Επειδή το τριήμερο που ακολουθεί, όπως άλλωστε και κάθε τριήμερο, για πολλούς θα σημάνει κάποιο μεγαλύτερο ή μικρότερο ταξίδι, ας θυμηθούμε κάποιους απλούς κανόνες που θα κάνουν τις μετακινήσεις μας πιο ασφαλείς και δεν θα χαλάσουν το γιορτινό κλίμα των ημερών.

Ads
  • Ελέγχουμε το αυτοκίνητο μας πριν το ταξίδι, φροντίζοντας προηγουμένως πρέπει να έχουν γίνει όλες οι προβλεπόμενες εργασίες συντήρησης.
  •  
  • Πρέπει, καλού κακού, ακόμα και αν έχετε κάνει πρόσφατα σέρβις, να ελέγξετε στάθμη ψυκτικού και λαδιού κινητήρα, υγρά συμπλέκτη και φρένων, αλλά και το υγρό των καθαριστήρων (για να διασφαλίσουμε την ορατότητα μας, καθώς τα τζάμια λερώνονται, ιδιαίτερα στα μεγάλα ταξίδια).
  •  
  • Δεν βγαίνουμε στην εθνική με φθαρμένα λάστιχα ή με προβλήματα στο σύστημα διεύθυνσης.
  •  
  • Τα λάστιχα πρέπει να έχουν την πίεση που ορίζει ο κατασκευαστής – τονίζουμε ότι με πλήρες φορτίο, η πίεση αυτή αυξάνεται, δηλαδή βάζουμε παραπάνω αέρα (υπάρχει σχετικό ταμπελάκι στην πόρτα ή στην κολώνα του οδηγού). Ξεκινάμε λοιπόν το ταξίδι μας έχοντας κάνει ότι είναι δυνατόν για να είναι το αυτοκίνητό μας ασφαλές, από τεχνική άποψη.
  •  
  • Ανάλογα με τον προορισμό μας και το δελτίο καιρού καλό είναι να έχουμε μαζί μας και αντιολισθητικές αλυσίδες ή τις ειδικές «κουρβέρτες», ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου (ο γράφων κόντεψε να αποκλειστεί πριν από 4 χρόνια, αρχές Απρίλη, στο Πισωδέρι της Φλώρινας, από μια απογευματινή χιονόπτωση – αυτό είναι απίθανο βέβαια να συμβεί αν ταξιδεύετε καλοκαίρι).
  •  
  • Πυροσβεστήρας, προειδοποιητικό τρίγωνο, κουτί πρώτων βοηθειών, ανακλαστικό γιλέκο και φακός, όλος δηλαδή ο απαραίτητος για την περίπτωση έκτακτης ανάγκης εξοπλισμός πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμος και όχι κάτω από βαλίτσες και σακβουαγιάζ, στο πορτμπαγκάζ. Το γιλέκο δεν είναι διακοσμητικό, ούτε για ομορφιά: σε περίπτωση ακινητοποίησης, φορέστε το οπωσδήποτε, ώστε να σας βλέπουν από μακριά, ενώ ένας δυνατός led φακός που αναβοσβήνει θα βοηθήσει να καταλαβαίνουν οι άλλοι οδηγοί ότι «κάτι τρέχει» από μακριά.
  •  
  • Τοποθετούμε τις βαριές βαλίτσες και τα μεγάλα αντικείμενα στο χώρο αποσκευών με τρόπο που να εφάπτονται στην πλάτη των πίσω καθισμάτων και αν υπάρχει δυνατότητα τα ακινητοποιούμε, δένοντάς τα με κάποιο ιμάντα ή με ειδικό δίχτυ πρόσδεσης. Όσο πιο κοντά στο νοητό / γεωμετρικό κέντρο του αυτοκινήτου βρίσκεται το φορτίο, τόσο μικρότερες είναι οι αρνητικές επιπτώσεις στην οδική συμπεριφορά.
  •  
  • Προσέχουμε να μην υπάρχουν ελεύθερα αντικείμενα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ιδιαίτερα αν αυτά έχουν μεγάλο βάρος. Ακόμα και χωρίς να εμπλακούμε σε ατύχημα, σε ένα δυνατό φρενάρισμα ή κάποιον απότομο ελιγμό, υπάρχει πιθανότητα τραυματισμού των επιβατών. Ενώ αντικείμενο που θα χτυπήσει τον οδηγό, μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα.
  •  
  • 1 στα 4 θανατηφόρα τροχαία οφείλεται στην υπνηλία. Κατά συνέπεια ζωτικής σημασίας παράγοντας για την ασφάλεια είναι φυσική κατάσταση του οδηγού. Πρέπει να έχει προηγηθεί καλός ύπνος και αποχή από το αλκοόλ – και την προηγούμενη μέρα – ενώ σε περίπτωση που ο οδηγός παίρνει φάρμακα που επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης, καλό είναι να παραχωρήσει τη θέση του σε κάποιον άλλο από τους επιβαίνοντες. Σημειώνουμε ότι τα φάρμακα που επηρεάζουν τις αντιδράσεις μας στο τιμόνι είναι περισσότερα από αυτά που νομίζουμε, ενώ διαφορετική μπορεί να είναι η επίδραση ενός συνδυασμού φαρμάκων που από μόνα τους δεν θα είχαν επιπτώσεις. Συμβουλευτείτε λοιπόν, καλού-κακού τον γιατρό σας.
  •  
  • Στο ταξίδι κάνουμε ανά διαστήματα στάσεις για ξεκούραση (π.χ. κάθε 1,5 – 2,0 ώρες) στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), στα οριοθετημένα πάρκινγκ που υπάρχουν στις εθνικές οδούς ή σε άλλο ασφαλές σημείο, εφόσον κινούμαστε σε επαρχιακή οδό. Λίγο περπάτημα, κάποιες στοιχειώδεις ασκήσεις και ο καθαρός αέρας θα βοηθήσουν να συνεχίσουμε την οδήγηση ανανεωμένοι.
  •  
  • Δεν χρησιμοποιούμε τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), παρά μόνο σε περίπτωση αναγκαστικής ακινητοποίησης, από βλάβη ή ατύχημα. Η ΛΕΑ πρέπει να παραμένει ελεύθερη ώστε να μπορούν οι αρμόδιες υπηρεσίες να προσφέρουν την βοήθειά τους σε περίπτωση ανάγκης.
  •  
  • Διατηρούμε με ευλάβεια τις αποστάσεις ασφαλείας και οδηγούμε αμυντικά. Αποφεύγουμε τα συνεχή προσπεράσματα, ιδιαίτερα αν υπάρχει αυξημένη κίνηση στο δρόμο, καθώς οι πολύ ψηλές ταχύτητες αυξάνουν κατακόρυφα τον κίνδυνο ατυχήματος, μειώνοντας ελάχιστα το συνολικό χρόνο του ταξιδιού. Αυτό που επιδιώκουμε είναι να φτάσουμε στον προορισμό μας πρωτίστως με ασφάλεια, αλλά και με άνεση, απολαμβάνοντας ει δυνατόν τη διαδρομή. Σ
  •  
  • Προσαρμόζουμε τον τρόπο που οδηγούμε και στις καιρικές συνθήκες. Όταν βρέχει ή όταν έχει ομίχλη (ή όταν χιονίζει, αν ταξιδεύουμε χειμώνα) μειώνουμε ταχύτητα και ακολουθούμε τη ροή της κυκλοφορίας τηρώντας τον Κώδικα Οδικής κυκλοφορίας.
  •  
  • Παραμένουμε συγκεντρωμένοι στο δρόμο καθώς η απόσπαση της προσοχής του οδηγού αποτελεί σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Αποφεύγουμε τη χρήση κινητού τηλεφώνου (στο σημείο αυτό υπενθυμίζουμε ότι χωρίς σύστημα blue tooth το κινητό απαγορεύεται αυστηρά), τη δυνατή μουσική και τις έντονες συζητήσεις.
  •  
  • Τέλος, επειδή ζούμε στον αιώνα του internet, δεν βλάπτει να επωφεληθούμε από τα κάποιες εφαρμογές, με πρώτο και καλύτερο το Google Maps, που μπορούν να μας διευκολύνουν σημαντικά στο ταξίδι μας, παρέχοντας πληροφορίες για τη συντομότερη διαδρομή – και μάλιστα λαμβάνοντας υπόψη και την κίνηση στους δρόμους. Αξιοποιούμε επίσης και πιο «παραδοσιακά» μέσα ενημέρωσης για να έχουμε πληροφόρηση για τη γενικότερη κατάσταση στο οδικό δίκτυο (π.χ. κάποιο ατύχημα που μπορεί να έχει οδηγήσει στο κλείσιμο ενός δρόμου) και να αποφύγουμε την όποια ταλαιπωρία.