Η χρησιμοποίηση του φυσικού αερίου ως καυσίμου για τα οχήματα βοηθάει όχι μόνο στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και άλλων ρύπων, αλλά και στη σημαντική μείωση του κόστους κίνησης. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Χάρη στην χαμηλότερη περιεκτικότητα του μορίου του σε άνθρακα, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από την καύση φυσικού αερίου είναι 30% χαμηλότερες σε σύγκριση με το diesel, 22% χαμηλότερες σε σύγκριση με την βενζίνη και 12% χαμηλότερες σε σύγκριση με το υγραέριο, λαμβάνοντας υπόψη την ενεργειακή απόδοση πριν τον υπολογισμό της απόδοσης του κινητήρα.

Σύμφωνα λοιπόν με τους υπολογισμούς των μηχανικών της Fiat, ο δείκτης GWI (Global Warming Index), που προσδιορίζει την επίδραση των εκπομπών καυσαερίων στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, είναι για τα οχήματα που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο χαμηλότερος κατά 18% σε σύγκριση με την βενζίνη.

image

Ads

Επίσης, αν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές άκαυτου μεθανίου, το οποίο είναι αέριο που επίσης συμμετέχει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, ο δείκτης GWI των κινητήρων που λειτουργούν με φυσικό αέριο εξακολουθεί να είναι χαμηλότερος κατά 14% σε σύγκριση με το diesel, παρά την υψηλότερη ενεργειακή απόδοση του κινητήρα diesel.

Επιπλέον, η χρησιμοποίηση φυσικού αερίου ως καυσίμου στα οχήματα μειώνει τις εκπομπές και άλλων σημαντικών ρύπων όπως τα οξείδια του αζώτου (NOx) και τα σωματίδια.

Ένα παράδειγμα του περιβαλλοντικού οφέλους από την χρήση φυσικού αερίου είναι η περίπτωση ενός στόλου 200 λεωφορείων αστικών συγκοινωνιών με καύσιμο φυσικό αέριο, που διανύουν κατά μέσο όρο κάθε βδομάδα 500.000 χιλιόμετρα. Το όφελος στις εβδομαδιαίες εκπομπές ρύπων σε σύγκριση με έναν αντίστοιχο στόλο λεωφορείων Diesel είναι:

– Περίπου 13,3 τόνοι NOx
– Περίπου 12 κιλά σωματιδίων

Σε ετήσια βάση η μείωση των εκπομπών είναι αντίστοιχα περίπου 640 τόνοι οξειδίων του αζώτου και 580 κιλά σωματιδίων.

image
 
Οικονομικά και άλλα οφέλη

Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των αυτοκινήτων που «καίνε» φυσικό αέριο είναι η μεγάλη οικονομία στη χρήση, ενώ ένα… παράπλευρο όφελος από τη χρήση δύο καυσίμων είναι και η αυξημένη -συνδυασμένη – αυτονομία που προσφέρουν.

Σε ό,τι αφορά την οικονομία και λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα μέση τιμή αγοράς της βενζίνης (1,65 €/lt) και του φυσικού αερίου κίνησης (0,972 €/Kg), εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι η εξοικονόμηση που παρατηρείται λόγω της χρήσης φυσικού αερίου (σε σχέση με τη χρήση βενζίνης) ξεπερνά το 60%, όπως φαίνεται από τον παρακάτω πίνακα (πίνακας 1).

image

* Πατήστε πάνω στους πίνακες για μεγέθυνση

Το όφελος της εξοικονόμησης καυσίμου γίνεται πιο εύκολα αντιληπτό, εάν ληφθεί υπόψη ότι ένας οδηγός διανύει κατά μέσο όρο 15.000km το χρόνο (πίνακας 2).

image

Τέλος, αν και οι εκδόσεις Natural Power έχουν κατά κανόνα υψηλότερη προτεινόμενη τιμή σε σχέση με τις αντίστοιχες εκδόσεις βενζίνης, ο παρακάτω πίνακας (πίνακας 3) δείχνει ότι ο πελάτης μπορεί να αποσβέσει τη διαφορά σε 2-3 χρόνια (ή και σε ακόμα μικρότερο χρονικό διάστημα εφόσον κάνει περισσότερα χιλιόμετρα.

image

  • Από τα μοντέλα Natural Power της Fiat, τα Panda και 500L διατίθενται με τον κινητήρα 0.9 Twinair, που αποδίδει 85 ίππους με βενζίνη και 80 ίππους με φυσικό αέριο.
  • Το Punto διατίθεται με κινητήρα Fire 1.4 (77 ίπποι με βενζίνη, 70 ίπποι με φυσικό αέριο), ενώ ο ίδιος κινητήρας προσφέρεται και για το Qubo.
  • Τέλος, το Doblo προσφέρεται με τον 16βάλβιδο κινητήρα τούρμπο 1.4 Fire T-Jet, ο οποίος αποδίδει 120 ίππους με βενζίνη ή φυσικό αέριο.
  • Οι τιμές ξεκινούν αντίστοιχα από 14.040 € για το Panda Pop και από 14.640 € για το Panda Lounge, από 15.750 € για το Punto, από 21.100 € για το 500L, από 17.900 € για το για το Qubo και από 22.450 € για το Doblo, ενώ δεν περιλαμβάνουν όφελος απόσυρσης και προωθητική ενέργεια. Οι εκδόσεις αναμένεται να είναι διαθέσιμες για παραγγελία τον Ιανουάριο 2014.

* Σημείωση: Για το Punto και το 500L η σύγκριση είναι ενδεικτική, καθώς τα μοντέλα δεν διατίθενται με αντίστοιχους κινητήρες βενζίνης.