Το είχαμε δει στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, τώρα πια είναι έτοιμο προϊόν και θ’ αρχίσει να πωλείται από το Σεπτέμβριο στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές. Και αν κάτι σας θυμίζει, δικαίως σας το θυμίζει, η συγγένεια με το Panda 4X4 από το οποίο προέρχεται είναι προφανής, μόνο που το Cross υπόσχεται ακόμα περισσότερες δυνατότητες για κίνηση εκτός δρόμου. Η κεντρική ιδέα παραμένει ίδια και η Fiat επιχειρεί να προσφέρει στιλ, αποτελεσματικότητα και ευελιξία σε περιορισμένες διαστάσεις, σε ένα SUV «τσέπης» με μήκος μικρότερο από 370 εκατοστά. Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

 
Σημειώστε λοιπόν ότι το Panda Cross

  • Διαθέτει το εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης (Torque on demand) και τη λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού (ELD)
  • Διαθέτει ειδικό επιλογέα για τους λάτρεις της off-road οδήγησης, με τις τρεις επιλογές (Auto, Off-road και Hill Descent Control)
  • Διαθέσιμο στην Ελληνική αγορά με τον πετρελαιοκινητήρα 1.3 MultiJet II 80 ίππων
  • Φορά Ελαστικά “All Seasons” 185/65R15 M+S και γενναιόδωρη απόσταση από το έδαφος: 158 χιλιοστά για το MultiJet
  • Συγκρινόμενο με το Panda 4×4, το Panda Cross προσφέρει βελτιωμένες γωνίες προσέγγισης και διαφυγής (24° και 34°), όπως και γωνία ράμπας (+ 1° σε σύγκριση με το Panda 4×4)
  • Το σύστημα “City Brake Control”, που κέρδισε το βραβείο “Euro NCAP Advanced 2013” είναι διαθέσιμο κατά παραγγελία
  • Στην Ελλάδα θα είναι διαθέσιμο για παραγγελίες από μέσα Σεπτεμβρίου με τον κινητήρα diesel 1.3 MultiJet II 80 HP. Η τιμή του θα ξεκινάει από €17.830 με απόσυρση και τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένεται να βρίσκονται στις εκθέσεις του εξουσιοδοτημένου δικτύου από τα μέσα Oκτωβρίου.

Δυο λόγια για το Torque on demand και το ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό

Το νέο Panda Cross χρησιμοποιεί ένα σύστημα μετάδοσης με παροχή «ροπής ανάλογα με τη ζήτηση» (Torque on demand), με δύο διαφορικά κι ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα σύμπλεξης. Είναι ένα σύστημα μόνιμης τετρακίνησης που ελέγχεται από μία ηλεκτρονική μονάδα, η οποία κατανέμει τη ροπή στον εμπρός και τον πίσω άξονα ανάλογα με τις συνθήκες πρόσφυσης στο δρόμο. Τα πλεονεκτήματα του συστήματος περιλαμβάνουν την αυτόματη λειτουργία και την πλήρη απουσία ανάγκης συντήρησης.

Ads

Επίσης το Panda Cross διαθέτει σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESC (Electronic Stability Control) με στάνταρ λειτουργία ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού (ELD). Αυτό προσφέρει πρόσθετη βοήθεια στην οδήγηση σε ολισθηρές επιφάνειες
 
Ειδικός επιλογέας για εκτός δρόμου οδήγηση

Στην επιλογή Auto γίνεται αυτόματη κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο αξόνων ανάλογα με την πρόσφυση που προσφέρει το έδαφος. Στην πόλη ή τον αυτοκινητόδρομο το Panda Cross κινείται με το 98% της ροπής να πηγαίνει στους μπροστινούς τροχούς, ενώ όταν η επιφάνεια κίνησης γίνεται ολισθηρή, το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου μεταφέρει σε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου μέχρι και 900 Nm ροπής στους πίσω τροχούς (δηλαδή το σύνολο της μέγιστης ροπής του κινητήρα), ανάλογα με τις ανάγκες.

Στην επιλογή Off-road το σύστημα τετρακίνησης είναι μόνιμα, μέχρι τα 50 χλμ./ώρα, ενεργοποιημένο για βέλτιστη χρήση εκτός δρόμου, με κατανομή της ροπής ανάμεσα στους τέσσερις τροχούς. Το σύστημα αποτρέπει την ενεργοποίηση του ASR φρενάρει τους τροχούς που χάνουν πρόσφυση (ή γλιστρούν περισσότερο από τους άλλους) και μεταφέρει την κίνηση στους τροχούς με την μεγαλύτερη πρόσφυση.

Για βέλτιστο έλεγχο σε απότομες κατωφέρειες ή κατά την κίνηση σε κατηφορικές διαδρομές με πολύ μεγάλες ανωμαλίες, η επιλογή Hill Descent Control (HDC) διατηρεί σταθερή την ταχύτητα του αυτοκινήτου, επενεργώντας ανεξάρτητα στο φρένο του κάθε τροχού. Έτσι βοηθάει τον οδηγό να αποφύγει το γλίστρημα στις κατωφέρειες σε δύσκολες συνθήκες και διασφαλίζει τη σταθερή πορεία του αυτοκινήτου, αποτρέποντας κινήσεις εκτροπής του αμαξώματος. Η λειτουργία HDC, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του συστήματος ελέγχου ευστάθειας ESC, ενεργοποιείται αυτόματα όταν η ταχύτητα πέφτει κάτω από τα 25 χλμ./ώρα και παραμένει σε αναμονή μέχρι τα 50 χλμ./ώρα.