεκτροκίνηση με υδρογόνο για τον τομέα των μεταφορών ήταν, βέβαια, ήδη γνωστό, καθώς πριν από μερικούς μήνες είχαμε δει τους Γερμανούς να προχωρούν σε συμφωνία με τη Volvo για συνεργασία στον τομέα αυτό, ιδρύοντας μάλιστα και μία κοινοπραξία. Ενώνοντας τις δυνάμεις του, οι δύο εταιρείες επιδιώκουν να μειώσουν το κόστος εξέλιξης συστημάτων κυψελών καυσίμου και να επισπεύσουν την κυκλοφορία τους στην αγορά.

 

Τώρα, η γερμανική εταιρία έρχεται να γίνει ακόμα πιο σαφής, με τρεις ηλεκτροκίνητες προτάσεις, εκ των οποίων οι δύο με μπαταρίες και η μία με υδρογόνο.

Ads

 

Daimler Trucks: Mercedes-Benz GenH2 Truck

Η μεγάλη είδηση είναι το Mercedes-Benz GenH2 Truck: ένα φορτηγό με κυψέλη υδρογόνου και αυτονομία 1.000 και πλέον χιλιομέτρων, για ευέλικτες και απαιτητικές μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, το οποίο προς το παρόν έχει τη μορφή concept αλλά το 2023 αναμένεται να δοκιμαστεί στην πράξη από υποψήφιους πελάτες, ενώ η έναρξη της μαζικής παραγωγής του τοποθετείται στο δεύτερο μισό της τρέχουσας δεκαετίας.

 

Από τεχνική σκοπιά, τη διαφορά κάνει η χρήση υγρού (LH2) αντί αέριου υδρογόνου (H2), με υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, γεγονός που μειώνει τον όγκο και το βάρος των δεξαμενών καυσίμου (στην περίπτωση του συμπιεσμένου σε αέρια μορφή H2 έχουμε ογκώδεις «μπουκάλες» μεγάλου βάρους) και οι επιδόσεις του οχήματος αναμένεται να είναι αντίστοιχες εκείνων ενός συγκρίσιμου, συμβατικού πετρελαιοκίνητου φορτηγού.

 

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα ρεζερβουάρ ενός φορτηγού με κυψέλη καυσίμου που χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο είναι πολύ μικρότερα και σημαντικά ελαφρύτερα, αφού από δομική άποψη οι απαιτήσεις είναι πολύ μικρότερες, αφού πολύ χαμηλότερη είναι η πίεση που έχουν να αντιμετωπίσουν. Έτσι, αυξάνεται η χωρητικότητα φορτίου και το ωφέλιμο φορτίο. Συγχρόνως, είναι δυνατή η μεταφορά μεγαλύτερης ποσότητας υδρογόνου, γεγονός που με τη σειρά του αυξάνει σημαντικά την αυτονομία των φορτηγών.

 

Daimler Trucks: Mercedes-Benz eActros LongHaul

Το Mercedes-Benz eActros LongHaul είναι ένα ηλεκτρικό φορτηγό με μπαταρία που προσφέρει αυτονομία περίπου 500 χιλιομέτρων και προορίζεται για προγραμματιζόμενα δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων, του οποίου η μαζική παραγωγή προβλέπεται ότι θα ξεκινήσει το 2024. Το eActros LongHaul προέκυψε ώς συμφέρουσα – ενεργειακά αποδοτική – λύση για μεταφορές σε αποστάσεις λίγων εκατοντάδων χιλιομέτρων.

 

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι ένα τέτοιο φορτηγό μηδενικών ρύπων δεν θα μπορεί να φτάσει πιο μακριά, καθώς λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που αφορά στους χρόνους οδήγησης και τα διαλείμματα που πρέπει να κάνουν για ανάπαυση οι οδηγών φορτηγών, προκύπτει – υποχρεωτικά – χρόνος για φόρτιση των μπαταριών του σε κάθε διαδρομή. Βλέπετε, στην ΕΕ, οι οδηγοί φορτηγών πρέπει να κάνουν διάλειμμα τουλάχιστον 45 λεπτών μετά από 4,5 ώρες οδήγησης – και στο διάστημα αυτό, με σύνδεση σε ταχυφορτιστή DC μπορεί να ανακτηθεί ένα μεγάλο μέρος της ενέργειας που έχει καταναλωθεί, ώστε να συνεχιστεί η διαδρομή για περισσότερα χιλιόμετρα.

 

Επίσης, οι απαιτούμενες υποδομές για τη φόρτιση των οχημάτων στα αμαξοστάσια των μεταφορικών επιχειρήσεων μπορούν να δημιουργηθούν πιο σύντομα – και με σχετικά χαμηλό κόστος – από τις ίδιες τις επιχειρήσεις.

 

Daimler Trucks: Mercedes-Benz eActros
Το Mercedes-Benz eActros είναι επίσης ένα ηλεκτρικό φορτηγό αλλά με μικρότερη μπαταρία και αυτονομία της τάξης των 200 χιλιομέτρων, προορισμένο για βαριά χρήση, σε αστικές διανομές.

 

Θυμίζουμε ότι με το Mercedes-Benz eActros η Daimler Trucks έγινε ο πρώτος – παγκοσμίως – κατασκευαστής που παρουσίασε ένα βαρύ ηλεκτρικό φορτηγό, στη Διεθνή Έκθεση Επαγγελματικών Οχημάτων του 2016, ενώ στις αρχές του 2018, η εταιρία γιόρτασε την πρεμιέρα του εξελιγμένου, πλέον, Mercedes-Benz eActros. Ήδη, από το φθινόπωρο του 2018 βρίσκονται σε εξέλιξη εντατικές δοκιμές με τη συμμετοχή πελατών. Η έναρξη μαζικής παραγωγής του φορτηγού αυτού θα πραγματοποιηθεί το 2021.

 

Η Daimler Trucks σκοπεύει να ακολουθήσει παρόμοια χρονοδιαγράμματα για την κυκλοφορία των οχημάτων στις αγορές της Βόρειας Αμερικής, της Ιαπωνίας και της Ευρώπης. Έως το 2022, η γκάμα της Daimler Trucks στις βασικές περιφέρειες πωλήσεων – Ευρώπη, ΗΠΑ και Ιαπωνία – θα περιλαμβάνει μαζικής παραγωγής ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία. Επιπλέον, η εταιρεία φιλοδοξεί έως το 2039 να προσφέρει καινούρια οχήματα μόνο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα κατά τη λειτουργία οδήγησης («tank-to-wheel») σε Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Ιαπωνία.

 

Η modular αρχιτεκτονική ePowertrain

H Daimler Trucks σκοπεύει να χρησιμοποιήσει – παγκοσμίως – μία ομοιόμορφη βασική αρχιτεκτονική για όλα τα ηλεκτρικά φορτηγά της. Πρόκειται για την ePowertrain με ενσωματωμένο το σύστημα eDrive, δηλαδή ενός ηλεκτρικού άξονα εφοδιασμένου με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες και κιβώτιο ταχυτήτων. Το eDrive αναπτύχθηκε από τους μηχανικούς της Daimler και προσφέρει μια σειρά πλεονεκτήματα, όπως η πιο «συμπαγής» σχεδίαση που αυξάνει τον διαθέσιμο χώρο για την τοποθέτηση μιας μεγαλύτερης μπαταρίας υψηλότερης χωρητικότητας, γεγονός που επιδρά θετικά στην αυτονομία. Η υψηλή χωρητικότητα της μπαταρίας διασφαλίζει με τη σειρά της τη μετάδοση μεγάλης ποσότητας ισχύος στους ηλεκτροκινητήρες. Το eDrive πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα οχήματα της Daimler Trucks για τη μεσαία και βαριά κατηγορία παγκοσμίως – είτε κινούνται αμιγώς με μπαταρία είτε με κυψέλη καυσίμου υδρογόνου. Το γεγονός ότι πολλά από τα εξαρτήματά του θα προέρχονται από τα συμβατικά συστήματα μετάδοσης κίνησης θα συμβάλλει σε ανταγωνιστικά κόστη ανάπτυξης και παραγωγής.

Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ